Mystinen sähköongelma T5 Transporterissa (ratkaistu)
Valvoja: ffp jäsenet
Mystinen sähköongelma T5 Transporterissa (ratkaistu)
Lyhykäisyydessään seuraava vika:
Avaimet virtalukkoon ja pyöräytys -> hehkuvalo ei syty (edes vilahda), eikä polttoainepumppu käynnisty eli startti kyllä pyörittää vaikka akun tyhjäksi, mutta ei käynnisty.
Aikansa kun renkkaa avainta edes takaisin, niin hehkuvalo syttyy kuten pitääkin, polttoainepumppu alkaa pumpata ja kone käynnistyy. Avainta voi joutua kääntämään joskus useitakin kertoja, ennen kuin alkaa tapahtua (mitä tahansa välillä 2- xx kertaa).
Asiaa ei tunnu auttavan radion, lämppärin puhaltimen eikä muidenkaan sähkölaitteiden sammutus, vaikka aluksi siltä tuntuikin.
Auton molemmat avaimet on testattu, ilman vaikutusta. Turun marmoritiskin express-huollossa ei löytynyt vikakoodia moiseen ongelmaan.
Hehkurele on vaihdettu, seuraavana listalla on virtalukon pohja. Tämä edellyttää vissiin airbagin ja ratin poistamista? Vai olisiko polttoainepumppu?
Alkaa v1tuttaa avaimen edestakainen renkuttaminen....
Ajopeli on 2.5TDI Transporter 4Motion AXD, vm. 2005, kilometrejä 180000 ja rapiat.
Kiitokset tietäjille jo etukäteen.
MN
Avaimet virtalukkoon ja pyöräytys -> hehkuvalo ei syty (edes vilahda), eikä polttoainepumppu käynnisty eli startti kyllä pyörittää vaikka akun tyhjäksi, mutta ei käynnisty.
Aikansa kun renkkaa avainta edes takaisin, niin hehkuvalo syttyy kuten pitääkin, polttoainepumppu alkaa pumpata ja kone käynnistyy. Avainta voi joutua kääntämään joskus useitakin kertoja, ennen kuin alkaa tapahtua (mitä tahansa välillä 2- xx kertaa).
Asiaa ei tunnu auttavan radion, lämppärin puhaltimen eikä muidenkaan sähkölaitteiden sammutus, vaikka aluksi siltä tuntuikin.
Auton molemmat avaimet on testattu, ilman vaikutusta. Turun marmoritiskin express-huollossa ei löytynyt vikakoodia moiseen ongelmaan.
Hehkurele on vaihdettu, seuraavana listalla on virtalukon pohja. Tämä edellyttää vissiin airbagin ja ratin poistamista? Vai olisiko polttoainepumppu?
Alkaa v1tuttaa avaimen edestakainen renkuttaminen....
Ajopeli on 2.5TDI Transporter 4Motion AXD, vm. 2005, kilometrejä 180000 ja rapiat.
Kiitokset tietäjille jo etukäteen.
MN
Viimeksi muokannut Kuiskaaja, 26.7.2013 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Virtalukon pohja on hommattu ja menee vaihtoon, kunhan aikaa riittää ja tietoa, miten sen ratin saa irti mossauttamatta airbagiä naamalle.
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus ei onnistu käsittääkseni ilman em. operaatiota. Alempi suojamuovi on kiinni alapuolelta yhdellä M5 torx- kantaisella ruuvilla ja ratinpäästä ylemmän suojamuovin alta paljastuvien kahden torx- kantaisen karkeampikierteisten ruuvien kanssa.
Alempi suojamuovi pitäisi siis liu´uttaa ratin suuntaan, mikäli sen mielii irti saada ja päästä käsiksi virtalukkoon.
Voin tosin olla väärässäkin, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Melkein toivoisin, että hehkun releen pohja on sökö, vaikka ei senkään vaihtaminen herkkua ole, ahdasta on sielläkin.
MN
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus ei onnistu käsittääkseni ilman em. operaatiota. Alempi suojamuovi on kiinni alapuolelta yhdellä M5 torx- kantaisella ruuvilla ja ratinpäästä ylemmän suojamuovin alta paljastuvien kahden torx- kantaisen karkeampikierteisten ruuvien kanssa.
Alempi suojamuovi pitäisi siis liu´uttaa ratin suuntaan, mikäli sen mielii irti saada ja päästä käsiksi virtalukkoon.
Voin tosin olla väärässäkin, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Melkein toivoisin, että hehkun releen pohja on sökö, vaikka ei senkään vaihtaminen herkkua ole, ahdasta on sielläkin.
MN
Vastaavalla vialla on tullut pari vanhaa t5:sta vastaan joista moottorin ohjainlaite paskana. Kun hehkunvalo ei vilahda, ei käynnisty. Kun renaa virtoja päälle/pois ja valo vilahtaa niin käynnistyy...
Iskee boksin pakkaseen niin käynnistyy kunnes lämpiää ja taas kun lämmittää kuumailmapuhaltimella/föönillä boksin ei käynnisty.
Noiden parin auton bokseja ei elektroniikan korjaajat ainakaan kondikseen saaneet, tinausten läpikäynti lopetti ohjainlaitteen toiminnan täysin.
Kyseinen vika ei antanut vikakoodia.
Iskee boksin pakkaseen niin käynnistyy kunnes lämpiää ja taas kun lämmittää kuumailmapuhaltimella/föönillä boksin ei käynnisty.
Noiden parin auton bokseja ei elektroniikan korjaajat ainakaan kondikseen saaneet, tinausten läpikäynti lopetti ohjainlaitteen toiminnan täysin.
Kyseinen vika ei antanut vikakoodia.
Pientä updeittiä.
Virtalukon pohja vaihdettu, ongelma ei hävinnyt.
Akun kenkiä takaisin kytkiessä huomasin webaston releeltä tulevan maajohdon katkenneen (hapettunut) ja sitä paikalle leipoessa huomasin releenkin hapettuneen vahvasti. Liitinpintojen putsaus, releen takaisin asennus ja webastolle n. 20 min koeajo -> toimii kuin unelma, nyt jopa kellon kanssa. :D
Kun taas renkuttelin virtalukkoa, huomasin ettei lämpömittari nouse, vaikka olin juuri testannut webaston (polttoainemittari nousi joka kerta, kun käänsi avainta). Ja kun lopulta hehkukin heräsi ja auto käynnistyi, nousi lämpömittarikin lähemmäs 90 astetta.
Voisiko vika olla mahdollisesti moottorin lämpötilaanturissa tai muussa palikassa, joka lähettää käskyä hehkulle?
MN
Virtalukon pohja vaihdettu, ongelma ei hävinnyt.
Akun kenkiä takaisin kytkiessä huomasin webaston releeltä tulevan maajohdon katkenneen (hapettunut) ja sitä paikalle leipoessa huomasin releenkin hapettuneen vahvasti. Liitinpintojen putsaus, releen takaisin asennus ja webastolle n. 20 min koeajo -> toimii kuin unelma, nyt jopa kellon kanssa. :D
Kun taas renkuttelin virtalukkoa, huomasin ettei lämpömittari nouse, vaikka olin juuri testannut webaston (polttoainemittari nousi joka kerta, kun käänsi avainta). Ja kun lopulta hehkukin heräsi ja auto käynnistyi, nousi lämpömittarikin lähemmäs 90 astetta.
Voisiko vika olla mahdollisesti moottorin lämpötilaanturissa tai muussa palikassa, joka lähettää käskyä hehkulle?
MN
Siinä se onkin, polttoainapumppu ei käynnisty, ennen kuin kone postaa eli käy läpi hehkun, jolta ilmeisesti lähtee käsky polttoainepumpulle tai näin ainakin käsittäisin homman toimivan. Ilman hehkuvalon vilahdusta (oli tarvetta tai ei), saa akun sahata tyhjäksi.
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu keväällä, eikä auto korjaamolla käytettäessä tullut mitään vikakoodeja.
MN
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu keväällä, eikä auto korjaamolla käytettäessä tullut mitään vikakoodeja.
MN
Mullahan on tuohon axe koneiseen eli 174 heppaiseen myynnissä suuttimia, pakosarjaa, kantta ym muuta kone hilpettä... Soittivat sitten autokorjaamosta josko myisin moottoriohjainlaitteen ( ei ole myynnissä) heille. Eli ilmeisesti ei olisi ensimmäinen ecu joka lakkaa toimimasta. Ruotsista saa ilmeisesti halvemmalla kuin suomesta, esim laga.se tai bildelsbasen.se. Voin kyllä auttaa jos ruotsi ei taitu... Sopeutuksesta en osaa sanoa mitään mutta eiköhän siihenkin löydy apu foorumilta?...
V1tuiksi meni tämäkin perjantaipäivä ja ihan aamusta alkaen. Nyt on vaihdettu ohjauslaitteen virtarele, tuloksetta.
Paikalliselta purkaamolta löytyisi AXD koneella varustettu auto, lupasivat maanantaina kiskaista ohjauslaitteen irti, toivottavasti on vastaava laite kuin oma.
Marmoritiskin hinta on 1800 + ohjelmointi...
Rattoisaa vkonloppua.
MN
Paikalliselta purkaamolta löytyisi AXD koneella varustettu auto, lupasivat maanantaina kiskaista ohjauslaitteen irti, toivottavasti on vastaava laite kuin oma.
Marmoritiskin hinta on 1800 + ohjelmointi...
Rattoisaa vkonloppua.
MN
Ongelma ratkaistu.
Kuten PK tuossa jo ounailikin, moottorin ohjainlaite oli kaput. Koukkasin purkaamolta käytetyn samanikäisestä lunastuksiin menneestä 4Motion Doppelista irroitetun ja vein ohjausyksikön ja kotteroni Turun LMSlle ja taas kulkee.
Edit: ai niin, ei tämä ohjelmointikaan murheitta sujunut, jäi asentajalta vakionopeussäätimen täppä merkkaamatta ilmeisesti, kun ei enää toimi. Pitänee heti maanantaina reklamoida.
MN
Kuten PK tuossa jo ounailikin, moottorin ohjainlaite oli kaput. Koukkasin purkaamolta käytetyn samanikäisestä lunastuksiin menneestä 4Motion Doppelista irroitetun ja vein ohjausyksikön ja kotteroni Turun LMSlle ja taas kulkee.
Edit: ai niin, ei tämä ohjelmointikaan murheitta sujunut, jäi asentajalta vakionopeussäätimen täppä merkkaamatta ilmeisesti, kun ei enää toimi. Pitänee heti maanantaina reklamoida.
MN
Boksi maksoi Muurlassa Auto-Lehtisellä 400 €, josta putosi 50 pois, kun sanoin että boksin mukana tulevalla virtalukolla ja avaimilla en tee mitään. Asennus ja ohjelmointi LMS maksoi 140 €.
Tähän voi lisäksi laskea virtalukon pohjan, hehkureleen ja virtareleen (kaikki ehjiä), joiden hinta kipusi marmorilla hieman toiselle sataselle eli koko paletti n. 600 €.
Kaikenkaikkiaan reilusti edullisempaa, kuin uuden varaosan hankinta ja ohjelmointi Turun VV-Autossa, joka olisi riistänyt 1800 € boksista ja 200 €.
Tuo Lehtiseltä koukattu boksi oli siis samalla varaosanumerolla (070 906016 BA) ja saman vuotisesta 4X4 AXD Dobbelista. Muuallakin olisi ollut tarjolla huokeammin, mutta tuo lopussa oleva kirjainyhdistelmä oli useimmissa AJ tai J, joka ilmeisesti tarkoittaa automaattivaihteista autoa?
Kiinnostaisikin tietää, voiko tuollaisen ohjelmoida uudelleen BA- malliseksi? Aattelin ostaa toisen varalle ja piristää hieman, varsinkin kun tuon vaihto-operaatioon ei enää mene kuin 15 min. (harjoiteltu on ;) ).
Toinen mieltä askarruttava asia on lastutus. Kenellä moinen operaatio oikeasti kannattaa tehdä, jotta koneesta saa irti sen mitä on luvattu? Mitään hattiwattekja ei pellin alle tule, vaan sen pitää olla mitä luvataan.
MN
Tähän voi lisäksi laskea virtalukon pohjan, hehkureleen ja virtareleen (kaikki ehjiä), joiden hinta kipusi marmorilla hieman toiselle sataselle eli koko paletti n. 600 €.
Kaikenkaikkiaan reilusti edullisempaa, kuin uuden varaosan hankinta ja ohjelmointi Turun VV-Autossa, joka olisi riistänyt 1800 € boksista ja 200 €.
Tuo Lehtiseltä koukattu boksi oli siis samalla varaosanumerolla (070 906016 BA) ja saman vuotisesta 4X4 AXD Dobbelista. Muuallakin olisi ollut tarjolla huokeammin, mutta tuo lopussa oleva kirjainyhdistelmä oli useimmissa AJ tai J, joka ilmeisesti tarkoittaa automaattivaihteista autoa?
Kiinnostaisikin tietää, voiko tuollaisen ohjelmoida uudelleen BA- malliseksi? Aattelin ostaa toisen varalle ja piristää hieman, varsinkin kun tuon vaihto-operaatioon ei enää mene kuin 15 min. (harjoiteltu on ;) ).
Toinen mieltä askarruttava asia on lastutus. Kenellä moinen operaatio oikeasti kannattaa tehdä, jotta koneesta saa irti sen mitä on luvattu? Mitään hattiwattekja ei pellin alle tule, vaan sen pitää olla mitä luvataan.
MN
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa