1.9 agr sammuilee,pätkii,sekoilee jne

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

1.9 agr sammuilee,pätkii,sekoilee jne

ViestiKirjoittaja robin packalen » 20.6.2013 19:53

Juu eli auto on jonkin aikaa temppuillut.
rajuissa kiihdytyksissä jää kaasu huutamaan päälle ja sit välillä vetää jonkunsorttisen fuelcut:in?? ja tämä siis ilman evrymodia.. häviää kaikki vedot ja "booooaaaaaaaaa" saattaa kestää 1-15sek.
Sitten käynnistyy todella huonosti. saa sahata puoli minuuttia käyntiin.
3 kertaa tehnyt niin että sammuu ja sit kun yrittää startata niin ei mitään tapahdu,välillä lähtee käyntiin ja käy 450-500rpm ja kone ja auto heiluu kun riivattu ja sit sammuu,kaasun asennolla ei ole mitään merkitystä käyntiin. sitten saattaa lähtee käyntiin, ottaa itestään kaasuun koskematta 1500rpm ja sit taas sammuu. tarpeeksi pitkään kun sahaa niin alkaa taas käymään.

Vikakoodit luetin tänään ja tämmöstä antoi:

fault codes have been erased.
1 Fault found:
17970 - Quality Adjuster (N146)
P1562 - 35-10 - Upper limit Reached - Intermittent
Readiness: N/A

maf ei anna vikakoodia ensinkään, tyhjäkäynnillä 120~mg ja sit kun painaa kaasua lukema nousee 550mg ja jää sinne aina.sammuttamisella nollaantuu takaisin. kokeiltiin monta kertaa ja joka kerta luku meni 550mg.Jos maffin johto on irti luku on automaattisesti 550mg. jos pistää kiinni niin luku no "normaali" niin pitkään kunnes koskee kaasuun jolloin siis pomppaa 550mg. kokeiltiin myös toisella maffilla ja sama homma. luku jää 550mg.

IQ arvo oli 5.5 - 6.8 tyhjäkäynnillä. koitettiin säätää mutta maximi arvoksi jäi noin 5~

löydettiin myös evryn lisäksi "tehoboksi" tästä autosta joten tässä oli evry ja tehoboksi yhtä aikaa toiminnassa.

N75 venttiili ei myöskään toimi ja jostain syystä ei sekään antanut vikakoodia.

Tultiin siihen lopputulokseen että vika todennäköisesti on syöttöpumpussa tai sen ohjaimissa.

Tällä hetkellä ei ole evryä eikä tehoboksia kytketty käyttöön, alakierros teho parani, yläkierroksilla väheni. ahtaa nyt 0.6bar

Kellään ideoita mikä tätä riivaa?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 21.6.2013 10:25

Maffin arvojen mukaan se ei enää olisi kovinkaan kunnossa, mutta taitaa vikaa olla kyllä muuallakin. Jos määräsäätimen signaalia on maadoitettu sekä evryn, että tehoboksin kautta, ja sitä 300ohm kiinteätä vastusta pidetään yleisesti alimpana turvarajana. Tässä tapauksessahan tämä yhdistelmä on voinut vastata noin 100-200ohm vastuksen kautta tapahtuvaa määräsäätimen huijausta, riippuen tietysti evryn ja boksin rakenteesta ja niiden säädöistä, ja mahdollista on, että määränsäädinkin olisi voinut tästä itseensä ottaa. Tuo vikakoodihan ei vielä käsittääkseni kerro muuta varmasti kuin, että evry päällä on käynnistys tapahtunut jossain vaiheessa. Jos ei nollaamalla häviä, niin sitten voi määränsäätimessä olla jatkuva vika em. seikoista johtuen.

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

ViestiKirjoittaja robin packalen » 23.6.2013 18:26

juu kokeiltiin siis toisella maffilla ja sama homma.luvut jäivät 550mg lukemiin.

Ei hävinnyt nollaamalla koodi millään konstia,heti tuli takaisin ja hehkun valo palaa koko aika. onko mitään keinoa millä määräsäätimen toiminnan saisi testattua?

Minkätakia "N75" eikä "maf" anna vikakoodia? N75 pitäisi vikakoodin suoltaa kun se ei toimi oikein,samoin luulisi maffi missä on 550mg lukemat tyhjäkäynnillä sekä hanat tiskissä.
Ja vikakoodi pitäisi löytyä maffista jo siinä vaiheessa kun liitin ei ole paikallaan.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 23.6.2013 19:06

Vikakoodeja ei niistä tule mitä todennäköisimmin sen takia, että kone käy koko ajan varaohjelmalla eli on ns. limp modessa. Määräsäätimen testailusta en osaa sanoa, kannattaa kysyä jostain osaavalta dieselpajalta tai voipi täältäkin joku oikea guru vastailla juhannuskrapuloista selvitessään :)

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

ViestiKirjoittaja robin packalen » 24.6.2013 0:54

Mistä sen nyt tavan tallaaja tietää jos ecu on pakotettu limp modeen? enpä tiedä tehoboksi oli autossa kun ostin noin 2kk sitten,myyjä ei siitä mitään maininnut ja rakentelin tehoboksin haaroitusjohtoon evrymodin enkä sen enemmälti syynäillyt mihin mikäkin johto menee koska netissä oli niin selvät ohjeet mihin liittimeen tinaillaan mitäkin. hyvin se toimi ja kulki kun evryn asensi. vähän aikaa sitten ilmeni vika ettei ahtanut kunnolla. piikkaa 0.7 ja otti ahtoja huonosti evrymodi päälläkin. harvemmin tuli kuitenkaan evrymodia käytettyä ja konetta ei kuitenkaan rynkytetty evrymodilla minkä käsittääkseni tapahtuu kun päästään vastuksen rajalle 316kOhm muistaakseen tässä tapauksessa .

Sain myös tämmöistä tietoa että jos näyttää jatkuvasti 550, niin ecu ei saa maffilta järkevää lukemaa. Siitä kyllä _pitäisi_ tulla vikakoodikin, mutta tuolla 550 lukemalla siellä on ehkä 70% tehoista/väännöistä saatavilla.

Selviääkö ecun limb modessa olo vagcomilta?

tekeekö Korkea IQ mahdollisesti sen että hehkun valo vilkkuu?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 26.6.2013 10:15

Veikkaisin limp modea tuosta vakiosta 550 lukemasta maffilta, eli ei sitä edes enää maffilta lueta vaan varaohjelma käytössä. Toista maffiahan siinä oli jo kokeiltu. Normaalit kuitenkin pyörii siinä 1000 luokassa, joten siitä voi päätellä. Määränsäätimessä voisi olla jatkuva vika, joka lyö limpin päälle heti käynnistyksessä. Ota se tehoboksi pois ja katso nollaantuuko määränsäädin vika sitten. Rynkytysraja taas riippuu niin paljon koneen kuormituksesta tyhjäkäynnillä, sekä itse tyhjäkäynnin nopeudesta. Ilmastointi, valot, penkinlämmittimet, takalasin lämmitin yms. vaikuttaa siihen suoraan, joten tarkkaa ohmimäärää siihen ei voi siten määrittää. Ahdot ei sitten tietenkään nouse, jos kone ei saa tarpeeksi polttoainetta, ellei ole tarpeeksi karstainen vnt-turbo tai viallisesti toimiva ahtopaineen ohjaus. Mutta omalta osalta tämä on vaan arvailua, en niin paljon ole henkilökohtaisesti tutustunut näihin kuin monet muut tämän foorumin jäsenet, jotka eivät vielä ole vastailleet tähän :)

IQ:sta vielä, niin matala IQ-arvo aiheuttaa rynkytystä. Ohjelmallisesti on tainneet päästä siihen 2-3 väliin millä ei vielä välttämättä päästä rynkytykseen. Hammermodilla sitten voi päästä allekin sen.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 26.6.2013 16:55

Moi. Löysin mun diodit joten voisi kokeilla MAFiin diodemodia. Jos ei mene diodillakaam MAF-arvot yli 1000, täytyy vika olla esm. johdossa. Olen iltaisin kotona.
t:Kari

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

ViestiKirjoittaja robin packalen » 30.6.2013 23:23

Tänään kokeiltiin diodia maffissa. lähtöarvo muuttui johonkin 1200mg lukemiin mutta jälleen kaasunkosketus pisti arvon 550mg eli maffin johdot on ainakin kunnossa ja pitäisi toimia.

Säädettiin IQ arvo rajojen sisälle

sitten käytiin tutkimaan pumpun antamia muita arvoja

Group 001 Mod piston Disp. (G149) = 1.780V - on rajojen sisällä.
Group 019 Mod piston (G149) Disp Sensor = 2,000V - start position stop 4.150...4.740V eli ihan metsässä. tuo 2.000v
Kuva

Millä syöttöpumpun kylkeen menevän sähköhärdellin kopan kannesta saa tuon kolmion kummajaispultin kotikonstein irti? Kuva

Löytyykö keneltäkään linkkiä kys, syöttöpumpun räjäytyskuviin,purkuohjeisiin jne..

meinasin jos tuo quantity adjuster N146 olisi silmämääräisesti nähtävissä ja katseltavissa jos siinä jotain mekaanista vikaa on.

huomenna tai ylihuomenna koitan saada aikaiseks mittailtua myös G149 ja N146 Ohmi luvut. kovasti vaan alkaa vika pakkaantumaan syöttöpumpun sisuksiin. Ketään osaavaa kaveria foorumilla kuka laittaisi pumpun kuntoon jos ei itsestäni siihen ole?

Kiitos

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.7.2013 6:26

Täältä löytyy vinkkejä määränsäätimen puhdistukseen :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152724

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

ViestiKirjoittaja robin packalen » 8.7.2013 23:26

Nyt on määräsäädin puhdistettu ja tutkittu. mitään mekaanista vikaa ei löytynyt. pumppu ollut joskus pidempäänkin rutikuiva koska sisällä oli kaikki metallinen pintaruosteessa.Jokai ikisen osan otin määränsäätimestä irti mikä lähti ja huolellisesti puhdistin ruosteesta ja muusta paskasta. vika ei kyseisellä toimenpiteellä kuitenkaan korjaantunut. pitänee varmaan sitten alkaa katsella uutta pumppua jostain.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva




http://www.justanswer.com/vw-volkswagen ... -1562.html

Yllä olevien ohjeiden mukaisesti suoritin myös mittaukset johtosarjasta mutta kaikki saamani arvot olivat vähän epäilyttäviä lukemia:
1+2 pinnit = 2kΩ ja 20kΩ mittari ei näytä tulosta. 200kΩ näyttää 105.6
3+4 pinnit = 2kΩ ja 20kΩ mittari ei näytä tulosta. 200kΩ näyttää 98.0
5+6 pinnit = 2kΩ mittari ei näytä tulosta. 20kΩ näyttää 12.59 ja 200kΩ näyttää 62.0

no tiedäsiitä sit missä se vika on nyt sitten. pumpussa vaiko eculla...

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 9.7.2013 20:45

Ohjeessa sanotaan että jos ei pääse annettuihin arvoihin on vika pumpussa. Sulla on piuhat irti ECUsta kun mittaat joten ECU on syytön.
Kertokaa viisaammat mitenkä tuollainen pumppu korjataan.

robin packalen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 18.6.2013 19:36

ViestiKirjoittaja robin packalen » 9.7.2013 21:35

eipä tuolle pumpulle toinna enään varmaan mitään käydä tekemään. remontti menee liian kalliiksi jos pumpun käyttää liikkeessä huollettavana.pelkkä määränsäädin (helsingin diesel) 200-300e + työt. varmaanhan tuon saisi pelaamaan käytetylläkin määränsäätimellä mutta ei kukaan irrallaan niitä kauppaa. käytetty pumppukin jo kiikarissa kunhan vain saisi myyjältä vastauksia kysymyksiini. no jääpä varaosia syöttöpumppuun jos jotain iloa keksii


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa