ALH ohjelmointitarve?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ALH ohjelmointitarve?

ViestiKirjoittaja -vellu- » 7.7.2013 21:40

Tervehdys!

Miten on, milloin on "pakollista" ohjelmoituttaa jos alkaa virittelemään?

tulossa olisi Garrett gt1749vb, 0.216suuttimet( tai mahdollisesti hommaan vielä 0.240), 480nm kestävä kytkin kiinteällä vauhtipyörällä.

Kärsiikö tuolla kokoonpanolla ajaa ilman varsinaista ohjelmointia, edes jonkinaikaa? Vai pitääkö suoraan viiä ohjelmoitutettavaksi?

Miten ylipäätänsä tuon sähkösellä jakajapumpulla olevan auton ohjelmointi tapahtuu? Tai siis mitä siinä tehdään, mitä ei itse pystyisi VCDS:llä ym kikoilla tekemään?

Eikös se oo vaan ilmaa ja polttoainetta oikea määrä oikeaan aikaan koneeseen ja that`s it? Mutta nämä asiathan pystyy muokkaamaan itse...?

Commonrailien ohjelmoinnin ymmärrän mutta miten jakajapumpputouhu?

Kiitän!

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 7.7.2013 22:08

Ei ole pakko heti ohjelmoida, kunhan katot pakopaineet kohalleen asennusten jälkeen, niin mitään ei PITÄS hajota.

Ja sitte se mitä tehdään, mihin et pysty vagcomilla vaikuttaan:
- syöttömäärä
- ennakot
- ahtopaineitten pyynti
- vikatilan rajat
- maffin poisto, eli paineohjattu systeemi. (maffin voi heittää jorpakkoon)
- väännönrajotus
- kylmästarttausmäärä
- rajottimen siirto, jos tarvii
+ monta muuta asiaa, kuten se, että katsuri ei valita päästöistä, kuten tekee isoilla suuttimilla vakiosoftalla.

Et pysty ite muuttaan syöttömäärää, tosin ruiskutusaikaan pääset vaikuttaan.Sama ahtojen kanssa, saat kasvatettua paineita, mutta väärillä kierroksilla. Itelläki oli pitkään softaamatta erinäisen osarumban jälkeen ja kyllä se niin on että ei menny hukkaan ja varmasti on nyt lujempi ja jokalailla parempi ku ennen softaa. Toistaseksi 10 kk ilman vikatilaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.7.2013 22:11

Syöttöä voi lisätä hieman hammermodilla eli hakkaamalla pumpun kantta. Omalla vastuulla...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.7.2013 23:54

Sähköisellä jakajapumpulla olevan moottorin ohjelmointi on ihan samanlainen toimenpide kuin esim. mainitsemasi commonrailin. Tietenkin itse ohjelmointi-toimenpide saattaa olla vanhemmissa ajoneuvoissa erilainen, mutta yhtä tärkeästä asiasta on kyse kummassakin tapauksessa lopputulosta ajatellen. Toimenpiteessä tiettyjä osa-alueita ohjelmasta muutetaan vastaamaan uutta kokoonpanoa. Esim. vetoalue saadaan vakiosta paljon pidemmäksi, ja näinollen saadaan hyöty esim isommasta ahtimesta.

VCDS:n avulla et saa kikkailtua yhtään tehoa lisää, poislukien tapaukset joissa VCDS:n avulla on moottorin perussäädöt saatu asetettua oikein vrt. summan mutikassa laitettuihin.

Vakiolla ohjelmalla pystyt ajelemaan, mutta luulenpa että täyskaasukiihdytyksessä isompien suuttimien takia voi ahtopaineet piikitellä jopa niin että vikatilat paukkuu. Osakaasulla uskon käyttäytymisen olevan suht normaalia, koska kokoonpanon muutos ei mikään radikaali ole.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 8.7.2013 13:33

Asia selvä. Täytyypi lyyä romut paikalleen jahka kaikki tulevat ja sitten ajella hissuksiin ja viiä jossain vaiheessa auto Motestille.

Tuosta pakopaineesta sen verta että mikä mahtaa olla tuolle ahtimelle raja jonka yli ei kannattaisi päästää?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 8.7.2013 20:03

Noh. Ideaali tilanne turbolle on kun saat pakopaineet ahtoja pienemmäksi. Näissä tdi vehkeissä lähes mahdoton tilanne saavuttaa, jos haluaa hyvä käytöksisen pelin. Ahto plus baari vois olla semmonen turvaraja. Pikku piikki ei haitanne, tyyliin 0.3 baaria.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 9.7.2013 23:04

Todellisen hyödyn saat tosiaan irti noista palikoista kun päivität ohjelman. Tuo VB on sellainen epeli, että pakopaineet nousee helposti. Ei kannattane paljoa yli 1,5 bar ahdatella... Sen jälkeen alkaa ahdistamaan pakopuoli ja saattaapi mennä akseli rusetille... Mulla oli tollanen ahdin vähän avarretulla pakoulostulolla ja 2,5 tuumaan downpipellä. Loppuputki muuten suora, mut lopussa yksi läpivirtaava pönttö :) Ahtoja enimmillään 1,7bar ja kesti kaikki kasassakin vielä normaaliajossa. Tosin noilla ahdoilla ei mitään kilometrin suoraa kannata kaasu pohjassa vetää... Katsastuksessa käynti olikin sitten oma projektinsa aina...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa