Näitä aiheita on varmaan jo kymmeniä, mutta vastausta ei mistään löytynyt.
Mitäs käytännön eroa on diesel merkinnän öljyillä.
Esim.
Shell Helix Diesel 5w-40
Teboil Diamond Diesel 5W-40
Verrattuna normaaleihin ei "diesel" nimettyihin öljyihin?
Onko näistä jotain hyötyä/haittaa? Kannattaako skipata vai kokeilla?
"diesel" öljy Vs normi öljy?
Valvoja: ffp jäsenet
Mootorina Avg jakajapumpullinen 1.9tdi vm99
ollut nyt talven yli mobilin new life 0w-40 ja huomasin vaan noi "diisel" öljyt että onkohan parempaa tavaraa
luokitus ei yllä aivan tuohon mobilin SN tasolle.
tuosta diamondista kyllä löytyy 505.01 luokitus,mutta taitaa olla sekin turha jakajapumpullisissa.
ollut nyt talven yli mobilin new life 0w-40 ja huomasin vaan noi "diisel" öljyt että onkohan parempaa tavaraa
luokitus ei yllä aivan tuohon mobilin SN tasolle.
tuosta diamondista kyllä löytyy 505.01 luokitus,mutta taitaa olla sekin turha jakajapumpullisissa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Meillä 1.4 d4d diesel corollassa käytetty lähes uudesta saakka Mobil new life 0w-40 ja hyvin on toiminut. Alussa merkkihuollossa laittoivat castrollin kohtuu kallista longlife öljyä, ennen kuin älysin viedä ite sinne omat öljyt.
Käytin venttiilikopan auki 150 tkm, kun tarkistin venttiilin välykset. Likaa ei ollut missään pinnoilla, eli ainakin hyvin pesee moottorin. Jakoketjukaan ei ollut venynyt yhtään. Vaihtoväli on ollut 15 tkm. Nyt on ajettu 250 tkm ja moottori ei syö öljyä ja vedot on tallella.
Joten ainakin tässä tapauksessa normiöljy on toiminut hyvin.
Skodassa on taasen käytetty varmuuden vuoksi Castrollin volkkarin logolla varustettua longlife öljyä pumppusuuttimien vuoksi ja vaihtoväli on myös 15 tkm. Puhtaana tuokin moottori on sisältä pysynyt.
Käytin venttiilikopan auki 150 tkm, kun tarkistin venttiilin välykset. Likaa ei ollut missään pinnoilla, eli ainakin hyvin pesee moottorin. Jakoketjukaan ei ollut venynyt yhtään. Vaihtoväli on ollut 15 tkm. Nyt on ajettu 250 tkm ja moottori ei syö öljyä ja vedot on tallella.
Joten ainakin tässä tapauksessa normiöljy on toiminut hyvin.
Skodassa on taasen käytetty varmuuden vuoksi Castrollin volkkarin logolla varustettua longlife öljyä pumppusuuttimien vuoksi ja vaihtoväli on myös 15 tkm. Puhtaana tuokin moottori on sisältä pysynyt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Kannattaa olla hyvinkin tarkkana mitä öljyä laittaa uudempiin ja jopa vanhempiin autoihin, että täyttää tietyt standardit. Noi vag:t on aika tarkkoja öljystä.
Teboil:n diamond diesel:llä ajeltu 100tkm ilman mitään ongelmia.
Ja kuten yleensäkkin tuo long-life on ihmisten kusetusta, joka lyhentää vain moottorin elinikää. Öljynvaihto on puoli-ilmaista ja elinehto moottorin toiminnalle. Jos öljyt vaihtaa 10-15tkm välein ei kukaan tee konkurssia. Jopa moni autonvalmistaja on lyhentänyt tuota long-life öljynvaihtoväliä pienemmäksi. Eniten naurattaa nämä uudet vag:n koneet joidenkan normaali öljynkulutus on muka jopa 1 litra 20€ maksavaa ESP:tä 1000 kilometrille.
Tutuilla useampi 2.0TDI joidenkan öljynkulutus ollut 3-7 litran väliin 30tkm ja 2.0TFSI:tä joidenka kulutus jopa 8 litraa 30tkm öljynvaihtovälillä. Se on aika paljon alle 5 litran öljytilavuudella varustetussa autossa.
Ai niin Castrol ja Teboil:n öljyt tulee samasta jalostamosta Suomessa...
Kannattaa olla hyvinkin tarkkana mitä öljyä laittaa uudempiin ja jopa vanhempiin autoihin, että täyttää tietyt standardit. Noi vag:t on aika tarkkoja öljystä.
Teboil:n diamond diesel:llä ajeltu 100tkm ilman mitään ongelmia.
Ja kuten yleensäkkin tuo long-life on ihmisten kusetusta, joka lyhentää vain moottorin elinikää. Öljynvaihto on puoli-ilmaista ja elinehto moottorin toiminnalle. Jos öljyt vaihtaa 10-15tkm välein ei kukaan tee konkurssia. Jopa moni autonvalmistaja on lyhentänyt tuota long-life öljynvaihtoväliä pienemmäksi. Eniten naurattaa nämä uudet vag:n koneet joidenkan normaali öljynkulutus on muka jopa 1 litra 20€ maksavaa ESP:tä 1000 kilometrille.
Tutuilla useampi 2.0TDI joidenkan öljynkulutus ollut 3-7 litran väliin 30tkm ja 2.0TFSI:tä joidenka kulutus jopa 8 litraa 30tkm öljynvaihtovälillä. Se on aika paljon alle 5 litran öljytilavuudella varustetussa autossa.
Ai niin Castrol ja Teboil:n öljyt tulee samasta jalostamosta Suomessa...
onko api, SN paljo parempi kuin SM luokitus? ainakin tämä lause "parempi turboahtimen suojaus" herättää kiinnostusta
SM (Käytössä): Vuonna 2004 esitelty luokitus, joka parantaa hapettumisenkestoa, liansitomiskykyä, kulumissuojaa ja alhaisten lämpötilojen suorituskykyä koko moottoriöljyn elinkaaren aikana.
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
SM (Käytössä): Vuonna 2004 esitelty luokitus, joka parantaa hapettumisenkestoa, liansitomiskykyä, kulumissuojaa ja alhaisten lämpötilojen suorituskykyä koko moottoriöljyn elinkaaren aikana.
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ai niin testattua teboil:n öljyillä vanhassa 80-luvun peruja olevassa nissanin diesel koneessa. Tuo Tebikan Diamond Diesel 15tkm matkalla ei pölläyttänyt ollenkaan startatessa eikä tarvinnut lisätä ollenkaan tuolla matkalla (460tkm auton mittarissa). Vaihtoi sitten tuohon teboil:n gold:n niin kylmä käynnistyksessä tuprautti aina mustaa savua ja rupesi öljyä kuluttamaan. 50tkm tuli sitten ajeltua tuolla noilla Diemond Diesel:llä.
Halvimmillaan saanut 59€/10 litraa jolla vaihtaa 2x öljyt.
Halvimmillaan saanut 59€/10 litraa jolla vaihtaa 2x öljyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa