Irroitin Tölkissä majailevasta AAZista pumpun männäviikolla tarkoituksena vaihtaa kaasuvivun holkki tiivisteineen, samalla vaihtuikin sitten myös kaasuvivun "sisuskalut" eli se haarukka. Sekä ns. kannen tiiviste pumppuun. AAZ pumppuineen on peräisin '93 vuoden Ventosta ja on varustettu LDA:lla.
Pumppu tuli otettua pöydälle ihan silläkin kun en moista ollut koskaan ennen avannut, ei peukalo nyt keskellä kämmentä ole, remonttikokemusta kuitenkin löytyy 10v verran. Kuitenkin ajattelin että pöydällä olisi helpompi pyöritellä pumppua ja tutkia miten ne osat siellä sisällä on kun sen avaa. Lisäksi kun tarkoituksena oli ajoittaa jakopää kokonaan uudestaan pienen epäilyksenä takia että siellä olisi heittoa niin sama se pumppu oli nostaa kokonaan irti kun jakopääkin oli auki.
Kannen nostin pois ja osat sain talteen, ainoan osan asemointia mitä en pannut tarkkaan merkille oli se "tappokytkin" millä ilmeisesti pakotetaan syötöt seis hätätilanteessa. Tätä ei olekaan ilmeisesti hieman tuoreemmissa kamppeissa enää.
Kaasuvivun (sisäpuolella pumppua olevat) jouset sain siirrettyä vanhasta haarukasta suoraan uuteen kasaan painettuina, eivät levähtäneet ollenkaan. Niistä ei voi syytä siis hakea, kaasuvivun sisäpään sain loksahtamaan niihin lipareisiin pumpun perällä nätisti mielestäni oikeaan väliin vipua (viiste varressa, ei mennyt kuin yhdessä asennossa kohdalleen).
Tuolle tappokytkimelle olevinaan ainakin havaitsin hahlon/uran pumpun päädyssä olevissa lipareissa mitä kaasuvipukin käyttää - ainakin mitä siinä irrallaan mallailin että mihin se osuu, testasin kääntää kaasuvipua ja painaa tuolla tappovivulla kaasun pois ja niin tapahtuukin.
Lopulta kaiken piti olla kunnossa ja pumppu oli läjässä. Jouset löysi paikkansa jne. Jakopää ajoituksiinsa ja ilmaamaan järjestelmää, suuttimien liittimet auki. Vaan eipä liiku aine. Ilmasin tulolinjan alipainetoimisella jarrujen ilmauslaitteella (jonka olen suodattimelta pumpulle vaihtanut elastiseen läpinäkyvään keltaiseen polttoaineletkuun josta näkee helposti ilmakuplien liikkeet). Aine ei liiku mihinkään startatessa. Tietty eipä jostain syystä nyt tullut mieleen ilmata paluupuolelta jolloin olisi saanut aineen läpi asti pumpusta ja suuttimista.
Sammutussolenoidille tulee virtaa ja se tuntuu naksahtavan kun käsin koittaa, virtaa riittää myös startatessa koska koitettiin apuvirran kanssa. Otettiin tuo tappokytkin irti ja laitettiin se ulkopuolinen vipu nurinpäin paikalleen jotta sitä pystyi kääntelemään miten haluaa ja testailtiin sille eri asentoja, ei vaikutusta. Kaasuvipua kokeiltiin n. jokaisessa mahdollisessa asennossa (puuttuu vielä ulkopuoliset jouset ja pitää sille vivulle asento hakea muutenkin kun oli jo aikoinaan karannut vähän pieleen). Syöttöruuvia kokeiltu eri säädöissä.
Nyt nukuttu yön yli asian kanssa ja kokeilen tänään ilmata linjat tuolla jarrujen ilmauslaitteella paluupuolelta, sekä jos se ei auta niin vaihdan sammutussolkun toiseen. Sitten loppuu ideat ja luultavasti otan pumpun taas pöydälle ja auki.
Niin se suuri kysymys, tuleeko jollakulla nyt jotain mieleen mitä on voinut radikaalisti mennä vikaan tuossa pumpun pikku huoltoprosessissa joka aiheuttaisi ettei pumppu nosta ainetta, ajatuksen kanssa sen kuitenkin purin ja kokosin moneen kertaan tarkistaen kaiken. Ajamalla kun Tölkin kuitenkin siirsin talliin ennen osien purkua.. Mitään ylimääräistä ei purettu konehuoneesta tuon tiimoilta eikä pumpusta.
AAZ pumppu ei nosta ainetta tankista remontin jälkeen
Valvoja: ffp jäsenet
"Nyt nukuttu yön yli asian kanssa ja kokeilen tänään ilmata linjat tuolla jarrujen ilmauslaitteella paluupuolelta, sekä jos se ei auta niin vaihdan sammutussolkun toiseen"
Sammutus solenoidia ei tarvi vaihtaa, otat karan ja jousen sen alta pois, saa koko ajan polttoainetta, tuo ilmaaminen onnistuu pumpun täyttämällä ja suodatin täyteen dieseliä, paina paineilmaa suodattimelta tankille päin, joskus menee putki/siivilä tankilta tukkoon.
Sammutus solenoidia ei tarvi vaihtaa, otat karan ja jousen sen alta pois, saa koko ajan polttoainetta, tuo ilmaaminen onnistuu pumpun täyttämällä ja suodatin täyteen dieseliä, paina paineilmaa suodattimelta tankille päin, joskus menee putki/siivilä tankilta tukkoon.
Imasemalla pumpun paluusta olen saanut aina pumpun ilmattua, pumppu on täynnä kun paluusta alkaa tulla polttoainetta. Toki siirtopumppukin ajaa saman asian. Ja tämä toimenpide kannattaa vaurioiden välttämiseksi tehdä aina ennen käynnistämistä kun pumppu on ollut tyhjä tai se on vajaa.
Sitten tietysti suutinputkien ilmaus tuon jälkeen avaamalla suutinputket auki suuttimien päästä ja starttia hetken aikaa niin että löpö alkaa roiskumaan. Sit suutinputket kiinni ja käyntiin.
Sitten tietysti suutinputkien ilmaus tuon jälkeen avaamalla suutinputket auki suuttimien päästä ja starttia hetken aikaa niin että löpö alkaa roiskumaan. Sit suutinputket kiinni ja käyntiin.
Ei kyllä se johtui siitä että pumppu oli liian kuiva, otin tankille palaavan letkun irti ja kytkin sen tuohon jarrujen ilmauslaitteeseen ja hetken annoin puksuttaa, ei ihan hetkessä se pumppu täyttynytkään. Tuon jälkeen suuttimien liitännät auki kokeilin käyntiin niin samantien alkoi ruikkia naftaa, putket kiinni ja Tölkki hörähti tulille - ja käy muuten nyt AIVAN toiseen malliin kun pumppu on tiivis. Hyvä fiilis myös siitä että diesel-ummikkona onnistuin tuossa hyvin pintapuolisessa pumppuremontissa.
Enää ei kierrokset karkaile, tyhjäkäynti ei jää kantamaan ja lähtee avaimesta käyntiin käytännössä heti. Ei uskoisi kyllä samaksi laitteeksi kun kerkesi tottua niihin käyntihäiriöihin
Enää ei kierrokset karkaile, tyhjäkäynti ei jää kantamaan ja lähtee avaimesta käyntiin käytännössä heti. Ei uskoisi kyllä samaksi laitteeksi kun kerkesi tottua niihin käyntihäiriöihin
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa