Kuvia on reilusti ja foorumin sääntöjä enemmän, mutta otetaan riski koska nykyisin jokaisella on tänäpäivänä ihan varmasti sellanen nettiliittymä ja selain että parikymmentä kuvaa latautuu muutamassa sekunnissa. Thumbbeja en osannu tehdä, ja linkeistä ei välity fiilis, mutta kokeillaan kuitenkin.
VW Golf GL TDI 1994 - myyty

Tällainen GL Golf saapui pihaan viimetalvena hieman vahingossakin tilapäiskulkineen tarpeessa, pikkuvikasena, huonoissa säädöissä ja hieman kulahtaneena. Senhän tietää, että taas pääsi harrastamaan.
KUVA
KUVA
KUVA
Sikäli harvinaisen tästä yksilöstä tekee se että ruostetta autossa on todellakin maltillisen vähän ja varusteita on kolmoskoriseksi aika reilusti. Autossa on kaksitoiminen kattoikkuna, sähkölasit edessä JA takana, ratin korkeudensäätö, keskuslukitus jälkiasennetulla hälytysjärjestelmällä ja kauko-ohjauksella, vakionopeudensäädin viiksellä, irroitettava ( ja myös irtoava ) vetokoukku, alkuperäiset ja virheettömät GL:n 14" peltivanteet muovilevikkeillä ja keskikupeilla talvikumppareilla ja 15" Corrado / G60 -vanteet kesärenkuloilla. Taka-akselille asensin keskittävät 16mm spacerit pidemmillä pulteilla.
KUVA
Ajettavuutta on parannettu juuri asennetulla uudella korkeus- ja jäykkyyssäädettävällä alustasarjalla jolla auton saa poikkeuksellisesti myös vakiokorkeudelle tai jopa korotettua (säätövara arviolta +40...-120mm), uusilla iskarin yläpäillä sekä myös kaikki alustan puslat on vaihdettu uretaanisiin. Lähes kaikki alkuperäinen on tallessa ja toimii, jopa moottorin alle tuleva suojamuovi kiinnikkeineen on täysin ehjä ja ensimmäisissä Mk3:ssa käytetty etulokariantennikin on ehjä ja toimiva. Sisusta on käytännössä lähes virheetön, edes kuskin penkin nurkan vaahtomuovi ei ole lähtenyt murtumaan eikä kangas ole lainkaan kulunut. Autoon on lisätty äänenvaimennusta mm. takakonttiin ja jenkkakoneen äänistä huolehtii erillissarja. Sisävaloihin (eteen ja konttiin) on asennettu tehokkaat lämmin valkoiset LED-polttimot ja auton sisustaan on tehty merkittävästi lisä-äänenvaimennusta. Myös alkuperäinen tunkki, hinauslenkki ja työkalut tallessa, ja takalasin naarmutinkin toimii joten OEM-hengessä en nähnyt ideaa poistaa sitä vaan entrata ja huoltaa toiminnan takaamiseksi.
KUVA
KUVA
Laittelin tähän vielä seuraavaa edellisten lisäks:
- Uusi Continental jakohihna kiristimineen ja rullineen
- Uusi vesipumppu, termostaatti ja jäähdytysnesteet
- Uusi moniurahihna + kiristin sekä ohjaustehostimen kiilahihna
- Uudet vaihdelaatikon ja moottorin öljyt + suodatin, aktiivihiili-raitisilmasuodatin
- Uusittu yksi moottorin tukikumi, loput tarkistettu ja havaittu vielä hyviksi
- Suoritettu huolellinen naarmunpoisto, hologramminpoisto sekä kestovahaus ( Virtus 473, 3M, Collinite 476S + Chemical Guys Butter wet wax )
- Uudet GTI:n H1 + H1 umpiot sekä "alavilkut" parkeilla ja sumuvaloilla, kilvenvaloissa lämminvalkoiset LED:t
- Uudet sivuvilkut mallia "savu"
- Uudet lyhkäset EU-tunnuksettomat kilvet
Tekniikan osalta Golf sisältää seuraavaa:
- Portattu ja kunnostettu kansi noin 270tkm kohdalla
- R-koneistuksen VP5 -virinokka
- ARP Kansipultit jotka sisältää pinnapultit sekä tiheäkierteiset mutterit.
- Tuplaplenum-imusarja joka tehty LT:n 6-sylinterisen moottorin imusarjasta, kanavat kohdistettu
- 450 x 300 x 76mm välijäähdytin asennettu huomaamattomaksi keulaan
- Uudemman mallin syöttöpumppu painavammalla hihnapyörällä ( erittäin tärkeä modi tässä moottorissa, säästää hihnaa sekä apuakselia rutkasti )
- DSS Ultime 2 ( 5x0,28mm ) suuttimet
- Tehdasvalmisteinen kestävä valurautainen pakosarja T3-laipalla
- Holset He221W ahdin #8 pesällä
- MAF, EGR ja N75 eliminoitu pois käytöstä, ilmamäärämittarin verkot poistettu
- 3" DP ja 2.5" pakoputki yhdellä vaimentimella
- Cold air intake etupuskurista ilmanohjaimella
- Sachs SRE kytkinasetelma + VR6 -levy
- Pieni teollisuusmallin mittari ahtopainemittarina
Ohjelmasta poistettu kaasun ja jarrun yhtäaikaisen käytön esto, vetävät on tällä hetkellä 5400rpm, ja moottorin luonne on terävä ja mukavan raikkaasti kiertävä. Moottori rakennettu kestämään, joten tää laite tykkää kun sillä ajetaan lujaa. Kampe menossa Dynoon 11. pvä tätä kuuta eli ensilauantaina, joten hieman kiireen pitää että kerkeän tekemään loputkin säädöt valmiiksi. Tällä olis tarkotus lähteä myös Kiikalaan VW Openiin kiihyttelemään viikon päästä, joten jos kampe herätti jollain kiinnostusta niin ostotarjouksia tästä voi esittää ja tulla vaikka katsomaan Golfin kulkua paikanpäälle! :)
VW Taro 2.4D 1991 - myyty

Hankinta useamman vuoden takaa tämäkin, ollut uudesta lähtien JKL yliopistolla kuten tarroista saattaa huomatakin kunnes kampe ajautui minulle, ajelin sillä tovin aikaa 84 hevosvoimaisena vaparina ja turbo pyöriskeli mielessä tovin aikaa. Sainkin kaverin innostumaan rojektista ja hän lupautui askartelemaan paskartelemaan nurkkiin jääneistä rojuista setin kiinni, joka hämmästyksekseni puski ulos 100 hevosvoimaa enemmän, eli mukavat 184 heppaa ja 360Nm vakiopumpulla ja 300D mersun vanhalla ahtimella.
Kuva
Kuva
Tää laite on toiminut vuoden verran käyttövehkeenäkin jossain vaiheessa kunnes mopo otti taas tuulta alleen ja alettiin särkemäänkin sitten mäntiä ihan urakalla ja päästiin välillä hakemaan patinaa koivun alta. Ahtimeksi valikoitui Holset HX35 ja pumppuna kävi pariakin erilaista.
Dynovideo vanhalla moottorilla ja Holsetilla: http://www.youtube.com/watch?v=lE773ii6d7k
Tähänkin on hieman parannettu äänieristystä, pohja on melko perusteellisesti läpikäyty ja ruostesuojattu, sisusta siistitty ja harrastettu perushommat. Tehty monenlaista putkistoo, asennettu välijäähdytintä, pari erilaista ahdinta ym. Sisustaan tehty perinteinen huolellinen putsaus, painemittareiden asennus, turbotimer, pakolämpömittari, kangasmatot, jalkatilavalot ym. pienet parannukset.

Kuva
Kuva
Kuva
2012 tein autoon uuden moottorin:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tehomittausta ei ole toistaiseksi suoritettu näillä palikoilla, mutta ihan mukavastihan tuo suttaa. Tämänhetkinen tilanne on, että todennäköisesti öljy-vesi lämmönvaihdin vuotaa ja veden sekaan pääsee sekoittumaan hiljalleen öljyä, osa on kuitenkin hommattu ja pyritään korjaamaan heti kun prioriteetissä tärkeemmät saadaan tehtyä. Tämän jälkeen auto menee myyntiin, taas, koska edellinen kauppa peruuntui kun huomasin em. vaurion ja ilmoitin siitä ostajalle.
Seat Cordoba 1999 - kesäkäyttis - myydään

Auto on alunpitäen hommattu kaveripiiristä jo kuutisen vuotta sitten osittain valmiiksi viritettynä ja siihen on keretty sen jälkeen kaikenlaista pientä silmälläkatsoen suorituskykyä, käytännön mukavuutta ja alkuperäisyyttä. Tai no, onhan siinä vaihtunu kansi, imusarjaa, pumppu, suuttimet, putkisto ja ahdinkin pariin otteeseen sekä vesiruiskukin on asennettu. Autossa on GT Cordoban penkkisarja, kangasmatot, Cupra umpiot, turbotimer, ja alustan puolelta Spax RSX setti, 280mm levyt (uudet RS2 satulat, takalevysetti ja vakaajasetti odottelee yhä asentamista varastossa), takana myös 16mm spacerit. Mittareina löyty ahto- ja pakopaine, pakolämpö sekä ahtolämpö.

Äänieristystä ja poppivehkeitä on myös paranneltu asentamalla kaikki piiloon ja alkuperäisiin paikkoihin, mm. vahvistin hanskalokeron taakse, Focal A165 3-tie-erillissarja alkuperäisiin paikkoihin ja soittimeksi perinteisesti Alpinen DSP. GTI-golfnahkaratti ja käsijarrukahva punaisilla tikkauksilla sekä 4kw eberi kaksisuuntaisella kauko-ohjaimella löytyy myös.
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Tällä on ajeltu muutama vuosi sitten talviajotkin kunnes huomasin että kaksivedolla, niin etu- kuin takavetoisellakin talviajaminen on ns. tikkua kynnen alle joten funtsasin että nelikko talveks ja tällanen vajaavetonen kesäksi kun tällaisilla tehoilla piisaa mainiosti kaksikin vetävää asfalttipinnalla.
Vartilla on edetty aikaan 14.02 / 169km/h katurenkain, ja seisovalla maililla on ajeltu 241km/h.
Honda Monkey ( Skyteam ST125 ) - myydään 2400€
Keväällä 2009 alkoi mietityttämään että nyt voisi olla tarvetta kaupunkimopolle ja moottoripyöräkortille, kuitenkin niin että massasta erotaan ja mielellään aiheutetaan hilpeyttä ja toisinaan pahennustakin ja näinollen projekti "vapuksi ajoon" voitiin aloittaa! Eipä aikaakaan kun ajelin moottoripyöräkortin, tilasin Monkeyn saksasta ja eräänä raikkaana aamuna viikkoa ennen vappua se paketti sitten tulla putkahti pihaan postin kyydissä. Tämähän on minulle ensimmäinen moottoripyörä, joskin sillon mopoiässä muutamia vuosia sitten on tullut mopoja rakenneltua useitakin ja niitä kerkesi silloin ollakin kymmeniä.
Laitoin vekottimen auton konttiin ja kävin hakemassa tullista 3kk väliaikaiset kilvet sekä konttorilla maahantuontikatsastuksessa. Ennen ensimmäisiäkin ajoja kaasari sai luvan käydä irtaallaan ja saastelaiteet heitettiin koristamaan pahvilaatikon pohjaa ja neulan säädin hieman optimaalisemmaksi jotta kaasu vastaisi hieman herkemmin, ja tietäähän sen TAAS että niinhän se taas keula nousi kohti korkeuksia...
Tilauksen meni siis 160cc kilpamoottori, rattaita, ketjuja, putkea, vaijreita, renkaita, vanteita ym. Moottori olikin äkkinäiselle alkuun melko kunnioitusta herättävä ensimmäisiä kertoja käynnistellessä: pauketta ja päksettä sekä muutaman kerran takaisinpotkimista, kierrosherkkyys on uskomaton. Asensin vakioiden nappuloiden tilalle 10" renkaat sekä +10 swingin, nämä saivat väistyä kuitenkin 100km jälkeen pois koska laitteesta tuli yksinkertaisestikin liian tylsä -vakioswingillä ja renkailla laitos on just niin holtiton kun tällasen pitää olla. Tämän jälkeen alla on ollut kapeampia 10" renkaita, mm. semisliksejä, nappulakumia, jääratapiikkiä, vanteet on vaihtunu useempaan otteeseen eri levyisiksi ym.

KUVA
Monkeyn uusi tuleminen tapahtui sitten 2011 keväällä kun mopeti muuttui tosissaan lähemmäksi Hondan ulkokuorta, valmistui siis Replica. Samalla paikalleen vaihtui vielä pykälää suurempi moottori, portattu 4V kansi ja isompi kaasutin, ja tulos oli sitten tämän näköistä:

KUVA
KUVA
KUVA

KUVA - Ja asianmukainen kilpi tottakai ;)
KUVA
[url]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/375053_382443721787062_1069495014_n.jpg]KUVA[/url]
Potkua tuntuu olevan ihan kiitettävästi ja vauhdit karkaa radalla nopeasti kolminumeroisiksi tai ainakin hyvin lähelle, harmi vain että tuo Dellorto on melko tarkka säädöistään lämpötilan suhteen joten neulaa joutuu välillä säätelemään. Ajatuksissa on käynyt tämän myyminenkin, mutta en oikein tiedä millasen hintalapun tällaiselle räpellykselle kehtaisi laittaa.
VW Kupla -68 laikka-avo

Tämä auto on ollu sikäli harvinainen että se on ollu minun omistuksessa ennätykselliset 10 vuotta. Tällä tuli pärtsäiltyä teinipoikana kylän ruisingit ja tulipa ajeltua ihan käyttöpelinäkin useempi kesä ja pelottavan pitkälle syksyäkin.

Tähänkin on jotain fiilattu:
1679cc kevyesti piristetty moottori Dellorton nurkkatuplilla ja omatekoisella putkistolla, säädettävä alusta, sähkölasit, keskuslukitus ja kaksisuuntainen hälytin sähkölasiohjauksella. Nyttemmin auto on seisonut noin 4 vuotta navetassa, jonka jälkeen se muutti takaisin kotiin ajatuksena, että se otettaisiin pian takaisin ajoon.
Audi A4 B5 TDI Quattro - talvikäyttis -myyty

Tästä ei ole toistaiseksi paljoa kerrottavaa, vakio AFN tappiinsa väännetyllä softalla. Aikaisempi BG TDI pasanen oli omaan käyttöön turhan suuriruokanen ja kallis rankkaan talvikäyttöön, muutenkin jakajapumpullinen moottori on lähempänä sydäntä tämän kokoluokan autossa joten tämä on just täsmälaite mun käyttöön talveksi. Automaatti-ilmastointi, vaaleat nahat, sähkölasit, 3-puolanen ratti ja muut perusvarusteet. Kilometrejä on kertynyt oletettavasti noin 700tkm ja kansi alkaa olla aika väljä, kuluvana kesänä olisi tarkoitus tehdä tähänkin perinteinen kansijumppa + 2260VK - ultime2 -päivitys ja kova kytkin. Em. kombinaatio lähinnä siksi, että moottorin pitää olla välittömästi reagoiva ja mielellään yli 250 hevosvoimainen. Alakerta nyt tuskin on ihmeemmin vielä noilla kilometreillä kulunut, joten tarkoitus ei ole tehdä muuta kuin uusia öljypumppu.



Valopäivityshän tähän tuli tehtyä heti kun auto otettiin talviajoon: Perinteiset Depon DC -umpiot, sekä 70W 5000K -muutossarjat lyhkäsiin ja pitkiin, molemmat CnLightin 45W polttimoilla sekä nopeilla F7 -ballasteilla, parkkivaloiksi valikoitui GP Thunder:t. Kummatkin ja kaikki muutossarjan osat mahtui umpion sisälle, joten ulkopuolelle jää vain alkuperäinen umpion liitin. Jos mielenkiinto tuollaisia valopaketteja vastaan heräsi, voin tehdä tällaisia lisää, myös erimerkkisiin- ja mallisiinkin autoihin haluamillasi ominaisuuksilla. Samalla vaihdoin kaikki muutkin valot ja polttimot uusiin, eli kilvenvaloille uudet lasit, lämminvalkoiset ledit, uudet alkuperäiset "facelift" takaumpiot tehokkaammilla pakkivaloilla ja vielä uudet sivuvilkutkin. Samalla kertaa paikkansa ratin takaa löysi vakkarin viiksi, soittimeksi tuli Alpinen DSP, sisustan osia lähti pesuun ja takapönttö meni roskiin.
Vaihdellaan vielä varmuudeks tukivarsisetti, muutamat puslat, jäykemmät iskunvaimentimet ( Bilsteinit oottaa hyllyssä asennusta ) ja korotustakin tuo huutaa niin kovasti että toivon mukaan alle löytyisi myös hieman korkeammat vieterit. Tekniikkapuolen huolto, kevyt piristys, lisää maavaraa ja vähän siistimistä sisäpuolelta niin uskosin että tää toimii muutaman vuoden hienosti talvikulkineena ja kesän vara-autona. Tän tarkotus ei ole olla hieno, vaan raju talvikäyttis jolla ei penkkoja pelätä tai pikkusia ruostevikoja itketä.
Lisäks muita kulkineita tällä hetkellä:
-Transporter T4 -99 2.5TDI Syncro ( rakennuksessa... )
-Golf 3 GL TDI
Plakkarissa näiden lisäksi vielä pari kulkinetta joiden tulevaisuus on avoinna, eikä niitä toistaiseksi edes julkisteta. Katsotaan miten kalusto lähtee taas muotoutumaan ja vaihtumaan niin kirjotellaan sen mukaan lisää :)