
Aihion purku alkoi kovalla innolla heti ja ruostevaurioiden laajuus alkoi selviämään pikkuhiljaa. Loppujen lopuksihan tässä ei ollut mitenkään suunnattoman paljoa pehmeää peltiä. Vaihtoon meni lattioista vain kuskin kohdalta isompi palanen, muuten aika pieniä korjauspaloja sinne tänne.

Toinen isompi homma oli kuskin puolen runkoaisan vaihto keulasta, se kun oli akun alta mennyt aika huonoon kuntoon.

Lattian korjaukset sujui suht vikkelästi ja muutenkin tässä vaiheessa oli intoa kovasti auton rakenteluun. Auto saatiin helmikuussa 2009 kaarisepälle.

Seuraavaksi oli tarkoitus ottaa kone ja laatikko työn alle sekä jatkaa peltitöitä auton ulkopuolella. Jotenkin se motivaatio vaan karkasi ja auton rakentelu jäi vähemmälle. Harrastetallinkin osalta tilanne meni vaikeaksi, kun ensin siellä tuli ahdasta ja heti perään vielä uhka tallipaikan menetykselle. Seuraava isompi askel autolle olikin vuoden vaihteen 2010 jälkeen kun auto siirtyi Mikkelistä Pertunmaalle.

Tähän väliin tuli taas hiljaisempi hetki. Kunnes pienten rakentelujen jälkeen päätin keväällä 2011 että auto pitää saada valmiiksi tai se lähtee Kuusakoskelle. Aihio siirrettiin toukokuun alussa Mikkeliin Gas-sport pajalle, missä Häkkisen Ari teki peltityöt loppuun. 28.5.2011 autoa alettiin kasaamaan taas Pertunmaalla. Heti alkuun kanteen katkesi ykköspytyn tulppa ja sen pois ottamiseen saatiin tuhlattua pari päivää. Ensin piti yrittää itse ja vasta toisena päivänä luovutin ja vein kannen koneistamolle. Kovassa oli, poraamallakaan ei lähtenyt kokonaan vaan kierteen pohjalle jäi vielä tulpasta tavaraa mikä piti kierretapilla putsata.

Kansi saatiin vihdoin paikalleen ja seuraavaksi laitettiin kytkin paikalleen ja laatikko koneeseen kiinni. Jakohihnaa asennettaessa kiristinrullan pinnapultin kierteet korkkasi kannesta ja siihen sai laittaa vielä helicoilin. Koneen ollessa paikallaan aloin arpomaan sähköjen kanssa. Autohan on ehta tekniikanvaihto, joten konehuoneesta löytyy ainakin kahden johtosarjan yhdistelmä, lisättynä edellisen omistajan omilla sähkövirityksillä. Ihmeen helposti piuhoille löytyi kuitenkin paikat ja kone tärähti ensimmäisen kerran käyntiin muutaman vuoden tauon jälkeen 2.6.2011 illalla. Aikaa on siis vielä yksi päivä ennen ratapäivää. Sovittelin vielä illan ratoksi kojelaudan paikalleen ja katkaisin samalla pyyhkijänviiksen ratin takaa. Noh, sen ehtii korjaamaan myöhemmin. Niin ja varaosa-autosta piti ottaa tuulilasi käyttöön, mutta sen halkaisin irtioton yhteydessä. Dopilta löytyi onneksi varastosta toinen lasi, jonka hän lupasi tuoda mukanaan kauden ensimmäiseen osakilpailuun Motoparkkiin.

3.6.2011 aamulla alettiin säätämään kytkintä kohdalleen. Vakiolevyn tilallehan tuli Lautamäeltä tilattu 4-lapainen sintteri, joka oli poljintuntumaltaan melko erikoinen. Kytkintä ei saatu aamulla irrottamaan vaikka vaijerin säätövarat käytettiin loppuun ja vähän vielä jatkettiin säätöjä prikkojen avulla. Seuraavaksi katkesikin kytkinvaijeri ja allekirjoittanut oli aikalailla valmis heittämään pyyhkeen kehään. Vuorokauden kuluttua pitäisi ajaa kilpaa ja kytkin ei irrota. Soitin sarjapromoottori Matikaiselle ja yritin jättää keskeyttämisilmoituksen, mutta sitä ei huolittu tässä vaiheessa. Puhelun jälkeen päätettiin ottaa laatikko irti ja katsoa onko kytkin varmasti oikein asennettu ja onko se kaikinpuolin ehjä. Päivän aikana konsultaatiopuheluita tuli soiteltua muutamalle tutulle useampaan kertaan.

Kaikki näytti olevan ihan kunnossa, lukuunottamatta asetelman edessä olevaa peltilevyä mitä painaa kytkinakseli. Akseli oli painanut levyä vähän keskikohdan viereen ja ilmeisesti juuri sen verran että levy jäi kantamaan jostain reunalta. Varaosa-autosta löytyi samanlainen peltilevy missä painauma on keskellä ja sen kanssa päätettiin kasata kytkin ja laatikko takaisin paikalleen. Juuri kun laatikko nousi takaisin koneen kylkeen kiinni, alkoi tallin pihaan ilmestymään kilpakakkiksia jonossa. Lauma puuhastelijoita (Rolle, Matti, Dopi, Jarkko ja Marko) laittoi työhousut jalkaan ja alkoi kasaamaan autoa.

Kasauksen aikana kuppipenkin yksi kiinnitysmuttereista halkesi vielä, mutta onneksi ostin kaksi penkkiä aikoinaan, joten varapenkin saa aamulla vielä vaihdettua. Pari tunnin puuhastelun jälkeen huomasin istuvani kuskinpaikalla lähdössä koeajolle. Pienen sorapätkäajelun päätteeksi autosta nousi väsynyt mutta todella helpottunut mies. Auto pelaa ja aamulla voi siis lähteä radalle muiden sekaan ajamaan.

Kaiken tämän puuhastelun keskellä metsästin vielä lauantaiksi traileria ja vetoautoa ja ne löytyikin perjantain aikana molemmat. Lauantai-aamu alkoi tosin sillä että luvattu traileri olikin lukittuna, eikä omistajaa saanut klo 7.00 kiinni puhelimella. Tähän aikaan toisen trailerin hommaaminen voisi olla periaatteessa vaikeaakin, mutta ihmeenkaupalla tilalle löytyi puolen tunnin sisällä korvaava kärry. Kärryn kanssa Mikkelistä Pertunmaalle, kilpuriin kilpapyörät alle ja tavarat kyytiin. Sitten eikun kohti Motoparkkia.

Motoparkissa auto toimi alkuun todella hienosti odotuksiin nähden, eikä loppupäivän aikana vaivannut röpötysongelmakaan haitannut oikeastaan kovin paljoa. Pääasia että auto oli radalla ja sillä pääsi vetämään pari nopeaa kierrosta. Matti ja Pena etsi kulkuongelmaan ratkaisua tarmokkaasti koko päivän, mutta sen ratkaisu jää seuraaviin ratapäiviin.

Päivän päätteeksi oli hienoa nostaa "ehjä" auto trailerille kotiin vietäväksi.

Loppukausi 2011 meni lähinnä testaamisen merkeissä, GTI:n vakio pikkujarrut edessä ja tavalliset iskarit joka nurkassa löysien madallusjousien kanssa eivät oikein olleet toimiva yhdistelmä rata-ajossa. Röpöttelyongelmiin saatiin ratkaisu uudella tankkipumpulla, uusilla bensalinjoilla ja lopulta vielä sähköjen uusimisella. Nyt bensapumpulle menee n. 14 volttia entisen 9-10 voltin sijaan. Kauden loppuun tuli vielä lisäpiristystä jatkoa ajatellen kun viimeisessä osakilpailussa tuli ensimmäinen ykkössija (videotodiste aiheesta). Saman osakilpailun toisessa lähdössä auki unohtuneet konepellin sokat ja siitä seurannut konepellin aukeaminen n. 100km/h nopeudessa eivät oikeastaan edes harmittaneet juurikaan juuri tulleen voiton jälkeen. Tästä oli hyvä lähteä kehittämään autoa seuraavaa kautta varten.
Jatkoa seuraa, seuraavassa jaksossa kausi 2012...