AFN jakopään ajoitusmerkit?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rompeettori
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.5.2013 5:21

AFN jakopään ajoitusmerkit?

ViestiKirjoittaja rompeettori » 4.6.2013 9:22

Eli vaihdoin jakohihnan -97 3b-koriseen 81kw tdi-passattiin, kone on siis afn.
Homma meni muuten hyvin, paitsi että nokkapyörä ja jakajapumppu jäi lukitsematta ennen kuin alapyörä otettiin irti (oli niin tiukassa että siinä vittuuntuessa unohtui kaikki muu).

No, luotin siihen ettei mikään liikahtanut. Jakopää kasaan ja kone käyntiin, käy ihan nätisti. Koeajolla sitten tuntui ettei jaksa vetää ja alkoi vilkuttaa hehkutuksen valoa. No, vikakoodinlukija antoi vikakoodit 00550 ja 00542. Eli itse noista ymmärsin että antaa vikakoodin pumpun ennakonsäädön solenoidille ja suuttimen neula-anturille.

Eli siis ilmeisesti on ainakin pumpun ajoitus väärä. Hommahan selviäisi sillä, että päästäisi kiristäjän löysälle ja laittaisi kaikki pyörät ja kampiakselin ykk-asentoon ja hihnan takaisin. Mutta missä nuo ajoitusmerkit millekin ovat? Ilmeisesti kampiakselin ykk-merkki pitäisi löytyä vauhtipyörästä, jonkinlainen 0-merkki pitäisi kääntää kurkistusaukon vasempaan reunaan. Olenko oikeassa? Entä onko nokkapyörässä ja jakopumpussa merkit missä?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 4.6.2013 10:23

Alakerrassa merkit vauhtipyörässä ja toinen värinän vaimentajassa. Vauhtipyörän merkki on viiva jonka vieressä nolla, jos on. Värinänvaimentimen merkin näet moottorin yläpuolelta katsottaessa. Merkki värinänvaimentimen sisälaidassa ja remmin suojapellissä.

Pumpussa ei ole merkkiä vaan lukitustapin paikka.

Nokkaakseli katotaan alipainepumpun puolelta. Nokkaakselin ura kannen pinnan suuntasesti niin on oikein.

rompeettori
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.5.2013 5:21

ViestiKirjoittaja rompeettori » 4.6.2013 13:43

Jos sitä nollaa ei siellä ole, mihin se viiva pitää kohdistaa? Ja oliko se nyt niin, että jos on nolla niin sen pitää olla edestä katsottuna vasemmassa reunassa sitä reikää?

Tuota, mikäs ihme tuo värinänvaimennin on?

Ja vielä tuosta nokka-akselista; venttiilikoppa siis irti, 1. sylinterin nokat ylöspäin ja nokka-akselin takapäässä viiva kannen tason suuntaisesti?

Juu tuo pumpun lukitustappi mulla onkin kotona.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 4.6.2013 15:41

Nokka-akseli just noin. AFN:ssä sitte säädetään se hienosäätö siihen ennakkoon pumppua kääntämällä.

Värinänvaimennin on se juttu kampuran jakopäässä, mikä pyörittää moniurahihnaa. Siinä on kumi vaimennus.

Helpoin tapa kattoa se merkki sinne laatikkoon on pyörittää moottoria niin, että löytää sieltä värinänvaimentimesta sen uran, joka täsmää jakopään suojapellissä olevan loven kanssa. Kun saat ne täsmäämään niin löydät myös sen merkin vauhtipyörästä niin, ettei erehtymisen mahdollisuutta jää.

Ja sisemmästä reijästä katot sen merkin, eli siitä mikä on lähempänä moottoria.

rompeettori
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.5.2013 5:21

ViestiKirjoittaja rompeettori » 5.6.2013 9:23

Kiitoksia avusta, nyt on nokivasara-passat taas kunnossa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa