Golf IV 1.6 16v päästöt
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1.6 16v päästöt
Tyhjäkäynti:
HC ppm 50
CO% 0,29
O2% 0,09
CO2% 14,9
Lambda 0
Kierroksilla:
HC ppm 42
CO% 0,5
O2% 0,08
CO2% 14,9
Lambda 0,98
Eli kierroksilla CO arvo liian korkea joten hylsy katsastuksesta. Mistähän vikaa kannattais ruveta hakeen? Perus huollot tehty justiin ilmansuodatin ym. Tulpat vaihdettu noin 20000 km sitten. Muistelin tossa että viime talvena syttyi pakokaasun merkkivalo, vikakoodit kattelin ja nollasin. Muistaakseni herjas sillon EGR-venttiiliä. Nyt vikakoodit kumminkin pysyny pois. Voisko syypää olla tosiaan tuo EGR?
HC ppm 50
CO% 0,29
O2% 0,09
CO2% 14,9
Lambda 0
Kierroksilla:
HC ppm 42
CO% 0,5
O2% 0,08
CO2% 14,9
Lambda 0,98
Eli kierroksilla CO arvo liian korkea joten hylsy katsastuksesta. Mistähän vikaa kannattais ruveta hakeen? Perus huollot tehty justiin ilmansuodatin ym. Tulpat vaihdettu noin 20000 km sitten. Muistelin tossa että viime talvena syttyi pakokaasun merkkivalo, vikakoodit kattelin ja nollasin. Muistaakseni herjas sillon EGR-venttiiliä. Nyt vikakoodit kumminkin pysyny pois. Voisko syypää olla tosiaan tuo EGR?
1.6 16v koneessa EI ole MAF-anturia niinkuin GTI:n 1.8T koneessa. Eli sen kanssa ei kannata liian suuria odotuksia pitää ilmassa.
20tkm sitten vaihdettu ilmansuodatin voi olla jo varsin hyvin tukossa, joten kannattaa harkita sen uusintaa. Auto vissiin käy ja kulkee muuten nykimättä ja vetää läpi koko kierrosalueen?
20tkm sitten vaihdettu ilmansuodatin voi olla jo varsin hyvin tukossa, joten kannattaa harkita sen uusintaa. Auto vissiin käy ja kulkee muuten nykimättä ja vetää läpi koko kierrosalueen?
Kuumuus ei välttämättä auta tässä tapauksessa.
http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
Jos nyt tarkemmin katsoo niin putken päästä mitattu lambda 0,98 on hieman rikkaan puolella, joten jos lambda autossa alkaa hyytyä ja pitää seosta sen vuoksi rikkaalla, voi ongelma ratketa pelkästään lambdan uusinnalla. Auto siis luulee toimivansa oikein, mutta vanhennuttuaan arvot voivat "luisua".
Hiilimonoksidia eli häkää (CO) muodostuu, kun happea on liian vähän palamistapahtuman aikana. Korkea hiilimonoksidipitoisuus (% pakokaasuista) johtuu rikkaasta ilma-/polttoaineseoksesta, mikä puolestaan voi johtua liian alhaisista tyhjäkäyntikierroksista. tukkoisesta tai huonosta ilmansuodattimesta, huonosti toimivasta huohottimen venttiilistä, väärin säädetystä kaasuttimesta tai polttoaineenruiskutuksesta tai epätasaisesta polttoainesuihkusta. Pieni happikaasupitoisuus kertoo siitä, että polttoainetta tuodaan palokammioon enemmän kuin saatavilla olevalla happimäärällä pystytään polttamaan. Tätä voidaan kutsua happivajeeksi. Tilanne korjataan pienentämällä polttoaineen syöttöä tai lisäämällä hapen saantia esim. vaihtamalla ilmansuodatin.
http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
Jos nyt tarkemmin katsoo niin putken päästä mitattu lambda 0,98 on hieman rikkaan puolella, joten jos lambda autossa alkaa hyytyä ja pitää seosta sen vuoksi rikkaalla, voi ongelma ratketa pelkästään lambdan uusinnalla. Auto siis luulee toimivansa oikein, mutta vanhennuttuaan arvot voivat "luisua".
Mistä tietää, että lambda-anturi ei toimi kunnolla? Tyypillisiä oireita ovat korkeat HC ja CO-päästöarvot, korkea polttoaineenkulutus (joskus jopa 30 % normaalia korkeampi), nykivä moottorin käynti, moottori reagoi huonosti kaasupolkimen painallukseen. Kun lambda-anturi ei toimi, voi katalysaattori ylikuumentua ja tärveltyä.
Kyllä samoja oireita kumminki tahtoo olla mitä tossa rvs:n sivuilla sanottiin. Paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan niin ei reagoi kyllä heti. Ajossa ei taas ilmene mitään nykimisiä paitsi että alavääntö tuntuu olevan huono. Kulutus ajossa tuntuu olevan ihan normaali. Tyhjäkäynnillä taas heittelee reippaasti ajotietokoneen mukaan, kolmea litraa, joskus jopa lähemmäs 50 litraa ja siltä väliltä.
Kävi auto tänään korjaamolla...viaks selvis paskana oleva katalysaattori. Lambdoja olivat kans mittailleet mutta ei kuulemma niissä mitään häikkää. Töineen tulis ~350€ tarvikekatti kun hitsaavat paikalleen. Ihmetyttää vaan mikä ton katin on hajalle saanu...autolla ajettu vähän päälle 200tkm. Luulis kestävän pidempään.
Eiköhän tuo katin rikkimeno ole ennemmin seuraus kuin syy vialle? Kirjoitin jo aiemmin lainauksen, minkä mukaan rikas seos saa katin lämpenemään ja mahdollisesti rikkoutumaankin.
Ilmamäärää näissä 16v koneissa ei mitata, vaan imusarjan ilmanpainetta. Onko tuon anturin näyttämä järkevä? (ts. auto sammuksissa sama kuin ulkoilman ilmanpaine)
Hiton hankala tilanne, mutta toivotaan että uusi katti saisi parannuksen aikaan.
Ilmamäärää näissä 16v koneissa ei mitata, vaan imusarjan ilmanpainetta. Onko tuon anturin näyttämä järkevä? (ts. auto sammuksissa sama kuin ulkoilman ilmanpaine)
Hiton hankala tilanne, mutta toivotaan että uusi katti saisi parannuksen aikaan.
No omassa oli ihan samaa, silloin vaihdoin katin, mikä oli kyllä ihan turhan kanssa, ei vanhassa ainakaan mitään näkyvää vikaa ollut.. Tilasin saksan ebaystä 170llä kotiovelle, etuputki ja katti.
Epäilen että ennemmin omaani auttoi se kun otin ennen kattia olevan lambdan irti ja puhdistin sen elektroniikkapuhdistusaineella, CRCn oxide cleaner biltemat ja motonetit sunmuut myy. Se oli kyllä niin karstan peitossa että tyhjäkäynnin ilmanvirtauksilla ei varmaan paljoa haistellut, taas yks "hyvä" syy tankata sitä kakspenniä halvempaa 95sta.
Se on kohtuu helppo hommakin, jos ei ole hirmumadalluksia ja jos pohjamuovit on hukkunut matkojen varrelle, niin pystynee ilman auton ylös tunkkaamista tekemään.
Epäilen että ennemmin omaani auttoi se kun otin ennen kattia olevan lambdan irti ja puhdistin sen elektroniikkapuhdistusaineella, CRCn oxide cleaner biltemat ja motonetit sunmuut myy. Se oli kyllä niin karstan peitossa että tyhjäkäynnin ilmanvirtauksilla ei varmaan paljoa haistellut, taas yks "hyvä" syy tankata sitä kakspenniä halvempaa 95sta.
Se on kohtuu helppo hommakin, jos ei ole hirmumadalluksia ja jos pohjamuovit on hukkunut matkojen varrelle, niin pystynee ilman auton ylös tunkkaamista tekemään.
Ite vaihdoin viikonloppuna katin autoon, vanha olikin oikeastaan vaan suora putki.. Uuden laiton jälkeen alko vettä tuleen putkesta jota ei ennen paljo oo näkynyt eli katti toimii.. Seuraavaks testiin uudemman kerran..
Mites tuo pakoputken tiiviys, itellä saippuavedellä ja pakoputkea tukkimalla parista hitsaus sauman kohdalta sai kuplan nousemaan, mahtaako haitata?
Mites tuo pakoputken tiiviys, itellä saippuavedellä ja pakoputkea tukkimalla parista hitsaus sauman kohdalta sai kuplan nousemaan, mahtaako haitata?
Käytin tossa tulpat auki ja kattelin vähän missä kunnossa. Väri oli aika sama kun tässä linkissä tuo ensimmäinen tulppa http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp eli aika vaalean harmaa. Ei kone ainakaan rikkaalla käy mitä alkuun luulin. Tulpat olivat mallia Bosch super plus fr7ldc.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lainataas tätä eli auto azd 1.6 16v co liian korkea?
Autossa tuli minulle moottorivikaisena (ohivuotoa 4-pytyssä) Avasin koneen niin kansi/venat todella pahassa karstassa ja ajattelin, että vika näissä. No kansi kävi koneistamolla pesussa. Venat putsarin/hion istukoihin itse. Nostajat olivat aivan jumissa ne putsasin ja herkistelin liikkuviksi.
No vika ei tullut kuntoon eli olikin alakerrassa vika. Samalla myös huomattiin, että ensimmäisestä katalysaattorista on sisukset irti joten tyhjensin sen väliaikasesti. No auto kulutti n.6-8l/1000km öljyä eli savutti aika rankasti ja kävi epätasasesti. Epätasanen käynti taas näköjään johtui siitä, että puola pimeenä (ostin uuden tarvikkeen). Ajoin sitten 3:lla pytyllä joista ainakin yski puhalsi ohi niin 1500km ei ihmekkään, että tuntui tukkoselta ja ei kulkenut kuin 130km/h kaasupohjassa.
No otin nyt koneen auki taas. Hommasin vähemmän ajetun vara-alakerran johon tein perusrempan (laakerit, hoonaus, männänrenkaat) kansi oli yllättävän paljon karstoittunut varsinkin 4-pytystä. putsasin venojen päältä karstat pois kuten männistäkin) Myös hommasin ehjän ensimmäisen katin.
No nyt vein auton leimalle niin pomppas co:stä pitäisi olla 0.2 niin oli paperille saatiin 0.6 silloin kun muut arvot oli kohdallaan. (hc 20 lamda 1.01). co kävi reilussa 0.2:ssa mutta pomppas sitten ylemmäs.
autoon vaihdettu/tarkastettu
-tulpat (bosch 1500km sitten (tosin ainakin yksi uinut öljyssä)
-ilmasuodatin (1500km sitten kuin uusi vaihdoin silti uuteen)
-puolat katsottu silmämääräisesti kipinä kaikissa sama (eri mallin puolia about joka pytyssä)
-takimmainen katti mallia tarvike vaikka ajoin 3:lla 1500km niin ei helissyt ja näytti silmämääräisesti ehjältä, kun otin irti
-puristukset mitattu kaikissa sama lukema 17 (mietin jos joku nostaja olisi kantanut)
-bensana v-power (tankattu uutta vanhat jämät n.kuukauden vanhat)
Auto antaa vikakoodia:
-öljynpaine (meni anturista piuha poikki)
-egr alipaine jotain (ei ollut ennen) (check engine valo)
Muuta huomautettavaa
-Auto lähtee kylmällä huonosti käyntiin eli saa sahata pari kertaa ja lopulta kun lähtee ei tottele kaasuun heti ja voi kierrokset tippua n.500rpm hetkellisesti tai jopa sammua. Huomannut, että jos sammuttaa kesken kaiken ja pistää heti uudestaan käyntiin niin kaasu toimii. Eli onko kaasuläpässä jotain häikkää? Oli todella karstainen. Putsasin sen mutta vika pysyi samana.
Vaihdoin nyt autoon uuden ilmasuodattimen, vaikka ei vanhassa ollut vikaa, putsasin tulpat, tarkistin katit, tarkistin puolat, putsasin lambdat, tarkistin puristukset, tarkistin kampikammion huohotuksen. Sain 2 päivää ajoaikaa ja ajoin tänään n.80km autolla.
Kuinka tarkka tuo ykk anturi on? Koska laitoin sen pyörintä levyn vaan kampuraan silleen, että se reikä on samassa kohtaa missä stefassa on se kohouma ja ykk-kohdan katsoin silmällä, että 1:sen mäntä about ylhäällä ja sitten hionosäädin niin, että hihnapöyrän päästä merkki vielä nollassa ja löin tuon levyn kiinni kytkin päähän. Kyllä mielestäni ihan siististi käy ei nyi millään kierroksilla.
Mitä muuta kannattaisi tehdä ennen seuraava yrittämistä vai mahtoiko johtua siitä, että en ollut ajanut autolla (uudella rempatulla alakerralla, kuin ehkä 5-7km ennen katsastusta)
Autossa tuli minulle moottorivikaisena (ohivuotoa 4-pytyssä) Avasin koneen niin kansi/venat todella pahassa karstassa ja ajattelin, että vika näissä. No kansi kävi koneistamolla pesussa. Venat putsarin/hion istukoihin itse. Nostajat olivat aivan jumissa ne putsasin ja herkistelin liikkuviksi.
No vika ei tullut kuntoon eli olikin alakerrassa vika. Samalla myös huomattiin, että ensimmäisestä katalysaattorista on sisukset irti joten tyhjensin sen väliaikasesti. No auto kulutti n.6-8l/1000km öljyä eli savutti aika rankasti ja kävi epätasasesti. Epätasanen käynti taas näköjään johtui siitä, että puola pimeenä (ostin uuden tarvikkeen). Ajoin sitten 3:lla pytyllä joista ainakin yski puhalsi ohi niin 1500km ei ihmekkään, että tuntui tukkoselta ja ei kulkenut kuin 130km/h kaasupohjassa.
No otin nyt koneen auki taas. Hommasin vähemmän ajetun vara-alakerran johon tein perusrempan (laakerit, hoonaus, männänrenkaat) kansi oli yllättävän paljon karstoittunut varsinkin 4-pytystä. putsasin venojen päältä karstat pois kuten männistäkin) Myös hommasin ehjän ensimmäisen katin.
No nyt vein auton leimalle niin pomppas co:stä pitäisi olla 0.2 niin oli paperille saatiin 0.6 silloin kun muut arvot oli kohdallaan. (hc 20 lamda 1.01). co kävi reilussa 0.2:ssa mutta pomppas sitten ylemmäs.
autoon vaihdettu/tarkastettu
-tulpat (bosch 1500km sitten (tosin ainakin yksi uinut öljyssä)
-ilmasuodatin (1500km sitten kuin uusi vaihdoin silti uuteen)
-puolat katsottu silmämääräisesti kipinä kaikissa sama (eri mallin puolia about joka pytyssä)
-takimmainen katti mallia tarvike vaikka ajoin 3:lla 1500km niin ei helissyt ja näytti silmämääräisesti ehjältä, kun otin irti
-puristukset mitattu kaikissa sama lukema 17 (mietin jos joku nostaja olisi kantanut)
-bensana v-power (tankattu uutta vanhat jämät n.kuukauden vanhat)
Auto antaa vikakoodia:
-öljynpaine (meni anturista piuha poikki)
-egr alipaine jotain (ei ollut ennen) (check engine valo)
Muuta huomautettavaa
-Auto lähtee kylmällä huonosti käyntiin eli saa sahata pari kertaa ja lopulta kun lähtee ei tottele kaasuun heti ja voi kierrokset tippua n.500rpm hetkellisesti tai jopa sammua. Huomannut, että jos sammuttaa kesken kaiken ja pistää heti uudestaan käyntiin niin kaasu toimii. Eli onko kaasuläpässä jotain häikkää? Oli todella karstainen. Putsasin sen mutta vika pysyi samana.
Vaihdoin nyt autoon uuden ilmasuodattimen, vaikka ei vanhassa ollut vikaa, putsasin tulpat, tarkistin katit, tarkistin puolat, putsasin lambdat, tarkistin puristukset, tarkistin kampikammion huohotuksen. Sain 2 päivää ajoaikaa ja ajoin tänään n.80km autolla.
Kuinka tarkka tuo ykk anturi on? Koska laitoin sen pyörintä levyn vaan kampuraan silleen, että se reikä on samassa kohtaa missä stefassa on se kohouma ja ykk-kohdan katsoin silmällä, että 1:sen mäntä about ylhäällä ja sitten hionosäädin niin, että hihnapöyrän päästä merkki vielä nollassa ja löin tuon levyn kiinni kytkin päähän. Kyllä mielestäni ihan siististi käy ei nyi millään kierroksilla.
Mitä muuta kannattaisi tehdä ennen seuraava yrittämistä vai mahtoiko johtua siitä, että en ollut ajanut autolla (uudella rempatulla alakerralla, kuin ehkä 5-7km ennen katsastusta)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 7.3.2014 15:37
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa