RDC300 -> RDC310 / Can-väylän päivitys apua!
Valvoja: ffp jäsenet
RDC300 -> RDC310 / Can-väylän päivitys apua!
Jees!
Tulipa hommattua V Golffiin tollai RDC310 soitin, Muutama pvä meni ja autosta akku tyhjä :(
Pikaisella googlettamisella löysinkin lajitovereita asian tiimoilta. Syyksi selvisi "vanha" CAN väylä. Soitin jää piilevästi päälle ja syö akun tyhjjiin. Ongelman saisi korjattua väylän päivityksellä.
Kysymykseni kuuluukin että onko porukka päivittänyt itse väylää autoista, onnistuuko miten helposti, ja löytyykö taidon / laitteet omaavaa porukkaa Pohjois-Savosta?
Kiitos ja kumarrus!
-ilkka-
Tulipa hommattua V Golffiin tollai RDC310 soitin, Muutama pvä meni ja autosta akku tyhjä :(
Pikaisella googlettamisella löysinkin lajitovereita asian tiimoilta. Syyksi selvisi "vanha" CAN väylä. Soitin jää piilevästi päälle ja syö akun tyhjjiin. Ongelman saisi korjattua väylän päivityksellä.
Kysymykseni kuuluukin että onko porukka päivittänyt itse väylää autoista, onnistuuko miten helposti, ja löytyykö taidon / laitteet omaavaa porukkaa Pohjois-Savosta?
Kiitos ja kumarrus!
-ilkka-
Ei taida onnistua kuin merkiiliikkeessä, ellei jolla kulla satu olemaan tuota uudempa ohjelmaa ja vehkeitä, jolla ohjainlaitteen saa päivitettyä. VCDS:llä tuo ei onnistu.
Helpommalla ja todennäköisesti samaan hintaan pääset kun tilaat Saksasta käytettynä uudemman väylän ohjainlaitteen. Maksoin muistaakseni omastani n. 50EUR toimitettuna.
Helpommalla ja todennäköisesti samaan hintaan pääset kun tilaat Saksasta käytettynä uudemman väylän ohjainlaitteen. Maksoin muistaakseni omastani n. 50EUR toimitettuna.
Siis nimenomaan fyysisesti riittävän uusi ohjainlaitehan tuohon on laitettava. Ei mahda onnistua merkkiliikkeessäkään "päivitys" sellaiseksi että se nuo uudet sottimet ymmärtäisi. Ei ainakaan Oulussa moisesta päivityksestä osattu sanoa mitään. "Voidaan me kokeilla..."
Mutta vanhasta väyläohjaimesta pitää napsutella autoon asennettujen varusteiden lista muistiin ja uuteen koodata samat varusteet paikalleen. Tuo onnistuu esim VCDS:llä kohtuuvaivalla.
http://www.my-gti.com/2296/can-bus-gate ... wagen-golf
Tuossa linkissä lisätietoa miten homma tapahtuu. :P
Mutta vanhasta väyläohjaimesta pitää napsutella autoon asennettujen varusteiden lista muistiin ja uuteen koodata samat varusteet paikalleen. Tuo onnistuu esim VCDS:llä kohtuuvaivalla.
http://www.my-gti.com/2296/can-bus-gate ... wagen-golf
Tuossa linkissä lisätietoa miten homma tapahtuu. :P
Siis nimenomaan fyysisesti riittävän uusi ohjainlaitehan tuohon on laitettava. Ei mahda onnistua merkkiliikkeessäkään "päivitys" sellaiseksi että se nuo uudet sottimet ymmärtäisi. Ei ainakaan Oulussa moisesta päivityksestä osattu sanoa mitään. "Voidaan me kokeilla..."
Kyselin gatewayn softan päivitystä Turun vv-autosta. Vastaukseksi sain: "Ei onnistu meidän laitteilla. Osta uusi. Maksaa yli satkun".
Kiitti vastauksesta. Tosin itellä 6,5-7v vanha akku, joten eka epäilin sen simahtamista, valot himmenee startatessa. Voinko downgradeta ihan suoraan tolla 3980 CD:llä, vai pitääkö olla joku erityinen palautuslevy? Oisko sulla heittää privana linkkiä siihen?
Tässä just napattu kuva info-valikosta. D-malli sen takia, että on tuo 4020 firmi sisällä, ei mitään hajua mikä tää on alunperin ollu?

Tässä just napattu kuva info-valikosta. D-malli sen takia, että on tuo 4020 firmi sisällä, ei mitään hajua mikä tää on alunperin ollu?
RNS-510 syö akkua
Tähän vielä päivitystä:
- Kävin akun testauttamassa, se on ok. 6v vanha ja kaikki arvot yli sen, mitä lupaa uutena
- Akusta auto imee jatkuvasti 3,4A, eli CAN-väylä on jäänyt auki (ei ihme, ettei starttaa aamuisin)
- Laite on siis H11, eli laite on revisio C (3980 uusin revikka tähän, tuo 4020 mikä mulla on nyt on tarkotettu D-revision laitteisiin (LED + tähti-nappi))
Next stepit:
- Ajan tänään 3980 softan sisään sormet ristissä, josko CAN-bugi katoaisi
- Jos tämä ei auta ajan vielä vanhempaa revikkaa sisään (1200 yms)
- Jos tämäkään ei auta niin uutta CAN-väylää bongailemaan eBaystä.
EDIT: jos jollain on tollasta vähintään L-revikan CAN-väylää myynnissä, ostan pois.
- Kävin akun testauttamassa, se on ok. 6v vanha ja kaikki arvot yli sen, mitä lupaa uutena
- Akusta auto imee jatkuvasti 3,4A, eli CAN-väylä on jäänyt auki (ei ihme, ettei starttaa aamuisin)
- Laite on siis H11, eli laite on revisio C (3980 uusin revikka tähän, tuo 4020 mikä mulla on nyt on tarkotettu D-revision laitteisiin (LED + tähti-nappi))
Next stepit:
- Ajan tänään 3980 softan sisään sormet ristissä, josko CAN-bugi katoaisi
- Jos tämä ei auta ajan vielä vanhempaa revikkaa sisään (1200 yms)
- Jos tämäkään ei auta niin uutta CAN-väylää bongailemaan eBaystä.
EDIT: jos jollain on tollasta vähintään L-revikan CAN-väylää myynnissä, ostan pois.
Ei kai se tuoreempaan väylään päivitys ihan noin vaan ole tehtävissä? Vai onko se sama asia kuin CAN-gateway-purkin vaihto tuoreempaan?
On on: Omassa on kutoskoppasen väyläpurkki...
Koodi: Valitse kaikki
Address 19: CAN Gateway Labels: 1K0-907-530.lbl
Part No SW: 1K0 907 530 AA HW: 1K0 907 951
Component: J533 Gateway H16 0222
Revision: H16 Serial number: 4020K09617089D
Coding: E9837F56600202000002
Shop #: WSC 12345 123 12345
VCID: 66C84068517CEC3
wanha oli
Koodi: Valitse kaikki
Address 19: CAN Gateway
Control Module Part Number: 1K0 907 530 H
Component and/or Version: J533__Gateway H12 0150
Software Coding: FD3F4B4007000002
Work Shop Code: WSC 61100
1 Fault Found
01305 - Databus for Infotainment
004 - No Signal/Communication
Freeze Frame
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 1
Reset counter: 132
Mileage: 105255 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 13:22:17
Ja tuo koodi kertonee siitä viallisuudesta kolmannen sukupolven soittimien kans
Akusta auto imee jatkuvasti 3,4A, eli CAN-väylä on jäänyt auki (ei ihme, ettei starttaa aamuisin)
Systeemit vaatii oman aikansa ennenkuin ne sammuttaa ittensä... esim navi on valmiustilassa ainakin 30min.
Kannattaa odotella tunti ja sitten testata virran kulutus
Ja tuo vikakoodi tietty kertoo...
Uppaillaas taas. Ongelmia edessä jälleen kerran. Tällä kertaa ei syö akkua, mutta...
...näyttö sammuilee aivan pimeeksi kun auton starttaa. Toimii normaalisti kosketuksesta, mutta EI kuvaa. Jos reeboottaa, niin lähtee päälle normaalisti ja taas noin 30sec jälkeen sammuu. Kun auto on ollut ajossa noin 15-20min ja reeboottaa niin jää päälle normaalisti, eikä enää sammu.
Mikähän tässä nyt mättää? Ensin ajattelin että taustavalo mennyt, muttakun toimii joka reebotin jälkeen ja 15min ajon jälkeen normaalisti. Oisko softabugi? Ideoita?
...näyttö sammuilee aivan pimeeksi kun auton starttaa. Toimii normaalisti kosketuksesta, mutta EI kuvaa. Jos reeboottaa, niin lähtee päälle normaalisti ja taas noin 30sec jälkeen sammuu. Kun auto on ollut ajossa noin 15-20min ja reeboottaa niin jää päälle normaalisti, eikä enää sammu.
Mikähän tässä nyt mättää? Ensin ajattelin että taustavalo mennyt, muttakun toimii joka reebotin jälkeen ja 15min ajon jälkeen normaalisti. Oisko softabugi? Ideoita?
Ongelmia pukkaa. Omaan 3C Passattiini vaihdettiin ohjain uudempaan ja auto ilmoitti vikakoodia että ESP ei toimi eikä tunnista ajonestolaitetta ja rattilukko ei toimi. Käytin autoa merkkiliikkeessä muuten huollossa ja pyysin katsomaan samalla onko asialle mitään tehtävissä, vastaus kuului että ajoneston ohjain pitää vaihtaa uuteen ja hintaa tulee 600-700€. Kysymys kuuluukin, jos vaihdan takaisin auton alkuperäisen Can-väylän ohjaimen niin tarvitseeko minun ottaa se käyttöön vag.comilla? Tuo lisävarustelistahan pitäis olla kunnossa kun kyseinen ohjain on ollut autossa alkuperäisenä.
Laitetaas päivitystä. Uusimpii firmeihin saa ladattua "akku fixin", joka estää akun purkautumista. Sulkee siis CAN:in.
Mulla on vieläkin ongelma näytön kanssa. Jos pitää "darkest" -asennossa toimii aina moitteetta, heti jos nostaa kirkkautta niin pysyy päällä noin 30 sek ja sammuu. Restartti auttaa ja taas mennään.
Ilmeisesti softabugi kyseessä. Tänään vedän rolloverilla 1200 firmiksen sisään, jonka pitäis joidenkin kokemuksien mukaan auttaa ongelmaan.
Mulla on vieläkin ongelma näytön kanssa. Jos pitää "darkest" -asennossa toimii aina moitteetta, heti jos nostaa kirkkautta niin pysyy päällä noin 30 sek ja sammuu. Restartti auttaa ja taas mennään.
Ilmeisesti softabugi kyseessä. Tänään vedän rolloverilla 1200 firmiksen sisään, jonka pitäis joidenkin kokemuksien mukaan auttaa ongelmaan.
Tänne onkin jo hyvä keskustelu asiasta saatu aikaiseksi, mutta ei ihan aukea mulle tämä juttu :D
Eli, mikä reviisio tulisi vähintäänkin olla jotta akku onkelmat voisi sulkea varmuudella pois?
Ja "akku-fix" päivitys, toimiiko RCD 510 kanssa, ja kaikkien CAN-laatikoiden kanssa?
Ja jos pelaa, niin mistä moinen on mahdollista hommata?
KIITOS!
Eli, mikä reviisio tulisi vähintäänkin olla jotta akku onkelmat voisi sulkea varmuudella pois?
Ja "akku-fix" päivitys, toimiiko RCD 510 kanssa, ja kaikkien CAN-laatikoiden kanssa?
Ja jos pelaa, niin mistä moinen on mahdollista hommata?
KIITOS!
Akku-fixi toimii kaikkien kanssa muistaakseni. Ja tietenkään ei ole linkkiä heittää tällä hetkellä. :D Muistaakseni VWnavi.com foorumilla käyttäjä "Josi" on postannu sen, googlettamalla varmaan löytyy.
Ite otin taas oman ongelman esiin: näyttö pitää pitää himmeällä, jotta pysyy päällä. Jos laittaa normal, brighter tai brightest niin näyttö pysyy 2min päällä ja sammuu. Ilmeisesti ongelma on automaattisessa kirkkaudensäädössä ja joku "LED-koodaus" on vikana.
Olen lukenut korjausmenetelmistä, jossa jengi laittanut sinitarraa jne. sensorin eteen (eject napin vieressä), mutta koitan hakea tähän softa-apua.
Myös Josi postannu joitakin korjausmenetelmiä tuohon, katotaan miten käy.
Ite otin taas oman ongelman esiin: näyttö pitää pitää himmeällä, jotta pysyy päällä. Jos laittaa normal, brighter tai brightest niin näyttö pysyy 2min päällä ja sammuu. Ilmeisesti ongelma on automaattisessa kirkkaudensäädössä ja joku "LED-koodaus" on vikana.
Olen lukenut korjausmenetelmistä, jossa jengi laittanut sinitarraa jne. sensorin eteen (eject napin vieressä), mutta koitan hakea tähän softa-apua.
Myös Josi postannu joitakin korjausmenetelmiä tuohon, katotaan miten käy.
Olen tuossa suunnitellut Jettaan uutta soitinta. RCD-510 on vahva ehdokas. Jetassa tällä hetkellä RCD-300 ja tuon jos 510:iin päivittää, niin ilmeisesti akku tyhjenee.
Eli ohjainlaite uusiksi? Mistä tuo ohjainlaite fyysisesti löytyy ja millä osanumerolla olevat ohjainlaitteet ovat tätä uudempaa versiota?
Mitä tuosta pitää käytännössä sitten koodata uusiksi? Kaikki lisävarusteet ja ominaisuudet ruksitella long coding helperillä kohdalleen? Eikös tuo vaihdettava ohjain ole tämä "central eletronics" ohjain?
Eli ohjainlaite uusiksi? Mistä tuo ohjainlaite fyysisesti löytyy ja millä osanumerolla olevat ohjainlaitteet ovat tätä uudempaa versiota?
Mitä tuosta pitää käytännössä sitten koodata uusiksi? Kaikki lisävarusteet ja ominaisuudet ruksitella long coding helperillä kohdalleen? Eikös tuo vaihdettava ohjain ole tämä "central eletronics" ohjain?
Vaihdettava boksi on can gateway -purkki ja sijaitsee siellä suurinpiirtein kaasupolkimen yläpuolella kojetaulun sisällä. Mulla on ainakin yksi tuollainen ylimääräinen, 2011-mallin Golfista. Ei ole purkki tässä nyt käsissä, niin en osaa osanumeroa sanoa.
Ja nimenomaan VCDS:llä Long Coding helperillä pistetään oikeat varusteet paikalleen, kannattaa siis katsoa vanhasta purkista koodi talteen.
Edit: Jaahas, siihen ehti tulla sama vastaus sillä aikaa kun naputtelin omaani :)
Ja nimenomaan VCDS:llä Long Coding helperillä pistetään oikeat varusteet paikalleen, kannattaa siis katsoa vanhasta purkista koodi talteen.
Edit: Jaahas, siihen ehti tulla sama vastaus sillä aikaa kun naputtelin omaani :)
Päivitelläänpä tännekin.
Eli nyt on CAN Gateway vaihdettu uudempaan versioon (7N0-alkuinen) ja koodattu VCDS:llä auton mukaiseksi. Samalla sai koodattua tuon vetokoukunkin pois listasta, kun sitä ei enää ole.
Koodaus oli kyllä huomattavasti helpompi kuin mitä osasin kuvitellakaan. Jopa tällaiset VCDS-amatöörit suoriutuivat täysin kivutta aiheesta, netistä löytyneiden ohjeiden avulla.
Melkein voisin väittää, että enemmän aikaa meni tuon gatewayn vaihtamisessa, kuin koodauksessa. On meinaan melkoisessa paikassa mk5 Jetassa tuo boksi. Tarvitsisi olla melkoiset gynekologin kädet, että tuon ilman kirosanoja saisi vaihdettua!
Soitin vaihtui siis myös RCD-510:ksi, tämä nyt oli melko plug'n'pray, antennin liittimien muovirungot piti vain napsia palasiksi ja poistaa siis kokonaan liittimen metallisen rungon ympäriltä, että liittimet sai RCD-510:n perään kiinni. RCD-300:n ja RCD-510:n antennin liittimien rungot kun on erilaiset.
Metalliset liittinet vain soittimen perään & liittimien yli pätkä STP Black Goldia, etteivät irtoa tärinästä. Ja toimii. RCD:n diagnostiikka ainakin sanoo kummastakin antennista, että status on "OK".
Tähänhän on olemassa asiallisempiakin toteutustapoja, kuten esim. uusi liittimien runko, joka käy suoraan 510:n perään. Tai adapterijohto. Mutta itse nyt toteutin asian näin. Helppo, halpa ja toimiva systeemi saatavilla olevilla tarvikkeilla toteutettuna!
Eli nyt on CAN Gateway vaihdettu uudempaan versioon (7N0-alkuinen) ja koodattu VCDS:llä auton mukaiseksi. Samalla sai koodattua tuon vetokoukunkin pois listasta, kun sitä ei enää ole.
Koodaus oli kyllä huomattavasti helpompi kuin mitä osasin kuvitellakaan. Jopa tällaiset VCDS-amatöörit suoriutuivat täysin kivutta aiheesta, netistä löytyneiden ohjeiden avulla.
Melkein voisin väittää, että enemmän aikaa meni tuon gatewayn vaihtamisessa, kuin koodauksessa. On meinaan melkoisessa paikassa mk5 Jetassa tuo boksi. Tarvitsisi olla melkoiset gynekologin kädet, että tuon ilman kirosanoja saisi vaihdettua!
Soitin vaihtui siis myös RCD-510:ksi, tämä nyt oli melko plug'n'pray, antennin liittimien muovirungot piti vain napsia palasiksi ja poistaa siis kokonaan liittimen metallisen rungon ympäriltä, että liittimet sai RCD-510:n perään kiinni. RCD-300:n ja RCD-510:n antennin liittimien rungot kun on erilaiset.
Metalliset liittinet vain soittimen perään & liittimien yli pätkä STP Black Goldia, etteivät irtoa tärinästä. Ja toimii. RCD:n diagnostiikka ainakin sanoo kummastakin antennista, että status on "OK".
Tähänhän on olemassa asiallisempiakin toteutustapoja, kuten esim. uusi liittimien runko, joka käy suoraan 510:n perään. Tai adapterijohto. Mutta itse nyt toteutin asian näin. Helppo, halpa ja toimiva systeemi saatavilla olevilla tarvikkeilla toteutettuna!
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Näkeekö VCDS:llä jotenkin tuon CAN purkin tietoja siten että tietäisi niistä täytyykö vaihtaa uudempaan vai ei?
Lähinnä kyselen tätä siksi että helpompi tökkiä kaapeli kiinni kuin kurkkia purkin kyljestä merkintöjä jos tuo on JETTA V:ssä hankalassa paikassa kuten yllä mainittu.
Nimim. RCD300 ei miellytä.
Lähinnä kyselen tätä siksi että helpompi tökkiä kaapeli kiinni kuin kurkkia purkin kyljestä merkintöjä jos tuo on JETTA V:ssä hankalassa paikassa kuten yllä mainittu.
Nimim. RCD300 ei miellytä.
Sen gateway-boksin näkee kyllä sieltä rattiakselin alta muovien välistä kun kurkkii keskikonsoliin päin. On vain hankalassa paikassa irroitusta ajatellen. Varaosanumero lukee siinä päällä.
Minkä ikäinen Jetta sulla on? Jos 2008 tai uudempi, niin sitten voi olla mahdollista, että on tuolla Can 2.0 ohjaimella.
Voihan se gateway olla myös päivitetty merkkiliikkeessä piuhan päässä, mutta tämä on hyvin epätodennäköistä, ellei ole a) erikseen pyydetty ja maksettu b) asennettu jotain varusteita merkkiliikkeessä jälkeenpäin.
VCDS:llä näkee myös tuon ohjainlaitteen version. Löytyy ihan "CAN Gateway" nappulan takaa.
Minkä ikäinen Jetta sulla on? Jos 2008 tai uudempi, niin sitten voi olla mahdollista, että on tuolla Can 2.0 ohjaimella.
Voihan se gateway olla myös päivitetty merkkiliikkeessä piuhan päässä, mutta tämä on hyvin epätodennäköistä, ellei ole a) erikseen pyydetty ja maksettu b) asennettu jotain varusteita merkkiliikkeessä jälkeenpäin.
VCDS:llä näkee myös tuon ohjainlaitteen version. Löytyy ihan "CAN Gateway" nappulan takaa.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Itse sain soittimen todella edullisesti, 240€. RCD-510:jen keskihinnat pyörii varmaan jossain 350€ luokissa, satunnaisia euromallin 510:jä näkyy ulkomailla alle 300 euroon. Kannattaa ostaessa varmistaa, että on varmasti euromallin soitin. Epäilyttävän halvat on yleensä kiinamalleja, joissa ei ole RDS:ää... Jos joku on tuollaista epävarmaa tapausta ostamassa, niin voin selvittää että onko ko. soitin euro vai us/kiina tms. versio.
CAN gateway bokseja saa käytettynä jopa alle viiteenkymppiin. Uusi maksaa n.150€.
Itse selvisin alle kolmeensataan koko touhusta (plus n.14€ AUX-piuhaan). Jos ei soitinta jostain polkuhintaan löydä, niin kyllä siihen saa sen 400-500 varata, etenkin jos ei löydy omasta takaa / kaverilta VCDS:ää ja gatewayn koodaamisestakin joutuu jotain maksamaan vielä.
CAN gateway bokseja saa käytettynä jopa alle viiteenkymppiin. Uusi maksaa n.150€.
Itse selvisin alle kolmeensataan koko touhusta (plus n.14€ AUX-piuhaan). Jos ei soitinta jostain polkuhintaan löydä, niin kyllä siihen saa sen 400-500 varata, etenkin jos ei löydy omasta takaa / kaverilta VCDS:ää ja gatewayn koodaamisestakin joutuu jotain maksamaan vielä.
Tilanne
Mikäs on uusin tieto näistä...
Eli ensinnäkin eikös RCD 310:ssä ole tuo bluetooth integroituna? Eli esim iPhonesta saa musat ton mankan kautta kauittimiin bt välityksellä?
Mulla on Golf V jossa RCD300, harkitsen vaihtoa RCD310:een,
Ymmärsinkö oikein että mankan piuhat/liittimet täsmää suoraan, easy homma. Ainoa mikä pitää tehdä on tuo CAN jutun päivittäminen uudempaan malliin? Ja näitä saa myös ebaysta halvemmalla? Vinkkejä, Kokemuksia , Suosituksia tänne :)
Kiitos!
Eli ensinnäkin eikös RCD 310:ssä ole tuo bluetooth integroituna? Eli esim iPhonesta saa musat ton mankan kautta kauittimiin bt välityksellä?
Mulla on Golf V jossa RCD300, harkitsen vaihtoa RCD310:een,
Ymmärsinkö oikein että mankan piuhat/liittimet täsmää suoraan, easy homma. Ainoa mikä pitää tehdä on tuo CAN jutun päivittäminen uudempaan malliin? Ja näitä saa myös ebaysta halvemmalla? Vinkkejä, Kokemuksia , Suosituksia tänne :)
Kiitos!
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa