Lyhyestä virsi kaunis. Pikkuisen isompi detailing projekt, eli purku-maalaus-kasaus ja siinä ohessa vikojen fiksailua.
Lähtötilanne ennen purkua, oli tosin minulle tullessa täysin vakioalustalla sekä eri vanteilla. Noissa kuvissa takakaarista pokkaukset laikattu ja rullattu, jotta mahtuu kesävanteet pyörimään.



On sitä pestykin välillä.


Joku mukamas taiteellinen kuva

Pientä lukkohuoltoa tehty myös ennen talvea


Asennettiin apujouset, jotta lukot ei jäätyisi kiinni talvella. Ei tosin auttanut, vaan piti tehdä vielä ns. nippuside patentti.

Pieniä Tee-Se-Itse patentteja tuli samalla vastaan. Oikealla näkyvä metallitappi oli lukkotappina ja kahvan vetimestä katkennut "kynsi" korvattu jollakin. :D

Lukkopesän liuottamista valopetroolissa, alkoi haittalevyt liikkumaan ihan eri tavalla.

Kesävanteet Borbet A (made in west germany), taakse 16x9 et15 ja eteen 16x7.5 et25. Eteen joutunee varmaan speiceriä etsimään, mutta tässä pieni tiiseri


* * * * * * * * * * * * *
DAY1
Ja sitten mennään nykyhetkeen, tallikoira Bruno ihmettelee omistajansa touhuja

Hommathan alkoi purkamisella ja ensimmäisenä heppailtiin ajovalopesureiden reiät umpeen, työhön palkattiin työtön siskon poika Jere =D

Reikä oli alunperin oudon mallinen, joten päätettiin tehdä siitä suorakulmio. Näin homma helpottui kummasti.

Jeren tehdessä töitä, purin sillä välin muita osia, autoonhan tulee vento-keula, joten orkkis pelti joutaa varastoon

Homehtuneiden sivulokareiden irrottelua, oli tiukasti massalla kiinni prkl

Allekirjoittanut vs. etulokari 1-0

Täytepalojen sorvausta

Meanwhile in garage

Close enough

Jeren sovitellessa paikkapaloja, purin turhaa painoa pois keulilta, eli ajovalopesurin letkut ja suuttimet kuuseen. Tallikoiraa ei voisi vähempää kiinnostaa.

Pienempi lisävalojen reikä hepattuna kolvin avulla sisäpuolelta

Maestro työssään

Ei savua ilman tulta... Täytteeksi sulattelin samaa muovia jämäpuskurista mistä palatkin leikattiin

Ja tähän tilaan se tämän päivän päätteeksi jäi

Seuraavaksi vuorossa takakaarien hiomista ruosteesta puhtaaksi, suojaamista ruosteelta sekä etupuskurin tasoittelua ja Venton konepellin hiomista + tuhat muuta pientä asiaa. :? Päivitellään sitä mukaan kuin projekti edistyy.
***
DAY2
Hommathan jatku tuossa maanantai-iltana ja tässä lyhyen hallikäynnin tulos. Huomenna taas uudestaan jatkamaan. :o
Ajovalopesurin reikä hiottuna. Pakkelia vaatii vielä ja sitä jo hieman paklattiinkin, mutta tahtoo vetää kuopalle epäkeskolla... Pitänee jatkaa tuen kanssa käsin lisää.

Lisävalojen pieni kolo asettui aika hyvin jo pelkällä hionnalla. Pakkelin kanssa taitaa olla jo sormituntumalta tasassa.

Takakaarille tarjottiin ensin teräsharjaa...

...ja seuraavaksi epäkeskoa 80gritillä

Ja tässä lopputulos. Takapuskuri tosin piti ottaa edestä pois tuon jälkeen, jotta saisi loputkin mädät hiottua.

Sitä jotain ruskeata, ajoneuvon omistajien kauhua, sieltä pilkottaa vielä lisää

Ja puskuri poistettuna toiselta puolelta

Tähän olotilaan hommat loppu siltä päivältä


To do:
- Takakaarien hionta loppuun ja suojaksi U-Pol Acid #8 happopohjamaali.
- Etupuskurin kolojen hiomista jatkettava pakkelin ja hiomatuen kanssa
- Takakaarien pakkelointi suoraks
- Korissa olevien lommojen ja hapettumien putsaamista ja suojaamista
Tossa nyt jotain ensi kertaan. Mikäli havaitset vakavan virheen toimintatavoissa tms. niin ota heti yhteyttä. =D Tämä projekti etenee kahden amatöörin voimin, joilla ei ole mitään aikasempaa kokemusta korihommista. Kaikki vinkit ovat siis todellakin tervetulleita.
Takaa pyyhkijän kolo tullaan hitsaamaan umpeen (ei aikaisempaa kokemusta tästäkään :D) sekä samalla otetaan pois noi mallimerkinnät (ja hitsaillaan kolot sikäli mikäli ne siellä alla on). Logo tulee jäämään ja maalataan mattamustaksi myöhemmin. Koristahan tulee mattavihreä (ei aivan normaali sävy, vaan pitäisi olla tummempi, jotta ei aivan upottaisi massaan)
***
DAY3
Taas touhuttiin auton parissa. On siinä vaan huikeen paljon hommaa ennenkun pääsee mitään väriä suihkimaan pintaan...
Puskurin kolo kitattuna

Ja samaa hiottuna tollasella 20cm hiomatuella ja 180gritin vessapaperilla

Toinen pesurinkolo

Lisävalojen reikä

Vasen takakaari putsattuna ja toi kohta jää takapuskurin alle piiloon

Sama kaari putsattuna Silicone Removerilla ja maalattuna U-Pol 1K happomaalilla

Ei vaadi kauheasti oikomista, kuitenkin jonkun verran on lievää aaltoilua mankelin jäljiltä

Ja sitten takakontin kimppuun, rekkari ollut vissiin hetken aikaa paikallaan :D

Yleisön pyynnöstä mallimerkintä pois

Ja samoin lähti VW-logo, joka tullaan vetämään mattamustalla (joko maali tai plastidippi). Lähtisköhän toi pohja kans väkivallalla?

Kontin luukku hiottuna ja kaikki näppylät hiottuna auki

Tähän tilaan jäi luukku eli hapolla vedettynä kaikki pellille hiotut kohdat, pl ikkunan alareuna, koska ei ollut mukana mitään millä suojata lasia sprayltä :P

Happomaalin kuivuessa Jere irrotteli takapuskurista "kuoren" pois, jotta maalaaminen olisi simppelimpää.


Yleiskuva konetilasta, tuolla ei tehdä muuta kuin pestään hyvin. Voi olla että maalataan myöhemmin korinväriin tai mustaksi...

fifty-fifty etupuskurin lipasta. Pesty Surfex-HD:lla ja lämmitelty kuumailmapuhaltimella värin palauttamiseksi

Tähän oli hyvä lopettaa tältä päivältä :)

***
DAY4 & 5
Paskaks vaan kaikki mikä on omaa. Eli eilen ja tänään hajotettiin autoa entisestään.
Pidemmittä puheitta kuvia kansalle. Nämä päivät vielä hierottiin pukamia siistiksi kyljistä.
Volkkarin yksi vakioruostepaikoista, ovenkahvan alta

Ja sama lähempää, niin näkyy ruostekohtakin kunnolla

Kyljyksien hieromista apupojan toimesta. Oiskohan noi kohdat pitäny hieroo isommaltakin alalta auki? No mennään tolla nyt ja ollaan jatkossa viisaampia :D

Venton konepelti, joka löyty halvalla paikalliselta mkIII harrastajalta, hienot tarrat 8)

Japaninlastalla tarrat irti, ei ollu kuumailmapuhallinta tallilla

Ja sitten hierottiin 120:llä paperilla pintaa auki

Nähtävästi muutaman kerran aikaisemmin maalattu tämä konepelti. Lisätään pari kerrosta lisää tuohon historiaan. Ihan kuin puiden vuosirenkaat :D

Tähän tilaan jäi kyljet eilisen jäljiltä. Hapot ruiskittu puhki hiottuihin kohtiin suojaksi. Annetaan kuivua kunnolla ja seuraavaksi vähän hiontaa ja hiomapohjamaalia pintaan kauttaaltaan.
Sitten tähän kuluvaan päivään. Kamera jäi tietenkin kotiin, mutta kun olen itselleni luvannut dokumentoida jokaisen projektipäivän, niin SGS2 tarjoaa teille tämän päivän kuvat. :) On se kuitenkin tyhjää parempi.
Päädyttiin repimään ovet irti ja maalataan ovien välitkin sitten. Ehkä helpompi näin. Tallikoiran kiinnostus nolla.


Konepelti hierottiin 240:llä kauttaaltaan, onkohan mitään tarvetta hieroa hienommaksi ennen hiomapohjamaalia (debeer surfacer)?

Oikea kylki alotettiin mattaamaan pohjamaalia varten punasella scotchbrite padillä

Taas kerran, kuten jo aikaisemmin mainittu, kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen =) Ensi kertaa varten on käytävä ostoksilla, niin pääsee ekaa kertaa elämässään ruiskuttelemaan maalia pintaan ihan oikealla ruiskulla, eikä millään kilikoliputelilla. :D
***
DAY6
Tänään oli nopea visiitti tallille, mutta sitäkin tärkeämpi omalta osalta. Ensimmäistä kertaa elämässä maaliruisku käteen ja lopputulos näkyy alla.
Konepelti hiottu P240 epäkeskolla ja pyyhitty DeBeerin silicone removerilla

Tästä se lähtee sit. Pikkasen meni hakiessa ensin ruiskun säätöjä, eikä ne tuntunut ihan kohdalleen osuvan. Viuhka vaikutti sopivalta, mutta olisi pitänyt hieman painetta laskea kun tuntui menevän tomuna ilmaan. Ilmamäärän säätö (Bilteman hinnat alkaen ruisku) auttoi tähän hieman, kun en jaksanut alkaa säätämään kompurasta.

Lisää opettelua.

Lopputulos 7+. Yllättävän vähän roskia tuli pintaan (huippari oli päällä jo aikasemmin ennen maalausta), vaikka ei tuosta ruiskutustekniikasta ollu juuri käryä, Pari ohutta kerrosta suihkin niin, että ensimmäinen ei vielä peittänyt, mutta toinen kerta peitti. :)

Mutta vaikka ensimmäinen kerta vaikutti tosi hyvältä, kunnes...

Vaikka pidinkin letkusta kiinni vasurilla, oli vasemman ja oikean käden välinen lenkki jäänyt liian pitkäksi ja otti kiinni pellin reunaan. No, ei se mitään. Harjoitteluahan tämä koko homma on :D
Tutkaillaan huomenna lisää kun saadaan pelti tuolta himmeästä kopista päivänvaloon. Loppuaika meni puhtaasti runkoa matatessa, joten tästä ei nyt niin hienoja kuvia jaksanut napata.
Note to myself:
- Ensi kerralla maalattava alue enemmän pystyyn (tai katosta roikkumaan), nyt loppu välillä ruiskusta maalin tulo kun piti liian vaakatasossa (maalia oli n. 200ml)
- Täytynee perehtyä enemmän tuohon ruiskun säätämiseen
***
DAY 7
Katotaan miten paljon tuossa alkaa mikäkin lommo paistamaan läpi mutta ekan kittauksen ja P240 hionnan jälkeen näyttää tältä. Alan itse olla kohtalaisen tyytyväinen tuohon, enää pari lommoo täytyy oikoa vielä kitillä.
Day7 tosiaan kului tallilla suojaten auton oviaukkoja ja takasivuikkunaa sekä kittaamalla ja hiomalla konepeltiä siistiksi.

Lyhyt hetki tallilla, joten kuviakin sen mukaisesti. Ensi kerralla jos polkaisis käyntiin ovien siistimiseen etu ja takapuolelta.
Muutama probleema tosissaan tuli vastaan. Ensimmäinen oli oviaukkojen tiivisteiden suojaaminen, koska en niitä ala irrottamaan (hajoavat kuitenkin). Maalarinteippi ei pysyny tiivisteen kantissa ollenkaan, mutta sähköteipillä sain suojattua mielestäni kohtalaisin hyvin tiivisteen ja maalipinnan rajan ja tähän päälle sitten teippailtiin raksamuovia suojaksi. Jospa se hoitais homman eikä vuoda pahasti tiivisteelle.
Toinen ongelma oli takasivulasien teippaus. Ovat liimalasit ja tiivisteen reunaa saa hyvin vähän taitettua sisäänpäin. Koitin paperiliuskaa teipinpalaan ja ujuttaa väliin ja vetää lasia kohti, mutta ongelmaksi tuli ylipursunnut liima tiivisteen alla, joka käytännössä monessa kohtaa esti teipin ujuttamisen tiivisteen alle. Päädyin lopulta siihen tiivisteen päälle vetämään laadukasta maalarinteippiä ja leikkasin tiivisteen rajan mahdollisimman tarkasti kirurginveitsellä. Toivottavasti teipin liima pitää :D
****
DAY8
1K happo kuivui konepellin pinnassa varmaan ~viikon ennen hinkkaväriä. Se on nyt kittailtu lähes kokonaan, mutta ennen uutta hinkkavärikerrosta otettiin työn alle pellin alapuoli.
Mattaus tehtiin punasella scotchbritella... (kuvassa vielä hieman kostea pölyjen pyyhinnästä)

...ja pintaan vedettiin Bilteman mattamusta pintamaali

Konehuoneen puolta aloteltiin samalla ja maalattiin sekä lokarin sivut ja vesikaukalo


Loppuosa konehuoneesta vedetään tuolla samalla maalilla, jotta saadaan vanha vihreä piiloon. Tämä tosin tapahtuu viimeisimpien hommien joukossa. :)
Hinkkavärit tulee aina uudestaan noiden kitattujen peltien päälle ja pyrin vetämään kauttaaltaan. Näistä pelleistä toi konepelti tosin oli pahin kitattava. Pääsen pian testaamaan pintamaalia tohon konepeltiin :)
***
DAY9
Tuumasta toimeen ja väriä pintaan, jotta nähdään oliko värisävy hyvä vai huono.
Ensin kuitenkin matattiin kuskin oven sisäpuoli

Ja tältä se näytti noin 1h maalauksen jälkeen

Mielestäni paras otos kuvaamaan värin oikeata sävyä

Tankinluukkukin meni siinä samalla...

Huomenna loput ovet samaan kuntoon ;)