1.6TD virityskeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
Kannattaa vaihtaa suosiolla koko etupää kannakkeineen päivineen jos vaan tarjolla on. Ei ne sovittelu hommelit tahdo pidemmän päälle järkeviä olla. Käyhän se bensapelin 1.8 laatikkokin siihen toki, mutta ei sillä aja Erkkikään eikä Erkin veli heikki koska se on sen verta tiheämmillä väkityksillä että huutaa jo satasessa niin julmetusti että tuskin ilman suojaimia viittii ajaa. 210 mm levyn saa myöskin luistamaan melko pienellä virillä, vaikka olisi uusi levy, että kunnon kytkin saman tien kiinni jos avaa..
nestepää ja nokka levyn vaihto
elimul olis sellanen ongelma nytten että tarvis 122mm nestepää ja sit ohuemman nokkalevyn mista saa ja mihin hintaa ? ? jos joltain likenee tuollaiset osat ostan heti = )
pahoittelu
juu 12mm nestepää = D mistä saisin hommattuu ?? ??
Profiilisi ajokkiinko olet nestepäätä hommaamassa?
Pettynet siinä tapauksessa, 1.6 TDI -Jettaan ei ole mistään saatavilla nestepäitä, kun ei kyseisessä moottorissa ole lainkaan jakajapumppua. Common rail- dieseliin ei siis nestepäätä löydy.
Jos taas kyseessä on 1.6 TD, eli kakkoskoppainen, niin dieselkontor on hyvä vaihtoehto noita tilailla.
Toinen asia taas on mihin kummaan 12-millistä nestepäätä tarvitaan, kun 11-milliselläkin saa 250 hv tehot ulos ja vähemmällä savulla.
Pettynet siinä tapauksessa, 1.6 TDI -Jettaan ei ole mistään saatavilla nestepäitä, kun ei kyseisessä moottorissa ole lainkaan jakajapumppua. Common rail- dieseliin ei siis nestepäätä löydy.
Jos taas kyseessä on 1.6 TD, eli kakkoskoppainen, niin dieselkontor on hyvä vaihtoehto noita tilailla.
Toinen asia taas on mihin kummaan 12-millistä nestepäätä tarvitaan, kun 11-milliselläkin saa 250 hv tehot ulos ja vähemmällä savulla.
1,6TD ja nestepään vaihto / + heebelit
eli joo siis on 1,6TD . . . tosiaan siis itselläni englannin tieto aika huono niin tota voiko joku linkata jonkun jutskan melkeinpäti suoraan mikä olisi sopiva . . ja siis juu tuokin kuullostaa hyvältä tuo 11mm nestepää mutta olen kuullut ja lukenut että kaikki tuikkasee tuon 12 mm nestepään . . . mitä muuta olisi hyvä tehrä sitten nestepään lisäks . .kuten mikä turbo olisi jees vakion tilalle . . ja suuttimet mitäs olisiko asiallista vaihtaa . . .itselläni tällä hetkellä kunnon välijäähdytin ja sitten on tuo sieni suodatin . . niin mitä olisi sellasta pikku viriä . = ) = )
l
Onkos porukka jäykistellyt/vaihtanut ahtokaran jousta näissä AAZ vehkeissä? Kun jousihan on ilmeisen vetto ja mitoitettu vakiopaineille. Kun nostelee ahtoja niin sehän tuuttaa heti alusta lähtien karan pohjaan ja täten idea hieman kärsii karan ollessa liian on/off-tyylinen?
Mitenkäs tämä shimmimodi? http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24323.0
Tuolla vain kierrättää moottorin solmuun?
Talven aikana tässä hakusessa Golfista voimanrippeitä ulos ja jos nyt tekisi ensin sen tiedon kaivamisen eikä kiipeäisi kantapään kautta puuhun.
K03 oli päässyt niin surulliseen kuntoon että ahdin menee vaihtoon niin samallahan sitä kaikkea muuta pientä...
Mitenkäs tämä shimmimodi? http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24323.0
Tuolla vain kierrättää moottorin solmuun?
Talven aikana tässä hakusessa Golfista voimanrippeitä ulos ja jos nyt tekisi ensin sen tiedon kaivamisen eikä kiipeäisi kantapään kautta puuhun.
K03 oli päässyt niin surulliseen kuntoon että ahdin menee vaihtoon niin samallahan sitä kaikkea muuta pientä...
Terve.
Mulla on 1.9TD ja KKK K24 ahdin joka on peräisin 1.6TD:stä. Siinä on hukkaportti joka on kolmella pultilla kiinni.
Löytyykö tohon mitään adaptereita tai valmiita hukkiksia jotka kävisivät suoraan, ja tarjoisivat kunnollisen säätömahdollisuuden?
Tai onko tuota mahdollista avata, niin että sen saa myös ehjänä kasaan, jolloin voisi kokeilla jäykempiä jousia?
Tossahan on kyllä kellon päällä kuusiokoloruuvi, mutta sitä kun ruuvaa kiinnipäin, niin jousi kyllä kiristyy, mutta se hukkis ei enää avaudukaan niin paljoa kuin pitäisi = ei hyvä.
Mulla on 1.9TD ja KKK K24 ahdin joka on peräisin 1.6TD:stä. Siinä on hukkaportti joka on kolmella pultilla kiinni.
Löytyykö tohon mitään adaptereita tai valmiita hukkiksia jotka kävisivät suoraan, ja tarjoisivat kunnollisen säätömahdollisuuden?
Tai onko tuota mahdollista avata, niin että sen saa myös ehjänä kasaan, jolloin voisi kokeilla jäykempiä jousia?
Tossahan on kyllä kellon päällä kuusiokoloruuvi, mutta sitä kun ruuvaa kiinnipäin, niin jousi kyllä kiristyy, mutta se hukkis ei enää avaudukaan niin paljoa kuin pitäisi = ei hyvä.
hukkaportti on suoraan ahtopaineella ohjattu, ja sille tulee ahtimen kyljestä kova putki, joka olisi tärveltävä jos siihen väliin laittaisi jonkun "rajapaineventtiilin", joten siksi mietin vaan että mitenkähän tuota kannattaisi säätää sitten.
Mutta jospa sit tyydyn laittamaan jonkun tämmösen Inline boost controllerin ?:
http://tinyurl.com/7f3ewk9
täytynee sit katkoo ne putket, laittaa väliin muutamat sentit jotain letkua ja tuo niihin.. Vai saiskohan tuohon jotkut oikeat letkuliittimetkin. Putki näyttää tältä: http://tinyurl.com/6u2pcpw
Mutta jospa sit tyydyn laittamaan jonkun tämmösen Inline boost controllerin ?:
http://tinyurl.com/7f3ewk9
täytynee sit katkoo ne putket, laittaa väliin muutamat sentit jotain letkua ja tuo niihin.. Vai saiskohan tuohon jotkut oikeat letkuliittimetkin. Putki näyttää tältä: http://tinyurl.com/6u2pcpw
golf 1.9td cooleri
Onkos jollain kuvia jai tietoa 90Hv 1,9 td golffi 3 alkuperäisestä coolerista,tuleeko se vasemman etulokarin "sisään" ja onko siellä kiinnitykset valmiina.Jos joltai löytyisi kuvia tai viitsisi ottaa muutaman kuvan.
kyllä mulla ainakin ebaystä hankitulla palikalla ahdot säätyy ihan hyvin. Asennettu näin:
https://lh4.googleusercontent.com/-jVdt ... AG0296.jpg
Tolla turboruuvilla saa juuri sopivasti maksimissaan 1.5BAR (kun siis pultti pyöritelty loppuun asti)
Ja tosiaan hyvin pysyy tasaseen 1.5:ssä, tai mihin sit säätääkään.
kannattaa kattoa että on kupari/alumiinitiivisteet paikoillaan noissa banjoissa ettei vuoda, ja se ettei oo väärinpäin se turboruuvi, meinaa ainakaan tontyyppinen ei päästä ilmaa kulkemaan ollenkaan silloin (=hukkaportilla ei ole ohjausta)
https://lh4.googleusercontent.com/-jVdt ... AG0296.jpg
Tolla turboruuvilla saa juuri sopivasti maksimissaan 1.5BAR (kun siis pultti pyöritelty loppuun asti)
Ja tosiaan hyvin pysyy tasaseen 1.5:ssä, tai mihin sit säätääkään.
kannattaa kattoa että on kupari/alumiinitiivisteet paikoillaan noissa banjoissa ettei vuoda, ja se ettei oo väärinpäin se turboruuvi, meinaa ainakaan tontyyppinen ei päästä ilmaa kulkemaan ollenkaan silloin (=hukkaportilla ei ole ohjausta)
Niin, turbo on kyllä on vasta vaihdettu mutta siinä kiireessä ei kerennyt tuota hukkiksta ihmettelemään sen tarkemmin. Mutta mahtuuko turbon pultteja aukomaan kun kone paikoillaan? Vai kuinka nätisti tuon pakosarjan saa irti koneen ollessa paikoillaan? Mihis Tekno saat säädettyä minimi paineet tuolla ruuvilla?
Mutta mahtuuko turbon pultteja aukomaan kun kone paikoillaan?
Kyllä, jos räikkä ja hylsy on sopivaa mallia... ei saa olla hirveää mölliä siinä kohtaa mhin hylsy laitetaan.
mutta tosiaan ei ole mukavaa jos pultti katkeaa ja jää turboon (niinkuin itsellä kävi). Toki tuskin noin käy jos hiljattain koskettu niihin...
Vai kuinka nätisti tuon pakosarjan saa irti koneen ollessa paikoillaan?
En tiedä miten Golf mk2:ssa (tai missä sulla se onkaan) pääsee käsiksi alapuolelta, mutta ykköskorisessa (ei ohjaustehostimia yms) sen sai helposti, koska auton alta mahtuu kääntelemään alarivin mutterit auki, eikä oo mitään tiellä. Sehän on siis kahdeksalla 12mm kantaisella M8 mutterilla. Alimmat neljä auton alta irti, ja loput sitten yläpuolelta. Pari ylärivin sisimmäistä väänsin peilin avulla auki (peili siis peilaukseen :D) Vähän kerrallaan mahtuu kääntämään, eli hidasta hommaa toki, mutta kuparimutterit on siitä mukavia etteivät ole jumissa (yleensä)
Mihis Tekno saat säädettyä minimi paineet tuolla ruuvilla?
Se pultti löysimmillään on öbaut sama kuin ei olisi ollenkaan tuota turboruuvia välissä, eli turbon oman hukkaportin paineet sillon...
totanoin tässä kun vaihteeksi itekki turboo vaihan (Golf mk3 aaz k14->k24), niin koko pakettina pakosarjan kanssa kun tekee vaihtoa, siitä alumiinilevystä joka on imusarjan ja pakosarjan välissä, kantsii rohkeasti rälläköidä siivua pois, jotta mahtuu käänteleen turbiinikotelon kohdalla olevaa imusarjan mutteria. (toista niistä ylärivin keskimmäisistä)
Kuva:
ihan vain tiedoksi :D nimittäin jos tuota palasta ei rälläköi, niin vaikka K14 ja T2 kanssa sen mutterin aukasee ihan kevyesti, KKK K24 kanssa on jo niin ahdasta että menee ihan tajuttoman vaikeaksi (työkalut ei mahdu mitenkään väliin)
sittenhän tuolla ei tietty ole mitään merkitystä ole jos turbon erottaa pakosarjasta aina kun tarvii aukoa, mutta kannattaa toikin tehä sillon kun turbo on irti, vaikka tulevaisuuden varalle, niin on sitten mahdollista ottaa se pakettina irti jos tarvii.
Kuva:

ihan vain tiedoksi :D nimittäin jos tuota palasta ei rälläköi, niin vaikka K14 ja T2 kanssa sen mutterin aukasee ihan kevyesti, KKK K24 kanssa on jo niin ahdasta että menee ihan tajuttoman vaikeaksi (työkalut ei mahdu mitenkään väliin)
sittenhän tuolla ei tietty ole mitään merkitystä ole jos turbon erottaa pakosarjasta aina kun tarvii aukoa, mutta kannattaa toikin tehä sillon kun turbo on irti, vaikka tulevaisuuden varalle, niin on sitten mahdollista ottaa se pakettina irti jos tarvii.
Löytyykö mistään/keltään valmista pakosarjan laippaa 1.6td koneeseen?
http://www.ebay.de/itm/OMP-210mm-RACE-C ... 5199dbfb21
Onko kellään tommosta omp kytkinpakettia kiinni? Sopii varmaan jollain tietyllä vauhtipyörällä?
http://www.ebay.de/itm/OMP-210mm-RACE-C ... 5199dbfb21
Onko kellään tommosta omp kytkinpakettia kiinni? Sopii varmaan jollain tietyllä vauhtipyörällä?
Kaikissa 1,6 turboissa on keskenään samanlaiset pakopuolen laipat, olipa ne Audista tai Volkkarista. Ja siis myöskin samanlaiset mitä AAZ K14:ssa. Neliskanttisella laipalla oleva turbo on sitten jostain muusta moottorista ja vaatii ainakin välilaipan pakosarjan väliin, muista muutoksista on mahdoton tietää turboa näkemättä.
Kyllä se pakopuolen laippa on erillainen AAZ, kun mitä tuossa KKK 24 on ja tyyppikilven mukaan käytetty passatissa sekä audeissa. Tuossa turbossa siis neliskanttinen laippa ja aaz on suorakaiteen muotoinen laippa, ainaskin tuossa omassa golffissa. No eihän tuo laipan teko ihmeitä vaadi. Laitan tuon turbon malli numeron 068145703 D
Tällä hetkellä mulla on moottoripukissa kunnostettavana oleva vm. -85 Caddystä oleva 1,6D vapari moottori. Nyt on kansi ym. hilppeet irti. Olisi ehkä tarkoitus laittaa edes vakio-ahdin kiinni. Onko siis vapari ja turbo-moottorit rakennettu samanlaisilla osilla, että vapari moottori kestää ainakin vakion turbon ahdot? Entä mistä turbolle öljynlähtö sekä paluu?
Yrittäny metsästää turbollisen pako- ja imusarjaa sekä itse ahdinta. Toistaiseksi ovat kiven alla. Ja mitä tälläisestä käytetystä satsista kannattaisi maksaa?
Yrittäny metsästää turbollisen pako- ja imusarjaa sekä itse ahdinta. Toistaiseksi ovat kiven alla. Ja mitä tälläisestä käytetystä satsista kannattaisi maksaa?
Olisko ideoita miksei 1.6td käynnisty kun vaihdoin ahtokarattoman pumpun tilalle ahtokarallisen. Ennakot on katottu heittokellolla ja pumppuun on syötetty diisseliä kaikenmailman konsteilla. Suuttimilta kun ottaa putket irti niin sieltä ei tule diisseliä jostain syystä.
Mikä mahtaa olla kuvassa näkyvän mustan ruuvin tarkoitus jossa on kuusiokolo päässä?

Mikä mahtaa olla kuvassa näkyvän mustan ruuvin tarkoitus jossa on kuusiokolo päässä?

Monta tuntia tuli yritettyä käyntiin, tuloksena startti paskana. Suuttimillekkin alko tulla löpöö ja hörähteli välillä järjettömän savun kera muttei millään lähteny käymään. Syöttö piti olla aivan tapissa että edes yritti pyörähtää käyntiin. Vakiopumpun kun laitto takasin niin samantien lähti käyntiin ja ekassa kiihdytyksessa vetari poikki. :D Toi uus pumppu missä on 12mm elementti on kuulemma seissyt hyllyssä pari vuotta. Onkohan noissa jotain mikä vois jumittaa? Solenoidi toimii myöskin.
Onko kellään hyviä ideoita miksei auto suostu käynnistymään syöttöpumpulla jossa on 12mm nestepää. Ajoitus on säädetty milliin ja jako on oikein jne. Onko k-mitta kuinka tarkka olla oikea ja mistä saan selville paljonko sen pitäis olla? Vakio syöttöpumpulla auto tärähtää heti käyntiin. Saakohan vaikka tammer dieselistä noita paloja joilla k-mitta säädetään?
1.6td (ra) turbo asiaa.
Turbo hajosi (öljyä lentää pakoputkesta) ja nyt olisi tiedossa turbo joka on k14. Tässä Audissani (80 vm-88) on turbona k24 tai t03. Eli sopiiko tuollainen k14 turbo joka on ollut jetassa, audiin pakoputken laipasta?. Se on tiedossa, että 1.6td pakosarjanlaipat on kaikissa samoja. Eli summasummarum onko "bolt on" homma" se ei haittaa jos kompura puolta joudun kääntään. Turbojen suorituseroilla ei ole minulle merkitystä! Ja kiirekkin olisi tiedolla!
KKK14 ja KKK24
käykö KKK14 öljyn paluu/menolaipat suoraan tuohon KKK24 turboon?
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 6.10.2012 22:21
justiinsa toi sarja jonka mä aikoinaan ostin, on jo poistunut myynnistä, mutta tässä samoja:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat ... +GT+FLANGE
Garret GT -sarjan laippa käy KKK K24:ään, tai ainaskin tällä nimellä oli se mun sarja: "Garrett GT TURBO OIL DRAIN FLANGE ADAPTER 1/2" NPT"
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat ... +GT+FLANGE
Garret GT -sarjan laippa käy KKK K24:ään, tai ainaskin tällä nimellä oli se mun sarja: "Garrett GT TURBO OIL DRAIN FLANGE ADAPTER 1/2" NPT"
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 6.10.2012 22:21
Abc......
Juu elikkäs en ole muita keskusteluja volkkarin 1.6 td virityksestä. Ja jos jollain olisi tiedossa joku toinenkin kekskustelu missä olisi hyödyllistä tavaraa voisi laittaa y-viestiä tai linkata tähän? Ja jos joltain löytyy sopivat putket coolerille tai joku ahtoputkisetti olisin kiinnostunut ostamaan.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 18.2.2013 20:03
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 6.10.2012 22:21
1.9td aaz isompaa ahinta
Olisin tässä tilaamassa isompaa ahinta aaz koneeseen ja tehotavoitteena oli noin 200hp ja mieluusti vähän varaa nostellakki.
Katselin noita turboneticsin ahtimia onko kokemusta niistä?
Tässä olis viel valittuna suunnilleen oikeen kokoset ahtimen sisuskalut: http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... toumln.jpg
Mitä muutettavaa tossa ahtimessa on jos on?
Muuta mitä muutoksia tulossa autoon on niin 12mm nestpää, cooleri ja pakosarja mallia omavalmiste ja kytkintä.
Autossa on jo putkisto vaihdettu isompaan.
Pikaisesti kaipaisin vastauksia, Kiitoksia jo etukäteen :)
Katselin noita turboneticsin ahtimia onko kokemusta niistä?
Tässä olis viel valittuna suunnilleen oikeen kokoset ahtimen sisuskalut: http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... toumln.jpg
Mitä muutettavaa tossa ahtimessa on jos on?
Muuta mitä muutoksia tulossa autoon on niin 12mm nestpää, cooleri ja pakosarja mallia omavalmiste ja kytkintä.
Autossa on jo putkisto vaihdettu isompaan.
Pikaisesti kaipaisin vastauksia, Kiitoksia jo etukäteen :)
Paljonko ajettu ja onko käynyt moottoririkkoja matkan varrella? Esim. nokka-akselin laakerointi voi olla niin väljäksi jo kulunut, että sitä kauttakin voi hukata öljynpaineen. Tästä selviää ehjän kannen vaihdolla. Tämä kuitenkin aika äärimmäinen tapaus, ja vika voi olla kuitenkin esim. tukkeutuneessa öljypumpun imusihdissä tai väljäksi kuluneessa öljypumpussa. Uusia pumppuja saa alle satasen. Kannattanee aloittaa siitä pumpun silmämääräisestä tutkimisesta sekä rattaiden välysten mittaamisesta. Kuitenkin vaihtaisin sen ihan perushuollonkin kannalta, jos puoli miljoonaa ajettu kone ja alkup. pumppu.
jaah niin...moottorin metrejä en kyllä tiedä. vaihdettu joskus jonkun entisen omistajan toimesta. luultavasti -90 luvun alkupuolelta tai jopa -80 luvun loppupuolelta moottori. voipi kyllä olla että pumppu väsynyt aikojen saatossa. mitäs muuta kannattaisi pumpun yhteydessä vaihtaa? apuakselin laakerit?
Pitemmäksihhän sitä pitäisi saada että soppaa tulee enemmän. Eli vivun liike tulee pitemmäksi.
Mutta kannattaa tarkistaa että liikkuuhan tanko kun siihen kellolle tulee painetta. Mulla kuuluu vaan suhinaa kun koittaa laittaa painetta siihen kellolle ja tanko ei liiku kuin ihan hivenen vaan. Lieneekö siellä joku kalvo sisällä joka on nyt korpunu rikki.
Tietääkö kukaan saako nuita ahdonalaisen syötön kelloja mistään uutena? Marmoritiskillä varmaan on mutta niin on varmaan hintakin.
Mutta kannattaa tarkistaa että liikkuuhan tanko kun siihen kellolle tulee painetta. Mulla kuuluu vaan suhinaa kun koittaa laittaa painetta siihen kellolle ja tanko ei liiku kuin ihan hivenen vaan. Lieneekö siellä joku kalvo sisällä joka on nyt korpunu rikki.
Tietääkö kukaan saako nuita ahdonalaisen syötön kelloja mistään uutena? Marmoritiskillä varmaan on mutta niin on varmaan hintakin.
auto rynkyttää kylmänä
eli itellä aaz 1.9td kone johon laitettu 1.6 td syöttöpumppu.
kylmänä ku pamauttaa auton tulille. nii tyhjäkäynnillä kone rynkyttää aikas reilusta ja tuprauttelee samalla ku rytkäsee tuprauttaa sinistä putkesta. mistä kannattas lähtee vikaa ehtimään.
sitte toinen ongelma on ku oon koittanu saaha auton lykkäämään mustaa kunnolla, mutta ku mikään ei tunnu auttavan. oon ottanu ahdonalasesta jousenpois ja painoin karan aivan alas ja syötöt on niin korkeallla ku voi mut mustaa ei näy:/ missä vikaa?
kylmänä ku pamauttaa auton tulille. nii tyhjäkäynnillä kone rynkyttää aikas reilusta ja tuprauttelee samalla ku rytkäsee tuprauttaa sinistä putkesta. mistä kannattas lähtee vikaa ehtimään.
sitte toinen ongelma on ku oon koittanu saaha auton lykkäämään mustaa kunnolla, mutta ku mikään ei tunnu auttavan. oon ottanu ahdonalasesta jousenpois ja painoin karan aivan alas ja syötöt on niin korkeallla ku voi mut mustaa ei näy:/ missä vikaa?
turbosta voi tiivisteet vuotaa ja öljyä valskata putkeen. Siksi lykkää sinistä savua. Näin ainakin bensa vehkeissä. Tiedä sitten kuinka yleistä diisseli peleissä. Omassa td:ssä rytkyttää myös kiitettävästi kylmänä. Vaikuttaa joltain "ryyppy" vialta koska kun vähän aikaa käy tai painaa kaasua käynti tasottuu kun luultavasti ryyppy menee pois päältä. Viisaammat korjatkaa
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 18.2.2013 20:03
eti jostaki vw koneen oma garret t3 niin menee suoraan. Juuri omaan vaihdoin. Öljyn lasku putkea piti modata (lue:tehtiin uus) mutta muuten simppeli työ. Jos normi t3 laipalla olevan meinaat laittaa niin hitsaat vain alk.peräsen laipan päälle pakosarjaan t3 laipan ja sommailet reijät kohilleen poralla ja surrilla.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 18.2.2013 20:03
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 18.2.2013 20:03
Hain tossa 1.6td moottorin ja 5lovisen laatikon helatorstaina ja kysymys kuuluukin että: Siinä on pumppu mikä matka-ajossa vie kuulemma 6-8L Ja kun kenkii niin kuulemma liki 20L eli pumppu varmaan 11mm nestepäällä? Kara on ainakin tehty siihen mutta eikös tua pikkasen huutele että siellä olis isompi nestepää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 69 vierailijaa