Vw dieselmoottori mönkijään

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Vw dieselmoottori mönkijään

ViestiKirjoittaja jukki60 » 10.4.2013 12:15

Härveliosaston kysymys, joka kuuluis enemmänkin masinistit-foorumille. Kysympä nyt ensin täältä, kun olen volkkarimiehiä.

Ajatus oli tehdä harrasteprojektina mönkkäri / pihakone, kunnon dieselmoottorilla. Pihassa on luovuttajaksi vm.96 Vento TD aaz-koneella. Mikähän olisi minimi moottorinohjauselektroniikan määrä, joka pitäisi säästää, jotta kone pelaisi?

Vanhemman mallin dieselmoottori voisi varmaan olla helpompi riisua härvelikäyttöön, mutta kun tuo ois tuossa valmiina...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.4.2013 16:08

Solenoidin ohitat tai 12v sille syösät niin toimii, isäntä tarvii ryyppyä/hehkua ei kone ;)

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 10.4.2013 21:07

Nii että virrat startille niin lähtee käyntiin? Ei siis ole mitään ohjausbokseja tai käynnistyksenestoja, joita ilman ei kone käy?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 10.4.2013 22:01

Ei tuossa aaz koneessa mitään sellaisia ole. Mekaaninen pumppu, ainoa sähköosa on juurikin tuo sammutin solenoidi.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 10.4.2013 22:19

kyllä ainakin itellä on lisäks joku virtausanturi tai mikälie. tarkoitusta en tiedä.

asialliseen toimintaan riittää kyllä tosiaan hehkurele ja +12v sille solenoidille.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 11.4.2013 12:52

No kiitos! Tässä voi sitten alkaa tutkia harvelit.com-foorumin pihakoneprojekteja, kun tämä moottoriasia ratkesi.

Koneella on ajettu kohta 300000 km. Vento on ihan päivittäisessä käytössä tällä hetkellä. Ostin sen lähinnä varaosiksi ja tuota rakennusprojektia silmälläpitäen kahdella sadalla. Kytkinpoljin lopsahti ostaessa pohjaan. Oli helppo korjata vaihtamalla se murtunut vipunen vaihdelaatikon päässä.

Mahtavia autoja nää volsut, kun oppii nuo tyyppiviat. Oisko tuossa aazissa, jotain vakivikapaikkoja joita kannattaisi panna kuntoon samalla, kun ottaa koneen irti?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.4.2013 14:04

" Oisko tuossa aazissa, jotain vakivikapaikkoja joita kannattaisi panna kuntoon samalla, kun ottaa koneen irti?"

Hihna jakopäähän uusi jos ei vanhan vaihdosta mitään tietoa, kampuran pultin samalla uusit tai tarkistat momentit, jos kaikki mahdoliset/ennakoivat vaihdat maksaa enempi kuin koko auto.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 11.4.2013 14:43

No niinhän se on. Vähän kirpaisi jo ostaa uudet takaluukun kaasujousi ja oven lukkosylinteri. Auton arvo nousi heti neljänneksellä?

Näitä 90-luvun autoja on vielä kiva laittaa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 11.4.2013 20:31

En tiedä kuinka Ventossa, mutta 3B(G) Passateissa ECU boksin kotelosta irtoaa moottorin johtosarja liittimistä. Jos Ventossa myös samoin, niin helppo se on ottaa koko rimpsu ja alkaa siitä karsia tarpeettomia pois.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 12.4.2013 9:10

Näyttäisi olevan sulla TDI-moottori, mulla vain TD > vähän johtoja.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 19.9.2013 13:10

ja vielä lisäkysymys aaz:in riisumisesta...

Miten on jos jättäisi turbon pois? Toimiiko semmoisenaan, vai vaatiiko jotain säätöjä?

Tahtoo syödä öljyä noin litra / 1000 km. Kone tuntuisi muuten olevan kunnossa, mutta turbo vissiin falskaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa