AGR:n lämpötila-anturi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

AGR:n lämpötila-anturi

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.2.2013 14:24

Lämpötila-anturi pitäs vaihtaa vaan kumpikohan se on (jos kumpikaan)
tämä sininen ja 4 napainen vai mustakelta 4 napainen?

Kyseessä on 1998 4 koppanen AGR kolffi.

Sitten toinen helppo eli minkähänlainen tiiviste tuohon tulee? Ainakaan motonetin lista ei mokomaa valmiina tyrkyttänyt.

Vähän hankalaa kun en ole vielä vanhaa nypännyt pois kun pitäs hakea uudet osat ja ajella tallille vaihtamaan. Osaako joku vielä sanoa että miten tuo irroitetaan eli tarviiko muita mahdollisesti vaihdettavia osia vai riittääkö tuo pelkä anturi + tiiviste?

PS: sori kun kyselen ilmiselviä, korjaamo-opas on tallilla ja meinasin kiiruusti käydä hakemassa osat suoraan töiden jälkeen, eikä google auta :(

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.2.2013 14:46

Tiiviste on o-rengas. En muista tuliko alkuperäisessä anturissa o-rengas mukana vai kauppasiko marmoritiskin täti mulle sen erikseen.

Ja ÄLÄ osta tuota anturia motonetistä. Osta VW:n varaosatiskiltä. Näiden tarvikeanturien toiminnasta ja toimimattomuudesta on keskusteltu täällä jo miljoona kertaa.
OEM maksaa vähän enemmän, mutta toimii varmasti ja oikein.

Ootko täysin varma, että se on juuri tuollainen se liitin? Noita NELIÖliittimiä ei ole mun mielestä enää mk4:ssa ollut, vaan liitin on sellainen toiselta puolelta puoliympyrän mallinen? Tosin dieseleiden kanssa ei ole tullut paljoa pelattua, mutta ainakin -99 mk4 bensavekottimessa oli jo tuo uudemman mallinen liitin.

Ja viestistäsi ei käynyt ilmi, että miksi olet lämpötila-anturia vaihtamassa, joten en pysty kommentoimaan tuohon, että kumman anturin tarvitset.

Vaihto tapahtuu periaatteessa vaikka ilman työkaluja, mutta jonkinsortin talttapäinen ruuvimeisseli on ihan kiva apuväline.
Eli anturin lukkosokka irti ja liitin pois reiästä. Johto irti ja uusi anturi paikalleen & johto takaisin kiinni.
Varmista, että moottori on viilentynyt (jäähdytinneste ei ole enää kuumaa) ja järjestelmästä on paine poistettu (paisuntasäiliön korkki käytetty auki). Laita korkki takaisin kiinni, ennenkuin irroitat anturin, muuten jäähdytinnestettä valuu pihalle aivan solkenaan anturin reiästä.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.2.2013 15:21

Syynä vaihtoon se että oletettavasti se anturi pätkii jonka seurauksena lämpömittarin neula sahaa "nollan" ja 90 asteen välillä. Voihan se toki olla johtosarjassakin oleva vika, mutta tuntuisi helpoimmalta lähteä siitä että vaihtaa tuon anturin ensin.

Kävin kurkkaamassa vielä konepellin alle ja nyt valoisalla näkikin jotain. Eli tosiaan tuossa on 4 napainen liitin missä kontaktit 2x2 muodossa, ei rivissä. Sininen se anturin runko näky olevan.

Tarvii sitten hakea marmoritiskiltä jos muut on jo todenneet toiset vaihtoehdot huonoiksi :D

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.2.2013 15:25

Ihan hyvin voi laittaa laadukkaan tarvikkeenkin. Ei ne siellä marmoritiskin takahuoneessa niitä antureita itse valmista.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 24.3.2013 23:09

Nyt on ajeltu vähän enemmän tuon uuden anturin kanssa. Kerpele kun en jo aiemmin uusinut sitä. Aiemmin kone pelasi kyllä ihan ok vaan kulutus pyöri kuuden litran molemmin puolin. Nyt takana reilu 2200km reissu ja keskikulutus 4,9L/100km. En edes muista millon viimeks on mennyt viiden pintaan saati sen alle. Pari vuotta sitten tuota katottiin vagcomin kanssa ja sillon lämpötilalle oli ok arvoja vaan ilmeisesti se ei sitten sillä testipätkällä pätkinyt ja vanhemmiten se vanha anturi toimikin sitten tuon kulutuseron perusteella ihan miten sattuu.

Eli jos kulutus alkaa kovin karkaamaan isoksi jne niin näemmä tuon lämpötila-anturin vaihto on helppo ja edullinen paikka alkaa testaamaan :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa