AVB rynkytys. Suutinvika?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

AVB rynkytys. Suutinvika?

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 13.3.2013 8:14

Hej.

Loppuunajettu passat -01 74kw AVB alkoi tekemään rynkytystä / nykimistä.
Vika ilmeni pari päivää sitten ja on nyt toistunut jokaisella neljällä ajokerralla mitä olen ajanut.

Pääasiassa vika ilmenee moottirjarrutuksen jälkeen kaasua polkiessa. Auto ei oikein vastaa kaasuun ja rynkyttää hieman. tämä kestää pari sekuntia ja taas toimii. Hetken päästä se tekee sen taas uudestaan.

Viittaako tämä pumppusuutin vikaan?
Haulla löysin jotian infoa, että johtosarjoissa on ollut vikoja.
Auto oli juuri korjaamolla ja sinne vaihdettiin muun remontin yhteydessä lämppärin kennon letkut. Eli tilaa oli tehty koneen ja rintapellin väliin. Olisko nuo p.suutinten johdot voinut vioittua siinä operaatiossa. Muutenkin konehuoneessa oli jätetty tubon putkien kiinnitin ruuveja pois. Ja pyörien suuntauksessa ratti oli mennyt vinoon ja auto alkoi puoltamaan..

Itse en saa vac.comia toimimaan kun läppäri hajosi ja työkoneessa on windows 7 / 64bit.

Eikö suutinvika / johtovika anna yleensä aina jonkun vikakoodin?
Mitään MAF tai turbo vikaa ei varmaa ole, koska pätkiminen on terävää?
Kannentiivistevikaa saattaa myös olla ilmassa, mutta nesteet ei ole ainakaan vielä sekaisin. Ja ei kai kansipahvin meno terävää rynkytystä aiheuta?

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 13.3.2013 10:33

Tuli myös sellainen mieleen, että voiko polttoainejärjestelmässä olla ilmaa?
Voisiko se aiheuttaa kyseisiä ongelmia?

Korjaamolla on varmaan ollut polttoaineletkut irti, kun ne on tiellä lämppärin letkujen vaihdossa..

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 13.3.2013 12:04

Vika taisi löytyä.

Polttoaineen lämpötilananturin johdot on melkein poikki liittimen juuresta. Karvat näkyy ja ne menee ilmeisesti oikosulkuun tärinässä.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 19.3.2013 7:36

Korjaamo fiksasi uuden liittimen, mutta vika säilyi.

Vikakoodeja ei löytynyt.
Pahin rynkytys loppui jo ennen korjaamolle menoa, kun otin ne anturin johdot pois oikosulusta, mutta auto oli tosi laiska.

Korjaamoolta ajelin noin 500m ja ensimmäin pätkäisy/rynkytys tapahtui (samanlainen, kun jakajapumpullisessa säätää EVRY:ä liian isolle). Tämän jälkeen päästiin muutama kilometri ja liikennevaloista lähtiessä tuntui, että olisi ollut 2-vaihde silmässä. Muutaman metrin puutunut kiihdytys ja sitten "hirveä" piikki tehoihin..

Nyt vika on siis pääasiassa siinä että tehot puuttuu täysin. Ja välillä ne palautuu yhtä-äkkiä kesken kiihdytyksen. Välillä kaikki taas toimii normaalisti. Ja satunnaisesti on sellaista rynkytystä morrotinjarruruksen jälkeen, kaasua painattessa.

Viittaako tämä puutuminen ahtojen puutteeseen?
Olisi hämärä muistikuva, että viallinen egr-venttiili olisi jotian rytkytys oireita tehnyt vanhassa AFN passatissa.

Autossa on myös evry-purkki huijaamassa polttoaineen lämpötilaa. Sitä oli kumminkn korjaamolla revitty, kun johdot sieltä liitimeltä oli poikki. Tarvii varmaan ensitöikseen ottaa se pois käytöstä.

vag.com ei ole tähän hätään käytössä ja ahtomittariakaan en ole vielä saanut kiinni. Eikä oikein ole nyt aikaa räplätä autoakaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 20.3.2013 8:22

Yksin keskusteluksi näytää menevän..

Nyt auto on kuin LIMP-modessa koko ajan. No ehkä vähän paremmin kulkee, mutta todella tukkoista on. Välillä tehot herää hetkeksi.

Mitään savutusta ei näy peräpeilistä sentään.
Pari kiihdytystä on nyt mennyt niin, että "herääminen" on tapahtunut 2500rpm vaiheilla. Vaihteen vaihdon jälkeen taas voimat kateissa ja saa kierrättää loppuun asti ilma vääntöjen paluuta.

MAF:n johdon irroitu ei pahemmin vaikuttanut asiaan. Puuttusikohan sieltä ahdot...
Vaikka turbon kellon ohjausalipaine olisikin sekaisin, niin eikö kunnon kierroksilla pitäisi silti voimaa löytyä?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.3.2013 9:37

Lue vikakoodit.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 20.3.2013 10:39

Ota se evry kokonaan pois ainakin siksi aikaa kun vika löytyy.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 20.3.2013 12:03

Vikakoodit luettiin korjaamolla ja ei kuulemma mitään ollut muistissa.
Boxi tarvii repiä pois heti kun ehtii. Joutuu ahtoputken irroittamaan, että ylettyy johtoihin.

Kaffeetunilla kävin kylillä ja ilokseni tehoja oli taas normaaliin tapaan, mutta jäätävä rynkytys palasi. Eli joko auto on erittäin laiska tai sitten se pätkii...
Otin turbon kellolta alipaineletkun irti ja auto tuntuu samanlaiselta laiskalta, mutta rynkytystä ei ole.

Asensin ruokatunnilla ahtopinemittarin ja 100m sain koelenkkiä, kun ajoin auton hallista parkkipaikalla.
Ahdot -0,1bar (alipaineohjaus irti turbon kellolta).
Eikö siellä silti pitäis vähän ahtoja olla vaikka turbon ohjaus onkin pois pelistä?

Mitens tuo LIMB MODE toimii? Eikö se jätä turbon kokonaan pois pelistä?
edit: autohan on siis silloin todella laiska. Ja kun tuo turbon alipaineen ohjaus on irti, niin silloin autossa on enemmän tehoja, kun LIMP MODESSA.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 20.3.2013 13:54

Nyt pääsin testilenkille.
Alipaineletku kiinni turbon kellolla.
Tadaa, heti ahdot hakkasi 1,5-2bar hujakoille ja silloin auto tuntui laiskalle.
Välillä ahdot toimii normalisti ja silloin löytyy myös vetoja.

Silloin kun auto on koko ajan laiska, niin olisiko se limp modessa.. Tosin virtojen pois käyttäninen ei auta asiaa.

Tarvii kai tarkastella map-anturi. Kun nyt se antaa paukuttaa tuota yli 1,5bar ahtoja, mutta ei mene limppiin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 20.3.2013 19:16

Eikös tässä ollut joku aika sitten topicci Octaviasta(?) ihan videoiden kera, miten nostaa ahtoja paikallaan polkiessakin ihan hurjana. Rynkytystä ja tehon puutetta sielläkin...en löytänyt itse enää haulla sitä ketjua. Mut ideana oli muistaakseni, että pakoventtiili jäi kovien paineiden takia auki hetkeksi josta rynkytys. On käynyt itselläkin joskus kauan aikaa sitten pari kertaa.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 22.3.2013 7:30

Nyt tuli evry purkki poistettua, MAP-aturin puhdistus brakecleanerillä ja turbon säätövivun mekaanista liikuttelua.

Nyt auto on taas TODELLA laiska. Melkein tyhjäkäynnillä joutuu ajelemaan. Kaasupolkimesta ei tapahdu käytännössä mitään. Ihan kuin olisi pakoputki täynnä sukkia..
Ahdot nousee kumminkin 1bar:n paikkeille ja pysyy siinä, kun tuikkaa pienempää silmään.
Savua ei pöllytä. Ei ainakaan likaa ruokaa siis saa.

En usko että ahdoista tällä kertaa ahdistaa..

Oliko se taas joku sammutusläppä mikä on EGR:n vieressä? No joka tapauksessa se näytti olevan täysin auki ainakin tyhjäkäynnillä.

Mitäs näitä vaihtoehtoja nyt sittn olisi:
-tandempumpulta ei tule esipainette polttoaineelle? Millä tarkastus?
-polttoainesuodatin tukossa?
-pakoputki tukossa
-kaasupoljin paskana?
-joku anturi?

Nää viat alkoi sen korjaamoreissun jälkeen. Siinä tandempumpun kodalla ne oli irroitellut osia, kun vaihtoivat lämppärin kennon letkuja. Nopealla vilkaisulla kaikki näyttää olevan kiinni.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 22.3.2013 10:10

No paljonkos se ahtaa paikallaan kierrättäessä? On varmaan muutakin vikaa, mutta jos ahtopaineet tuota luokkaa mitä viimeisimmässä ja sitä edellisissä viesteissä niin on turbossa tai paineen säädössä jotain vikaa. Mulla oli muistaakseni omassa ajokissa longlife öljyt vielä sisässä paljon ajettuna + yliahtamisongelmaa kun tuota rynkytystä tuli. Rynkytys kesti muutaman sekunnin ja tehot kyllä palasi virtoja pois käyttämällä. Nyt 10tkm vaihtovälillä normiöljyllä ja kengittämällä karstat pois koneesta säännöllisesti ei ole näitä ongelmia juurikaan ollut 50tkm matkalla. Välillä menee toki vikatilaan(limbbiin), mutta yleensä vain kylmällä koneella. Voi olla, että turhia turisen ja vika on sulla muualla. Omia kokemuksia vaan nämä :)

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 22.3.2013 21:45

Vanhan passatin kanssa tuli painittua noiden turbo-ongelmien kanssa.
Yliahtaminen johtuu aika varmasti turbon karstasta. Se piikkaa ahtoja korkealle, kun karsta ahdistaa.

Sen pystyy varmistamaan sillä, että haaroittaa kellolle menevän alipaineletkun ahtomittarille. Vag.comilla tai toisella ahtomittarilla katselee ahtoja.
Silloin kun ahdot piikkaa korkealla (1,5-2bar) niiin ecun pitäisi pudottaa turbon kellon alipaine 0,0bar:n. Jos näin tapahtuu, niin turbo on jumissa.
Jos kellolle tulee kuitenkin alipainetta esim. 0,4bar, niin silloin vikana on joko N75 ta rikkinäinen MAP-anturi.

Nämä molemmat viat on tullut todettua. Aluksi turbo oli jumissa ja toisessa tapauksessa ecun siällä oleva MAP-anturin letkunpätkässä oli reikä.

_______________________________-

Tänään siis töihin mennessä auto ei vastannut ollenkaan kaasupolkimeen. Aivan pintakaasuun vastasi, käytännössä melkein tyhjäkäynnillä joutui ajelemaan. Ahdot sai kyllä nousemaan 1bar:n paikkeille. Auton sammuttaminen ei auttanut asiaa.

Töistä lähtiessäni auto toimi melkein normaalisti. Ahtomittarin neula tekee koko ajan sellaista 0,1bar:n värinää. Onko se bilteman mittarin ominaisuus vai kertooko se jostain?
No kotimatkalla jossain kiihdytyksissä tämä neulan värhtely oli 0,3bar (0,4-0,7bar välillä).
Se on ainakin jo poikkeuksellista.

Coolerilta tuleva ahtoputki on aika lutku.. Siinä on joku terässokka kiinnitys. Kuuluuko sen olla sellainen? Ei se ainakaan pahemmin pihissyt tyhjäkäynnillä.

Tarvii kai viikonlopppuna tehdä mr muscle käsittely taas ja purkaa N75 ja herkistellä se aseöljyllä.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 23.3.2013 0:54

No mitä antaa maffin arvoiksi täyskaasulla 3000rpm? Kokeile vaihteella jolla saat tuonne kierrätettyä, jos jollain saat.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 25.3.2013 11:51

Viikonloppuna annoin turbolle mr.muscle käsittelyn.
Nyt ahdot pysyy kurissa.

Aamulla työmatkalla 3km meni, niin että auto oli tukkoinen. Ahtoja tulee normaalit 1bar, mutta vetoja ei ole yhtään. Sitten yhdessä kiihdytyksessä tehot palasi ja auto toimi normaalisti lopun 3km.

Saa nähdä että miten se toimii kotimatkalla.. Mutta tällä hetkellä vika on ON/OFF tyyppinen ja se voi vaihdella kesken ajon.

____________________________

Ei ole tällä hetkellä läppäriä missä kestäisi akku, että pääsisi ajossa tarkkailemaan arvoja.

edit. nyt ahtomittari ei "värise" niin kovaa ajossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa