Passat 1,9 TDi -99 AHU savuttaa korkeilla kierroksilla. Savu sinertävää, ei vaaleaa savua. Kysymys kuuluukin, johtuuko savuttaminen polttoainepuolen ongelmista? Vai voiko olla mahdollista että polttaakin öljyä? Koneella ajettu varmaan sama kuin autollakin, eli 450tkm. Kulkupuoli on kunnossa ja kulutuskaan ei ole epänormaali. Ajotapa on sellainen, että karstaa koneessa ei pitäisi olla :-D
500 tkm kohdalla tarkoitus avata moottori ja tehdä kattava peruskunnostus. Mitä moista konetta korjatessa kannattaa ottaa huomioon? Vastaavaa moottoria ei ole tullut avattua koskaan, mutta muita kyllä.
AHU -99 savuttaa kierroksilla
Valvoja: ffp jäsenet
http://translate.google.fi/translate?hl ... pic=162175
Etsi noilta sivuilta, tuossa 5-pyttysessäkin jotain samaa, ensin mittaat puristukset ja se turbo kuntoon ?
Etsi noilta sivuilta, tuossa 5-pyttysessäkin jotain samaa, ensin mittaat puristukset ja se turbo kuntoon ?
Lyökö yhtään nokea putkesta kun muuten polkee? Jos ei niin voipi olla jakajapumppu ehtoopuolella ja polttoaineensyötön ajotukset sitä myöten pielessä. Noilla kilsoilla voi lykätä turboahdinkin jo öljyä lävitseen. Jos kulkupuoli ja kulutus on kohillaan, niin harvemmin johtuu tuollainen kuitenkaan suuttimista/pumpustakaan. Koneessa voi olla öljyrenkaat väsyneet/kevyesti jumissa, joka voi aiheuttaa tuota ilmiötä myös. Jos haluaa jotenkin yrittää elvyttää, niin suosittelen rvs-käsittelyä öljyihin ensin ja samalla voi tsekata turbon akselivälyksenkin :)
Jahka teet tuon remontin, niin tarkasta nokka-akselin kunto ja uusi tarvittaessa sekä nokka että nostajat. Käytä laatuosia, koska on tiedossa, että halvimmat voi tehdä hajotessaan vaan lisää tuhoa. Suosittelen käyttämään jakajapumpun huollossa vaikka se hunajaa maksaakin ja sama homma suuttimille. Turbosta pitää tarkastaa, että hukkaportti pelittää hyvin eikä takertele ja ne välykset. Ei nyt tuu muita erityishuomiota vaativia juttuja mieleen. Tai no. kun purat ja kasaat, niin pidä huoli, että ahtoputkiston liitokset ovat kunnossa ja suurimmat öljymäärät pois sieltä. Imusarja vaatii yleensä 100% puhdistuksen jos EGR on ollut käytössä.
Itsellä ollut 718tkm ajettu A6 audi ei enää ehtoopäivillään mulla ollessa lyönyt millään kaasuasennolla minkäänlaista mustaa ja lopetti pikkuhiljaa toimintansa siten, että jakajapumpun tuottaman paineen hiivuttua riittävästi ajoitukset meni liian myöhäselle ja suuttimet eivät avautuneet kunnolla. Myöhäiset ajoitukset taasen aiheutti jatkuvan sinisen savun perään ja polkiessa kunnon sinipilven. Suuttimet uusin ennen tuota ja ne taisivat olla jakajapumpulle vika tikki sitten...
Jahka teet tuon remontin, niin tarkasta nokka-akselin kunto ja uusi tarvittaessa sekä nokka että nostajat. Käytä laatuosia, koska on tiedossa, että halvimmat voi tehdä hajotessaan vaan lisää tuhoa. Suosittelen käyttämään jakajapumpun huollossa vaikka se hunajaa maksaakin ja sama homma suuttimille. Turbosta pitää tarkastaa, että hukkaportti pelittää hyvin eikä takertele ja ne välykset. Ei nyt tuu muita erityishuomiota vaativia juttuja mieleen. Tai no. kun purat ja kasaat, niin pidä huoli, että ahtoputkiston liitokset ovat kunnossa ja suurimmat öljymäärät pois sieltä. Imusarja vaatii yleensä 100% puhdistuksen jos EGR on ollut käytössä.
Itsellä ollut 718tkm ajettu A6 audi ei enää ehtoopäivillään mulla ollessa lyönyt millään kaasuasennolla minkäänlaista mustaa ja lopetti pikkuhiljaa toimintansa siten, että jakajapumpun tuottaman paineen hiivuttua riittävästi ajoitukset meni liian myöhäselle ja suuttimet eivät avautuneet kunnolla. Myöhäiset ajoitukset taasen aiheutti jatkuvan sinisen savun perään ja polkiessa kunnon sinipilven. Suuttimet uusin ennen tuota ja ne taisivat olla jakajapumpulle vika tikki sitten...
Epäilen juuri tätä polttoainepuolta. Perässä ajaessa kesällä huomasi jatkuvan sinisen käryn ja polkiessa pukkaa sitä enemmän. Mustaa ei putkesta tule.
Mitä kustantaa pumpun huolto ja suutinkärkien uusiminen? Saako koneen passatissa yläkautta pois?
Tod.näk. kytkin menee myös vaihtoon, koska kilkattelee välillä. Mahtaa olla kaksoismassa, joka ääntelee.
Mitä kustantaa pumpun huolto ja suutinkärkien uusiminen? Saako koneen passatissa yläkautta pois?
Tod.näk. kytkin menee myös vaihtoon, koska kilkattelee välillä. Mahtaa olla kaksoismassa, joka ääntelee.
Jos sulla on jo pidemmän aikaa lykänny sinistä, niin kai oot seuraillu öljytikkua että imeekö öljyä vai ei. Jos savuttaa huolella sinistä moottoriöljynä, niin saa siinä jo lisäillä vaihtovälillä useamman kerran. Jos ei ole hävinnyt mihinkään, niin kallistuu tonne polttoaineensyötön puolelle. Kärystä kans tietää jos lykkää sinistä usvaa dieselinä pihalle putkesta.
Touhutonnilla just ja just selviää pumppu,suuttimien kärjet ja niiden aukaisupaineiden säätö. Saattaa olla, että pääsee halvemmalla tai sitten jos pumppu on ihan sohlo voi maksaa huomattavasti enemmän. Passatti on malliltaan semmonen, että keula on purettava edestä pois, että moottori lähtee. Lähtee sitten kyllä yläkautta irti, mutta ei se sieltä taivu ilman keulan purkamista pois.
Suosittelen vähän selvittelemään pumppuhuollon hintoja, sillä sen kunnostus&säätäminen ei ole yleensä ollut järin edullista. Jos löydät jostain mällipelistä toimivan pumpun, niin melkeen kannattaa vaihtaa ennemmin kuin kunnostuttaa jos talousmielessä asiaa ajattelee. Jos taasen meinaat ajaa seuraavat 300tkm itse, niin pajalle vaan.
Käy lävitse vielä nyt nuo tarkistuskohdat, eli väheneekö öljynmäärä moottorissa vaihtovälillä reilusti, onko jakajapumpun ajoitus täysin kohdallaan, turbo kunnossa?
Mulla meni automaatti a6 n. 7l keskikulutuksella ja matkaa reilulla kuudella vaikka pumppu oli ehtoopuolella ja vnt-siivet puolittain jumissa & kone välillä limp-modessa, joten kulutuksesta aika vaikea äkkiseltään tajuta, että jakajapumppu vetelee viimesiä. Parhaiten sen ties vaan siitä, että enää ei tempassu penkkiin kiinni täyskaasukiihdytyksessä. Olin nimittäin erään seat toledo tdi:n kyydissä aikanaan, jossa oli vaan tehoboksi lykätty ja kiihty aivan raivona verrattuna omaan audinkotteroon :D
ps. Äläkä sitten ainakaan keski-uudenmaan dieseliin keravalle soita jos meinasit edullisesti saada kuntoon :)
Touhutonnilla just ja just selviää pumppu,suuttimien kärjet ja niiden aukaisupaineiden säätö. Saattaa olla, että pääsee halvemmalla tai sitten jos pumppu on ihan sohlo voi maksaa huomattavasti enemmän. Passatti on malliltaan semmonen, että keula on purettava edestä pois, että moottori lähtee. Lähtee sitten kyllä yläkautta irti, mutta ei se sieltä taivu ilman keulan purkamista pois.
Suosittelen vähän selvittelemään pumppuhuollon hintoja, sillä sen kunnostus&säätäminen ei ole yleensä ollut järin edullista. Jos löydät jostain mällipelistä toimivan pumpun, niin melkeen kannattaa vaihtaa ennemmin kuin kunnostuttaa jos talousmielessä asiaa ajattelee. Jos taasen meinaat ajaa seuraavat 300tkm itse, niin pajalle vaan.
Käy lävitse vielä nyt nuo tarkistuskohdat, eli väheneekö öljynmäärä moottorissa vaihtovälillä reilusti, onko jakajapumpun ajoitus täysin kohdallaan, turbo kunnossa?
Mulla meni automaatti a6 n. 7l keskikulutuksella ja matkaa reilulla kuudella vaikka pumppu oli ehtoopuolella ja vnt-siivet puolittain jumissa & kone välillä limp-modessa, joten kulutuksesta aika vaikea äkkiseltään tajuta, että jakajapumppu vetelee viimesiä. Parhaiten sen ties vaan siitä, että enää ei tempassu penkkiin kiinni täyskaasukiihdytyksessä. Olin nimittäin erään seat toledo tdi:n kyydissä aikanaan, jossa oli vaan tehoboksi lykätty ja kiihty aivan raivona verrattuna omaan audinkotteroon :D
ps. Äläkä sitten ainakaan keski-uudenmaan dieseliin keravalle soita jos meinasit edullisesti saada kuntoon :)
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=20268623
Käykö helposti Seatin kone, tuo puolet vähemmän ajettu ?
Käykö helposti Seatin kone, tuo puolet vähemmän ajettu ?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa