1.9TDi konerikko ja korjaus RATKAISTU

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

1.9TDi konerikko ja korjaus RATKAISTU

ViestiKirjoittaja pulukka » 1.3.2013 13:44

Moro arvoisat asiantuntijat!

Sattu käymään niin että katkes jakoremmi motarivauhisa ja nyt sitä korjailtu. Kone on 96kw tdi ASZ. Venttiilit, yläpään sarja ja nostimet vaihettiin, kannessa ei ollu jälkiä. Kannen tiiviste luonnollisesti myös uusittu, samaten jakopään osat, vesipumppu ja kampiakselin ratas, joka luultavasti aiheutti porsimisen 87 tkm kohdalla edellisestä vaihdosta.

Tyhjäkäynti on vähän kummallinen, tuntuu että vähän täristää ja vääntöjä ei oo ennen ku 1700rpm kohilla. VCDS:llä luin nuita arvoja niin engine blockissa #13 antaa kolmos pytylle korjausarvon 2.99 eikä laske siitä mihinkään, samoten #23 antaa kolmospytylle arvon 90 muiden ollessa liki nollaa.

Alkuperänen pumppusuutin kun oli niin ei käynyt kunnolla, vaihettiin toimiva suutin ja käynti parani mutta arvot ei muuttunu mihinkään. Mitähän tuossa nyt arvais alkaa kokeileen seuraavaksi? Kulutus tuntuu olevan myös hiukka suurempi ku aikaisemmin.

edit. ja tosiaan ekalla kerralla ku kone lyötiin kasaan nii ei oikein pelittäny, säädettiin ennakkoa vauhtipyörästä muutama hammas eteen niin parani vähä käynti, toisen kerran joutu aukaseen ku anto 3pytylle missfire-vikakoodin ja imuventtiilihän siellä vähän vuoti. ennakkoa ei kuitenkaan säädetty takas..tuskin vaan vaikuttaa tässä tapauksessa?

EDIT: Vika oli siis pumppusuuttimessa, vääränlainen oli paikallaan, vaikkakin samantehoisesta pirssistä.
Viimeksi muokannut pulukka, 25.3.2013 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 1.3.2013 15:06

Ettei vaan olisi joku kiertokanki vähän mutkalla...? Aika kova iskuvoima venat vs. alakerta , jos motarinopeudessa kuitenkin koneessa ollut kierroksia pari tonnia...

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

ViestiKirjoittaja pulukka » 1.3.2013 15:08

Sitä itekki vähä mietin.. misäkähän ois oulusa paja jossa pystyvät sen toteaan ettei turhaa tuu aukastua mottia?

Ja tosiaan kolmospytyn männässä oli jälki eli sen kait se on vääntäny jos jonku.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 1.3.2013 15:18

...Tietty vois kokeilla vielä vaihtaa suuttimen johtosarjan, että saa sen vaihtoehdon eliminoitua pois...

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 1.3.2013 17:11

Puristuspaineissa pitäisi näkyä heitto jos kanki on mutkalla.

vwg4
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.3.2006 17:29

ViestiKirjoittaja vwg4 » 1.3.2013 18:02

antaa kolmos pytylle korjausarvon 2.99 eikä laske siitä mihinkään, samoten #23 antaa kolmospytylle arvon 90


Ja tosiaan kolmospytyn männässä oli jälki

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 1.3.2013 23:10

Todennäköisesti vena on sen osuman ottanut itseensä eikä kanki. Itselläni oli aikoinaan vena ottanut osuman remmin katketessa ja korjauksen jälkeen kävi kuin Zetori thjäkäyntiä. Mittakellolla huomattiin vasta tuo venttiilinvarren taipuma. Ei se paljoa ollut mutta tarpeeksi.
Tarkastappa nyt eka ne venat kun on ainakin helpommin katsottavissaan.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 2.3.2013 0:52

Todennäköisesti vena on sen osuman ottanut itseensä eikä kanki. Itselläni oli aikoinaan vena ottanut osuman remmin katketessa ja korjauksen jälkeen kävi kuin Zetori thjäkäyntiä. Mittakellolla huomattiin vasta tuo venttiilinvarren taipuma. Ei se paljoa ollut mutta tarpeeksi.
Tarkastappa nyt eka ne venat kun on ainakin helpommin katsottavissaan.

Sattu käymään niin että katkes jakoremmi motarivauhisa ja nyt sitä korjailtu. Kone on 96kw tdi ASZ. Venttiilit, yläpään sarja ja nostimet vaihettiin, kannessa ei ollu jälkiä


Itse en pahemmin asiasta tiedä, mutta venttiilit on ilmeisesti jo vaihdettu.. Niinkuin jo yllä on, että puristuspaineet koneesta seuraavaksi.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 2.3.2013 1:26

Puristuspaineista näkee venttiilit ja kiertokangen samalla+ helppo hehkun reiästä mitata.

Ohivuoto mittarilla sitten voi alkaa tarkempiin tutkimuksiin vuotaako venttiilit vai onko männässä tai kiertokangessa vikaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.3.2013 3:03

Kuulostaa hyvin vahvasti venttiilin vuotamiselta. Onko seetipinnat tarkistettu ja uudet venttiilit koneistettu seetiin vaihdon yhteydessä? En usko että alakerrassa on vauriota, yleensä selviävät ehjänä jakopään seotessa.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 2.3.2013 16:41

Jos ohjurit vaihdettu niin onko mitoilllaan? (ohjurin sisämitta)

Vaikka venttiilit ja seetit ok niin väärillä mitoilla olevat ohjurit varteen otettava vaihtoehto ongelmille.

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

ViestiKirjoittaja pulukka » 4.3.2013 10:19

Venttiilit tosiaan vaihdettu ja läpätty ja tarkistettu ettei vuoda. Ohjurin kumit ja venttiilivarren kumit vaihettu myös.

Nyt epäilyttää vielä tuo kolmospytyn pumppusuutin kun se on tutun hyllystä ja sillä alko pelaan huomattavasti paremmin että oisko se kuitenki väärä eli jostain pienempitehoisesta. Pitää vaihtaa päittäin vielä suuttimia ja kokeilla siirtykö vika pytystä toiseen. Johtosarjavikaan en oikein usko kun toimi ennen rysäystä moitteettomasti, liittimet toki tarkistettu.

Jos ei pumppusuuttimessa vikaa nii kiertokankihan sen jo täytyy olla, kannen joutuu joka tapauksessa ottaan pois. Puristuspaineita on aika hankala mitata kun ei ole kellään sopivaa mittaria ja oman mittarin asteikko ei yllä ku 21 baariin

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 4.3.2013 11:09

Jos käytät suuttimia irti, niin ota samalla osanumerot ja infoa tänne. Pystyy niillä tutkimaan että onko oikean kokoiset ja tarvittaessa hankkimaan samanlaisen tilalle.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 4.3.2013 11:55

Onko nokka-akseli missä kunnossa? Nokka kun sopivasti kulunut niin voi aiheuttaa venttiilin aukijäämisen. Usein mysös kuluneen nokan nostajassa kiinniottokohta montulle kulunut.

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

ViestiKirjoittaja pulukka » 5.3.2013 15:09

Noniin eli väärä suutin on kolmospytyssä, pitäis olla 038 130 073 AL ja paikallaan on nyt ilmeisesti 038 130 073 AR..Aiheuttaiskohan tämä nyt tän ongelman? Ja jos jollain on AL -suutinta myynnisä nii äkkiä tarjoamaan!

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 5.3.2013 16:12

AR on samantehoisesta koneesta kuin AL, mutta pienempi. Rytkyttää varmasti tuon takia. AA-loppuinen näyttäis olevan samaa kokoa kuin AL. Noita samoja suuttimia löytyy ASZ:n lisäksi ARL:stä.

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

ViestiKirjoittaja pulukka » 25.3.2013 22:31

Dodii pumppusuutinhan se oli väärän mallinen ja siitä johtu nykiminen..britteistä tilasin uuen ja ny pelaa ku unelma! Sai passatti armonaikaa taas usiamman vuojen :)

pulukka
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.3.2013 13:14

ViestiKirjoittaja pulukka » 26.3.2013 0:26

Dodii pumppusuutinhan se oli väärän mallinen ja siitä johtu nykiminen..britteistä tilasin uuen ja ny pelaa ku unelma! Sai passatti armonaikaa taas usiamman vuojen :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa