01M automaattilaatikko - pyörät lukossa - remonttiyritys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

01M automaattilaatikko - pyörät lukossa - remonttiyritys

ViestiKirjoittaja jukki60 » 16.1.2013 2:21

Passat VARIANT 2.0 automaatti 01M-laatikolla vm.96. mittarissa 180 000km

OIREET

1. Vaimo kertoi ensin että auto "vinkuu" suurella nopeudella ajettaessa. Selvisi että nelosvaihde hyppää pois vaihteelta (tai ei vaihda neloselle kolmoselta) aika ajoin. Vaihde kytkeytyi normaalisti, kun laski kaasua himpun verran. Ajelimme sitten vain vaihdekeppi kolmosella. Tarkistin vaihdelaatikon öljyn määrän joka tuntui olevan normaali. (Varmistin täyttäessä öljyn lämpötilan VAG-COMilla)

2. Seuraavaksi auto jäi kaupunkireissulla jummiin. Laatikko jumiutui niin, että auto ei liikkunut taaksepäin ollenkaan - ei P eikä N-asennossa. Hankalaa, kun auto oli pysäköity nokka seinää vasten. Lopulta saimme auton käännettyä ajamalla auton eturenkaat muovikassien päälle ja työntämällä porukalla. Talvi kun oli onneksi, niin muovikassit luisti hyvin. Köröttelimme kotiin vaihdekeppi kolmosella.

3. Kotipihassa olikin laatikko sekaisin.
-P-asennolla auto yrittää mennä eteenpäin. Kierrokset ei nouse kovin ylös vaikka kaasun painaa pohjaan.
-R-asennossa tuntuu laatikko olevan kuin P-vaihteella - pyörät lukossa.
-N-asennossa sama oire kuin P-asennossa pyörät lukossa
-D-3-2-1-asennoissa auto yrittää eteenpäin.

VAG-COM ei anna vikakoodeja. Turbiini ei luista.

Olisiko mitään vinkkejä? Automaattihuolto tarjosi venttiilisysteemin putsausta 500 eurolla. Mahtaako riittää se vai onko ihan turhaa?
Viimeksi muokannut jukki60, 11.6.2014 14:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.1.2013 12:10

Hsiakahtaisi tosiaan siltä, että siellä on nyt tukkeessa öljykanavat, tai sitten laatikossa on jotain pahasti vialla. Ohjainlaite antaisi kyllä käsittääkseni vikakoodia, jos vika siinä olisi.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 16.1.2013 14:24

Tuntuu oudolta että kaikki vaihteet menis kerralla sekaisin tukkeutuneen öljykanavan vuoksi.

Onko jossain netissä 01M-vaihteistosta diagnostiikkaohjeita? VAG-Comilla näkee noita solenoidien asentoja kyllä, mut pitäisi saada selville meneekö ne oikein.

Mistähän se laatikon ohjausboksi löytyy Passatissa, niin voisi pintapuolisesti tarkistaa senkin. Takapenkin alla on joku lupaava. EDIT: sehän se

EDIT: Löytyi ohjeita http://volkswagen.workshop-manuals.com/ ... php?id=996
Taitaa olla marssittu tuolla sivustolla tekijänoikeuksien yli, kun näyttää VW:n korjaamokirjan ohjeilta.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 11.6.2014 14:36

Kesän tultua onkin aika paneutua passattiin. Auto on niin mukava ajaa, että tekee mieli yrittää tehdä laatikolle jotain.

Nettiä on tullut lueskeltua paljon asian tiimoilta. Koetan laittaa linkkejä ja raporttia 01M-laatikkorempasta, jos jotakuta kiinnostaa.

Tähän mennessä olen ottanut öljypohjan auki ja irroittanut, avannut ja putsannut venttiilipesän. Öljypohjan magneetissa ei aikakaan mitään metallisilppua tai -palasia ollut - paljon mustaa mömmöä kytkinlevyistä kylläkin. Solenoidit näytti olevan ok päällisin puolin. Johtosarjan liittimiä sain rikottua, vaikka koetin niitä varoa. Muovi on aikalailla haurastunut kuumuudessa.

EDIT: öljy oli mustaa ja palaneen hajuista. Astiaan tuli about 2,5 litraa.

Netissä käytävän keskustelun perusteella, moni ei suosittele 01M-laatikon peruskunnostusta, vaan l swappia manuaaliksi. On näitä kuitenkin korjattu menestyksellä, mikäli laatikko ei ole aivan palasina. Nimimerkki "coolairvw" on korjannut yli 200 nelivaihteista vw automaattilaatikkoa VW AG4 (095 / 096 / 01M)(098 / 01P)
. Hänen sivuiltaan on hyvä lähteä alkuun.

http://www.kansascitytdi.com

sivuilla on selostettu hyvin venttiilikoneikon ja vaihteiston irroitus ja kiinnitys ja öljynvaihtotoimenpiteet.

EDIT: coolairvw:n aloittama moniosainen keskusteluketju 01M/095-laatikosta

http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=01m
Viimeksi muokannut jukki60, 16.6.2014 12:50. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 11.6.2014 15:06

Laitan tähän linkkejä aiheesta

EDIT 13.6: vwvortex.com foorumin automaattilaatikko-osasto
http://forums.vwvortex.com/forumdisplay ... sion-Forum

01m/096 Rebuilding Tips
http://www.atra.com/manuals/individual/ ... 03-270.pdf

Atgs 01m/096 korjausopas on hyvä lähdeteos. sekin löytyy netistä,
https://www.atsg.us/atsg/tech-guides-1/ ... guide.html

Räjäytyskuva ja osaluettelo
http://www.fzth.de/fileadmin/user_uploa ... 98_01p.pdf

EDIT 13.06: AUTO TRANS DIAGNOSIS - 01M - korjausopas 1996 malleille
http://veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%2 ... %2001M.pdf

EDIT 13.6: Bentley korjausopas 01M/09A M4 Golf laatikot
http://www.mikegabriel.net/vw/bentley/m ... ission.pdf
Viimeksi muokannut jukki60, 16.6.2014 21:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 16.6.2014 12:47

Vähän meinaa sateet vaikeuttaa laatikoremppaa. Nyt on kuitenkin kytkin- ja jarrusylinterien air-check tehty. En oikein tajunnut kuin tiiviisti tuon tiivistyslevyn pitäisi olla tuota laatikon "sokkeloa" vasten. (alumiinilevy pulteilla kiinni olisi kyllä tiivein) B1 sylkkä tuntui terveeltä. Paineilmalla se sanoo selvästi "thunk" ja sylkästä tulee ilmapöhäys, kun irrottaa pistoolinnokan reijästä. Muut onkin vähän epämääräisempiä. Ehkä syynä on tämä muovilevyn huono tiiveys sokkeloa vasten. B2 ei sano mitään - on kuin mäntä olisi kokonaan jumissa. K1 ja K2 liikkuu, mutta laatikon sisältä kuuluu kurlutusta, niinkuin paineet pääsis pihalle jostain. K1 toimi mielestäni oikein.

Amatöörimeininkiä, mutta itse kun teen niin säästän. Näin on jämpti se!

EDIT: Netistä luettua: varmaa painetestiä varten pitäisi olla laatikon pohjaan ruuveilla tuleva levy, jossa on testattavia kanavia varten reijät. Jarrupuolella paine on lisäksi suurempi.

Öljynpaineen mittaus ja B1 jarrusylinterin tarkistus ilmanpaineella.
http://www.kansascitytdi.com/Fail%20analysis1.htm

Kuva

EDIT 13.6: B2, K1, K2 ja K3 air check
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... h-are-fine.

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa