Aluvanteiden maalaus
Valvoja: ffp jäsenet
Aluvanteiden maalaus
Tässä aikani foorumia selailtuani en löytänyt vastaavaa topiccia, mutta jos joku on jo kysynyt samaa, niin linkittäkää minut sinne ja lukottakaa tämä ketju :)
Joten kysymys kuuluu, miten aluvanteet kannattaisi maalata ns. DIY-tyyliin? Vanteina on 5-puolaiset 16" Stilautot, missä on vähän jo kanttariosumia, mutta suht siistissä kunnoss kuitenkin. Vanteet ovat perus hopeiset ja haluaisin maalata ne kiiltomustalla. Ruisku+muut paineilmatyökalut on käytettävissä tarvittaessa.
Itse olen ajatellut, että pohjatöiksi maalin poisto (nitromors?)+pinta himmeäksi paperilla (karkeus?)+pohjamaali (mikä olisi hyvä?). Pinnaksi sitten joku hyvä musta maali, sävy pitäisi sopia mustaan neloskoppaseen golffiin. Millaista maalia tulisi käyttää? Entäpä tarvitseeko lakata?
Kiitokset jo etukäteen vastauksista :)
Joten kysymys kuuluu, miten aluvanteet kannattaisi maalata ns. DIY-tyyliin? Vanteina on 5-puolaiset 16" Stilautot, missä on vähän jo kanttariosumia, mutta suht siistissä kunnoss kuitenkin. Vanteet ovat perus hopeiset ja haluaisin maalata ne kiiltomustalla. Ruisku+muut paineilmatyökalut on käytettävissä tarvittaessa.
Itse olen ajatellut, että pohjatöiksi maalin poisto (nitromors?)+pinta himmeäksi paperilla (karkeus?)+pohjamaali (mikä olisi hyvä?). Pinnaksi sitten joku hyvä musta maali, sävy pitäisi sopia mustaan neloskoppaseen golffiin. Millaista maalia tulisi käyttää? Entäpä tarvitseeko lakata?
Kiitokset jo etukäteen vastauksista :)
Ei se maalauksen kesto tuurista ole kiinni, vaan taidosta ja tarvikkeista. Oikeilla maaleilla se kestää kyllä hyvin tehtynä. Alumiinille on omat pohjamaalinsa ja siihen sitten kunnon pintamaali päälle. Ei sitä vanhaa maalia pois tarvitse saada, mikäli se ei reagoi uuden maalin kanssa. Tosin mitä paksumpi maalikerros on, sitä helpommin tulee lohkeamia.
Tuurilla tarkoitin kuskin vanteille aiheuttamia vahinkoja lähinnä...
Juu, itse poistin nitrolla vanhat maalit pois, ettei jää liian paksulti kun haluttiin pohjamaalia kuitenkin laittaa kohtuudella alle. En muista millä karkeudella niitä hiottiin, järjen käyttö sallittu. Kyllä ruiskun jälki tosiaan hyvin pysyy jos huolella tekee. Toki jos pulverilla saa 25€/vanne jos itse tekee pohjat niin en tiedä kannattaako itse alkaa maalailemaan.
Juu, itse poistin nitrolla vanhat maalit pois, ettei jää liian paksulti kun haluttiin pohjamaalia kuitenkin laittaa kohtuudella alle. En muista millä karkeudella niitä hiottiin, järjen käyttö sallittu. Kyllä ruiskun jälki tosiaan hyvin pysyy jos huolella tekee. Toki jos pulverilla saa 25€/vanne jos itse tekee pohjat niin en tiedä kannattaako itse alkaa maalailemaan.
Toisaalta kun ruisku löytyy jo, niin maksettavaksi jää vain paperit ja maalit, mitkä ovat kyllä alta sen 100€. Ja onhan se kiva päästä tekemäänkin jotain käsillään, pelkän maksamisen sijaan ;)
Ja nyt näitä luettuani olen saanut selville, että pohjat suoritan nitromors+hionta järkeä käyttäen+alumiinille sopiva pohjamaali.
Mutta mitä pintaan? Olen kuullut puhuttavan kaksikomponenttimaaleista ja -lakoista, jotka ovat kestävempiä, kuin perusmaalit. Toimisiko semmoinen, että maalaisi ensin perusmaalilla ja päälle 2k lakka?
Viime syksynä maalailtiin kaverin prätkästä vanteet, niin maalikauppias sanoi, ettei kuulemma tarvitse lakkaa päälleen nämä nykyaikaiset maalit?! Maalausjälki oli kyllä hyvää, vaikkakin vähän appelsiinipintaa olikin havaittavissa...
Ja nyt näitä luettuani olen saanut selville, että pohjat suoritan nitromors+hionta järkeä käyttäen+alumiinille sopiva pohjamaali.
Mutta mitä pintaan? Olen kuullut puhuttavan kaksikomponenttimaaleista ja -lakoista, jotka ovat kestävempiä, kuin perusmaalit. Toimisiko semmoinen, että maalaisi ensin perusmaalilla ja päälle 2k lakka?
Viime syksynä maalailtiin kaverin prätkästä vanteet, niin maalikauppias sanoi, ettei kuulemma tarvitse lakkaa päälleen nämä nykyaikaiset maalit?! Maalausjälki oli kyllä hyvää, vaikkakin vähän appelsiinipintaa olikin havaittavissa...
Lahdesta löytyy pulverimaalaamo missä maalataan vanteet n. 25e/kpl ja samaan hintaan kuuluu myös hiekkapuhallus. Värin voi valita vapaasti RAL-kartalta. Yhdet vanteet tuolla maalauttaneena voin suositella.
Helpoimman kautta!
Tuonne Lahden puljuun vien kyllä itsekkin piakkoin vanteeni! Eräs tuttu käytti tuolla ja tosiaan suositteli kovasti.
Mutta vaikeimman kautta!
Itse maalarina tein aikoinaan näin. Käsipelein hioin vanteet puhtaaksi maaleista 180-karkeudella ja kunnon puhdistus paineilmalla ja rasvanpoistajalla. Maalasin vanteet teollisuusepoksilla harmaaksi. Ehkä kuivuttua hieman työläs hioa mutta ottaa alumiiniinkin kiinni kuin tauti ja eristää epäpuhtaudet erittäin hyvin vanteista. Hioin vesissä 800-karkeudella varovasti ettei mennyt puhki tuo maali. Ja taas rasvanpoistot!! Maalasin gungrey värillä ja polyuretaanilakalla kunnon kiilto päälle. Polyuretaanilakka sen takia että on kuivuttuaan hieman pehmeämpi/joustavampi ja kestää kiveniskujakin paremmin lohkeamatta.
Tuonne Lahden puljuun vien kyllä itsekkin piakkoin vanteeni! Eräs tuttu käytti tuolla ja tosiaan suositteli kovasti.
Mutta vaikeimman kautta!
Itse maalarina tein aikoinaan näin. Käsipelein hioin vanteet puhtaaksi maaleista 180-karkeudella ja kunnon puhdistus paineilmalla ja rasvanpoistajalla. Maalasin vanteet teollisuusepoksilla harmaaksi. Ehkä kuivuttua hieman työläs hioa mutta ottaa alumiiniinkin kiinni kuin tauti ja eristää epäpuhtaudet erittäin hyvin vanteista. Hioin vesissä 800-karkeudella varovasti ettei mennyt puhki tuo maali. Ja taas rasvanpoistot!! Maalasin gungrey värillä ja polyuretaanilakalla kunnon kiilto päälle. Polyuretaanilakka sen takia että on kuivuttuaan hieman pehmeämpi/joustavampi ja kestää kiveniskujakin paremmin lohkeamatta.
Jees, kiitti vinkeistä kaikki! Eiköhän noilla tiedoilla pääse melko hyvin alkuun. Kaikesta huolimatta taidan kyllä maalata itse noi vanteet, sillä ei ole intoa käydä irrotuttamassa ja laittamassa takaisin lähes loppuunkuluneita renkaita ja maksaa siitä ~50€. Samaten polttoainekuluja lahteen matkatessa tulisi ylimääräiset 20€. Mutta on toi 25€ kyllä niin halpa, että jos jotkut uudemmat vanteet joskus ostan, niin maalautan ehdottomasti tuolla.
Ja voipahan ainakin sanoa, että on itse tehnyt jotakin autoonsa, kun maalaa itse ;)
Ja niin muuten, eihän nitromors sulata muovi/kumiosia?
Ja voipahan ainakin sanoa, että on itse tehnyt jotakin autoonsa, kun maalaa itse ;)
Ja niin muuten, eihän nitromors sulata muovi/kumiosia?
Eiköhän ne maalien yhteensopivuudet ole ihan testattu siellä tehtaassa/maalaamossa missä ne mersun vanteetkin on maalattu... Tarkoitinkin tuolla, että jos on vanhat maalit pinnassa ja maalaa päälle, niin eikö ole riskinä, että uusi maali ei tartu niin hyvin siihen. Ja jos maalaa vielä uudemman kerroksen siihen, niin sit onkin jo kaksi kerrosta, mitä voivat murtua jne...
Tuossa vanhojen maalien hiomisessa on ideana juuri se että tuo uusi maali tarttuu siihen maalattuun pintaan ja myöskin se että mahdollisten lohjenneiden kohdalta tuo kynsi ei näy eikä pääse myöskään niin enään lohkeamaan.
Autoa maalattaessa (valmistusvaiheessa linjalla) yleensä auto kylvetetään sinkkialtaassa. Siitä se menee pohjamaalaukseen joka on yleensä jonkunmoinen happomaali jonka tehtävänä on myöskin korroosion esto. Tuolla on ideana syövyttää hieman peltiä ja näin sitoa itsensä siihen kuivatessaan. Tämän jälkeen tulee yleensä pohjamaali joka on hyvin täyttävä (pienet onkalot ja kolot) ja helppo myöskin tarvittaessa hioa jos on pinnassa roskia taikka muuta virhettä. Tuokin pohjamaalaus yleensä tehdään (pulverina) sähköstatiikkan avustamana niinkuin tuo sinkkikäsittelykin. Pintamaali onkin sitten märkämaalaus ja samoiten tuo lakkaus.
Alumiinia (linjalla) myöskin hapotetaan jotta pinta pysyisi paremmin alumiinissa kiinni. Tuo tapahtuu yleensä pesun jälkeen kuivaukseen mennessä.
Näin ainakin itselleni on opetettu ja havainnoitu. Miltei sama idea on myös autoa uudelleen maalattaessa. Mutta hieman pienemmässä mittakaavassa.
Jos vanteista lähtee pinta irti niin yleensä tuossa happokäsittelyssä tai sen jälkeisessä tapahtumassa on tullut jotain häikkää. Jos uudelleen maalattaessa lähtee maalit hetken päästä niin silloin on tuo happopohjustus mennyt puhki hiottaessa tai sitten on vain yksinkertaisesti jotain rasvaa pinnassa jolloin maali ei tartu kunnolla.
Autoa maalattaessa (valmistusvaiheessa linjalla) yleensä auto kylvetetään sinkkialtaassa. Siitä se menee pohjamaalaukseen joka on yleensä jonkunmoinen happomaali jonka tehtävänä on myöskin korroosion esto. Tuolla on ideana syövyttää hieman peltiä ja näin sitoa itsensä siihen kuivatessaan. Tämän jälkeen tulee yleensä pohjamaali joka on hyvin täyttävä (pienet onkalot ja kolot) ja helppo myöskin tarvittaessa hioa jos on pinnassa roskia taikka muuta virhettä. Tuokin pohjamaalaus yleensä tehdään (pulverina) sähköstatiikkan avustamana niinkuin tuo sinkkikäsittelykin. Pintamaali onkin sitten märkämaalaus ja samoiten tuo lakkaus.
Alumiinia (linjalla) myöskin hapotetaan jotta pinta pysyisi paremmin alumiinissa kiinni. Tuo tapahtuu yleensä pesun jälkeen kuivaukseen mennessä.
Näin ainakin itselleni on opetettu ja havainnoitu. Miltei sama idea on myös autoa uudelleen maalattaessa. Mutta hieman pienemmässä mittakaavassa.
Jos vanteista lähtee pinta irti niin yleensä tuossa happokäsittelyssä tai sen jälkeisessä tapahtumassa on tullut jotain häikkää. Jos uudelleen maalattaessa lähtee maalit hetken päästä niin silloin on tuo happopohjustus mennyt puhki hiottaessa tai sitten on vain yksinkertaisesti jotain rasvaa pinnassa jolloin maali ei tartu kunnolla.
Tuokin pohjamaalaus yleensä tehdään (pulverina) sähköstatiikkan avustamana niinkuin tuo sinkkikäsittelykin. Pintamaali onkin sitten märkämaalaus ja samoiten tuo lakkaus.
En mene vannomaan mutta melkeen väittäisin ettei autoja todellakaan pohjusteta millään pulverilla. Korit nykyään menee "pesulinjaston" läpi missä tulee fosfatointi ym. ja viimeisenä elektroforeesi pohjamaali pintaan (e-coat). Ja korit siis aivan täysin upotetaan altaisiin, missä litkut on. Onhan noita dokumenttia tullut esim. bmw:n ja chevyn tehtaalta miten autot tehdään, e-coat linjastot siellä on ja en kyllä oo pulveria nähny pöllyävän, ainakaan muistaakseni.
Pulveri + jotain märkämaalia päälle ei ole oikein hyvä vaihtoehto, ei tahdo pysyä vaikka mitä tekis sille pulveripinnalle. Tai sitten meillä on töissä ollut väärät maalit viimeset 8 vuotta :) Tosin näin kyllä tehdään paljon joten kait se tartunta on riittävä.
Viimeksi muokannut xniko, 9.1.2013 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sorry! Nyt kirjoitin hieman väärin!!
Siis tuo happopohjustus tulee pulverina!! Ja tämän jälkeen märkä pohjamaali! Tuon pohjamaalin on tarkoitus silloin eristää tuo pulveri.
Pulveriin kyllä tarttuu märkämaali kun on tuore (alta 24h maalauksesta) ja vielä hiukan lämmin. Mutta totta on että vanhaan pulveripintaan ei kyllä tartu enään.
Tapoja on varmasti monia ja prosessejakin eri valmistajilla. Onhan nuo liemetkin vaihtunut useaan otteeseen tuossa 16-vuoden aikana jolloin itse sain oppini. Saabilla teki ruottin puolella näin mutta Uudessa kaupungissa kuulemani mukaan oli kaikki märkämaaleilla.
Siis tuo happopohjustus tulee pulverina!! Ja tämän jälkeen märkä pohjamaali! Tuon pohjamaalin on tarkoitus silloin eristää tuo pulveri.
Pulveriin kyllä tarttuu märkämaali kun on tuore (alta 24h maalauksesta) ja vielä hiukan lämmin. Mutta totta on että vanhaan pulveripintaan ei kyllä tartu enään.
Tapoja on varmasti monia ja prosessejakin eri valmistajilla. Onhan nuo liemetkin vaihtunut useaan otteeseen tuossa 16-vuoden aikana jolloin itse sain oppini. Saabilla teki ruottin puolella näin mutta Uudessa kaupungissa kuulemani mukaan oli kaikki märkämaaleilla.
Joo uskon, että joskus on varmaan autojenkin koreja pulverilla pohjattu, mutta nykyään on tuo e-coat missä koko kori dipataan joten huomattavasti helpompaa ja parempaa mutta toki tuollaisen linjaston rakentaminen taitaa muutaman miljoonan maksaa, autotehtaiden linjastot sitten ties kuinka paljon..
Esimerkkiä bmw:n linjastosta http://www.youtube.com/watch?v=JauUjmXlTPE
Joskus oli joku yliopiston tekemän tutkimus tuosta mun entisen työpaikan prosessista, olivat suolakaivokseen vieneet fosfatointi + ecoat vs. sinkkittyä rautaa. Kuulemma e-coat vei voiton kirkkaasti. Heh, no jopas meni ot:ksi tämä :D
Esimerkkiä bmw:n linjastosta http://www.youtube.com/watch?v=JauUjmXlTPE
Joskus oli joku yliopiston tekemän tutkimus tuosta mun entisen työpaikan prosessista, olivat suolakaivokseen vieneet fosfatointi + ecoat vs. sinkkittyä rautaa. Kuulemma e-coat vei voiton kirkkaasti. Heh, no jopas meni ot:ksi tämä :D
Pitäis passatin vanteet saada kuntoon. Nyt tässä kunnossa
Mites noita kannattas lähestyä? Kanttariosumia löytyy ja maali on hilseillyt. Mikä puhallutus näihin kannattaisi suorittaa? Lueskelin että hiekkapuhallutus+polttomaalaus maksais 100e joka ei omasta mielestä ois paha.
Ja sitte ehkä hieman offtopic mielipidekysymys. Minkä väriseksi noi vanteet kun tulee http://farm4.static.flickr.com/3165/286 ... c0fa_o.jpg ton väriseen sedan passattiin? Ite vähän miettiny että vetäis korin väriin tai valkosiksi.

Mites noita kannattas lähestyä? Kanttariosumia löytyy ja maali on hilseillyt. Mikä puhallutus näihin kannattaisi suorittaa? Lueskelin että hiekkapuhallutus+polttomaalaus maksais 100e joka ei omasta mielestä ois paha.
Ja sitte ehkä hieman offtopic mielipidekysymys. Minkä väriseksi noi vanteet kun tulee http://farm4.static.flickr.com/3165/286 ... c0fa_o.jpg ton väriseen sedan passattiin? Ite vähän miettiny että vetäis korin väriin tai valkosiksi.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa