Täristää lämpimänä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jopezo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.12.2012 18:36

Täristää lämpimänä

ViestiKirjoittaja jopezo » 3.1.2013 21:27

Auto on Audi a3 2.0tdi 2006 bkd koneella ja ajettu 215tkm.Kylmänä en ole koskaan havainnut tuota ylimääräista täristystä mutta koneen lämmettyä n. 70 asteeseen alkaa tärinä tyhjäkäynnillä, voimakkaimmillaan kun kone täysin lämmenny.Ajaessa en ole huomannu minkäänlaista nykimistä.Tehty ohjelmisto päivitys, supistava tiiviste laitettu egr:ään ja kokeiltu tukkia egr kokonaan, jakopäähuolto tehty ja samalla ajoitus kohdilleen säädetty, polttoainesuodatin vaihdettu ja yht. 2 purkkia korjaamolla laitettu fortea suodattimeen ja tankkiin, kuulemma puhdistaa suuttimia yms.Mitään tuohon viittaavia vikakoodeja ei ole, joku hehkuun liittyvä siellä oli mutta ei varmaan lämpimänä täristykseen liity.Ilmamassamittarin liittimen otin kokeeksi pois, tehot hävis mutta tärinä pysyi.Kun ilmastoinnin sammuttaa ja oikein tarkasti kuuntelee niin jotain ylimääräistä kolinaa moottoritilasta kuuluu.Onko kaksoismassa ainut vaihtoehto mitä ite pelkään? Kytkimen toiminnassa ei mitään poikkeavaa mielestäni ole eikä ajaessa.Onko kellään tämmösestä kokemusta?

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 3.1.2013 22:39

Kaverilla samanmoisia oireita -08 Golfissa , tosin enimmälti kylmänä käynnistettäessä. Jospa se suurin pelko kaksoismassan vaihdosta kävisi toteen.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 3.1.2013 23:12

Sammuttaessa kolahtaa jos massapyörä rikki.

Lisää oireita ainakin tuolla: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1624.0;topicseen

Haulla varmaan täältäkin löytyy vastaava topic.

jopezo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.12.2012 18:36

ViestiKirjoittaja jopezo » 3.1.2013 23:38

Kiitos linkistä. Olen lukenu nuo ja varmaan kaikki muutkin tuohon liittyvät mutta ei vastaavaa ole löytyny kun mulla.
Ei kolahda sammuttaessa.Ei mitään muuta oiretta kuin lämpimänä täristää eikä tärinä ole tasaista vaan välillä heilauttaa enemmänkin ja se kolahtelu ei ole säännöllistä metallista vaan epäsäännöllisempää, kuuluu tosiaan hyvin vaimeasti sisälle ilmastointi sammutettuna ja kuskin puolen lokasuojan kohdalta kuunneltuna.Tosin nämä oireet ei liity välttämättä toisiinsa mitenkään.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.1.2013 1:56

Se joutokäynnin epäsäännöllinen nythkähtely taitaa olla, etenkin BKD:ssa, enemmänkin ominaisuus kuin vika. Itsellä tekee ja monelta muultakin olen tästä kuullut. Ja mitään varsinaista vikaa ei ole kenenkään autossa ollut.

jopezo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.12.2012 18:36

ViestiKirjoittaja jopezo » 4.1.2013 13:39

Kahdessa paikkaa tuli käytyä näyttämässä autoa ja kummassakin sanottiin kaksoismassa viaksi.Täytynee yrittää autoliikkeestä jotain kustannuksiin osallistumista yrittää kun muutama kk sitten ostin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.1.2013 15:14

Juu, pitääpä tutkailla itsekin, onko tuolla vaikutusta tuohon nytkyämiseen. Keväämmällä kun on kytkin/vauhtipyöräremonttia edessä itselläkin.

Tosin oma auto nytkähteli jo aikapäivää ennen kuin vauhtipyörä alkoi oireilemaan.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 4.1.2013 16:39

Äiteen Seat Leon 2.0tdi BKD myös ja tässä kans täysin sama vika vai "ominaisuus". Lämpöisenä tyhjäkäynnillä tuollaista ihmellistä nytkähtelyä satunnaisesti. Aivan kuin moottori yrittäisi sammua ja sitten lähteekin uudestaan käyntiin. Vauhdissa ei kuitenkaan huomaa yhtikäs mitään epämääräisyyttä käynnissä. Mitään vikakoodeja ei tule, eikä nopealla silmäilyllä ole löytynyt anturien reaalitiedoistakaan mitään kummallisuuksia.

Teki tuota jo siinä vaiheessa kun mittarissa alle 50tkm, joten en usko että voi olla vielä kytkin siinä vaihees selvänä. Varsinkin kun ajetaan pelkkää matkaa ja kiihdyttelyä todella vähän...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.1.2013 16:48

Kuten sanoin, monella on tuota samaa vaivaa ollut, eikä autossa ole ollut minkäänlaista vikaa.

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 4.1.2013 16:56

Mulla -08 1.9tdi bxe passat tärähteli tyhjäkäynnillä satunnaisesti ja se oli todella ärsyttävää. Viaksi paljastui viallinen moottorin tukikumi.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 4.1.2013 17:59

Nytkähtely tyhjäkäynnillä on ominaisuus, kolahtelu ei. Itselläni nytkähtely väheni supistavalla tiivisteellä sekä "ajoituksen" säätämisellä, tosin nyt huomaa nytkähtelyn siirtyneen muutama sata kierrosta/min ylemmäksi eli tuntuisi, että johonkin väliin se menee jokatapauksessa. Sen huomaa kun paikallaan nostaa kierroksia. Omassa ei vielä kolahtelua ja uskon vahvasti vauhtipyörään kun sellaista alkaa ilmenemään.

jopezo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.12.2012 18:36

ViestiKirjoittaja jopezo » 4.1.2013 18:01

Joo täytyy vielä käyttää nosturilla ja kattoo nuo tukikumit, onhan se mahdollista että nekin pitäis tuota kolahtelua.Epätodennäköistä tosin kun koneen lämmettyä vasta nuo vaivat alkaa mutta kaikki on mahdollista.Onko kellään käsitystä että pitääkö myyjän osallistua kustannuksiin jos vaikka massapyörän joutuu uusimaan, muutama kk ostosta.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.1.2013 18:47

Tarkka myös jakopään ajoituksesta, eli se kannattaa tarkastaa.

TDI_AFN
-
Viestit: 97
Liittynyt: 8.12.2004 16:28

ViestiKirjoittaja TDI_AFN » 4.1.2013 20:15

Joo ei vauhtipyörää kyllä kannata pelkän tyhjäkäyntitärinän takia vaihtaa BKD koneeseen.
Ite vaihdoin omaani vauhtipyörän ja kytkimen, kun vauhtipyörä alkoi kylmänä äännellä ja sammuttaessa kilistä, mutta vapina ei tyhjäkäynnillä vähentynyt yhtään.
Ihan normaali kestoikä tuo reilu 200tkm tuntuu näille vauhtipyörille olevan. Itellä vaihto 221tkm kohdalla, mutta olisi sillä vauhtipyörällä vielä ajanu ja kytkin oli ihan uudenveroinen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.1.2013 22:28

Juu uusi vauhtis vaan "peittää" ongelman, joka on siis muualla.

Taitaa olla ettei näitä saa täysin tasaiseksi käynniltään. Mutta ajoitus kohdilleen niin sillä saa ihmeitä aikaan. 3 BKD octaviaa ollut ja kaikis loppu ravistelu ajoituksella...

jopezo
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.12.2012 18:36

ViestiKirjoittaja jopezo » 10.1.2013 19:27

http://www.ebay.co.uk/itm/Sachs-Dual-Ma ... 1e6885d6f4
Näyttää saavan puolella siitä mitä merkkiliikkeessä postikuluineen Iso-Britanniasta Sachs kytkinpaketti+kaksoismassapyörä ja sisältää myös painelaakerin.Ei mitään järkeä maksaa 600€ merkkiliikkeelle ylimääräistä.Onkohan sillä väliä laittaako Luk vai sachs kytkimen kun en tiedä kumpi siellä nyt on.

TDI_AFN
-
Viestit: 97
Liittynyt: 8.12.2004 16:28

ViestiKirjoittaja TDI_AFN » 10.1.2013 21:29

Tuon darksiden:n paketin minäkin laitoin. Sachs:n osat oli myös alkuperäisenä ja auto tosiaan vm. 2006. Tuolla sarjalla korvaa myös Luk:n kytkimen, mutta en osaa sanoa kumpi on parempi Sachs vai Luk.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.1.2013 17:08

Voisko tämä vika, joka tuntuu että auto melkein sammuu, johtua siitä ilmastoinnin hihnapyörästä. Tai itse jumivasta ilmast. kompurasta. Yhtä koeajoauto vaivasi tuo nytkähdys ja ääntely ja se loppui tai alkoi ilmastoinnin päälle kytkennästä. koko kone heilahti voimakkaasti ja kolahteli. Ilmastointi ei puhaltanut kylmää. Myyjä kenki konetta paikallaan ja hetken päästä loppui.
Koeajo oli ihan normaali ja ajon jälken jytke ei palannut.
En ostanut tuota tourania, vaikka 6000 e maksoi vaan.

Jos kompura jumii ja hihnapyörän vaimennin rikki?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa