AHU kampuran stefan vaihtoa ja jakajapumpun ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
AHU kampuran stefan vaihtoa ja jakajapumpun ihmettelyä
Ajattelin vaihtaa 350tkm ajettuun Ahuun jakohihnan vaihdon yhteydessä uudet stefat.
Nokka-akselin stefan vaihto ei liene mikään amerikan temppu, mutta mites on kampiakselin stefa? Kannattaako vaihtaa lainkaan jos ei ole täysin pakko? Kyllähän se öljyä ruikkii suojakotelon seinille.. Loppuun asti ajattelin sen moottorin/auton kuitenkin ajaa.
Kannattaako vielä niitä nostimenkuppeja tiirailla vai tutkitaanko vasta seuraavassa jakohihnan vaihdossa?
Löytyykö aiheesta hyvää ohjetta miten kampiakselin stefan vaihtotyö tehdään? Hihnapyörä pois ja ruuvilla tahi koukulla varovaisesti vanha stefa pois ja sopivalla hylsyllä naputellaan uusi paikoilleen?
Miten muuten jakajapumpun ajoitus tehdään karkeasti hampaalleen oikein jos on päässyt pyörähtämään hampaan tai pari sivuun? Pyöritellään reiät kohdilleen ja tuikataan hylsy koloon? Entä mihin tarkoitukseen urat ovat pumpun pyörällä? Mitä niistä katsotaan?
Nokka-akselin stefan vaihto ei liene mikään amerikan temppu, mutta mites on kampiakselin stefa? Kannattaako vaihtaa lainkaan jos ei ole täysin pakko? Kyllähän se öljyä ruikkii suojakotelon seinille.. Loppuun asti ajattelin sen moottorin/auton kuitenkin ajaa.
Kannattaako vielä niitä nostimenkuppeja tiirailla vai tutkitaanko vasta seuraavassa jakohihnan vaihdossa?
Löytyykö aiheesta hyvää ohjetta miten kampiakselin stefan vaihtotyö tehdään? Hihnapyörä pois ja ruuvilla tahi koukulla varovaisesti vanha stefa pois ja sopivalla hylsyllä naputellaan uusi paikoilleen?
Miten muuten jakajapumpun ajoitus tehdään karkeasti hampaalleen oikein jos on päässyt pyörähtämään hampaan tai pari sivuun? Pyöritellään reiät kohdilleen ja tuikataan hylsy koloon? Entä mihin tarkoitukseen urat ovat pumpun pyörällä? Mitä niistä katsotaan?
Jakopään puoleisen kampiakselin stefan vaihdoin yhteydessä kannattaa irroittaa se alumiininen läpyskä, missä stefa on kiinni. Joudut siis purkamaan ainakin jakopään pois tieltä, mukaanlukien kampiakselin hihnapyörän. Öljypohjan irroituskin lienee edessä jos haluaa hommasta helppoa. Tässä havainnollistava kuva tuosta läpyskästä mitä tarkoitan. Samalla kannattaa vaihtaa tuon kuvassakin näkyvän apuakselin stefa (stefa ei ole kuvassa paikoillaan. Kiinnitys kahdella 13mm kantaisella pultilla). Samankokoinen kuin nokka-akselin stefa.
Venttiilin-nostajat on tässä vaiheessa helpoin vaihtaa, koska sen nokka-akselin stefan vaihdoin yhteydessä joudut kuitenkin käyttämään nokka-akselin pois paikoiltaan. Uusia ostaessa muista varmistaa, että ostat varmasti dieseliin soveltuvat nostajat. Näitä nostajia EI saa motonetistä, vaan ne pitää ostaa ihan oikeasta tarvikeliikkeestä.
Jakopään ajoitushan tehdään aina jakopään merkeillä, jotka sijaitsevan vauhtipyörällä, nokka-akselin vaihdelaatikon puoleisessa päässä, sekä pumpun hihnapyörällä olevasta reijästä. Vauhtipyörän merkki katsotaan silmämääräsesti vaihdelaatikon päällä olevasta tulpatusta reijästä, mutta pumpun hihnapyörän saa lukittua esim. paksulla pultilla tai sopivalla hylsyllä, kuten myös nokka-akselin muistaakseni 4-5mm lattaraudalla.
Venttiilin-nostajat on tässä vaiheessa helpoin vaihtaa, koska sen nokka-akselin stefan vaihdoin yhteydessä joudut kuitenkin käyttämään nokka-akselin pois paikoiltaan. Uusia ostaessa muista varmistaa, että ostat varmasti dieseliin soveltuvat nostajat. Näitä nostajia EI saa motonetistä, vaan ne pitää ostaa ihan oikeasta tarvikeliikkeestä.
Jakopään ajoitushan tehdään aina jakopään merkeillä, jotka sijaitsevan vauhtipyörällä, nokka-akselin vaihdelaatikon puoleisessa päässä, sekä pumpun hihnapyörällä olevasta reijästä. Vauhtipyörän merkki katsotaan silmämääräsesti vaihdelaatikon päällä olevasta tulpatusta reijästä, mutta pumpun hihnapyörän saa lukittua esim. paksulla pultilla tai sopivalla hylsyllä, kuten myös nokka-akselin muistaakseni 4-5mm lattaraudalla.
Ai prkl kun tulee paljon purkamista, jos se alakerran stafan vaihtaa. Taitaa jäädä nurkkiin lojumaan kun ei ole ihan pakko vaihtaa. Ehkä ens kerralla sitte. Ja kesällä..
Ja siihen pumppuun, että kiepautan vaan sen pumpun pyörän takaisin kohdilleen sen reiän mukaan ja pitäisi olla hollillaan.. eikä sen loven kanssa ole mitään tekemistä tässä koneessa.
Emmää siitä motonetistä tiiä, motormarket on hyvin palvellu..
Ja siihen pumppuun, että kiepautan vaan sen pumpun pyörän takaisin kohdilleen sen reiän mukaan ja pitäisi olla hollillaan.. eikä sen loven kanssa ole mitään tekemistä tässä koneessa.
Emmää siitä motonetistä tiiä, motormarket on hyvin palvellu..
Jees. Kolmatta hihnaa tohon nyt vaihtelen, ettei siinä nyt ihan ensmäistä kertaa olla rullia hiplaamassa, mutta kun ei tässä nurkissa oikein ole ketään kuka näistä enempiä tietää niin tarttee täällä sitten huudella kun ei jaksa eikä kykene aina itte järkeilemään.
Mulla on ollu luotto lukitustyökaluina lattaviila, taskulamppu ja bilteeman 11mm pitkä hylsy tossa, mut nyt ei sitten ihan kaikki taas natsannukkaan.
Tarttee kokeilla sitä stefan vaihtoa jos viisaammat tietää, että sitten ku tulee öljyt reisille niin korjata kannattaa. Riittäneeköhän siiten ruuvikikka irrotukseen vai tartteeko hakea hammaslääkäriltä koukku? Joutuu sitten ne kupitkin ostamaan jos sen nokka-akselin gummin vaihtaa ja ostaa siihen apuakseliin kans kun en ite hoksannu sitä pyytää eikä myyjäkään osannu kysyä, vaikka mukavalta vaikuttikin.
Mulla on ollu luotto lukitustyökaluina lattaviila, taskulamppu ja bilteeman 11mm pitkä hylsy tossa, mut nyt ei sitten ihan kaikki taas natsannukkaan.
Tarttee kokeilla sitä stefan vaihtoa jos viisaammat tietää, että sitten ku tulee öljyt reisille niin korjata kannattaa. Riittäneeköhän siiten ruuvikikka irrotukseen vai tartteeko hakea hammaslääkäriltä koukku? Joutuu sitten ne kupitkin ostamaan jos sen nokka-akselin gummin vaihtaa ja ostaa siihen apuakseliin kans kun en ite hoksannu sitä pyytää eikä myyjäkään osannu kysyä, vaikka mukavalta vaikuttikin.
Kannattaa muistaa apuakselikoneen etupään stefoja vaihdellessa, että nokka- ja kampiakselin stefat ovat samanlaisia. Pyörimissuunta sama. Apuakseliin tulee eri stefa, koska sehän pyörii toiseen suuntaan.
Olen joskus kuullut jonkun vaihtaneen vuotamattoman koneen stefat varuilta; kaikki kolme vaan samaa 47x10mm kiinni ja kaasua. Johan vuotaa - homma uusiks!
En tunne kyseistä henkilöä.
Olen joskus kuullut jonkun vaihtaneen vuotamattoman koneen stefat varuilta; kaikki kolme vaan samaa 47x10mm kiinni ja kaasua. Johan vuotaa - homma uusiks!
En tunne kyseistä henkilöä.
Ihan sama stefa tulee apuakselillekkin.
Oletin, että kaikissa malleissa olisi sama tilanne. Tarkistinpa vielä ja kyllä, olet osin oikeassa. Joissain malleissa apuakselin stefa ei ole sama kuin kaksi muuta, joissakin on. Poikittainen tai pitkittäinen moottorikaan ei tilannetta näytä välttämättä muuttavan, koska esim. Passatissa ja Lupossa käytetään apuakselissa samaa "left"-stefaa 028103086A.
Kampuran stefan vaihtoon:
Jos viitsit sen stefan alumiinikilven irroittaa niin pääsee nurjalta puolen hylsyllä lyömään irti sen jos arveluttaa meisselillä tai ruuvilla sitä tonkia irti.. näin ainakin varmistuu se että ei tule naarmuja kampuraan / alumiinikilven seinämiin.
Eikä ole iso hooma se kilven irrotus. muutama ruuvi lohkossa ja muutama öljypohjan ruuvi. itse tiivistin loctite moottorisilikoonilla sen kasattaessa.
Jos viitsit sen stefan alumiinikilven irroittaa niin pääsee nurjalta puolen hylsyllä lyömään irti sen jos arveluttaa meisselillä tai ruuvilla sitä tonkia irti.. näin ainakin varmistuu se että ei tule naarmuja kampuraan / alumiinikilven seinämiin.
Eikä ole iso hooma se kilven irrotus. muutama ruuvi lohkossa ja muutama öljypohjan ruuvi. itse tiivistin loctite moottorisilikoonilla sen kasattaessa.
Kiitokset tuhannen nokihiutaleen voimalla hyvistä vinkeistä. Tässähän tuli vaikka mitä tietoa.
Mä luulen kyllä, että ajelen sittenkin niillä vuotavilla stefoilla nämä öljyt ja perkaan sitten lämpimämmillä ilmoilla sen öljypohjan pois ettei tartte uusia diamond diesselijä hukkaan heittää.
eli yhteenlyötynä:
Kampuran ja nokka-akselin stefat ovat samanlaisia, apuakselilla erilainen
Samalla vaihtaa nostajien kupit uusin kun mittari on ajettu jo kerran ympäri kun käyttää nokka-akselin pois.
Kampuran stefan vaihdossa kannattaa käyttää öljypohja ja alumiinipelti pois ja napauttaa stefa sisäpuolelta irti niin ei kolhi akselia ka öljythän menee uusiks kuitenki.
Pumpun hihnapyörän ulkokehällä olevilla urilla ei ole mitään tekemistä tän ahu moottorin kanssa
Mä luulen kyllä, että ajelen sittenkin niillä vuotavilla stefoilla nämä öljyt ja perkaan sitten lämpimämmillä ilmoilla sen öljypohjan pois ettei tartte uusia diamond diesselijä hukkaan heittää.
eli yhteenlyötynä:
Kampuran ja nokka-akselin stefat ovat samanlaisia, apuakselilla erilainen
Samalla vaihtaa nostajien kupit uusin kun mittari on ajettu jo kerran ympäri kun käyttää nokka-akselin pois.
Kampuran stefan vaihdossa kannattaa käyttää öljypohja ja alumiinipelti pois ja napauttaa stefa sisäpuolelta irti niin ei kolhi akselia ka öljythän menee uusiks kuitenki.
Pumpun hihnapyörän ulkokehällä olevilla urilla ei ole mitään tekemistä tän ahu moottorin kanssa
Kampuran stefan vaihdossa kannattaa käyttää öljypohja ja alumiinipelti pois ja napauttaa stefa sisäpuolelta irti niin ei kolhi akselia ka öljythän menee uusiks kuitenki.
Ei kannata kun siinä ei ole mitään ihmeellistä verratuna esim. nokan stefan vaihtoon. Jos nyt vuotaa ja öljyää koppaaja hihnaa, niin hihna ei ole hyvin pitkäikäinen.
Venttiilin-nostajat on tässä vaiheessa helpoin vaihtaa, koska sen nokka-akselin stefan vaihdoin yhteydessä joudut kuitenkin käyttämään nokka-akselin pois paikoiltaan.
Nokkaa ei tarvitse ottaa pois stefan vaihdon takia.
Viimeksi muokannut ifa, 11.12.2012 14:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei kannata kun siinä ei ole mitään ihmeellistä verratuna esim. nokan stefan vaihtoon. Jos nyt vuotaa ja öljyää koppaa, niin hihna ei ole hyvin pitkäikäinen.
Tämä selvä.
Tässä kun tarttee auto saada pian ajoon (eli heti mielellään) niin otan sen riskin, että ajelen tuolla vuotavalla stefalla vielä hetken ja otan loppiaisena auton käsittelyyn ja puran kokonaan ettei pääsisi käymään näin kun tämä pelottelee..
Ei ole tähän iltapäivään mahdollista nyt käydä niitä kuppeja hakemassa ja kurkata akselin alle venttiileihin ja tarkistaa sitä apuakselia.
Kukahan olisi niin näppärä näpeistään, että tekisi artikkelin miten tämmöiset pian naimaikään tulleet dieseli vatkaimet uudistetaan uuteen loistoon. Olisi komeaa katsoa kerralla, että mitä palikoita kannattaa käydä ostamassa kun rupeaa remonttiin kun ei itse tiedä ja täällä ollaan Porin paikallisessa "merkkiliikkeessä" kovin nuivia palvelemaan jos ei ole tiliä kioskissa auki. Osaisi varautua vähän paremmin koitoksiin. Eikä tarttis kaikkea oppia kantapään kautta..
Ja isot pojat puhuu, että se kampuran pultti pitää vaihtaa kun sitä irti käytät. AFN:ssä ainakaan ei vaihdettu pulttia ja on sillä nyt melkein 200 tkm ajettu sen jälkeen. Samaseen AFN:ään laitettiin samanlainen stefa joka kohtaan ja niin se vaan pitää öljyt sisässään.
Hommaat ne stefat ja vaihdat. Katot samalla ne paininkupit kun sen venttiilikopan käytät poissa. Paininkupit on vähän tuurissaan, kestääkö vai ei. Mulla kesti 300tkm, joissaki kestää hyvin sen puoli miljoonaa. AHU:issa kaiketi kestäneet hyvin. Stefat saat pois ihan vaan meisselillä reikä ja kankomalla. Uudet kumivasaralla paikalleen. Älä lyö sitä kampuran stefaa liian syvälle vaan samalle tasalle missä se vanha oli.
Hommaat ne stefat ja vaihdat. Katot samalla ne paininkupit kun sen venttiilikopan käytät poissa. Paininkupit on vähän tuurissaan, kestääkö vai ei. Mulla kesti 300tkm, joissaki kestää hyvin sen puoli miljoonaa. AHU:issa kaiketi kestäneet hyvin. Stefat saat pois ihan vaan meisselillä reikä ja kankomalla. Uudet kumivasaralla paikalleen. Älä lyö sitä kampuran stefaa liian syvälle vaan samalle tasalle missä se vanha oli.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa