Terve.
Olen yrittänyt täältä etsiä vastausta, mutta samasta oireestä kärsiviä en ole vielä löytänyt.
Osaisikohan viisaammat auttaa.
Otsikon mukainen kone kyseessä. Kone käynyt "normaalisti" kunnes käsittelin Forten Diesel Fuel Conditionerilla ja vaihdoin uuden suodattimen. Pian tämän jälkeen kone alkoi käydä epätasaisesti. Nykyään, kylmänä kone tärisee voimakkaasti ja pakokaasu haisee kitkerälle. Koneen lämmettyä käynti tasoittuu, mutta ei aivan normaaliksi. Kiihdyttäessä ja kierrosten ollessa yli 2000 ei huomaa mitään erikoista. Tehot ja vääntö on ennallaan.
Kiitokset vastauksista etukäteen.
-k
1.9 SDI AQM käynti ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä ollut nyt tuo samainen AQM 165 tkm ajan. Paljonko ajettu laite? Itse olen käyttänyt myös vastaavia putsareita, tosin en fortea, ongelmia ei ole ollut. Oletko kiinnitttänyt huomiota onko pakokaasut tyhjänäkäynnillä poikkeavat? Kovasti mustaa, harmaata vai valkoista? Toki oikein kovalla pakkasella kaikki tuppaa näyttämään vaan höyryltä, paitsi silloin kun mustaa tulee riittävästi.
Onhan siinä mahdollisuus että pumpussa tuo liemi irrottanut jotain paskaa, joka on päätynyt johonkin väärään paikkaan ja aiheuttaa nyt vääränlaiset syötöt tyhjänäkäynnille. Monasti jos kovasti rynkyttää tyhjänäkäynnillä niin saa liikaa ainetta, kuten itsellä kun on pykälää isommat suuttimet.
Kannattaa tutkia (ja samalla tulpata) myös egr:n toiminta. Jos siis ei ole tulpattu. Omat pakokaasut haisee kitkerälle, johtuen egr:n tulppauksesta ja siitä että katti taitaa olla tiensä päässä. Myös reilu ilmamäärä imulinjassa aiheuttaa epätasaista käyntiä. Vuotopaikkoja on pa-linjojen kaikki pika- ja muut liitokset sekä itse joskus myös itse suodatin sekä siinä olevan kiertoventtiilin o-rengas.
Onhan siinä mahdollisuus että pumpussa tuo liemi irrottanut jotain paskaa, joka on päätynyt johonkin väärään paikkaan ja aiheuttaa nyt vääränlaiset syötöt tyhjänäkäynnille. Monasti jos kovasti rynkyttää tyhjänäkäynnillä niin saa liikaa ainetta, kuten itsellä kun on pykälää isommat suuttimet.
Kannattaa tutkia (ja samalla tulpata) myös egr:n toiminta. Jos siis ei ole tulpattu. Omat pakokaasut haisee kitkerälle, johtuen egr:n tulppauksesta ja siitä että katti taitaa olla tiensä päässä. Myös reilu ilmamäärä imulinjassa aiheuttaa epätasaista käyntiä. Vuotopaikkoja on pa-linjojen kaikki pika- ja muut liitokset sekä itse joskus myös itse suodatin sekä siinä olevan kiertoventtiilin o-rengas.
Kiitoksia vastauksista.
Vasta nyt olen kerinnyt asiaa tutkimaan. Uusi polttoainesuodattimen vaihto auttoi huomattavasti käyntiongelmiin. Vielä kylmänä kone tärisee tyhjäkäynnillä, mutta lämpöisenä kone käy hienosti. EGR:ää en ole tulpannut, mutta täytyy kokeilla sitäkin.
Mistäköhän seuraava voisi johtua. Ajoittain käynnistettäessä kierrokset nousevat hetkellisesti 2500, mutta palautuut sekunnin päästä normaaliksi.
-k
Vasta nyt olen kerinnyt asiaa tutkimaan. Uusi polttoainesuodattimen vaihto auttoi huomattavasti käyntiongelmiin. Vielä kylmänä kone tärisee tyhjäkäynnillä, mutta lämpöisenä kone käy hienosti. EGR:ää en ole tulpannut, mutta täytyy kokeilla sitäkin.
Mistäköhän seuraava voisi johtua. Ajoittain käynnistettäessä kierrokset nousevat hetkellisesti 2500, mutta palautuut sekunnin päästä normaaliksi.
-k
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa