Golf 1,9 TDI (105 hv) -08 - EGR:n tulppaus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

PV-MN
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.11.2012 8:00

Golf 1,9 TDI (105 hv) -08 - EGR:n tulppaus

ViestiKirjoittaja PV-MN » 20.11.2012 8:05

Terve,

En löytänyt äkkiseltään keskustelua BLS (?)-konellisen dieselin EGR tulppauksesta. Onko kukaan tulpannut?

Voiko tuossa käyttää täysin umpinaista vai pitääkö olla pieni reikä?
Mitenkäs lämmöt, lämpeneekö tulppauksen jälkeen.

Muuta asiaan liittyvää.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 20.11.2012 13:40

Ei vastaa kysymyksees, mutta.

Älä tulppaa, vaikuttaa radikaalisti lämpöjen nousemiseen. Jos pelottaa niin kerran vuodessa putsaat imusarjan.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Linkki

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 20.11.2012 15:53

Tämä yrittäjä tulppaa ERGn. http://www.carpower.fi/egr_venttiili.html
Jyväskylässä on kuulemma vastaava tulppaaja.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.11.2012 19:32

Pahvia vaan keulaan, niin nousee ne lämmötkin. Jos ei tunnu nousevan, niin ruokalistalle makaroni ja eberi/webastokauppaan.
Onhan tuo egr:n tulppaus/kuristus ihan fiksu toimenpide. Muutamia egr:n _todella_ pahasti sotkemia imusarjoja nähneenä voin kertoa...

En oo omalla ajanut kovilla pakkasilla ja tekniikkakin on täysin erilainen, mutta ainakaan tällaisilla -5...+5 keleillä ei tunnu vaikuttavan yhtään auton lämpenemiseen, vaikka egr onkin kuristettu.

PV-MN
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.11.2012 8:00

ViestiKirjoittaja PV-MN » 21.11.2012 6:36

On ollut aiemminkin keula tukossa talvella tuon välijäähdyttimen jäätymis "ominaisuuden" takia.

Mitenkäs tuo EGR:n kuristus? Kumpi on järkevämpi umpitiiviste vai pienellä (9 mm ? ) reiällä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 21.11.2012 7:29

Jos ei pelkää pikkasen hitaampaa kapiinin lämpenemistä imusarjan kustannuksella niin kannattaa.
Ohan se makuasia ja nahan paksuudesta kiinni kannattaako/haluaako tulpata.
Mä tulen tulppaamaan sen kaikista vaikka olis miten kylmää.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 21.11.2012 7:42

Niin jaa täällähän oli 20 raatia pakkasta viime yönäki. Että sillä verukkeella laskeskelin tuota tukkimis asiaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.11.2012 20:09

Miten hissukseen autolla pitää ajaa että imusarja tukkoaa kunnolla? Noita työn puolesta tulee tosi vähän vastaan...

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 22.11.2012 21:27

Tuota itsekin toisaalta vähä ihmettelin. Otin omasta kulkineesta 140tkm kohdalla imusarjan irti turbon putsauksen yhteydessä ja eihän sielä ollut oikein mitään sisällä. Paitsi venttiilikopan huohotin öljyhöyryistä jäänyt pieni kerros seinämiin.

Ohjasin vain huohotinhöyryt erilliseen purkkiin, enkä koskenut mitenkään egr:n toimintaan. Lämpöä riittää eikä enää sotke kone öljyäkään mistään.

Ja omakin ajo pääosin pelkkää matkaköröttelyä alle 2000rpm kierroksilla vakkarilla. Kiihdytyksissä nyt kyllä aina täydellä kaasulla, joka tuntuu riittävän pitämään koneen täysin auki.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 22.11.2012 22:08

Taitaa pahin tukkoisuuden aiheuttaja olla turhat tyhjäkäynnit esim. jätetään auto lämpenemään 15 minuutiksi ennen ajoon lähtöä.

PV-MN
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.11.2012 8:00

ViestiKirjoittaja PV-MN » 23.11.2012 6:46

Kiitoksia vastauksista ja kommenteista.

Tuon on vaimon auto ja ajo on pääasiassa pääkaupunkiseudun ruuhka-ajoa. Eli ei varmaankaan tule mitään ripeitä kiihdytyksiä. Varmaan pitäisi itse käydä säännöllisesti ajamassa kunnon lenkki.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 23.11.2012 20:32

Säästää kesällä vähän naftaa.. Talvella tod.näkösesti ei kun kone ei lämpee niin nopeesti.
Pintakaasussa selkee parannus. Jos noi vanhemmat noki vasarat sit karstoontuu egr kanssa nopeammin kuin uudet.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.11.2012 21:20

Ite laitoin bkd koneeseen sen tulppauksen ni on kyl pirun kylmä, vedossa ei juuri eroa, turbo vaan vinkuu tyhjäkäynnillä kokoajan.. Et ainakin itellä pysyy egr... 200 tonnin kohdilla kurkkasin sarjaan ja ei mitään hälyyttävää, aikaisemmasta käytöstä ei tietoa kun ostin vasta tuossa vaiheessa..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.11.2012 12:07

Voiko olla egr vaikutusta savutukseen? Nyt egr kanssa ja syötöt korkealla savuttaa selkesti enemmän kuin egr tulpattuna.. Syötöt normaalina ei savuta yhtään oli egr auki tai kiinni.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.11.2012 14:20

Ei mulla kyllä BKD:ssa toi supistava tiiviste vaikuttanut auton lämpenemiseen juurikaan ollenkaan, ainakaan näillä keleillä (ei mitään ns. huomattavaa eroa). Eikä kyllä turbokaan vingu yhtään sen enempää, tyhjäkäynnillä etenkään.

Ettei -tarzi-:lla nyt olisi jossain muuallakin jotain matoja?

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 25.11.2012 16:16

http://www.carpower.fi/egr_venttiili.html

Itse tulppasin EGR:n sokealla laipalla ja tiivisteellä. Mitään vikavaloja/ koodeja ei ilmaantunut. Kyseinen kikotin on ollut huonosti lämpiävä ennenkin. Paha sanoa muuttuiko mitenkään.

Golf 1,9Tdi -99 on kyseessä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.11.2012 16:44

Juu, 1.9 TDI sietää tuon kokonaan tulppaamisen. 2.0 sytyttelee vikavaloja ja pukkaa vikakoodia, jos tuon EGR:n kokonaan tulppaa ilman ohjelmanmuutosta.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 25.11.2012 17:02

Mistä se kikotin tunnistaa, että nieleekö pakokaasuja vai ei? Jos egr venttiiliin ei muuten koske.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.11.2012 17:05

2.0 TDI mittaa EGR:n virtausta. Tulpattu EGR ei virtaa -> vikakoodi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 25.11.2012 21:19

Viimeisimmät 1.9TDI:t (etenkin B-alkuisella moottorikoodilla) mittaavat myös EGR:n toimintaa ja antavat vikakoodin jos tulpataan kokonaan. Ohjelmamuutoksen vaatii jos haluaa pois käytöstä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.11.2012 22:38

Tää mittaus ei oo mitään rakettitiedettä. Mittaus tehdään puhtaasti MAF:in eli ilmamäärämittarin arvoilla. Normaalisti auto pyytää EGR:n kanssa vaikka MAF -arvoa 300mg/str, joka tarkoittaa siis noin karkeesti 300mg/str puhdasta ilmaa ja 200mg/str pakokaasuja. EGR tulpattuna tuon saman auton kaikki ilma menee ilmamäärämittarin läpi, eli MAF:in arvo on 500mg/str. Jos MAF pyynti on 300mg/str ja toteutunut 500mg/str niin auto antaa ajan kanssa vikakoodin EGR:stä.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 25.11.2012 23:00

Mulla kans alko turbo vinkumaan, kun varsin tulppasin EGR:n. Ei sen tulppauksesta kyllä mitään hyötyäkään näyttäisi olevan, koska paikat oli tosi puhtaat, kun käytin EGR:n auki.
Autolla oli silloin ajettu n.120 tkm ja turbo uusittu n. 80 tkm kohdalla. Moottori on BKD.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa