AHU:n käyttökunnostus yms.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jokaali
-
Viestit: 9
Liittynyt: 6.8.2010 21:03

AHU:n käyttökunnostus yms.

ViestiKirjoittaja Jokaali » 12.11.2012 20:44

Tulipa sitten hommattua syysiltojen ratoksi raato 6k farkkucordo, ilman moottoria. Pian sille löytyikin uusi sielu, avk:lta pornopunainen AHU:lla ryyditetty cordo.

AVK:n löydöllä ajettu mittarin mukaan se ~290tkm, ja voi jopa auton kunnon perusteella pitää paikkansa. Pienen pesun jälkeen moottori näyttää ihan perussiistiltä;
Kuva
Paprujen mukaan jakopää tehty viimeksi 130tkm sitten, joka sinäänsä ihmeellistä, kun öljyhuolloista löytyy säännöllisesti liikkeen leimat.

Kylmä käynnistyksissä kone ei turhia pölläyttele, lähtee pikkupakkasilla kivasti käymään, vetoja on (varsinkin evryn kanssa) ja ääni on terve.

Nyt kysymys kuuluukin, mitä tuolle on järkevää tehdä, kun kone on auton keulilta pois? Jakopää hiluineen (myös vesipumppu ja moniurahihnan osaset) nyt ainakin, mutta onko jotain muuta (öljypumppu, apuakseli, nostaja) mitä tuolle kannattaisi tehdä ennakoivasti, kun homma on helppo suorittaa? Mitään 4k€ "uudellleenrakennus" kierrostahan tuolle ei ole tarkoitus tehdä, vaan akuutit ja järkevät ennakoivat huollot tehdä nyt.

Perusjuttuina nyt tulossa EGR:n tulppaus ja huohotuksen siirto erilliseen säiliöön moottorin elämää helpottamaan.

Sitten pikaisesti vielä kulkupuolesta.. Vaikka aiheesta on 10k+ topikkia, niin kerrataan vielä, hyvä resepti n. 150hv ja 300nm toimivaan käyttöautoon on:

-Jokin bolt -on hukkisahdin (mikä?)
-DSS ultime 1 tahi isommat?
-Motonetistä vahvistettu Sahcs kytkin (asetelma + levy)
-IC, pakoputkisto ja ilmanotto saa varmaan olla vakiota noilla tavoitteilla?
-pako- ja ahtopainemittarit kapiiniin
-hammermod?

Toisaalta n. 130hv voimiin voisi yltää jo 81kw:n suuttiimilla ja hammerilla?

Ja loppujokerina voisin vielä kysyä; tarvitseeko tuossa TDI:n jakorempassa jotain erityistyökaluja ihan perus työkalujen ja momenttiavaimen lisäksi? Ilmeisesti autolla pystyy ajamaan normaalisti, vaikkei pumpun ajoitusta hae aivan kohdalleen vag-comilla jajopään laiton jälkeen?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.11.2012 7:35

Eipä tarvinnut 81kw laittaa ku evry"tehoboxi" ja poistella vaimentajia ja laittaa pientä intagee keulalle. Niin hippu vaille 140hv

Ja toi 4k meneekin nopsasti kun alkaa tekeen virejä koneeseen muiden perus huoltojen lisäks.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.11.2012 12:49

4000e on aika hankala saada hukattua tuommosen koneen viritykseen, kahdella tuhannella tai allekin tekee jo ihmeitä kun suunnittelee hyvän paketin ilman turhia ylimääräisiä osia. Ensin pitää tietää budjetti ja tehotavoite, ja käytettynäkin löytää hyvin viriosia. 150/300 lukemiin riittää suuttimet, pikku-vnt (+n75 ja dp:n pieni muokkaaminen, öljynpaluun muokkaaminen) ja softa = yhteensä 600-1000e. Bolt-on hukkiksia tuolle teholle ei järkihintaan ole tarjolla, menee aina soveltamiseks ja hitsaamiseks.

Vakio kytkin kestää vajaat 300nm riippuen kunnosta, joka sit pitää huomioida ohjelmassa. Pitävämmällä kykällä saa sit ne loput väännöt käyttöön.

Kansiremontti ja öljypumpun vaihto sitten noin 400-450tkm kohdilla, tuommosenaan ajaa vielä.

Jokaali
-
Viestit: 9
Liittynyt: 6.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja Jokaali » 20.11.2012 21:34

Noniin, tuli haettua motonetistä osaset tuon AHU:n jakopäänremppaa varten (Gatesin sarja, vesipumppu, moniurahihna ja kiristin)
Ja viikonloppuna olisi tarkoitus asiaan perehtyä.
Onko kuinka paha savotta? Mitä "erikoistyökaluja" tarvitsen operaatioon? Pumpun ajoituksen tarkistus täytyneen tarkistaa myöhemmin, VAG.comia en ole vielä hankkinut. (Saa tarjota privalla jos löytyy ylimääräistä settiä)

Jos jollain olisi vinkkejä ja ohjeita ton jakopään uusimiseen, niin olisin kiitollinen :) Haulla löytyi aikavähän loppupeleissä..

Jokaali
-
Viestit: 9
Liittynyt: 6.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja Jokaali » 20.11.2012 21:35

Ja miten käy, jos muuten vakioon autoon istuttaa Race520 suuttimet? Helvetisti savua, mutta kulku ei muutu evryyn verrattuna? Noita kun näyttäisi olevan tarjolla :)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 20.11.2012 21:37

Kyllä se kulku muuttuu vähän paremmaksi.
Siihen finturbon hybridi kaveriksi niin oot jo 170hp paikkeilla.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.11.2012 22:46

miten paha rasti TDI suuttimien vaihto on? Ootteko saanu pumppu paikallaan laitettua?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.11.2012 4:02

Eihän siinä tarvitse edes pumppuun koskea, jos nyt ei käsinojana käytä.

Toisinsanoen,

1. Suutinputket pois
2. Hehkun virtakisko irti ja sivuun
3. 3. suuttimen sähköliitin irti
4. Suuttimien kiinnityshaarukat pois
5. Suuttimet irti.

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa