2EE on helppo erottaa 2E2 kaasarista mm. sähköliittimiensä ja erillisen ohjainyksikön (ECU) vuoksi, joka ainakin omassa kakkosjetassani sijaitsee kuskin puolella siinä tuulilasin "alla" iskarin yläpään "takana" (http://i838.photobucket.com/albums/zz305/Jannu703/Polttoaineensyotto%20muutos%20PN%20ABS/SAM_0109.jpg)
2EE on siis sähkö- ja alipaineohjattu kakskurkkunen ja kaksvaiheinen kaasari, jota löytyy noista '80-luvun lopun ja '90-luvun alun romuista (VW, MB, Audi, Skoda... ainakin). Eräässä toisessa ketjussa nimimerkki SS valottaa vähän tämän kaasarin ohjausta:
Mainitaan nyt sen verran, että kaasaria ohjataan [1] kaasuläpän asentotunnistimen, [2] lambda-anturin, [3] lämpöantureiden ja [4] kierrosluvun perusteella. Säädettäviä kohteita ovat ainakin [A] tyhjäkäyntikierrosluku (sähkö-alipaineyksikkö avaa kaasuläppää, myös kaasupoljin liikkuu mukana), ryyppyläpän asento, [C] kierrosrajoitin. Mekaaninen puoli taas perustuu kai lähinnä 2e2:een, muun muassa kakkoskurkku on samalla tavalla mekaaniikalla ja alipaineella ohjattu.
Pierburg alhaalta päin:

Pierburg ylhäältä päin:

(Kuvat sivulta http://www.gaznik.pl/opis_pierburg_28-30_2ee.html)
Saksankielinen manuaali: http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm
Toinen (Mersu): http://www.ruddies.business.t-online.de/se2eeMerc.htm
Toimintakaavio ja eri vaiheet: http://www.ruddies-berlin.de/2EEWirkungsweise.htm ([*] Alempana suomennoksia [**] Kaavio englanniksi: Picasaweb!)
2EE:n osanumerot: http://www.ruddies-berlin.de/Vergaser2EE_VW.htm
Paljon eri kaasarien räjäytyskuvia, manuaaleja ym. http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm
Englanninkielinen "Description of design and function" http://www.w201club.com/forum/index.php ... post&id=56
Englanninkielisiä 2E-E pdf:iä vikojen diagnosointiin: http://www.students.tut.fi/~ihonen/mb/
Taulukko ongelmista ja syistä: http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
Englanninkielinen hyvä räjäytyskuva ja suuttimet (2E2): http://8gt.ru/audi/100c3/html/6_1_15.html
Saksankielisten sanojen ja lauseiden kääntämiseen suosittelen Googlen kääntäjää. Esim. Firefoxiin on helppo lisätä kirjanmerkki avainsanalla (keyword) osoitteelle "http://translate.google.com/#de|en|%s" jolloin voi osoiteriville kirjoittamalla (avainsana käännettävä teksti) kääntää; esimerkiksi avainsanalla 'gdeen' voisi kääntää tekstin 'sieg heil, luftwaffe' kirjoittamalla osoiteriville "gdeen sieg heil, luftwaffe". (http://support.mozilla.org/en-US/kb/how-search-from-address-bar)
Suomennoksia:
Drehzahl = kierrosmäärä
Kühlmittel-Temp = jäähdytinnesteen lämpötila
Saugrohr-Temp = imuilman lämpötila
DK-Winkel = kaasuläpän (drosselklappe) asento (kulma)
DKA-Position = throttle actuator (drosselklappenansteller) position, eli alempana osa no. 4
Voitais porukalla avata tästä räjäytyskuvasta numeroidut osat: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm
8. Rikastinläpän (choke) käyttölaite (actuator)
a) Säätää käyntinopeutta koneen vasta lämmitessä
b) Säätää joutokäynnin nopeutta
c) Hidastettaessa polttoaineensyötön leikkaaminen
d) Koneen sammutus
6. Alipainesäädin
4. Kaasuläpän (throttle) käyttölaite
a) Käyttää kaasuläppää ja joutokäynnin ilmansäätöneulaa (air correction)
b) Rajoittaa koneen maksimikäyntinopeutta rajoittamalla polttoaineen syöttöä
2. Ohivirtauslämmitin (by-pass heater)
7. Uimurikammio
3. Kaasuläpän potentiometri
17. Joutokäyntikanava
18. Solenoidi
https://picasaweb.google.com/lh/photo/I ... directlink
1) Kakkoskammion kaasuläpän alipainetoiminen käyttölaite
2) Maadoitusjohto kaasarin rungosta venttiilikopan juureen
3) "Evacuation hose" = ilma pois käyttäjän kammiosta -> tanko vetäytyy sulkien kaasuläppää
4) "Admission hose" = ilmaa käyttäjän kammioon -> tanko työntää kaasuläppää aukinaisemmaksi
5) Ykköskurkku
6) Kakkoskurkku
7) Ykköskurkun ryyppyläppää ohjaava sähköinen käyttölaite
8) Ykköskurkun kaasuläpän käyttölaite, jota (mm.) kaasuvaijeri ohjaa
9) Ventilation shut-off valve
10) Uimurikammion polttoainehöyryjen ulosmeno (kone sammuksissa/joutokäynti) -> charcoal canister
11) Ohivirtauslämmittimen virtaliitin (by-pass heater)
12) Venttiilin solenoidi joka säätelee uimurikammion höyryjen kierrätystä
13) Ohjaussignaali tällä johdolla venttiilille (12)
14) Kaasuvaijerin kiinnitys
15) Kaasuläpän potentiometri
a) 1. vaiheen kaasuläpän asento/kulma (=kuormituksen tunnistus)
b) Kaasuläpän kulman muutosnopeus (pieni vai suuri kiihdytyksen rikastus kts. alempana)
c) Kaasuläpän liikkeen suunta (auki/kiinni) -> accel/decel (decel fuel cut-off)
d) Joutokäyntisignaali sytytykselle ja ->idle speed control
16) Joutokäyntiseosruuvi
17) Mikä lie letkulähtö ilmansuodatinboksin vänkärin puolelle
18) Joutokäynti-ilmasuutin (idle air nozzle)
Täällä sähköttömän version eli 2E2:n räjäytyskuva osat numeroituina ja nimettyinä: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html ja tuohon liittyen FFp:n artikkeli suomennettuine vianetsintävinkkeineen: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=121
Täällä vanhempi Pierburg-keskustelu: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=326101
Vapaata keskustelua Pierburgista ja mielellään juurikin tästä E-mallisesta, linkkejä, vinkkejä, ostoa ja myyntiä...