Kysymys DPF:stä
Valvoja: ffp jäsenet
Kysymys DPF:stä
Nyt tarvitsisin faktaa tai mutuakin DPF:n (hiukkassuodatin) toiminnasta. Kun 95% ajosta on maantieajoa (päivittäin maantietä 80km/h keskinopeudella 80 km ja 20km moottoritietä 110km/h keskinopeudella) . Näiden asioidenhan pitäisi vaikuttaa DPF:n puhdistumiseen ettei sen tarvitse alkaa tyhjäkäynnillä puhdistumaan. Huollon mukaan kaikki "oireet" johtuvat DPF:n toiminnasta.
Oireinahan olivat:
Nykiminen 1800-2000 kierroksilla.
Välillä moottorin kaasupolkimeen vastaamattomuus kylmänä liikkeelle lähdettäessä. Seurauksena moottorin sammuminen vaikka kytkin on pohjassa tai vaihde vapaalla. Välillä myös ehostettuna kunnon köhinällä ja tärinällä. Pahimmillaan vasta kolmas käynnistys on auttanut ja moottori pysynyt käynnissä.
DPF:n merkkivalo ei ole syttynyt kertaakaan.
Erittäin suuret kiitokset vastauksista. Alkaa pieni kuluttaja olemaan ns.pississä huolto-organisaatiota vastaan.
Autohan on Seat Leon FR 125kw tdi ´07
Jos intoa riittää niin kuulumisia auton käytöstä olen myös kirjoittanut Seat Clubin sivuille: nimimerkillä juusoa
Oireinahan olivat:
Nykiminen 1800-2000 kierroksilla.
Välillä moottorin kaasupolkimeen vastaamattomuus kylmänä liikkeelle lähdettäessä. Seurauksena moottorin sammuminen vaikka kytkin on pohjassa tai vaihde vapaalla. Välillä myös ehostettuna kunnon köhinällä ja tärinällä. Pahimmillaan vasta kolmas käynnistys on auttanut ja moottori pysynyt käynnissä.
DPF:n merkkivalo ei ole syttynyt kertaakaan.
Erittäin suuret kiitokset vastauksista. Alkaa pieni kuluttaja olemaan ns.pississä huolto-organisaatiota vastaan.
Autohan on Seat Leon FR 125kw tdi ´07
Jos intoa riittää niin kuulumisia auton käytöstä olen myös kirjoittanut Seat Clubin sivuille: nimimerkillä juusoa
Merkkivalo syttyy vain silloin jos suodatin on täynnä tai täyttymässä. Mitä nyt olen lueskellut niin tämä tilanne tulee lähinnä silloin kun autolla ajetaan paljon kaupunkiajoa. Itsellänihän näin ei ole vaan maantietä auto näkee ihan reilusti.
Ja tarkennuksena vielä se, että huollon mukaan nykiminen yms. johtuu nimen omaan DPF:n puhdistumisesta. Haluampa nähdä sen asian paperilla, että DPF:n puhdistuminen voi sammuttaa moottorin ja lopettaa kaasupolkimen toiminnan ilman, että missään on vikaa.
Ja tarkennuksena vielä se, että huollon mukaan nykiminen yms. johtuu nimen omaan DPF:n puhdistumisesta. Haluampa nähdä sen asian paperilla, että DPF:n puhdistuminen voi sammuttaa moottorin ja lopettaa kaasupolkimen toiminnan ilman, että missään on vikaa.
Ei nuo oireet kuulu kunnossa olevaan moottoriin. Itselläni on Octaviassa juuri sama BMN moottori enkä ole huomannut minkäänlaista nykimistä millään kierrosluvulla. DPF:n paine-eroanturi vaihdettiin takuuseen ja silloin syttyi DPF merkkivalo ja kohta moottorin vikavalo. Ymmärtääkseni tuon DPF:n suotimen merkkivalon ei kuulukkaan syttyä, paitsi jos järjestelmässä on jotakin vikaa.
Onkos sulle laitettu ohjelmistopäivitystä koskien hehkujen toimintaa? Mulle laittoivat huollosta kun kuulema jotkut olivat valittaneet huonosta käynnistyvyydestä kylmällä. Itse en tosin ole huomannut mitään poikkeavaa. Tosin eberiä tulee käytettyä ahkerasti että oikeita kylmäkäynnistyksiä ei juuri ole.
Onkos sulle laitettu ohjelmistopäivitystä koskien hehkujen toimintaa? Mulle laittoivat huollosta kun kuulema jotkut olivat valittaneet huonosta käynnistyvyydestä kylmällä. Itse en tosin ole huomannut mitään poikkeavaa. Tosin eberiä tulee käytettyä ahkerasti että oikeita kylmäkäynnistyksiä ei juuri ole.
Kävin auton huollosta, ei kuulema mitään vikaa. Pitäisi kuulema syventyä käyttöohjekirjaan paremmin (Sivu s.170, en viisastunut). Lopulta huoltoneuvoja totesi, että kyllä näistä DPF:stä tulee kysymyksiä ja lopulta asiakas tajuaa, että "se kuuluu asiaan". Voi kun saisin kirjallisena, mutta en saanut.
Vielä pois lähtiessä sanoin, että tälläinen 0c räntäkeli on juuri se ilma jolloin auto alkaa kenkkuamaan. Noh, köhien moottori käyntiin ja 50m ajon jälkeen tyylipuhdas sammuminen. Auto takaisin halliin -> Ei vikakoodeja. V-käyrä oli jos jossain tapissa joten otin auton ja ajoin töihin. En jaksa enää.
Vielä pois lähtiessä sanoin, että tälläinen 0c räntäkeli on juuri se ilma jolloin auto alkaa kenkkuamaan. Noh, köhien moottori käyntiin ja 50m ajon jälkeen tyylipuhdas sammuminen. Auto takaisin halliin -> Ei vikakoodeja. V-käyrä oli jos jossain tapissa joten otin auton ja ajoin töihin. En jaksa enää.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Tänään FedEx toimitti ovelle Hex-can-usb kaapelin ja hiukkasen kävin jo tutkimassa mitä arvoja auto minulle kertoo. Muuta outoutta ei 5min tutkimisella selvinnyt kuin se, että kaasun asennoksi OBD-II diagnostiikka kertoo itsepäisesti 95,7% painoi kaasua miten tahansa. Lämpötila-arvoja on niin pirukseen, että pitää selvitellä mikä on "normiarvo" ja mikä pielessä.
Mulla on nyt takana 48 000 km / 8kk, ja 2 kertaa on hiukkasvalo syttynyt kojetauluun. Molemmilla kerroilla kaupungissa ajellessani. Tielle ja runtua niin sammuu muutaman kilometrin päästä. Huollossa kysyin asiasta, kertoi että jos ajaa lyhyttä pätkää niin ei pääse suodatin puhdistumaan ts. lämmöt ei nouse tarpeeksi että lika palaisi pois, ja sytyttää valon. Jos ei saa valoa sammumaan/ei puhdistettua niin suodatin voi tukkeutua ja olla entinen. Jälkimmäisellä kerralla auto nyki ihan tosi pahasti edelliset 3 kilometriä ennenkuin valo syttyi. Näissähän on muutenkin jotain vikaa ton nykimisen suhteen olemassa, mulla ainakin nykii niin perhanasti alle 2000 kierroksilla joskus. Varsinkin rauhallisessa kaupunkimatelussa huomaa hyvin, että ihan kuin kaasussa ei olisi kuin 2 asentoa. Autooni on tietääkseni asennettu 2 softapäivitystä, kylmäkäynnistymiseen ja nykimiseen. Tämä nykiminen tammikuun alussa, kun valitin siitä huollossa, oli silloin vasta kysymällä saatu maahantuojalta. Koneena muuten tuo BMN.
Vaihda merkkikorjaamoa. Mielestäni vika ei ole DFP:n, vaan ihan jossain muualla. Nykiminen ja sammuminen ei ole normaalia.
Vaihda merkkikorjaamoa. Mielestäni vika ei ole DFP:n, vaan ihan jossain muualla. Nykiminen ja sammuminen ei ole normaalia.
Juu... nyt rupesi aivan jatkuvasti nykimään ja sytytteli moottorin vikavaloa. Kun tuo oli palanut jonkin aikaa, syttyi joskus myös DFP-valo. Molemmat sammuu itsekseen ja nykiminen lakkaa.
Vikakoodi huollossa:
DFP-suotimen paine-ero epäuskottava.
->
Paineanturi vaihtoon. Nyt ajettu 2000km ja vika pysynyt toistaiseksi poissa.
Vikakoodi huollossa:
DFP-suotimen paine-ero epäuskottava.
->
Paineanturi vaihtoon. Nyt ajettu 2000km ja vika pysynyt toistaiseksi poissa.
Tämähä mun "DPF-ongelma" ratkesi sillä, että imuilman lämpötila-anturi vaihdettiin. Se näytti kokoajan lämpötilaa 80c, anturin vaihdon jälkeen ongelmia ei ilmennyt. Tämäkin tieto piti itse huollolle kertoa koska vikakoodia asiasta ei missään vaiheessa tullut.
Onkohan kenelläkään kokemusta Miltekin Downpipestä (http://www.doc-power.com/index.php?page ... 3&sengine=), tällähän siis heivataan DPF-huitsin duudeliin. Ulkomaisilla foorumeilla laitosta on kehuttu ja ainakin Englannissa ei vaikuta katsastuksen läpäisemiseen. Mitenköhän tilanne suomessa? Lisääntyykö savutus niin paljon, että pomppaaa katsastuksessa?
Onkohan kenelläkään kokemusta Miltekin Downpipestä (http://www.doc-power.com/index.php?page ... 3&sengine=), tällähän siis heivataan DPF-huitsin duudeliin. Ulkomaisilla foorumeilla laitosta on kehuttu ja ainakin Englannissa ei vaikuta katsastuksen läpäisemiseen. Mitenköhän tilanne suomessa? Lisääntyykö savutus niin paljon, että pomppaaa katsastuksessa?
imuilman lämpötila-anturi vaihdettiin. Se näytti kokoajan lämpötilaa 80c, anturin vaihdon jälkeen ongelmia ei ilmennyt. Tämäkin tieto piti itse huollolle kertoa koska vikakoodia asiasta ei missään vaiheessa tullut.
Ihan mielenkiinnosta: Tutkittiinko huollossa autoa lainkaan kaapeli kiinnitettynä vai mitä siellä tehtiin/mistä maksoit?
Ihan mielenkiinnosta: Tutkittiinko huollossa autoa lainkaan kaapeli kiinnitettynä vai mitä siellä tehtiin/mistä maksoit?
Huollossa metsästivät vain vikakoodia, kolme tai neljä kertaa auto oli saamassa siellä valohoitoa. Itse tilasin ross-techilta kaapelin ja hetken tuumailun jälkeen alkoi huomio kiinnittymään tuohon +80c arvoon joka sinnikkäästi pysyi paikallaan.
Onneksi en sentään maksanut mistään kun autohan oli tuossa vaiheessa vasta 8kk ikäinen. Huollossa kyllä annettiin ymmärtää, että he eivät enää ala ilmaiseksi sitä tutkimaan jolloin sitten hommasin piuhan ja softan.
Uusin ongelma auton kanssa on tämä: http://juusoa.1g.fi/kuvat/Autot/Seat/Takalasi/ (takalasin lämppäri syttyi palamaan), mutta se onkin eri tarinaa sitten :-)
Passat 3C 2.0 - hiukkassuodattimen sijainti
Ohjelmassa olisi hiukkassuodattimen puhdistus netistä löytyvillä ohjeilla (keittämistä, huuhtelua ja kuivausta), koska uuden hinta on aivan törkeä. Kevään pienessä huollossa tehdyssä mittauksessa suodattimessa oli palamatonta massaa jo yli 50 grammaa (vaihtoraja muistaakseni 60 g). Ja nyt viime aikoina kone on tuntunut tukkoiselta ja onpa piru ruvennut putkikin vuotamaan/suhisemaan jostain alkupäästä. Varoitusvaloja suodattimen tukkeutumisesta ei ole näkynyt, mutta epäilen, että tuon vuotamisen vuoksi paineet eivät välttämättä kasva tarpeeksi, jotta anturit heräisivät tukkeutuneeseen suodattimeen. Autolla ajettu 182 000 km.
Autona 3C Passat -06 kahden litran koneella. Joku tuolla ylempänä jo kommentoikin, että (Seatin) hiukkasloukku sijaitsee lähellä turboa, eikä näin ollen lisäaineita tarvitse käyttää. Passatissakaan lisäaineet eivät ole käytössä, joten epäilen senkin suodattimen olevan jossain siellä alkupäässä. Olisiko jollain tarkempaa tietoa tuon sijainnista ja siitä, kuinka helppo tuo on irroittaa? Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus könytä auton alle.
Autona 3C Passat -06 kahden litran koneella. Joku tuolla ylempänä jo kommentoikin, että (Seatin) hiukkasloukku sijaitsee lähellä turboa, eikä näin ollen lisäaineita tarvitse käyttää. Passatissakaan lisäaineet eivät ole käytössä, joten epäilen senkin suodattimen olevan jossain siellä alkupäässä. Olisiko jollain tarkempaa tietoa tuon sijainnista ja siitä, kuinka helppo tuo on irroittaa? Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus könytä auton alle.
Onhan noita osa puhdistellut ja tulokset vaihtelevat. Bemaripuolella meinaavat että puhdistus toimii ok, mutta audipuolella eräs pönttö puhdistettiin, mutta eipä se auttanut, tukossa edelleen.
Itselläni oli aikanaan tuo likainen dpf käsissä ja luovutin puhdistuksen suhteen heti, se tavara on siellä niin piukassa ettei vapaaehtoisesti lähde mihinkään.
Pönttö sijaitsee parinkymmenen sentin päässä turbosta.
Suodatin ei tukkeudu vielä noissa kilsoissa, tai siis valoja se ei sytytä vättämättä. Onhan noihin ajettu yli 70g tuhkaa ilman ongelmia, se vain näkyy tehonpuutteena yläkierroksilla ja tihentyneinä polttoina.
Irroitusta varten tarvitset uudet tiivisteet, ehkä pinnapultteja, muttereita jne. Omasta dpf:stä hajosi kierteet irroituksessa, eli siinä olisi ollut lisäjumpan paikka että sen olisi saanut takaisin autoon.
Itselläni oli aikanaan tuo likainen dpf käsissä ja luovutin puhdistuksen suhteen heti, se tavara on siellä niin piukassa ettei vapaaehtoisesti lähde mihinkään.
Pönttö sijaitsee parinkymmenen sentin päässä turbosta.
Suodatin ei tukkeudu vielä noissa kilsoissa, tai siis valoja se ei sytytä vättämättä. Onhan noihin ajettu yli 70g tuhkaa ilman ongelmia, se vain näkyy tehonpuutteena yläkierroksilla ja tihentyneinä polttoina.
Irroitusta varten tarvitset uudet tiivisteet, ehkä pinnapultteja, muttereita jne. Omasta dpf:stä hajosi kierteet irroituksessa, eli siinä olisi ollut lisäjumpan paikka että sen olisi saanut takaisin autoon.
Eipä onnistunut operaatio, kun en tosiaan saatu autoa tarpeeksi ilmaan, että olisimme edes lähteneet repimään suodatinta irti. Lisäksi tuo Passatin suodatinhan on näemmä sellainen, että sen peseminen on tehty vaikeaksi/mahdottomaksi, kun suodattimen jälkeen on metrin verran kiinteää putkea (luulin, että se kiinteä osa on turbon suuntaan). Tokkopa tuota pesua viitsisi pakokaasun virtaussuunnan mukaan tehdä. Saksan Ebaystä näyttäisi saavan vähän ajettuja suodattimia 300-500 eurolla. Pitänee alkaa laskemaan omalle työlle hintaa...
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 12.1.2004 16:15
Uusia DPF:ä saapusalla myös UK:sta,täältä.
Tilasin omaan 2.0 -06 B7:n, tällä kurssilla kuljetuksineen 740€.
Puolet marmorin hinnasta.
Päädyin tähän kaavalla: (Korvausputki/rautakanki + lastu + asennus) = (uusi dpf + vaihtotyö)
Tilasin omaan 2.0 -06 B7:n, tällä kurssilla kuljetuksineen 740€.
Puolet marmorin hinnasta.
Päädyin tähän kaavalla: (Korvausputki/rautakanki + lastu + asennus) = (uusi dpf + vaihtotyö)
emännän ex autosta (opel) kun loukku meni tukkoon/paine ero oli liian suuri ja hinta oli vielä silloin siihen noin 2500e
nii otin sen pois alta,porasin rasia poralla kennon keskelle putken halkaisijan kokoisen reijän.
en murtanut loppua pois niin kone tunnisti että on pönttö paikallaan ja tavaraa sisällä,mutta ei ollut paine heittoja kun pääsi virtaamaan läpitte suoraan.
+ puoliksi pystyi laskemaan lisääntyneen alaväännön - ei tullut.
nii otin sen pois alta,porasin rasia poralla kennon keskelle putken halkaisijan kokoisen reijän.
en murtanut loppua pois niin kone tunnisti että on pönttö paikallaan ja tavaraa sisällä,mutta ei ollut paine heittoja kun pääsi virtaamaan läpitte suoraan.
+ puoliksi pystyi laskemaan lisääntyneen alaväännön - ei tullut.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 12.1.2004 16:15
Putko, kyllä osapuilleen 1k€ tulee kustannuksia kummallakin tavalla.
Tämän tietysti muuttaa tilanne jos lastun saa jostain hyvin edullisesti ja tekee työt/muutokset itse.
Marmorilla DPF:n vaihto tekee sen 2k€, ja se on jo liikaa.
Siis dorkaa kaikkinensa maksaa 'pöntöstä' kilo-euroja, sieppaa hiljasempaakin kaveria..
Tämän tietysti muuttaa tilanne jos lastun saa jostain hyvin edullisesti ja tekee työt/muutokset itse.
Marmorilla DPF:n vaihto tekee sen 2k€, ja se on jo liikaa.
Siis dorkaa kaikkinensa maksaa 'pöntöstä' kilo-euroja, sieppaa hiljasempaakin kaveria..
Olenko ymmärtänyt oikein, että Saksanmaalla DPF:n autoonsa valitseva uuden auton ostaja saa päätöksestään jotain verohelpotuksia? Eli ei ole ihme, että ~5 vuoden takaiset tuontiautot lähes poikkeuksetta sisältävät DPF:n. Suomessahan tällaisiin oikeasti ihmisten valintoihin vaikuttaviin (vero-)ratkaisuihin ei tueta - verotetaan vain polttoaineita tasaisesti, kerätään äyrit ja sanotaan, että "Joojoo, ollaan vihreitä".
Tämän tietysti muuttaa tilanne jos lastun saa jostain hyvin edullisesti ja tekee työt/muutokset itse.
Omaan aanelkkuun maksoi ko. operaatio 790€, sisältäen seuraavat toimenpiteet: DPF:n fyysinen tyhjennys (pönttö auki, sisuskalut veks-->tigillä takasin kasaan)+hiukkassuodattimen poisto auton ohjelmasta+Karalan softa...Tuohon toki tiivisteet ja uudet kuparimutterit turbon päähän, vajaa 30€...Eikä tarvinnut omia käsiä sotkea...;)
Siinä vielä kuvatusta kyseisestä kapistuksesta: http://i282.photobucket.com/albums/kk27 ... G_0016.jpg
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 12.1.2004 16:15
Jääkös tuo pönttö itsekseen polttelemaan, kun auton sammuttaa ? Jokusen kerran meinaan jää flektit huutamaan ja pikkasen haiskahtaa semmonen palaneen käry.
Mitään valoja ei mittaristoon kyllä ole syttynyt. Onkos tuo merkkivalo ikäänkuin täyttymisen merkki, jos syttyy ?
Ja autohan on diisseli Leon FR 2010.
Mitään valoja ei mittaristoon kyllä ole syttynyt. Onkos tuo merkkivalo ikäänkuin täyttymisen merkki, jos syttyy ?
Ja autohan on diisseli Leon FR 2010.
flektit jäähdyttää n. 1000 asteisen hiukkassuodattimen ja käry tulee juuri tuosta poltosta. Eli normaalia.
Kerro toki lisää, en olekkaan tiennyt että flekteillä ja hiukkassuodattimella on jokin yhteys...?Yltääkös niiden toimintasäde hiukkassuodattimelle asti vai onkos jossain vekottimissa jopa omat flektit DPF:lle...?
Esim. Leonissa DPF on moottorin ja tulipellin välissä joten kyllä sillä on vaikutusta jos flektit puhaltaa.
Moottoria noilla flekteillä onkin pääasiassa tarkoitus jäähdyttää...Mahtaa olla melko minimaalinen vaikutus DPF:n lämpötilaan, joka sijaitsee tässä autossa vielä moottorin takana...EI mahda olla niiden toiminta kohdistettu nimenomaan DPF:ään...;)
Palataanpa viimesyksyiseen asiaani. Tuolloin jäi siis Passatin DPF irroittamatta ja putsaamatta. Vieläkin kone käy ja kukkuu ilman virheilmoituksia ja mittarissa 191 000 km. Määräaikaishuolto on kuitenkin tilattu ja hauskuutin itseäni, kun kyselin samassa yhteydessä hiukkassuodattimen hintoja (siis pelkkä osa) marmoritiskin takaa:
- 'Economy'-osa (eli liekö kierrätetty?): 1449 e
- Uusi alkuperäinen: 2250 e
Voi tsiisus :)
Sain kuitenkin alkuperäisen osanumeron ja pienellä googlettelulla tilasin Ruotsista 8000 km ajetusta kolariautosta uuden pöntön. Posteineen karvan alle 4000 SEK, eli vajaat 450 e. Eihän se halpa ole siltikään, mutta että 1500 e tuohon pönttöön...
Seuraavaksi sitten katsellaan, että vaihdetaanko tuo itse, vai pistetäänkö vaihtoon tuossa määräaikaishuollon yhteydessä. Tulossa taas kiva loppusumma, kun ohjelmassa on kaikkien muiden kivojen juttujen lisäksi myös DSG:n öljynvaihto...
- 'Economy'-osa (eli liekö kierrätetty?): 1449 e
- Uusi alkuperäinen: 2250 e
Voi tsiisus :)
Sain kuitenkin alkuperäisen osanumeron ja pienellä googlettelulla tilasin Ruotsista 8000 km ajetusta kolariautosta uuden pöntön. Posteineen karvan alle 4000 SEK, eli vajaat 450 e. Eihän se halpa ole siltikään, mutta että 1500 e tuohon pönttöön...
Seuraavaksi sitten katsellaan, että vaihdetaanko tuo itse, vai pistetäänkö vaihtoon tuossa määräaikaishuollon yhteydessä. Tulossa taas kiva loppusumma, kun ohjelmassa on kaikkien muiden kivojen juttujen lisäksi myös DSG:n öljynvaihto...
Lastullahan tuon DPF:n saa ohitettua (tulossa omaan heti kun raha tilanne sallii) voi sitten heittää mäkeen tuon pöntön (tai hakata reiän sisälle jos ei halua katsastukseen putkea vaihtaa). päästöistä menee läpi ainakin Audifiins porukan kokemuksien mukaan helposti.
Vag konsernin hiukkasloukuthan toimii ns. jälkiruiskutuksella (suutin työntää ainetta männän päälle kun pako vena on auki) ja imusarjassa olevalla läpällä ilmavirtausta muuttamalla> saadaan lämpö tila DPF:ssä riittävän korkeaksi.
Kun taas esim. BMW:llä hiukkasloukussa on oma polttoaine suutin jolla tuo tyhjennys poltto hoidetaan.
Vag konsernin hiukkasloukuthan toimii ns. jälkiruiskutuksella (suutin työntää ainetta männän päälle kun pako vena on auki) ja imusarjassa olevalla läpällä ilmavirtausta muuttamalla> saadaan lämpö tila DPF:ssä riittävän korkeaksi.
Kun taas esim. BMW:llä hiukkasloukussa on oma polttoaine suutin jolla tuo tyhjennys poltto hoidetaan.
No, mielestäni sillä hiukkasloukulla on kuitenkin ihan oikea tarkoitus - niiden pienhiukkasten vähentäminen. Sen vuoksi ns. rautakankiratkaisu ei ole ensimmäisenä omalla listallani.
Olen yhä sitä mieltä, että Suomen lainsäädäntöä ja verotusta pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että hiukkasloukkujen valitseminen uuteen autoon ja niiden myöhempi vaihtaminen/päivittäminen olisi edes jossain määrin mielekästä. 1500 euron hinnalla se ei sitä missään määrin ole.
Olen yhä sitä mieltä, että Suomen lainsäädäntöä ja verotusta pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että hiukkasloukkujen valitseminen uuteen autoon ja niiden myöhempi vaihtaminen/päivittäminen olisi edes jossain määrin mielekästä. 1500 euron hinnalla se ei sitä missään määrin ole.
Samaa mieltä että verotusta muuttamalla touhuun saisi helposti mielekkyyttä, nyt sitä ei ole. Sama koskee raskasta kalustoa.
Bemarissa ihan samalla tavalla varsinaisten ruiskutussuuttimien ohjauksella hoidetaan DPF:n poltto, mitään ylimääräisiä polttoainesuuttimia ei ole.
Joissain uusissa dieseleissä voi olla urea l. Adblue -suutin ylimääräisenä putkistossa tai missä liekään, ennen SCR-kattia kuitenkin.
Bemarissa ihan samalla tavalla varsinaisten ruiskutussuuttimien ohjauksella hoidetaan DPF:n poltto, mitään ylimääräisiä polttoainesuuttimia ei ole.
Joissain uusissa dieseleissä voi olla urea l. Adblue -suutin ylimääräisenä putkistossa tai missä liekään, ennen SCR-kattia kuitenkin.
Ei sillä urealla vielä mitään henkilöautoissa tee kun menevät tämän hetkisistä euro normeista läpi. Hiukkassuodatinta ei pysty itse valitsemaan autoon, eikä ole ikinä voinutkaan, vaan se on ollut ihan vakiona tietyissä moottoreissa aikasemmin ja nykyään käsittääkseni löytyy kaikista uusista autoista.Verotushan suosii tällä hetkellä hiukkasuodatillisia autoja --> vähemmän päästöjä= pienempi vero. Suomen lainsäädännöllä ei pystytä vaikuttamaan autovalmistajan tekemiin päätöksiin suodattiemien vaihtamisessa :)
Suodattimen hintaa voi verrata esimerkiksi turboon; kallis osa vaihtaa minkä voi joutua joskus vaihtamaan, se on nykypäivän autoilua. Harmillista tässä on se kun automyyjät eivät ilmeisestikkään kerro/tiedä DPF:än toimintaa jollonka jos sellanen menee vaihtoon on ihmetys suuri. VW:llä taisi suodattimen iäksi olla määritetty 180tkm ja kaikki ylimenevä on bonusta mistä voi olla kiitollinen. Suodatin on yhtälailla jarrupalojen kanssa kuluva osa.
Ja pieni mutuilu tähän loppuun; jostain lukenu/kuullut että olisi tulossa(=lue hamassa tulevaisuudessa) niin tarkat päästöseurakset mistä näkisi onko suodatin tyhjentty :)
Suodattimen hintaa voi verrata esimerkiksi turboon; kallis osa vaihtaa minkä voi joutua joskus vaihtamaan, se on nykypäivän autoilua. Harmillista tässä on se kun automyyjät eivät ilmeisestikkään kerro/tiedä DPF:än toimintaa jollonka jos sellanen menee vaihtoon on ihmetys suuri. VW:llä taisi suodattimen iäksi olla määritetty 180tkm ja kaikki ylimenevä on bonusta mistä voi olla kiitollinen. Suodatin on yhtälailla jarrupalojen kanssa kuluva osa.
Ja pieni mutuilu tähän loppuun; jostain lukenu/kuullut että olisi tulossa(=lue hamassa tulevaisuudessa) niin tarkat päästöseurakset mistä näkisi onko suodatin tyhjentty :)
Hiukkassuodatinta ei pysty itse valitsemaan autoon, eikä ole ikinä voinutkaan, vaan se on ollut ihan vakiona tietyissä moottoreissa aikasemmin ja nykyään käsittääkseni löytyy kaikista uusista autoista.
Kyllä ainakin tuossa 2008 oli octavian hinnastossa valittavissa samantehoiset 1.9 77kW ja 2.0 103kW moottorit hiukkassuodattimella tai ilman. Olikohan tonni lisähintaa ja gramman suurempi co2-päästö hiukkassuodattimellisella versiolla. Vaan ei tainnut moni sitä valita.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Dpf/katalysaattori kombinaatio...Onko merkintä otteessa
Eli onko otteseen merkintä laitettu sikäli DPF on asennettu?
JOS ei ole merkintää niin saako hökötyksen heittää meneen tai seivästää lävitse jos siltä tuntuu...:) ? En ole 100% varma että onko omassani pelkkä diesel katti vaiko kompinaatio jossa molemmat härpäkkeet.
Kuinka paljon on eroa K-arvoissa DPF:llä ja ilman mittauksissa vai onko kenties kokonaan eri mittaussydeemat kun näitä testitään...?
Kiitos ja anteeksi ai niin kulkine on euro 3 tehtaalta mutta kuitenkin sakemannien 4 zonen (vihreä ) lupa ajella kaikissa kaupungeissa...
JOS ei ole merkintää niin saako hökötyksen heittää meneen tai seivästää lävitse jos siltä tuntuu...:) ? En ole 100% varma että onko omassani pelkkä diesel katti vaiko kompinaatio jossa molemmat härpäkkeet.
Kuinka paljon on eroa K-arvoissa DPF:llä ja ilman mittauksissa vai onko kenties kokonaan eri mittaussydeemat kun näitä testitään...?
Kiitos ja anteeksi ai niin kulkine on euro 3 tehtaalta mutta kuitenkin sakemannien 4 zonen (vihreä ) lupa ajella kaikissa kaupungeissa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hölmöys mielestäni tulee siinä että jos auto on euro 4 tai 5 mukaan otettu käyttöön, on savuarvo Suomessa aina 1,5 oli hiukkaspönttö tai ei. Naapurifoorumilla joku oli tuskaillut pöntöttömän BKD-TDI:n kanssa kun ei meinannut mennä leimasta läpi ennen kunnon "poljentoja".
Oma "vanha" pöntötön 1.9TDI menee ylemmän rajan mukaan, mutta minun leimakäynneillä aina alittanut 1,5 rajankin.
Oma "vanha" pöntötön 1.9TDI menee ylemmän rajan mukaan, mutta minun leimakäynneillä aina alittanut 1,5 rajankin.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Löyty perhealbumista..
Jep eli perhe albumin mukaan nykyiseen kotteroon on saanut ostaa jälkiasenteisen DPF/katalyytti suodattimen josta albumissa erikseen mainitaan että kun tuommoisen tällää paikolleen niin euro 3 luokan kulkine saa 4 vyöhyke oikeudet saksassa.
Kummallista toisaalta se että suomen rekisteröintikatsastuksessa asiasta ei osattu ottaa selvää (mukanani toki oli saksaksi dokumenttia että jotain "epänormaalia" kotterossa oli mutta tulkata sitä ei osattu) Joten otteseen ei tullut merkintään DPF:stä sikäli sellainen edes erikseen tulee sikäli sellainen autossa on?
Täytynee tänään ryömiä/ajaa montulle/nostaa ylös jotta pääsen tutkimaan että mikä toosa siellä oikein on...
Kummallista toisaalta se että suomen rekisteröintikatsastuksessa asiasta ei osattu ottaa selvää (mukanani toki oli saksaksi dokumenttia että jotain "epänormaalia" kotterossa oli mutta tulkata sitä ei osattu) Joten otteseen ei tullut merkintään DPF:stä sikäli sellainen edes erikseen tulee sikäli sellainen autossa on?
Täytynee tänään ryömiä/ajaa montulle/nostaa ylös jotta pääsen tutkimaan että mikä toosa siellä oikein on...
Partikkelisuodattimia
Ajattelin laittaa linkin josta hankin bemariin uuden DPF:n, (sittemmin vaihtunut Audi A4:een).
Saksan ebaystä löytyy firma joka tekee DPF:t käsin, sekä hinta on aivan toinen kuin alkuperäinen. Takuu 2 vuotta jne. Ei taida olla E-stanssausta pöntössä, mutta ei katsuri siitä sen kummemin kiukutellut.
http://kat-company.com
Puhuvat kyllä englantia vaikka saksalainen yritys onkin =).
Tilasin tuotteen ebayn kautta, toimitusaika reilu viikko, hinta 530 euroa asennus sarjalla -bmw 525d 2004:een. (marmorin hinta yli 1800 ecua)
Onneksi ei ole enää tuota ongelmaa Audin kanssa. =)
Jos muuten otteeseen on merkitty tuo DPF, niin tulevaisuudessa tulee ongelmia.
Katsastusmies sanoi että näitä ruvetaan muutaman vuoden sisällä tarkistelemaan.. Tiedä sitten puhuiko höpöjä.
Bemarissa oli suolistetulla DPF:llä K-arvo 0.64, kun laittoi uuden DPF:n, 0.01.
Saksan ebaystä löytyy firma joka tekee DPF:t käsin, sekä hinta on aivan toinen kuin alkuperäinen. Takuu 2 vuotta jne. Ei taida olla E-stanssausta pöntössä, mutta ei katsuri siitä sen kummemin kiukutellut.
http://kat-company.com
Puhuvat kyllä englantia vaikka saksalainen yritys onkin =).
Tilasin tuotteen ebayn kautta, toimitusaika reilu viikko, hinta 530 euroa asennus sarjalla -bmw 525d 2004:een. (marmorin hinta yli 1800 ecua)
Onneksi ei ole enää tuota ongelmaa Audin kanssa. =)
Jos muuten otteeseen on merkitty tuo DPF, niin tulevaisuudessa tulee ongelmia.
Katsastusmies sanoi että näitä ruvetaan muutaman vuoden sisällä tarkistelemaan.. Tiedä sitten puhuiko höpöjä.
Bemarissa oli suolistetulla DPF:llä K-arvo 0.64, kun laittoi uuden DPF:n, 0.01.
Katsuri sanoi että jos otteeseen on merkitty Euro 4 luokitus, niin K-arvo pitää olla jonkin tietyn raamin sisällä tulevaisuudessa. Ei osannut siihen muuta vastata.
Pyytämään vain tarjousta tuolta Kat-serviceltä, väitän että tulee huomattavasti halvemmaksi kuin orkkis osa. (Bemariin oli eberspächerin valmistama, ja siksi kaiketi hinta aivan posketon)..
Pyytämään vain tarjousta tuolta Kat-serviceltä, väitän että tulee huomattavasti halvemmaksi kuin orkkis osa. (Bemariin oli eberspächerin valmistama, ja siksi kaiketi hinta aivan posketon)..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa