1998 passat ahu savuttaa
Valvoja: ffp jäsenet
1998 passat ahu savuttaa
Mikäköhän mahtais olla vialla? Maf putsattu. vag-comilla katottu turbon arvot = OK. Voisko olla imusarja tukossa? EGR tulppausta tiedossa? auttakaahan viisaammat :) Avaanko turbon letkut ja tarkistan välykset? :O
Voi olla tukossa. EGR tulppaus on kannattavaa. Avaa ja tarkista. Ahtovuoto myös yksi todennäköinen vikakohde, yleensä vuotaa välijäähdyttimen päädystä jonka kyllä kuulee.
Onko tuo yleensä vaan putki irronnut vai tuleeko tohon välijäähyyn joku vaurio? Mulla suhaa sen verran kovaa, että päät kääntyy aika herkästi tuolla kaupungilla. Helpottas jos tietäs varaosien tarpeen ennen aukaisua. Ei tosin savuta sen vertaa että näkis edes pienemmässä vauhdissa.
Kele... mikäköhän tossa nyt on!?!
Öljyä on alkanu kulumaan ku diiseliä :D
Sen verran päivitystä edellisiin, että nyt on N75 vaihdettu ja EGR näytti olevan ihan puhdas joten en sitä tulpannu. Ton 75 vaihtamisen jälkeen vähäks aikaan hävis savuttelu.
Nyt kun kylmänä starttaa tulee sellanen savu että naapuritkin jo kattelee pitkään :D Eikä meinaa lähtee käyntiin kunnolla. Öljyä kuluu tollanen 1 litra / 1000 km!
Kiihdyttäessä kuuluu sellanen suhina/vinkuminen, jota mielestäni ei oo ennen kuulunu tai sit vaan oon tullu vainoharhaseks.
Oisko turbon päivät luetut? Voisko vag-comilla kattoo jotenki tarkemmin?
Öljyä on alkanu kulumaan ku diiseliä :D
Sen verran päivitystä edellisiin, että nyt on N75 vaihdettu ja EGR näytti olevan ihan puhdas joten en sitä tulpannu. Ton 75 vaihtamisen jälkeen vähäks aikaan hävis savuttelu.
Nyt kun kylmänä starttaa tulee sellanen savu että naapuritkin jo kattelee pitkään :D Eikä meinaa lähtee käyntiin kunnolla. Öljyä kuluu tollanen 1 litra / 1000 km!
Kiihdyttäessä kuuluu sellanen suhina/vinkuminen, jota mielestäni ei oo ennen kuulunu tai sit vaan oon tullu vainoharhaseks.
Oisko turbon päivät luetut? Voisko vag-comilla kattoo jotenki tarkemmin?
Kyllähän tuo öljyn kulutus voisi vaikka vähän ahdinvikaan viitata.
Itsellä ainakin parikin ahdinta on alkanut pitämään selkeämmin huomattavaa vihellystä/suhinaa vähän ennen kuin ovat ruvenneet työntämään öljyä urakalla läpi.
Alkuun on ollut juurikin tuota kylmänä/pidempään seisoneena käynnistäessä tuprauttelua. Joskus reilummin, joskus miedommin.
Tuo mainitsemasi 1 litra / 1000km on jo aika paljon. Ei välttämättä kauhean näkyvää savutusta vielä, mutta ihan liikaa se on kuitenkin.
Passatissa on vielä helppo ottaa turbon imupuolen letku irti ja tutkia sormituntumalla välykset. Poikittaista saa olla, öljynpaine keskittää ahtimen pyörinnän. Päittäisvälykseen hyvä nyrkkisääntö on se, että jos sitä on, niin sitä on liikaa.
Dieselissä on muuten sitten sellainen hieno ominaisuus, että kun turbo hajoaa totaalisesti ja rupeaa sylkemään öljyä imupuoleltakin läpi, niin moottori alkaa käymään tällä turbon lävitseen vuotamalla öljyllä ja luonnollisesti käy a) niin kauan kuin öljyä koneessa on b) aivan jumalattoman kovilla kierroksilla. Ja sitähän ei saa sitten sammutettua muuta kuin metodilla iso vaihde pesään ja kytkin ylös ja toivotaan että kytkin ja voimansiirto kestää...
Onpa tällätavoin ainakin yksi tuttava saanut autostaan moottorinkin silpuksi, kun DSG:llä tuota kytkin ylös-kikkaa oli vähän huono tehdä. :D
Eli suosittelisin tosiaan tarkastamaan tuon turbon ja jättämään turhat ajot ainakin pois, mikäli ahdin on väljä ja kunnes vika on korjattu. Ja miksei niitä viallisen auton turhia ajoja olisi hyvä tietty karsia, vaikkei se turbo väljä olisikaan...
Itsellä ainakin parikin ahdinta on alkanut pitämään selkeämmin huomattavaa vihellystä/suhinaa vähän ennen kuin ovat ruvenneet työntämään öljyä urakalla läpi.
Alkuun on ollut juurikin tuota kylmänä/pidempään seisoneena käynnistäessä tuprauttelua. Joskus reilummin, joskus miedommin.
Tuo mainitsemasi 1 litra / 1000km on jo aika paljon. Ei välttämättä kauhean näkyvää savutusta vielä, mutta ihan liikaa se on kuitenkin.
Passatissa on vielä helppo ottaa turbon imupuolen letku irti ja tutkia sormituntumalla välykset. Poikittaista saa olla, öljynpaine keskittää ahtimen pyörinnän. Päittäisvälykseen hyvä nyrkkisääntö on se, että jos sitä on, niin sitä on liikaa.
Dieselissä on muuten sitten sellainen hieno ominaisuus, että kun turbo hajoaa totaalisesti ja rupeaa sylkemään öljyä imupuoleltakin läpi, niin moottori alkaa käymään tällä turbon lävitseen vuotamalla öljyllä ja luonnollisesti käy a) niin kauan kuin öljyä koneessa on b) aivan jumalattoman kovilla kierroksilla. Ja sitähän ei saa sitten sammutettua muuta kuin metodilla iso vaihde pesään ja kytkin ylös ja toivotaan että kytkin ja voimansiirto kestää...
Onpa tällätavoin ainakin yksi tuttava saanut autostaan moottorinkin silpuksi, kun DSG:llä tuota kytkin ylös-kikkaa oli vähän huono tehdä. :D
Eli suosittelisin tosiaan tarkastamaan tuon turbon ja jättämään turhat ajot ainakin pois, mikäli ahdin on väljä ja kunnes vika on korjattu. Ja miksei niitä viallisen auton turhia ajoja olisi hyvä tietty karsia, vaikkei se turbo väljä olisikaan...
Taitaa olla turbo sökö... Päittäisvälystä näyttää olevan millin verran, joten se on varmaankin liikaa.
Kai se on alettava etsimään turboa autovahinkokeskuksen kautta vai kannattaako ostaa jostain muualta?
Paska tässä vaan on se, kun joka päivä pitäis kuitenki ajaa sellanen 120 km. Toivottavasti tuo kestäis niin pitkään kunnes "uuden" turbon saa kiinni. Onko muuten miten vaikee vaihtaa ite tuo puhallin?
Kai se on alettava etsimään turboa autovahinkokeskuksen kautta vai kannattaako ostaa jostain muualta?
Paska tässä vaan on se, kun joka päivä pitäis kuitenki ajaa sellanen 120 km. Toivottavasti tuo kestäis niin pitkään kunnes "uuden" turbon saa kiinni. Onko muuten miten vaikee vaihtaa ite tuo puhallin?
Milli päittäisvälystä on todellakin liikaa. Eiköhän se savutuksen syy löytynyt sieltä...
Käytetyn ahtimen ostaminen on aina arpapeliä. Voi kestää 100tkm, tai sitten pyhättömän viikon. Yksi vaihtoehto on myös huollattaa se ahdin, mutta se ei taida onnistua, jos auton pitäisi olla "kokoajan" ajossa...
Tehdaskunnostettuja ahtimia ja ahtimen huoltotoimenpiteitä myy Suomessa moni pulju, suht järkihinnoillakin vielä. Esim. Professional Motor, Pro Turbo, Tammer Diesel, Turbotukku jne.
Pitkittäiskoneisessa dieselissä toi turbon vaihtokin on aika helppo homma, siinähän se on näkösällä koko puhallin. Jos et tiedä, mitä oot tekemässä, niin suosittelisin etsimään jonkun kaveriksi, jolla on edes jonkinlaista kokemusta.
Ahtimen vaihdon yhteydessä kannattaa tietty uusia kaikki ahtimen tiivisteet. En tiedä millainen tuossa on ahdin, onko kiinteä pakosarja vai ei, mutta siitä riippuen pakosarjan-, ahtimen ja pakosarjan välinen ja downpipen tiiviste, sekä luonnollisesti kaikki ahtimen vesikierron ja öljybanjojen tiivisteet.
Jotkut suosittelevat myös ahtimen kiinnityspulttien uusimista (jos kiinteä pakosarja, niin mutterit).
Käytetyn ahtimen ostaminen on aina arpapeliä. Voi kestää 100tkm, tai sitten pyhättömän viikon. Yksi vaihtoehto on myös huollattaa se ahdin, mutta se ei taida onnistua, jos auton pitäisi olla "kokoajan" ajossa...
Tehdaskunnostettuja ahtimia ja ahtimen huoltotoimenpiteitä myy Suomessa moni pulju, suht järkihinnoillakin vielä. Esim. Professional Motor, Pro Turbo, Tammer Diesel, Turbotukku jne.
Pitkittäiskoneisessa dieselissä toi turbon vaihtokin on aika helppo homma, siinähän se on näkösällä koko puhallin. Jos et tiedä, mitä oot tekemässä, niin suosittelisin etsimään jonkun kaveriksi, jolla on edes jonkinlaista kokemusta.
Ahtimen vaihdon yhteydessä kannattaa tietty uusia kaikki ahtimen tiivisteet. En tiedä millainen tuossa on ahdin, onko kiinteä pakosarja vai ei, mutta siitä riippuen pakosarjan-, ahtimen ja pakosarjan välinen ja downpipen tiiviste, sekä luonnollisesti kaikki ahtimen vesikierron ja öljybanjojen tiivisteet.
Jotkut suosittelevat myös ahtimen kiinnityspulttien uusimista (jos kiinteä pakosarja, niin mutterit).
No jos tuossa nyt kerran käy niin, että joutuu turbon vaihtamaan, niin eikös siihen vois sit laittaa vähän isompaa tilalle? Suuttimetkin varmaan sit joutuis vaihtaa samalla...
Millanes viriturbo tuohon ois saatavilla mikä kävis suoraan tohon vanhan paikalle? Mistä kannattaa noita suuttimia kysellä ja minkä kokosia? Varmaan tosta jonkun 150 hp saa aika helpolla?
Millanes viriturbo tuohon ois saatavilla mikä kävis suoraan tohon vanhan paikalle? Mistä kannattaa noita suuttimia kysellä ja minkä kokosia? Varmaan tosta jonkun 150 hp saa aika helpolla?
Suosittelen vakavasti olla ajamatta tuolla ahtimella.
Dieselillä on ikävä taipumus tehdä kalliit temput jos ahdin päästää kovin paljon öljyä lävitseen (=hajoaa tuosta vielä lisää). Moottori nimittäin lähtee käymään omalla voiteluöljyllään ja sitä ei pysäytä sen pisteen jälkeen oikein mitään (ellei kytkin ole todella hyvä että saat vaihteella sammumaan).. muussa tapauksessa moottori parkuu niin kovilla kierroksilla kuin se suinkin pyörii siihen pisteeseen että kiertokanki tai vastaava tulee lohkosta pihalle tai kone leikkaa kiinni öljyn puutteeseen.
"Hauska" tilanne kun et voi tehdä muuta kuin seisoa vieressä ja kuunnella on moottori hajoittaa itsensä.
Dieselillä on ikävä taipumus tehdä kalliit temput jos ahdin päästää kovin paljon öljyä lävitseen (=hajoaa tuosta vielä lisää). Moottori nimittäin lähtee käymään omalla voiteluöljyllään ja sitä ei pysäytä sen pisteen jälkeen oikein mitään (ellei kytkin ole todella hyvä että saat vaihteella sammumaan).. muussa tapauksessa moottori parkuu niin kovilla kierroksilla kuin se suinkin pyörii siihen pisteeseen että kiertokanki tai vastaava tulee lohkosta pihalle tai kone leikkaa kiinni öljyn puutteeseen.
"Hauska" tilanne kun et voi tehdä muuta kuin seisoa vieressä ja kuunnella on moottori hajoittaa itsensä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa