Koitin etsiä, mutten löytänyt...
Eli Passat -03 74kw avb 370tkm savuttaa kylmänä lähinnä parissa ekassa kiihdytyksessä esim. risteyksestä. Kuitenkin vain jos siinä on hetken joutunut seisomaan. Jättää sellaisen siniharmaan pölläyksen, eikä ainakaan peileistä katsottuna ajossa savuta. Se on siis lähinnä savupilvi joka jää siihen paikkaan, ei seuraa perässä.
Savua alkaa kyllä tulemaan tyhjäkäynnilläkin kylmän startin jälkeen, jos antaa käydä useita minuutteja.
Ensimmäiset oireet tulivat, jos autolla oli ajettu maantietä/motaria ja annettu siitä jäähtyä vaikka yön yli. Nykyään pölläykset tulevat käytännössä joka aamu, vaikka ei olisi maitokauppaa kauempana käyty.
Kansiremontti tehty n. 50tkm sitten, jossa venttiilin varsien kumit vaihtui, turbo ilmeisesti vaihdettu noin 75 tkm sitten.. ( auto ostettu pörhöltä, ja siellä ainakin sanoivat vaihtaneensa turbon kun takuuseen vein auton huoltoon, liekkö vain puhdistaneet...) Kansiremonttia tehdessä männät eivät käyneet pois, mutta tasaiset hoonausjäljet näkyivät vielä sylintereissä.
Tandempumppu vuosi ilmaa, se on liimattu. Oireena oli kova jarrupoljin. Öljyn kulutus väheni huomattavasti, lähes loppui.
Huohotus erilliseen säiliöön, egr ollut katsastuksia lukuunottamatta tulpattuna, välijäähyssä parin millin reikä pohjassa josta mahdollinen öljy valuu pois. Maf vagcomilla katottuna ok. Ahdot ok. Pd "evry", mutta ei vaikutusta savutukseen oli se tai ei. Turbon öljyn paluuputki on auki.
Mitä sitten keksisi savutukseen? Vika vai ominaisuus...
Savutus kylmänä, avb
Valvoja: ffp jäsenet
Kylmäkäynnistys pölläytyksiin liittyen kannattaa tarkistaa hehkut. Oma avf koneellinen pölläytteli kans täs kun kelit vähä viileni. Sähkömittari käteen ja testaamaan hehkujen vastukset ja kaksi hehkua olikin mykkänä. Uudet hehkut noin 60e sarja ja vaihtoon menee noin vartti.
Ei kyllä pitäisi vaikuttaa enää ajossa savutukseen tämä vika, mutta kylmäkäynnistyksiin voi olla syynä...
Ei kyllä pitäisi vaikuttaa enää ajossa savutukseen tämä vika, mutta kylmäkäynnistyksiin voi olla syynä...
Ei tuu mitään koodeja, vaikka on rikki.
Kannattaa vain testata digimittarilla, että saa jotain järkeviä lukemia näyttöön, sitten testailee kaikki läpi sillä arvolla ja vertaa onko isoja heittoja. Kaksi oli mullakin hyvin lähellä arvoiltaan ja kaksi lähes nollilla vastuksen osalta.
edit: ja lähti mullakin käyntiin kun tyhjää ei siinä ollut mitään ongelmaa, vaikka hehkuja olikin pimeänä.
Kannattaa vain testata digimittarilla, että saa jotain järkeviä lukemia näyttöön, sitten testailee kaikki läpi sillä arvolla ja vertaa onko isoja heittoja. Kaksi oli mullakin hyvin lähellä arvoiltaan ja kaksi lähes nollilla vastuksen osalta.
edit: ja lähti mullakin käyntiin kun tyhjää ei siinä ollut mitään ongelmaa, vaikka hehkuja olikin pimeänä.
No niin, hehkut mitattu ja uudet asennettu. Yksi oli mykkänä. Huomenissa näkee kylmäkäynnistyksen sauhut.
Edit: Savutukset näyttää ainakin vähentyneen, jos ei kokonaan poistuneet. Toimenpiteitä: hehkut uusittu, polttoaineen lämpötilahuijaus poistettu, lamppuöljyä polttoaineen sekaan suuttimien puhdistumisen toivossa.
Lamppuöljykäsittelyn jälkeen käyntiääni ainakin pehmeni ja hiljeni niin paljon, että moniurahihnan kiristinpyörän laakerin rapinat erottui. Menee kiristin uusiksi, mutta onneksi paljastui ajoissa.
Vaihtoon menee vielä alipaineletkut ja tandempumppu kunhan tilaus saapuu.
Edit: Savutukset näyttää ainakin vähentyneen, jos ei kokonaan poistuneet. Toimenpiteitä: hehkut uusittu, polttoaineen lämpötilahuijaus poistettu, lamppuöljyä polttoaineen sekaan suuttimien puhdistumisen toivossa.
Lamppuöljykäsittelyn jälkeen käyntiääni ainakin pehmeni ja hiljeni niin paljon, että moniurahihnan kiristinpyörän laakerin rapinat erottui. Menee kiristin uusiksi, mutta onneksi paljastui ajoissa.
Vaihtoon menee vielä alipaineletkut ja tandempumppu kunhan tilaus saapuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa