Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii!
Valvoja: ffp jäsenet
Jos joku pk-seudulla tekee rahaa vastaan täällä olisi yksi asiakas. Ongelmana itselle on ettei ole työkaluja kun en täällä vakituisesti asu. 372tkm ajettu 110hv iv golffi potilaana. Ajelin helsinkiin Joensuusta ja lahden jälkeen meni limppiin eikä ole korjatunut sammuttelemalla joten vikakoodit vois samalla katsoa varmastikin.
Jos onnistuu niin paiskatkaa yv!
Jos onnistuu niin paiskatkaa yv!
Tänään tuli tehtyä omaan koneeseen (BKD) tuo putsi. Aikaa meni kolmisen tuntia, siihen kyllä tuli korjattua muutakin ja puhuttua työkavereiden kanssa jaskaa.
Kuten jo aiemmin on kerrottu, melko haastavassa paikassa on, mutta kuitenkin saavutettavissa. Auto nosturilla ylös, alapanssari irti (torxeja irti 8+3isompaa)->pakoputki irti turbolta taaksepäin (turboliitoksesta panta irti, kiinnityspultteja 3 irti ja pakoputken liitos irti)->EGR:n jäähdyttimen alapuolinen putki irti (2kuusiokolopulttia ja 2 mutteria), alipainekellon letku irti ja sen jälkeen voikin itse vaahdon sinne työntää, siinä se kaikkinensa. Kaikki mutterit ja pultit lähti itseltä helposti auki ja hommaa helpottaa todella paljon apinamaisen pitkät kädet. Lisäksi työkaluissa ei haittaa räikän jatkovarret. Loppujen lopuksi paljon pienempi homma kuin etukäteen pelkäsin. Turbolla oleva tiiviste on metallinen ja menee hyvin uudestaan paikalleen ja EGR:n massatiiviste oli ehjä ja sekin takas.
Ajoin ennen toimenpidettä 35km maantietä ja aika vikkelästi pakoputki jäähtyi tarpeeksi. Alipainekellon varsi ei tullut samalla tavalla löysäksi, kuin dawordilla, mutta helpommin liikkuvaksi kyllä. Muutama km lämmittelyä ja ensimmäinen motarin ramppi ja nasta lautaan niin komea musta savupilvi pöllähti :) Ei komplikaatioita tähän asti, kannatti tehdä. Kiitos kaikille.
Kuten jo aiemmin on kerrottu, melko haastavassa paikassa on, mutta kuitenkin saavutettavissa. Auto nosturilla ylös, alapanssari irti (torxeja irti 8+3isompaa)->pakoputki irti turbolta taaksepäin (turboliitoksesta panta irti, kiinnityspultteja 3 irti ja pakoputken liitos irti)->EGR:n jäähdyttimen alapuolinen putki irti (2kuusiokolopulttia ja 2 mutteria), alipainekellon letku irti ja sen jälkeen voikin itse vaahdon sinne työntää, siinä se kaikkinensa. Kaikki mutterit ja pultit lähti itseltä helposti auki ja hommaa helpottaa todella paljon apinamaisen pitkät kädet. Lisäksi työkaluissa ei haittaa räikän jatkovarret. Loppujen lopuksi paljon pienempi homma kuin etukäteen pelkäsin. Turbolla oleva tiiviste on metallinen ja menee hyvin uudestaan paikalleen ja EGR:n massatiiviste oli ehjä ja sekin takas.
Ajoin ennen toimenpidettä 35km maantietä ja aika vikkelästi pakoputki jäähtyi tarpeeksi. Alipainekellon varsi ei tullut samalla tavalla löysäksi, kuin dawordilla, mutta helpommin liikkuvaksi kyllä. Muutama km lämmittelyä ja ensimmäinen motarin ramppi ja nasta lautaan niin komea musta savupilvi pöllähti :) Ei komplikaatioita tähän asti, kannatti tehdä. Kiitos kaikille.
Tuli kans tehtyä tämä puhdistus avf koneeseen, vaikka ei nyt mitään ongelmia olovana ollutkaan koneen käytöksessä.
Helppo homma kyllä tähän pitkittäin koneelliseen passattiin. Ilmanputsarinkotelon kun ottaa pois, niin tilaa on jo hyvinkin sen jälkeen. Samalla kyllä pesin myös koko imusarjan, mutta oli oikeastaan ihmeenkin puhdas.
Mitä sitten tulee koneen käytökseen, niin vedot lähtee nyt 1500rpm kohdalta ja jatkuu pitkälle yli 3000rpm, eikä mitään piikkejä missään välissä. Ennen lähti vetämään vasta 2000rpm kohdalta ja siinä oli aivan selvä piikki ja sitten veto hyytyi 3000rpm kohdalla.
Laitoin tuollaisen noin 30cm putken pulloon ja puhalsin niin kauan että ilmestyi pakosarjaan vaahtoa näkyviin, sitten annoin muhia reilun puolituntia, mitä siinä kasailin sitä rauhakseen.
Samalla myös tuli otettua tuo huohotinputki pois käytöstä kokonaan, mikä lykkää sen koneeseen sisälle. Korvasin sen uudella putkella joka menee pulloon lokarin sisään. Ei pitäisi enää sotkea konetta sillä huohotusöljyllä.
Helppo homma kyllä tähän pitkittäin koneelliseen passattiin. Ilmanputsarinkotelon kun ottaa pois, niin tilaa on jo hyvinkin sen jälkeen. Samalla kyllä pesin myös koko imusarjan, mutta oli oikeastaan ihmeenkin puhdas.
Mitä sitten tulee koneen käytökseen, niin vedot lähtee nyt 1500rpm kohdalta ja jatkuu pitkälle yli 3000rpm, eikä mitään piikkejä missään välissä. Ennen lähti vetämään vasta 2000rpm kohdalta ja siinä oli aivan selvä piikki ja sitten veto hyytyi 3000rpm kohdalla.
Laitoin tuollaisen noin 30cm putken pulloon ja puhalsin niin kauan että ilmestyi pakosarjaan vaahtoa näkyviin, sitten annoin muhia reilun puolituntia, mitä siinä kasailin sitä rauhakseen.
Samalla myös tuli otettua tuo huohotinputki pois käytöstä kokonaan, mikä lykkää sen koneeseen sisälle. Korvasin sen uudella putkella joka menee pulloon lokarin sisään. Ei pitäisi enää sotkea konetta sillä huohotusöljyllä.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Marmorilta tarjosivat peltisen ja massatiivisteen mukaan, alkujaan oli peltinen alapäässä, joten aika fiilispohjalta näitä kait tehtaalla laiteltu
Tiivisteiden vaihto/lisäys onnistui yläpuolelta kun on tieto mitä tekee sekä kapeat ja pitkät kädet:) Sirinä kylmänä vedättäessä 2-3000 kierroksen välillä loppui
Tiivisteiden vaihto/lisäys onnistui yläpuolelta kun on tieto mitä tekee sekä kapeat ja pitkät kädet:) Sirinä kylmänä vedättäessä 2-3000 kierroksen välillä loppui
Totuuden hetki
Noniiiin, tänään testataan tämä sitten vihdoin. Kyllä se letku tuntumalta nyt meni sieltä EGR putken yläpäästäkin perille asti kun maltto tarpeeks pitkään kieputella ja uitella. Innostuin sit samalla purkamaan sen karstottuneen imusarjankin pois tuosta ja alottamaan puhdistusoperaation! Yllättävän kivuttomasti lähti irti ihan normi kuusiokololla kikkailemalla.
Ps. Kamalinta sontaa ikinä tuo karstascheisse imusarjassa. Enkä enää ikinä edes yritä millään muulla rassata sitä pois sieltä koloista kun polttamalla. Eilen kun alotin niin en kehdannut tässä kaupunkialueella rivitalojen keskellä sitä hirveesti poltella vaan tyydyin käsipelissä rassaamaan - virhe. Menee ikä ja terveys eikä kaikkea saa kuitenkaan pois. Tänään vien sen tuonne jonnekin hiekkamontulle ja tuikkaan tuleen, katotaan miten irtoo.. :D
edit: Hmm.. Nyt olis käsittely tehty, ehti muskelit muhia aika reilun aikaa kun ei meinannu ruuvit pysyä käsissä kokoomisvaiheessa. Ei tullut kaikki tehot takas mun mielestä, en tiedä johtuko siitä etten tässä kaupunkialueella oikein päässy polkemaan tuota vai eikö mennyt aineet kunnolla perille vai....Veikkaan etten saanut vaan kunnolla annettua runtua tolle koneelle. Pitää joku päivä tuutata vielä lisää ainetta ja käydä polkemassa oikein tunteella tuolla jossain maaseudulla... :b Voi toki olla joku "isompikin" vika. Alipainetsydeemeissä tjms. Tai sit on ahtovuoto, en tiiä kun ei oo mittaria. Limppiin en kyllä saanu millään, et se on jo positiivista!
Ps. Kamalinta sontaa ikinä tuo karstascheisse imusarjassa. Enkä enää ikinä edes yritä millään muulla rassata sitä pois sieltä koloista kun polttamalla. Eilen kun alotin niin en kehdannut tässä kaupunkialueella rivitalojen keskellä sitä hirveesti poltella vaan tyydyin käsipelissä rassaamaan - virhe. Menee ikä ja terveys eikä kaikkea saa kuitenkaan pois. Tänään vien sen tuonne jonnekin hiekkamontulle ja tuikkaan tuleen, katotaan miten irtoo.. :D
edit: Hmm.. Nyt olis käsittely tehty, ehti muskelit muhia aika reilun aikaa kun ei meinannu ruuvit pysyä käsissä kokoomisvaiheessa. Ei tullut kaikki tehot takas mun mielestä, en tiedä johtuko siitä etten tässä kaupunkialueella oikein päässy polkemaan tuota vai eikö mennyt aineet kunnolla perille vai....Veikkaan etten saanut vaan kunnolla annettua runtua tolle koneelle. Pitää joku päivä tuutata vielä lisää ainetta ja käydä polkemassa oikein tunteella tuolla jossain maaseudulla... :b Voi toki olla joku "isompikin" vika. Alipainetsydeemeissä tjms. Tai sit on ahtovuoto, en tiiä kun ei oo mittaria. Limppiin en kyllä saanu millään, et se on jo positiivista!
Jos sulla oli limppi vika mikä kielii jumittavasta vnt joka taas nostaa ne ahdot pilviin niin
Sinällään homma toimi kuten pitikin jos limppi katosi kokonaan.. säästi ainakin turbon puhdistuksen tai mahd. vaihtamisen jonka moni on limp moden takia tehnyt.
Koska viimeks olet saanut autolla päästeltyä +4000rpm? Meinaan sitä että millainen muisti kuva on jäänyt tehoista jos ne vielä tuntuisi hukassa olevan?
Mulla oli tämä kaava joka muutti auton täysin ja halvalla.
-uudet alipaine letkut
-n75 venttiilin vaihto n18 venttiiliin (n75 toimi mutta oli hitaampi varmaan vuosien kuluttamana)
-Egr tulppaus sokeella tiivisteellä.
-taka vaimennin pois+ilman otto koteloon intage putket maskin etuosaan ja uus paneeli.
-uusi orginaali maffi (vanha jätätti vähän)
-naftan suodatin
-Mr muscle puhdistus ja +5 vetoa 3.vaihteella +4000rpm
-Forte diesel contidioner tankkiin ja 10km ajoa 3.vaihteella 110km/h lasissa.
-Castrolin öljyt (koneen ääni tasoittui näiden jälkeen)
-Evry mod
Eli melki perus jutut mitä saa halvalla ihan itse tehtyä.
Sinällään homma toimi kuten pitikin jos limppi katosi kokonaan.. säästi ainakin turbon puhdistuksen tai mahd. vaihtamisen jonka moni on limp moden takia tehnyt.
Koska viimeks olet saanut autolla päästeltyä +4000rpm? Meinaan sitä että millainen muisti kuva on jäänyt tehoista jos ne vielä tuntuisi hukassa olevan?
Mulla oli tämä kaava joka muutti auton täysin ja halvalla.
-uudet alipaine letkut
-n75 venttiilin vaihto n18 venttiiliin (n75 toimi mutta oli hitaampi varmaan vuosien kuluttamana)
-Egr tulppaus sokeella tiivisteellä.
-taka vaimennin pois+ilman otto koteloon intage putket maskin etuosaan ja uus paneeli.
-uusi orginaali maffi (vanha jätätti vähän)
-naftan suodatin
-Mr muscle puhdistus ja +5 vetoa 3.vaihteella +4000rpm
-Forte diesel contidioner tankkiin ja 10km ajoa 3.vaihteella 110km/h lasissa.
-Castrolin öljyt (koneen ääni tasoittui näiden jälkeen)
-Evry mod
Eli melki perus jutut mitä saa halvalla ihan itse tehtyä.
Tuli eilen tehtyä Mr Muscle käsittely ATJ tiptronic passattiin, ajettu 416 tkm. Auto on talvet rouvan käytössä eikä se saa varmastikkaan tarpeeksi kierroksia tällöin ja paikat pääsee karstoittumaan. Keväällä kun otin pirssin omaan säännölliseen työajoon niin alkoi tulla näitä limb modeja kylmällä koneella motarikiihdytyksissä jne. Koitin kesän ajan aina reippaammin kiihdytellä motarin ramppeja jne, niin heinäkuun puolen välin jälkeen huomasin että limbit ovat poissa. Kokeilun vuoksi tuli silti eilen tehtyä Mr Muscle käsittely. Hyvin näyttäisi tosiaan toimivan. Ainoa vaan kun täällä puhutaan kunnon polkaisun jälkeisestä mustasta pilvestä niin tuo jäi jotenkin vaisuksi :) Liukkaasti tuntuisi auto kulkevan, mutta vielä ei ole paljoa kilometrejä takana, katsotaan miten tilanne kehittyy pitemmällä aika välillä. Tämän hetkiset kokemukset ovat silti erittäin positiiviset. Ja helppo oli tehdä tuohon kokoonpanoon, olisko 2 h mennyt kaikkinensa, kun piti kuumaa konetta koittaa jäähdytellä ennen aineiden laittoa.
Daword:
Muistikuva tehoista on aika hyvä. Evryn kanssa on tullut ajeltua. Tuo on aikaisemmin melkeinpä "naulannut" penkkiin (heh) kun on 2/3 vaihteella repässyt, mutta nyt kyllä uupuu alhaalta tehoja ja paljon. Ylärekisteri pelaa nyt paremmin, ennen tuntu uupuvan pahasti ennen punarajaa, nyt laulaa kyllä sinne asti ihan nätisti.
Itsekin pitäisi kaikki alipaineletkut uusia varulta, maffin toimivuudesta ei tietoa, todennäkösesti sökö, kun en itse ole sitä vaihtanut. EGR ei siis ole tulpattu,
(Oisko jollain muuten Jyväskylässä valmiita laippoja tuohon EGR:än yläpäähän??)
naftasuodattimen vaihdoin viime vuonna, vois oikeestaan senkin vaihdella, öljyt vaihdoin vasta, kone kuulostaa hyvältä, Fortea en oo koskaan testannu. Täytys melkein testailla noita sun tekemiä juttuja.
Niin ja N75 toimivuudestakaan ei oo oikein tietoa. Täytys vissiin jotenkin testailla noita alipainelaitteita.
Edit: Semmonen lisämuistikuva vielä tehoista: ennen kytkin(vai vauhtipyörä) räpätti melkosesti, kun rupes vääntämään siinä vajaassa kahdessa tonnissa täydellä paineella, nyt ei oo merkkiäkään semmosesta.
En sit tiedä myöskään, voisko olla niin, että puhdistetusta imusarjasta olis vielä niin paljon irronnut moskaa, että olis sotkenut turbon heti uudestaan. En sit tiiä, tuskin se irtonokimoska kovin pitkään siellä pyörii, luulis puhaltelevan läpi...?
Muistikuva tehoista on aika hyvä. Evryn kanssa on tullut ajeltua. Tuo on aikaisemmin melkeinpä "naulannut" penkkiin (heh) kun on 2/3 vaihteella repässyt, mutta nyt kyllä uupuu alhaalta tehoja ja paljon. Ylärekisteri pelaa nyt paremmin, ennen tuntu uupuvan pahasti ennen punarajaa, nyt laulaa kyllä sinne asti ihan nätisti.
Itsekin pitäisi kaikki alipaineletkut uusia varulta, maffin toimivuudesta ei tietoa, todennäkösesti sökö, kun en itse ole sitä vaihtanut. EGR ei siis ole tulpattu,
(Oisko jollain muuten Jyväskylässä valmiita laippoja tuohon EGR:än yläpäähän??)
naftasuodattimen vaihdoin viime vuonna, vois oikeestaan senkin vaihdella, öljyt vaihdoin vasta, kone kuulostaa hyvältä, Fortea en oo koskaan testannu. Täytys melkein testailla noita sun tekemiä juttuja.
Niin ja N75 toimivuudestakaan ei oo oikein tietoa. Täytys vissiin jotenkin testailla noita alipainelaitteita.
Edit: Semmonen lisämuistikuva vielä tehoista: ennen kytkin(vai vauhtipyörä) räpätti melkosesti, kun rupes vääntämään siinä vajaassa kahdessa tonnissa täydellä paineella, nyt ei oo merkkiäkään semmosesta.
En sit tiedä myöskään, voisko olla niin, että puhdistetusta imusarjasta olis vielä niin paljon irronnut moskaa, että olis sotkenut turbon heti uudestaan. En sit tiiä, tuskin se irtonokimoska kovin pitkään siellä pyörii, luulis puhaltelevan läpi...?
Viimeksi muokannut Forcone, 16.8.2012 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään tuli omaan väkkärään (Jetta -06 BKD) tehtyä Muscle käsittely, ihan vaan "ennakoivana huoltona" :). Mitään suurempia häiriöitä ei ollut, VNT- tankokin liikkui ihan herkästi, joten mitään mahdottomia muutoksiakaan en odottanut.
Huomattavasti helpompi juttu mitä luulin. Tein homman alakautta, ylhäältä en tehnyt muuta, kun avasin konepellin, että saa valoa kohteeseen ;). Suurin työ oli pohjapanssarin irroitus ja kiinnilaitto. Muuta en purkanut, kuin EGR jäähyn ja turbon / pakosarjan välisen putken pois (2 kpl 6mm kuusiokolopulttia ja 2 mutteria). Sitten uitin 8mm nylonputkea turbon pakopuolelle EGR:n putken liitoksesta ja putken toiseen päähän muskelipullo.
Laitoin Musclepulloon sellaisen suuttimen jostain spraypullosta, jossa on n. 2cm pituinen ja n.5-6 mm paksu putki. 8mm nylonputki meni juuri sopivan tiukasti tuohon suuttimen putken päälle ja sitten ei muuta, kuin vaahdot tötteröön ja palikat paikoileen ja koeajolle.
Kävin ajamassa motarilla n. 20 kilsan lenkin (+3000 rpm) että mömmöt palaa kunnolla pois. Kyllä sieltä putken päästä jonkinlainen pölläys tuli, kun ekan kerran reillummin polkas :). Hyvä, että moni on saanut avun turbo probleemiin noin helposta ja halvasta tempusta.
Huomattavasti helpompi juttu mitä luulin. Tein homman alakautta, ylhäältä en tehnyt muuta, kun avasin konepellin, että saa valoa kohteeseen ;). Suurin työ oli pohjapanssarin irroitus ja kiinnilaitto. Muuta en purkanut, kuin EGR jäähyn ja turbon / pakosarjan välisen putken pois (2 kpl 6mm kuusiokolopulttia ja 2 mutteria). Sitten uitin 8mm nylonputkea turbon pakopuolelle EGR:n putken liitoksesta ja putken toiseen päähän muskelipullo.
Laitoin Musclepulloon sellaisen suuttimen jostain spraypullosta, jossa on n. 2cm pituinen ja n.5-6 mm paksu putki. 8mm nylonputki meni juuri sopivan tiukasti tuohon suuttimen putken päälle ja sitten ei muuta, kuin vaahdot tötteröön ja palikat paikoileen ja koeajolle.
Kävin ajamassa motarilla n. 20 kilsan lenkin (+3000 rpm) että mömmöt palaa kunnolla pois. Kyllä sieltä putken päästä jonkinlainen pölläys tuli, kun ekan kerran reillummin polkas :). Hyvä, että moni on saanut avun turbo probleemiin noin helposta ja halvasta tempusta.
Tähän vielä maininta että tuossa viikko takaperin ahtomittari näytti 3.vaihteella kiihdytyksessä 1.5bar (ennen max 1.1bar) no rauhaisa kaupunki pyöritys oli kerännyt mömmöö jonnekkin.
Tein 3 terävää kiihdytystä 3. +4000rpm ja ahdot sen jälkeen palasi tasaiseen 1.1
eli ahto mittarilla helppo ennakoida mahdollinen karstan muodostuminen ennenkuin on liian myöhäistä. muskelin jälkeen ajettu jotain 6tkm nyt, eikä limppejä ole tullut.
Tein 3 terävää kiihdytystä 3. +4000rpm ja ahdot sen jälkeen palasi tasaiseen 1.1
eli ahto mittarilla helppo ennakoida mahdollinen karstan muodostuminen ennenkuin on liian myöhäistä. muskelin jälkeen ajettu jotain 6tkm nyt, eikä limppejä ole tullut.
235tkm ajettu BKD DSG, oli jo niin pahana ettei herkistynyt vaahtokylvyllä. Vipu liikkuu mutta melko pahasti takerrellen.
Veikkaisin että DSG:llä jos ajetaan aina D:llä ja suh nätisti niin tulee helpommin/aiemmin ongelmia ahtimen jumimisen kanssa, kun moottorin kierrokset pysyy aina alle 3000 ja vnt ei liiku koko aluella.
Veikkaisin että DSG:llä jos ajetaan aina D:llä ja suh nätisti niin tulee helpommin/aiemmin ongelmia ahtimen jumimisen kanssa, kun moottorin kierrokset pysyy aina alle 3000 ja vnt ei liiku koko aluella.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Hmm, ihan aihetta sivutakseni.
Bongasin robbarista. Turbo and egr cleaneria, ihan spray pullossa.
Toimiikohan tuo samalla lailla, mut ilman pelkoo syöpymistä yms jutuista
?
Putsailin EGR+imusarjan läppämoottoriyhdistelmää omastani yksi ilta tuolla Valvoline EGR+Turbo Cleanerilla ja ainakin siinä hommassa liotti karstaa minusta varsin tehokkaasti. Toiminee myös turboille kun purkissakin niin sanotaan.
Janteri:
Ei toimi ellei vaajtoonnu.. valuu vaan eikä puhdista ainakaan egr kautta käytettynä.
Tdifreak:
Saitko aineem varmasti oikeaan paikkaan ja vaikutus aika riittävän pitkä sekä ainetta riittävästi.
Voihan se alipaine kellon varsikin jumittaa mutta harvemmin
Tuskin tarvii pelätä alumiinin syöpymistä ellei jätä ainetta viikoksi.
Ei toimi ellei vaajtoonnu.. valuu vaan eikä puhdista ainakaan egr kautta käytettynä.
Tdifreak:
Saitko aineem varmasti oikeaan paikkaan ja vaikutus aika riittävän pitkä sekä ainetta riittävästi.
Voihan se alipaine kellon varsikin jumittaa mutta harvemmin
Tuskin tarvii pelätä alumiinin syöpymistä ellei jätä ainetta viikoksi.
Noi bkd on putsaantunut täälläkin pariin otteeseen mutta pitää täyttää säästelemättä oikeen reippaasti, mutta toki jos siellä jotain muuta on niin sitten menee purkamiseks.. mutta voihan vika olla muuallakin kuin vnt siivissä, irrottaa tangon vnt kellosta ja kattoo takerteleeko vielä. ei ole.mahdotonta että kellossa vikaa (havaitsee toki purku vaiheessa)
Yhdessä oli toi vnt tangon vivusto ottanut ruostetta ja muuta saissee itteensä, wd40 ja liikuttelua notkisti sen.
Yhdessä oli toi vnt tangon vivusto ottanut ruostetta ja muuta saissee itteensä, wd40 ja liikuttelua notkisti sen.
Ei onnaa, ei
Vielä pitää kerran spämmiä.
Tänään tein vielä varulta kolmannen Mr.Muscle-käsittelyn niin, että yritin jumppailla jumivaa VNT-tankoa aineiden vaikuttaessa sisällä. Siltikään en saanut sitä herkistymään vaikka miten jumppailin. Tanko ei oikein sormivoimin tahdo liikkua. Onko tuo nyt sitten yksinkertaisesti niin karstassa, että muskeli ei jaksa sitä sulattaa. Tietänee siis pakosarjan irrotusoperaatiota, kun tuo AHF on kyseessä. Miten lie jäätävä urakka sekään on. Ei millään inspiroisi tehdä.. :D
Positiivista on se, että limppiin ei tuntuisi menevän enää millään, tosin on vähän kuin jatkuvassa limpissä kokoajan tuon tehonpuutteen takia. Minkähän poppakonstin tuolle keksisi.
Daword: onko toi tangon irrottaminen millanen homma? AHF:ssä se on siellä vähän takana alhaalla piilossa, niin en nää sinne et mitä siellä tapahtuu. Et voisko se jopa olla sit tosta kellosta kiinni... Tiedäpä tuota sitten.
Tänään tein vielä varulta kolmannen Mr.Muscle-käsittelyn niin, että yritin jumppailla jumivaa VNT-tankoa aineiden vaikuttaessa sisällä. Siltikään en saanut sitä herkistymään vaikka miten jumppailin. Tanko ei oikein sormivoimin tahdo liikkua. Onko tuo nyt sitten yksinkertaisesti niin karstassa, että muskeli ei jaksa sitä sulattaa. Tietänee siis pakosarjan irrotusoperaatiota, kun tuo AHF on kyseessä. Miten lie jäätävä urakka sekään on. Ei millään inspiroisi tehdä.. :D
Positiivista on se, että limppiin ei tuntuisi menevän enää millään, tosin on vähän kuin jatkuvassa limpissä kokoajan tuon tehonpuutteen takia. Minkähän poppakonstin tuolle keksisi.
Daword: onko toi tangon irrottaminen millanen homma? AHF:ssä se on siellä vähän takana alhaalla piilossa, niin en nää sinne et mitä siellä tapahtuu. Et voisko se jopa olla sit tosta kellosta kiinni... Tiedäpä tuota sitten.
Mr muckle käsittely AJM 85kw PD moottoriin. Oireet tässä 400tkm työnnetyssä tulivat nypytyksen muodossa 2500rpm eteenpäin.
Ensimmäisessä käsittelyssä en ainetta päästänyt puoltakaan pulloa ja lopputuloksena nypytys siirtyi 3000-4000rpm väliin.ZZZZ
Seuraavan päivänä korkkaamaton pullo ja kaikki putkeen, tässä oli hyvä olla rättejä apuna jotta saa tuon vaahdon pysymään kohteessa ;)
Lopputulemana ei nypytä enää ;) Ei pölläyksiä missään vaiheessa startissa eikä ajossa.
Tässä aikaisemmin on puhuttu limpmodesta, antaako vikavalon kojetauluun vai mitenkä ilmenee?
Jotenkin tuntuu että voimaa ei ole vaikkei nypytäkkään enää. Onko näistä alipaineviidakon letkutuksista joku erityisen tärkeä? Tulipellissä 2 kpl alipainelaitteita joissa 1JO906627(7.22903.20).
Kellon testasin alipaineella ja letkukin ehjä
Tandempummpu vaihdettu
Nokka ja nostajat uudet
130:n suuttimet
polttoainesuodatin
Kampuran asentotunnistin
Ensimmäisessä käsittelyssä en ainetta päästänyt puoltakaan pulloa ja lopputuloksena nypytys siirtyi 3000-4000rpm väliin.ZZZZ
Seuraavan päivänä korkkaamaton pullo ja kaikki putkeen, tässä oli hyvä olla rättejä apuna jotta saa tuon vaahdon pysymään kohteessa ;)
Lopputulemana ei nypytä enää ;) Ei pölläyksiä missään vaiheessa startissa eikä ajossa.
Tässä aikaisemmin on puhuttu limpmodesta, antaako vikavalon kojetauluun vai mitenkä ilmenee?
Jotenkin tuntuu että voimaa ei ole vaikkei nypytäkkään enää. Onko näistä alipaineviidakon letkutuksista joku erityisen tärkeä? Tulipellissä 2 kpl alipainelaitteita joissa 1JO906627(7.22903.20).
Kellon testasin alipaineella ja letkukin ehjä
Tandempummpu vaihdettu
Nokka ja nostajat uudet
130:n suuttimet
polttoainesuodatin
Kampuran asentotunnistin
no nyt kun voi aika varmasti olettaa että Vnt tanko liikkuu ja siivet ovat vapaat.
Niin tehoon suorainen vaikutus on Maf anturilla, eli maf arvot loggaileen vagcomilla, onnistuu monessakin huolto paikassa hinnat 20-30e/luku (itse orginaali maf 60-90e)
Voisit kuitenkin ottaa maf anturin liittimen irti ja lähtee testaan tuleeko enempi tehoa.. jos tulee niin uusi maffi hankintaa.
Kaikki alipaine letkut ovat tärkeitä. (voi irroittaa ja koittaa puhaltamalla/imasemalla vuotaako(toinen pää siis tukittuna) kudospunos letkuista kun ei aina voi olla varma ilman tarkistusta.. myös kaikkien vaihto on aika simppeliä
Egr laippaaminen umpeen saattaa auttaa. (supistava tiiviste jos moottori tyyppiin ei sovi umpinainen tiiviste)
ilman suodatin vaihtoon sekä polttoaine suodatin ja Forte tai muu vastaava löpön lisäaine tankkiin (n 10l naftaan) ja vaihtelevaa ja osittain kovaa ajoa saattaa parantaa kaasun vastaavuutta.
Limpmode= tulee 3. 4 .5 vaihteilla 3.vaihteella +3000rpm ja isommilla vaihteilla voi tulla jo +2000rpm kohdalla
Se katkasee tehot tuntuvasti ja autosta katoaa ahdot. Palautuu vasta uudelleen käynnistyksen jälkeen. ei herätä vika valoa koetaulussa.
Limp mode tuulee vain ajossa, ei siis ole jatkuvasti päällä. (yleisin syy viallinen N75 tai vnt jumittaa)
N75 voi vaihtaa Egr ohjaavaan n18 solenoidiin vaikka testi mielessä ennen uuden hankkimista.
Oliskohan ne kaikki tärkeimmät olleet nyt tässä.
Niin tehoon suorainen vaikutus on Maf anturilla, eli maf arvot loggaileen vagcomilla, onnistuu monessakin huolto paikassa hinnat 20-30e/luku (itse orginaali maf 60-90e)
Voisit kuitenkin ottaa maf anturin liittimen irti ja lähtee testaan tuleeko enempi tehoa.. jos tulee niin uusi maffi hankintaa.
Kaikki alipaine letkut ovat tärkeitä. (voi irroittaa ja koittaa puhaltamalla/imasemalla vuotaako(toinen pää siis tukittuna) kudospunos letkuista kun ei aina voi olla varma ilman tarkistusta.. myös kaikkien vaihto on aika simppeliä
Egr laippaaminen umpeen saattaa auttaa. (supistava tiiviste jos moottori tyyppiin ei sovi umpinainen tiiviste)
ilman suodatin vaihtoon sekä polttoaine suodatin ja Forte tai muu vastaava löpön lisäaine tankkiin (n 10l naftaan) ja vaihtelevaa ja osittain kovaa ajoa saattaa parantaa kaasun vastaavuutta.
Limpmode= tulee 3. 4 .5 vaihteilla 3.vaihteella +3000rpm ja isommilla vaihteilla voi tulla jo +2000rpm kohdalla
Se katkasee tehot tuntuvasti ja autosta katoaa ahdot. Palautuu vasta uudelleen käynnistyksen jälkeen. ei herätä vika valoa koetaulussa.
Limp mode tuulee vain ajossa, ei siis ole jatkuvasti päällä. (yleisin syy viallinen N75 tai vnt jumittaa)
N75 voi vaihtaa Egr ohjaavaan n18 solenoidiin vaikka testi mielessä ennen uuden hankkimista.
Oliskohan ne kaikki tärkeimmät olleet nyt tässä.
Jep. Tuossa putsauksen aikana irroitin myös EGR "läppärungon"imusarjasta. venttiili pelaa ja kello ehjä,Tosin lähtöreikä umpeenmuurautunut tai muurattu.En suorittanut avaamista;)
Samassa rungossa on myös tämä kuvan nro 2 muovinen alipainekello joka käyttää läppää joka tukkii koko ilman menon imusarjaan olessaan kiinni. Tällä hetkellä kelloon ei tule alipaineletkua.
Imusarjassa on alipainelaite johon tuo letku kuvan mukaan tulee. Nyt molemmat lähdöt vapaina. Tuo maff irroitus ei tuonut mitään eroa käyntiin eikä ajoon. Onko tämä N75 kuvassa Nro6? Tästä ainakin lähti tuo vnt ohjauksen alipaine. Ilmanpuhdistimeen ei mennyt muistaakseni kuvan kaltaista letkua.

Samassa rungossa on myös tämä kuvan nro 2 muovinen alipainekello joka käyttää läppää joka tukkii koko ilman menon imusarjaan olessaan kiinni. Tällä hetkellä kelloon ei tule alipaineletkua.
Imusarjassa on alipainelaite johon tuo letku kuvan mukaan tulee. Nyt molemmat lähdöt vapaina. Tuo maff irroitus ei tuonut mitään eroa käyntiin eikä ajoon. Onko tämä N75 kuvassa Nro6? Tästä ainakin lähti tuo vnt ohjauksen alipaine. Ilmanpuhdistimeen ei mennyt muistaakseni kuvan kaltaista letkua.

Pitää vaihdella päittäin, samalla tökätä ahtomittari kiinni. Tuntuu että alhaalla ei hae kierroksia lainkaan? kiihtyy tasaisesti mutta voima kateissa.
Tiedä sitten kun on ajanut parilitraisella 140hv PD golfilla niin kuuluuko tuon ollakkin noin tulpaton mopo;) Vääntöjä kai tuossa 285 tienoilla ja 140hv pd 320Nm..
Tiedä sitten kun on ajanut parilitraisella 140hv PD golfilla niin kuuluuko tuon ollakkin noin tulpaton mopo;) Vääntöjä kai tuossa 285 tienoilla ja 140hv pd 320Nm..
Päivitystä!!
Mr.musclen parantava vaikutus oli n. 5-6tkm kunnes ahtomittari alkoi näyttämään oireista 1.5-1.7 ahdot joka vaihteella vedätettäessä.
Kuvittelin ensin evryn nostavan ahtoja mutta ei!
Laitoin aineen taas sisään, vaikutti 30min ja ajoon.. Ahdot ovat nyt 0.9
pintakaasu veto oli herkempi, moottori ääni sivistyneempi ja tyhjäkäynti tasaantui, autoa oli paljon mukavempi ajaa taas... Tosin pakoputken äänet kasvoi möreemmiksi??
Eli ahtomittari on ehdoton koska ilman sitä nousevia ahtoja ei voi huomata. Limp modea ei siis vielä tullut mutta rasittaan konetta pitkässä juoksussa.
Afn kone ahdot 0.9-1.0 evryllä on siis normaalit.
Mr.musclen parantava vaikutus oli n. 5-6tkm kunnes ahtomittari alkoi näyttämään oireista 1.5-1.7 ahdot joka vaihteella vedätettäessä.
Kuvittelin ensin evryn nostavan ahtoja mutta ei!
Laitoin aineen taas sisään, vaikutti 30min ja ajoon.. Ahdot ovat nyt 0.9
pintakaasu veto oli herkempi, moottori ääni sivistyneempi ja tyhjäkäynti tasaantui, autoa oli paljon mukavempi ajaa taas... Tosin pakoputken äänet kasvoi möreemmiksi??
Eli ahtomittari on ehdoton koska ilman sitä nousevia ahtoja ei voi huomata. Limp modea ei siis vielä tullut mutta rasittaan konetta pitkässä juoksussa.
Afn kone ahdot 0.9-1.0 evryllä on siis normaalit.
Tullut ajeltua nyt kans puhdistuksen jälkeen muutama tuhat kilometriä ja keskikulutus tippui lähes litralla. Että aivan mukava asia näillä hinnoilla ja kilometreillä mitä kertyy mittariin vuodessa, noin 40tkm.
Suurin ero omassa oli, että ennen turbo lähti mukaan vasta noin 2000rpm kohdalla, mutta puhdistuksen jälkeen lähtee nätisti jo 1500rpm kohdalla mukaan ja vetää paljon paremmin huomattavasti ylemmäs kuin ennen.
Suurin ero omassa oli, että ennen turbo lähti mukaan vasta noin 2000rpm kohdalla, mutta puhdistuksen jälkeen lähtee nätisti jo 1500rpm kohdalla mukaan ja vetää paljon paremmin huomattavasti ylemmäs kuin ennen.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.3.2008 20:27
AFN koneeseen tehty nytten myös tuo mrmuscle käsittely. Helppo homma ja aikamoiset savut päästi putkesta polkastaessa matkaan.
Ensimmäisen testiajon kokemuksella en saanut vikaatilaa enää aikaiseksi, kun sen aiemmin sai kyllä päälle, jos oikein yritti ja usein yrittämättäkin.
Kantsii kokeilla, jos oireet vittaa siipien jumiutumiseen.
Ensimmäisen testiajon kokemuksella en saanut vikaatilaa enää aikaiseksi, kun sen aiemmin sai kyllä päälle, jos oikein yritti ja usein yrittämättäkin.
Kantsii kokeilla, jos oireet vittaa siipien jumiutumiseen.
Tuli tänään vähän purettua tuota ja samalla askartelin turbolta imusarjalle lähtevän putken väliin laipan. Eikös se siihen pitäis laittaa? Ehkä aavistuksen vääntää paremmin alhaalta, mutta ei mitään huomattavaa vaikutusta.
Imusarjassakin näytti olevan jotain karstan tapaista, mutta yllättävän vähän siihen nähden mitä oon joistain kuvista nähnyt ja kilsojakin mittarissa on jo 4 alkava lukema ;). Milläs ootte imusarjoja putsannu? Varmaan tuolla mr.musclella kehtaa tuonkin ruiskia ja sitten putsailee jarrucleanerilla ja paineilmalla?
Imusarjassakin näytti olevan jotain karstan tapaista, mutta yllättävän vähän siihen nähden mitä oon joistain kuvista nähnyt ja kilsojakin mittarissa on jo 4 alkava lukema ;). Milläs ootte imusarjoja putsannu? Varmaan tuolla mr.musclella kehtaa tuonkin ruiskia ja sitten putsailee jarrucleanerilla ja paineilmalla?
Oli aivan pakko rekisteröityä foorumille tän threadin takia!
(AJM) Bora meni limbmodeen, vagcom osas viisaana sanoo koodin p1556, samalla tutkaili maf arvoja ja näytti olevan ihan kunnossa tyhjäkäynnillä (n.420-440). Ahtopaineet rupes kummastuttaan, kun ahdin heräs vasta n. 2600rpm, ja silloinki toimi vaan hetken kunnes tuli overboost päälle
No ei siinä mitään, muutamat letkut tuli puhallettua ja N75 venttiili testattua EGR venttiilillä, kunnes mr.muscle pääsi hommiin ja kyllähän se nyt ihan eri auto on ajaa taas vaihteeks
Toimii!

(AJM) Bora meni limbmodeen, vagcom osas viisaana sanoo koodin p1556, samalla tutkaili maf arvoja ja näytti olevan ihan kunnossa tyhjäkäynnillä (n.420-440). Ahtopaineet rupes kummastuttaan, kun ahdin heräs vasta n. 2600rpm, ja silloinki toimi vaan hetken kunnes tuli overboost päälle
No ei siinä mitään, muutamat letkut tuli puhallettua ja N75 venttiili testattua EGR venttiilillä, kunnes mr.muscle pääsi hommiin ja kyllähän se nyt ihan eri auto on ajaa taas vaihteeks
Toimii!

ahtomittarista näkee hyvin milloin pitää/kannattaa käsittely uusia.. joidenkin tuhansien jälkeen voi varsinkin rauhallisessa ajossa alkaa ahdot nousee pikkuhiljaa yli normaalin.
en tie vaikuttaako suoranaisesti savuarvoihin putsaus, mutta omasta mitattiin käsittelyn jälkeen 0.1 kuukausi ennen putsausta 1.4
juu levy vaan väliin.
joissakin moottoreissa voi herättää vikavalon ja täytyy laittaa silloin supistava.
en tie vaikuttaako suoranaisesti savuarvoihin putsaus, mutta omasta mitattiin käsittelyn jälkeen 0.1 kuukausi ennen putsausta 1.4
juu levy vaan väliin.
joissakin moottoreissa voi herättää vikavalon ja täytyy laittaa silloin supistava.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Ei taida olla mahdollista kaikkiin koneisiin yläkautta. Tein itse BKD:hen osittain yläkautta, eli se ilmansuodattimelta turbolle menevä putki irti alakautta ja sitten käsikopelolla egr:n laippa yläkautta auki ja vaahdot sisään. Jos ei tiedä missä pultit on niin en tiedä kannattaako kokeilla. Alakautta näkee paremmin että mistä ottaa egr:n väliputki irti. En tosin tiedä tarkalleen miten bkp eroaa bkd:sta.
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30.1.2011 21:35
Mulla menee IV Golfin ALH kone jatkuvasti vikatilaan kun vähänkin saa suurempaa rasitusta tai kun nopeus nousee 120km/h paikkeille niin aina kyykähtää. Vikakoodeista ei selvinnyt mitään vikaa. Auttaako Mr. Muscle tähän myllyyn? Lämpöanturi tästä on rikki ja sen vaihdan tänään, voiko siitä johtua? Nyt tietämätön tarvis kipeesti apua kun hermot jo menee ton kanssa.
Tulipa itsekkin "uuninputsaus" suoritettua kesällä ostamalleni ALH golfille.
Autoon on vaihdettu noin 5v sitten GT1749VB ahdin ja näin jälkiviisaana voin todeta, että pientä jumitusta ollut ostosta lähtien. Isompia oireita alkoi tulemaan pakkasien myötä, kun kylmänä lähti liikkeelle ja siivet jumahtivat aina "kiinni" asentoon ja yliahtaminen oli rajua.
Yläpään EGR letkua en saanut auki, kun oli niinpahasti jumissa. Alapäästä pakosarjasta lähti mutterit auki huomattavasti helpommin. Mömmöt tuli ruutattua lämpöseen koneeseen sisään reilulla otteella kolmeen otteeseen ja sipiä mahdollisimman paljon liikuteltua samalla.
30min annoin vaikuttaa ja sitten kasaamaan ennen, kun kone ja aineet kerkeisi jäätyä -10c pakkasessa. Tuli siinä sitten pieniä ongelmia kasauksen kanssa vastaaan ja jouduin purkamaan vähän reilummin osaa edestä pois, että sain osat kasaan takaisin. Nooh tulipa siinä sellanen reilun 3h vaikutusaika ainakain aineelle turbon sisässä :) alko siinä jo pikkusen mietityttämään, kun homasin, että vaahto alkaa jäätymään...
Ei lähtenyt ihan ensimäisellä yrittämällä käyntiin, kun pakopuoli täynä jäätynyttä vaahtoa :D Noh ai että sitä tunnetta, ku kakki viat hävisi ja sellasetkin "ominaisuudet" (nykiminen, ahtojen heittely, jne) hävisivät, kun tuhka tuuleen. Ja samalla tuntuu, kun 1/3 tehoista olisi tullut kakaisin.
Kiitos tästä ohjeesta, toivottavasti vaikka talvenyli pääsisi tällä käsittelyllä.
Autoon on vaihdettu noin 5v sitten GT1749VB ahdin ja näin jälkiviisaana voin todeta, että pientä jumitusta ollut ostosta lähtien. Isompia oireita alkoi tulemaan pakkasien myötä, kun kylmänä lähti liikkeelle ja siivet jumahtivat aina "kiinni" asentoon ja yliahtaminen oli rajua.
Yläpään EGR letkua en saanut auki, kun oli niinpahasti jumissa. Alapäästä pakosarjasta lähti mutterit auki huomattavasti helpommin. Mömmöt tuli ruutattua lämpöseen koneeseen sisään reilulla otteella kolmeen otteeseen ja sipiä mahdollisimman paljon liikuteltua samalla.
30min annoin vaikuttaa ja sitten kasaamaan ennen, kun kone ja aineet kerkeisi jäätyä -10c pakkasessa. Tuli siinä sitten pieniä ongelmia kasauksen kanssa vastaaan ja jouduin purkamaan vähän reilummin osaa edestä pois, että sain osat kasaan takaisin. Nooh tulipa siinä sellanen reilun 3h vaikutusaika ainakain aineelle turbon sisässä :) alko siinä jo pikkusen mietityttämään, kun homasin, että vaahto alkaa jäätymään...
Ei lähtenyt ihan ensimäisellä yrittämällä käyntiin, kun pakopuoli täynä jäätynyttä vaahtoa :D Noh ai että sitä tunnetta, ku kakki viat hävisi ja sellasetkin "ominaisuudet" (nykiminen, ahtojen heittely, jne) hävisivät, kun tuhka tuuleen. Ja samalla tuntuu, kun 1/3 tehoista olisi tullut kakaisin.
Kiitos tästä ohjeesta, toivottavasti vaikka talvenyli pääsisi tällä käsittelyllä.
Onko kukaa tehny AKN, BDH, BAU tai BDG koneellisille tuota käsittelyä?? Ittellä on tuo BDH ja turbo on pakosarjan "yläpuolella" http://postimage.org/image/icsyrem3x/
Mietin et tuossaha kaikki paska valuu takasii koneeseepäi..??
Vikaa tuossa ei vielä ole mut kohta 340tkm ajettu ni vois ennaltaehkäsevästi puhistaa.. ja egr on tulpattu jo 15tkm sitte.. :D
Mietin et tuossaha kaikki paska valuu takasii koneeseepäi..??
Vikaa tuossa ei vielä ole mut kohta 340tkm ajettu ni vois ennaltaehkäsevästi puhistaa.. ja egr on tulpattu jo 15tkm sitte.. :D
Viimeksi muokannut ibel, 7.3.2013 22:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt on muskelit ostettu. Huomenna jos koittais BKD koneeseen.
Parkkipaikalla ei viittis tuolla pakkasessa. Pitää siis suunnata huoltoaseman
nosturille. Kauankos ton aineen piti antaa vaikuttaa? Voiko laitttaa mömmöt
sisään ja ajaa pois nosturilta odottelemaan huoltoaseman pihalle ettei tule liian kalliiksi.
Parkkipaikalla ei viittis tuolla pakkasessa. Pitää siis suunnata huoltoaseman
nosturille. Kauankos ton aineen piti antaa vaikuttaa? Voiko laitttaa mömmöt
sisään ja ajaa pois nosturilta odottelemaan huoltoaseman pihalle ettei tule liian kalliiksi.
Toissapäivänä AHF:ään tein, yläkautta. Ahtoletkun mutka irti ja EGR:lle tulevasta letkusta sellainen 40cm silikoniputkea alaspäin. EGR oli jo välilaipalla tulpattu aikaisemmin. EGR:n putki oli ihan täynnä karstaa ja oli jo taistelu saada letku sisään. Rautalangan avulla sit onnistui. Letkusta mr musclet sisään ja annoin tunnin vaikuttaa, sen jälkeen pieni lenkki muutamilla reippailla kiihdytyksillä. Kyllähän se aukes ja eri tavalla vetää nyt. Kadonneet hepat ja väännöt tuli takaisin.
Täytyy vielä uusia tuo käsittely ennen kesän koittoa.
Oireina siis ahtimen todella hidas herääminen, jos heräsi ollenkaan ja siitä syystä limp-mode eli vedot häviää.
Täytyy vielä uusia tuo käsittely ennen kesän koittoa.
Oireina siis ahtimen todella hidas herääminen, jos heräsi ollenkaan ja siitä syystä limp-mode eli vedot häviää.
Nyt on golffin BKD mottiin kyseinen operaatio tehty. Tallissa pukeilla alakautta.
Pelkkä pohjapanssarin irroitus tieltä pois. vaikeassa paikassa oli egr putken
mutterit mutta kyllä ne sieltä aukesivat. Auto tuntuu vetävän paljon paremmin nyt.
Varaohjelmalle en saanut vaikka kuinka yritin. Ennen käsittelyä ei tarvinnut edes yrittää
kun se oli melkein joka päivästä.
Pelkkä pohjapanssarin irroitus tieltä pois. vaikeassa paikassa oli egr putken
mutterit mutta kyllä ne sieltä aukesivat. Auto tuntuu vetävän paljon paremmin nyt.
Varaohjelmalle en saanut vaikka kuinka yritin. Ennen käsittelyä ei tarvinnut edes yrittää
kun se oli melkein joka päivästä.
Onko porukka käyttänyt noita VNT ahtimia huollossa miten ja misä, kun täälläki vikana yliahto ja limp modeen meno.
Potilaana vm-02 Golffi ALH moottorilla ja ahtimena garretin isompi malli (tehot mitattu 170hv/400nm)
Imusarjan käytin irti ja olihan se ihan tukossa ja täynnä karsta paskaa.
Samalla sokioitiin laipoilla EGR ja muscle käsittely ahtimelle.
Auto toimi reilun kuukauden hyvin mutta nyt tullu yliahto vika takasin.
Autoon on vaihdettu:
-n75
-maffi (pierburgin tekele)
-joitain alipaine letkuja
Potilaana vm-02 Golffi ALH moottorilla ja ahtimena garretin isompi malli (tehot mitattu 170hv/400nm)
Imusarjan käytin irti ja olihan se ihan tukossa ja täynnä karsta paskaa.
Samalla sokioitiin laipoilla EGR ja muscle käsittely ahtimelle.
Auto toimi reilun kuukauden hyvin mutta nyt tullu yliahto vika takasin.
Autoon on vaihdettu:
-n75
-maffi (pierburgin tekele)
-joitain alipaine letkuja
Taitaa olla jo mekaaninen vika jis siivet noin nopeesti jumii., ilmeisesti siivet kerää karstaa liiankin hyvin/nopeasti.
jos mr muskeli aluksi auttaa, voit tietysti koittaa tehdä käsittelyn muutamankerran useammin ja katsoa auttaako. Ahto mittari auttaa paljon havannoimaan tilannetta.
Varmaan joku firma noita turboja aukoo jne. Mutta maksaa kuitenkin sen 1/3 osaa uudesta ahtimesta (yleensä) siksi tämä topikkikin on olemassa, jottei niitä tarvitsisi huoltaa.
Onkohan ahtimen kello oikeissa säädöissä? Tanko liian pitkä/lyhyt? Tuollakin saatu asia joskus korjattua. (tarkista kellon varren liike ennen ja jälkeen mr muskle käsittelyn)
jos mr muskeli aluksi auttaa, voit tietysti koittaa tehdä käsittelyn muutamankerran useammin ja katsoa auttaako. Ahto mittari auttaa paljon havannoimaan tilannetta.
Varmaan joku firma noita turboja aukoo jne. Mutta maksaa kuitenkin sen 1/3 osaa uudesta ahtimesta (yleensä) siksi tämä topikkikin on olemassa, jottei niitä tarvitsisi huoltaa.
Onkohan ahtimen kello oikeissa säädöissä? Tanko liian pitkä/lyhyt? Tuollakin saatu asia joskus korjattua. (tarkista kellon varren liike ennen ja jälkeen mr muskle käsittelyn)
Tulipa tehtyä taas muscle käsittely ahtimelle kun alko karkaileen paineet mittarin mukaan 1.5-2bar.
Aluksi kokeiltiin alipaineella jumpata kelloa mutta eihän se liikkunu kuin vähäsen vain, joten ei muuta kuin muskelit sisään. Tunnin odottelu ja kellon jumppausta nii johan alkoi taas liikkua normaalisti
auto toimii nyt normaalisti ja paineet pysyy n.1.1-1.2bar tuntumassa koko ajan täys vedossa.
Jännä että noin nopeasti meni ahdin tukkoon vaikka ei ole mitään sievää ajoa ollukkaan.
Muutaman kerran pölähti melko noki pilvet putkesta kun polkaisi muskeli käsittelyn jälkeen, muuten ei auto paljoa mustaa puske.
Aluksi kokeiltiin alipaineella jumpata kelloa mutta eihän se liikkunu kuin vähäsen vain, joten ei muuta kuin muskelit sisään. Tunnin odottelu ja kellon jumppausta nii johan alkoi taas liikkua normaalisti
auto toimii nyt normaalisti ja paineet pysyy n.1.1-1.2bar tuntumassa koko ajan täys vedossa.
Jännä että noin nopeasti meni ahdin tukkoon vaikka ei ole mitään sievää ajoa ollukkaan.
Muutaman kerran pölähti melko noki pilvet putkesta kun polkaisi muskeli käsittelyn jälkeen, muuten ei auto paljoa mustaa puske.
AVB moottorista ei turbo auennut ensimmäisellä käsittelyllä, pitää tehä huomenna uusiksi. Pitää vielä varmistaa, että kai se aine menee oikeaan paikkaan kun EGR-pakosarja-liitoksen kohdalta työntää letkua parikymmentä senttiä ja tuuttaa ainetta sisään? Oli niin paksu letku että jäi epäilys, menikö se sinne turbolle vai jonnekin muualle ku tuossa se tekee sellasen melkeen 180 mutkan ja oli aikas paksu letku :) Jospa sieltä toisella yrittämällä irtoais loputkin karstat.
Kyllähän tuon muscle operaation vois tehdäkin aina vaikka öljynvaihdon yhteydessä joka 10tkm välein, jos ois oma talli. Tossa rivarin parkkiksella ei oikeen talvella viiti ja vuodenajasta riippumatta siinä ois yhtä jos toistakin ihmettelijää, kun uunin putsausainetta tungetaan auton koneeseen :) toistaiseksi hoidetaan siis reilulla kierrättämisellä tätä yliahtoa. Katsotaan kesällä, jos tekasis omaan ja yhteen toiseen Passattiin vähän paremmissa tiloissa. Jos nyt siis sattuu tuo ahdin kestämään sinne asti (370tkm mittarissa jo).
Olipa pas** ilma mutta tulipahan tehtyy, suutinkin kusi jokapuolelle mutta lopulta mömmöö meni perille asti.
Mitä yhtäkkii koitin polkee kaasuu (liukasta) niin ei mittaria saanut yli 1bar ku aikasemmin nousi 1.5bar, joten taisipa taas hetkeks korjaantua.
Alavääntöä ainakin tuli lisää ja turbo mittari on paljon eloisampi, ahto mittari nousee/laskee nyt tosi sukkelasti ja jotenkin ajaminenkin on nyt mukavempaa kun ei ole ns ahtoviivettä niin paljoa.
Mitä yhtäkkii koitin polkee kaasuu (liukasta) niin ei mittaria saanut yli 1bar ku aikasemmin nousi 1.5bar, joten taisipa taas hetkeks korjaantua.
Alavääntöä ainakin tuli lisää ja turbo mittari on paljon eloisampi, ahto mittari nousee/laskee nyt tosi sukkelasti ja jotenkin ajaminenkin on nyt mukavempaa kun ei ole ns ahtoviivettä niin paljoa.
Vieläkö löytyy apuja?
-00 Audin AFN-koneessa ongelmia.
Ahdin ahtaa ali eikä yli kuten muilla näyttää tekevän, antaa noin viidesosan pyydetystä paineesta, kun sitä on koneen kautta ajossa katsottu.
Vika ilmenee siis siten, että alle 3000 rpm ahdin ei juuri apuja anna, korkeammalla vähän. Limp modeen pyörähtää varsinkin kun kiihdyttää nelosella 100 -> 130.
Tein kuitenkin optimistina tämän operaation, vähän parani, mutta ei täysin. Nykyinen toiminta kuvattu yllä, ennen meni limp modeen jo 70 km/h vauhdissa, mitä enempi painoa kyydissä niin sitä aikaisemmin. Linkatuissa ohjeissa on kuvattu että se kellolle menevä tanko pitäisi liikkua "really smooth". Mitähän sillä tarkoitetaan, onhan tuo minulla selkeästi aika jäykän jousen kuormittama ja liikerata etusormivoimin vajaan sentin.
Onko vika sitten turbossa vai sen ohjauksessa!?!
Ahdin ahtaa ali eikä yli kuten muilla näyttää tekevän, antaa noin viidesosan pyydetystä paineesta, kun sitä on koneen kautta ajossa katsottu.
Vika ilmenee siis siten, että alle 3000 rpm ahdin ei juuri apuja anna, korkeammalla vähän. Limp modeen pyörähtää varsinkin kun kiihdyttää nelosella 100 -> 130.
Tein kuitenkin optimistina tämän operaation, vähän parani, mutta ei täysin. Nykyinen toiminta kuvattu yllä, ennen meni limp modeen jo 70 km/h vauhdissa, mitä enempi painoa kyydissä niin sitä aikaisemmin. Linkatuissa ohjeissa on kuvattu että se kellolle menevä tanko pitäisi liikkua "really smooth". Mitähän sillä tarkoitetaan, onhan tuo minulla selkeästi aika jäykän jousen kuormittama ja liikerata etusormivoimin vajaan sentin.
Onko vika sitten turbossa vai sen ohjauksessa!?!
Sinänsä oikea putki, mutta ei kyllä luojakaan tiedä meneekö tuo turboon sisälle vai pakosarjaan kun sitä tuolta yrität sisälle.
Kannattais ehdottomasti irrottaa tuo egr:n putki pakosarjasta irti ja lykätä siitä putki sisään, niin pystyy ohjaamaan sen edes turbolle päin. Ei tästä putsauksesta oo pahemmin apua jos liemet lykkää pakosarjaan turbon sijasta...
Kannattais ehdottomasti irrottaa tuo egr:n putki pakosarjasta irti ja lykätä siitä putki sisään, niin pystyy ohjaamaan sen edes turbolle päin. Ei tästä putsauksesta oo pahemmin apua jos liemet lykkää pakosarjaan turbon sijasta...
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30.1.2011 21:35
Tänään vaahdotin oman ALH:n. Oli muuten egr ja imusarja todella kammottavan shaiban peitossa. Egr putken yläpäästä törkin sitä letkua kohti ahdinta, kun alapäästä oli pultit niin jumissa.. Tiedä sitten menikö siitä vaahdosta suurin osa pakosarjaan. Mutta ainakin tulos oli toivottu, ei enää limb modea! Muuten ei tuntunut paljon vedot parantuneen, paitsi tietysti siltä osin että kiertää nyt melko iloisesti punarajalle asti. Toki tuo ALH on luotu laiskaksi. Jospa sitten lisää vaahdottaisi kun pitänee irrottaa jossain vaiheessa imusarja että saa kunnolla puhtaaksi.
Viimeksi muokannut kakkoskuski, 2.4.2013 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole mikään tae että se letku lähtee sinne turboon päin varmasti, voi mennä myös pakosarjan sisään ja sielä tuosta aineesta oo mitään apua turbo onglemiin. Ainoa tapa varmistaa että menee oikeaan paikkaan, on että irrottaa tuon putken ja kääntää siitä putken menemään turbon suuntaan.
Tuosta putkestä pääsen egr:n jäähdyttimelle, eli alakautta pitää purkaa putki irti jäähdyttimen ja pakosarjan välistä
Eipä tuossa muuta kuin etsit Egr ja putken joka siihen menee. (ota kuva ja postaa tänne niin jokunen kyllä kertoo mis kohtia on ja mistä syöttää aine sisään.)
Ihan kylmään koneeseen en laittais koska on suotavaa ettei kylmällä koneella ryntäytetä konetta. Eli ajo lämmin/jäähtynyt on melkein paras kun monoo pitää antaa käsittelyn jälkeen muutaman minuutin.
Kulutuksesta lisää eli ennen 6.1 kulutus tipahti 5.0 litraan maantie ajossa. (paperille laskettuna)
Muskeli käsittelyn + forten polttoaineeseen sekotettavan puhdistuksen jälkeen
Ihan kylmään koneeseen en laittais koska on suotavaa ettei kylmällä koneella ryntäytetä konetta. Eli ajo lämmin/jäähtynyt on melkein paras kun monoo pitää antaa käsittelyn jälkeen muutaman minuutin.
Kulutuksesta lisää eli ennen 6.1 kulutus tipahti 5.0 litraan maantie ajossa. (paperille laskettuna)
Muskeli käsittelyn + forten polttoaineeseen sekotettavan puhdistuksen jälkeen
Jos vaan saat tuon yläpuolellakin kuvassa olevan egr letkun irti niin ei ole paha homma laittaa aineita itsekkin, etsit vaan sopivan silikoniletkun muskelipurkkiin.
Toki nyrkkipajat saa noi egr letkut auki ja tuuppaa aineen sisään sun omalla vastuullakin :) eli ei tarvitse liata edes käsiä kuhan selvittää mistä ja minne täytyis laittaa. Muutaman kympin homma ihan korjaamo taxoillakin.
Periaatteessa ei ole suurtakaan vaaraa vaikka ainetta hiukan muualle menee, pitää vaan pesuainetta ja vettä lähellä jos sattuu meneen ei toivottuun paikkaan ja pesee pois ettei jätä muhiin.
Toki nyrkkipajat saa noi egr letkut auki ja tuuppaa aineen sisään sun omalla vastuullakin :) eli ei tarvitse liata edes käsiä kuhan selvittää mistä ja minne täytyis laittaa. Muutaman kympin homma ihan korjaamo taxoillakin.
Periaatteessa ei ole suurtakaan vaaraa vaikka ainetta hiukan muualle menee, pitää vaan pesuainetta ja vettä lähellä jos sattuu meneen ei toivottuun paikkaan ja pesee pois ettei jätä muhiin.
Seuraavan kyssärin laitan aihetta sivuten. Toivotaan, että joku viisaampi osaa kommentoida:
Potilas 280 000 ajettu PD Bora, muistaakseni ATD koneella
Olen epäillyt jumittuvien ahtimen siipiä jo vuoden aiheuttavan tuohon ahtopaineiden karkailua/ epämääräistä käytöstä. Ei pysy annetussa arvossa 1.2 vaan piikittelee 1.7 eikä tipu. välillä tosin tippuu ja asettuu hetkeksi 1.2 jonka jälkeen 4000 rpm mennessä vaeltelee taas yli 1.5.
Edellinen siis tukisi ajatusta jumittavista siivistä, mutta kuinka on mahdollista, että annettaessa koneelle 1/2 - 2/3 osa kaasua toimii paineen säätö niinkuin kuuluukin = piikittää 1.5 ja sitten tippuu asetettuun 1.2 ja pysyy siinä. Luulisi, ettei pyynti kestä kontrollissa 3/4 - osa kaasullakaan, vaan vaan vaeltelisi myös silloin jos siivet jumii.
Ahtopaineen säädin vaihdettu uuteen, siitä ei ollut apua.
Muskelia ajattelin silti seuraavaksi kokeilla, jos en saa jotain vahvistusta mihin muuhun ongelmaan tuo osakaasulla toimiminen viittaisi. Lienee kait mahdollista että, jossain alueella nuo siivet liikkuu ihan ok, mutta kun mennään ääripäihin säätöaleella alkaa jumettumaan.
Potilas 280 000 ajettu PD Bora, muistaakseni ATD koneella
Olen epäillyt jumittuvien ahtimen siipiä jo vuoden aiheuttavan tuohon ahtopaineiden karkailua/ epämääräistä käytöstä. Ei pysy annetussa arvossa 1.2 vaan piikittelee 1.7 eikä tipu. välillä tosin tippuu ja asettuu hetkeksi 1.2 jonka jälkeen 4000 rpm mennessä vaeltelee taas yli 1.5.
Edellinen siis tukisi ajatusta jumittavista siivistä, mutta kuinka on mahdollista, että annettaessa koneelle 1/2 - 2/3 osa kaasua toimii paineen säätö niinkuin kuuluukin = piikittää 1.5 ja sitten tippuu asetettuun 1.2 ja pysyy siinä. Luulisi, ettei pyynti kestä kontrollissa 3/4 - osa kaasullakaan, vaan vaan vaeltelisi myös silloin jos siivet jumii.
Ahtopaineen säädin vaihdettu uuteen, siitä ei ollut apua.
Muskelia ajattelin silti seuraavaksi kokeilla, jos en saa jotain vahvistusta mihin muuhun ongelmaan tuo osakaasulla toimiminen viittaisi. Lienee kait mahdollista että, jossain alueella nuo siivet liikkuu ihan ok, mutta kun mennään ääripäihin säätöaleella alkaa jumettumaan.
Juu ei missään nimessä ilmanputsarin kautta, sehän menee imupuolelle, ei sitä sinne saa työntää, koneeseen vielä menee!
Pakopuolelle ahdinta se täytyy saada, ja se onnistuu parhaiten kun lukee tämän ketjun vinkit HUOLELLA lävitse tai antaa homman jonkun muun tehtäväksi jos tuntuu ylivoimaiselta omille kyvyille.
Pakopuolelle ahdinta se täytyy saada, ja se onnistuu parhaiten kun lukee tämän ketjun vinkit HUOLELLA lävitse tai antaa homman jonkun muun tehtäväksi jos tuntuu ylivoimaiselta omille kyvyille.
Ei tarvita kauheesti saissee kun siivet alkaa jumittaan.
Se musta savupilvi tod. näkösesti tulee osittain kun kaikki pakopuolelta ja putkiston alkupäästä pöllähtää pois. 2. Ja 3. Käsittelyllä ei tullu paljoakaan mustaa.
Ennen katsuria tehtynä sai päästöiksi 0.1 jakajapumpulliseen. Eli helpottaa tuota päästömittausta mukavasti myös.
Se musta savupilvi tod. näkösesti tulee osittain kun kaikki pakopuolelta ja putkiston alkupäästä pöllähtää pois. 2. Ja 3. Käsittelyllä ei tullu paljoakaan mustaa.
Ennen katsuria tehtynä sai päästöiksi 0.1 jakajapumpulliseen. Eli helpottaa tuota päästömittausta mukavasti myös.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa