Passat 3bg xenon umpioiden vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 5.11.2008 21:05
Passat 3bg xenon umpioiden vaihto
Onko kenelläkään tietoa mistä löytyisi tee se itse-ohjeet originaali xenon umpioiden vaihtoon? Tarkoituksena olisi vaihtaa hellan xenonit alkuperäisten H7-umpioiden tilalle. Kaikki hyvät ohjeet kokeneemmilta ovat tervetulleita, koska itseltä ei aiempaa kokemusta operaatiosta löydy. Vanhojen umpioiden irroitus onnistuu, mutta siitä eteenpäin homma on enemmän tai vähemmän hepreaa.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 5.11.2008 21:05
Alkuperäisen viestin jättäjästä en tiedä mutta nuo umpiot jotka aion itse asentaa eivät ole bixenonit, vaan vanhat alkuperäiset ei bixsenonit. Fiksusti ilmaistu... Ja itseltäni puuttuu ainakin tuo automaattinen korkeudensäätö kokonaan.
Jostakin syystä en saanut ainuttakaan kuvaa näkyviin.
Ja taitaapi ohjeistus olla vielä tuohon uudempaan korimalliin edellä mainitussa linkissä.
Kiitos kuitenkin tuostakin!
Jostakin syystä en saanut ainuttakaan kuvaa näkyviin.
Ja taitaapi ohjeistus olla vielä tuohon uudempaan korimalliin edellä mainitussa linkissä.
Kiitos kuitenkin tuostakin!
Tuolta saa tilattua automaattisen korkeudensäädön jälkiasennussarjana:
http://www.kufatec.de/shop/en/Volkswage ... Passat-3BG
http://www.kufatec.de/shop/en/Volkswage ... Passat-3BG
Onkos jollakin tuosta automaattisen korkeudensäädön kontrollerin ohjelmoinnin puolelta jotakin vankkaa kokemusta?
Itse asentelin tuossa bi-xenonit halogeenien tilalle ja samalla tuli nämä korkeusanturit asenneltua ja kufateckin johtoa vedettyä. VCDS-litellä pääsin käsiksi controlleriin (55) ja sain jopa oikeanpuoleisen valon korkeudensäätötestin toimimaan, mutta tuntuu ettei vasen reagoinut testiin millään. (onko vasemmalle joku oma testiasetus?)
"Controllerin" ohjelmoinnista (55) (07) en ole niin varma että menikö oikein, kun "Componentin" kohdalla lukee D06 ja Kufatecilta tuli viestiä että pitäs kait olla D03 ( en siitä viestistä kyllä selvää ottanut, että oliko tuo välttämätön arvo componentille). Auton malliksi valitsin 00008 kuten Kufatecilta neuvottiin. Tarviiko "Adaptation" (55) (10) osioon tehdä muutoksia, tai mitkä arvot siellä pitäs olla? Tuo kontrolleri yksikkö oli käytetty ja ollut aiemmin jossakin Audi:ssa (00050).
Toinen juttu mikä ihmetyttää on etten huomaa mitään reagointia valoissa kun hyppään vetokoukun päälle. Eikös ne valot sillon pitäs laskeutua alemmas, vai onko niin että 80kg ei vielä riitä korkeuden tiputtamiseen? (Testasin silmämääräisesti parkkihallissa noin15m päässä seinästä ja valojen yläraja nousi noin 5-10cm eivätkä laskeutuneet alemmas lainkaan ennenkuin hyppäsin vetokoukulta pois).
Sensorien jännitteiden arvoiksi sain jotakin 2-3V väliltä ja controlleri oli alta 12V (08).
Vikakoodeja ei ole ja Basic settings (04) groupit 001 ja 002 säädöt tuntu toimivan vcds-liten mukaan, mutta en kyllä huomannut mitään eroa valojen asennossa ennen ja jälkeen säädön.
Itse asentelin tuossa bi-xenonit halogeenien tilalle ja samalla tuli nämä korkeusanturit asenneltua ja kufateckin johtoa vedettyä. VCDS-litellä pääsin käsiksi controlleriin (55) ja sain jopa oikeanpuoleisen valon korkeudensäätötestin toimimaan, mutta tuntuu ettei vasen reagoinut testiin millään. (onko vasemmalle joku oma testiasetus?)
"Controllerin" ohjelmoinnista (55) (07) en ole niin varma että menikö oikein, kun "Componentin" kohdalla lukee D06 ja Kufatecilta tuli viestiä että pitäs kait olla D03 ( en siitä viestistä kyllä selvää ottanut, että oliko tuo välttämätön arvo componentille). Auton malliksi valitsin 00008 kuten Kufatecilta neuvottiin. Tarviiko "Adaptation" (55) (10) osioon tehdä muutoksia, tai mitkä arvot siellä pitäs olla? Tuo kontrolleri yksikkö oli käytetty ja ollut aiemmin jossakin Audi:ssa (00050).
Toinen juttu mikä ihmetyttää on etten huomaa mitään reagointia valoissa kun hyppään vetokoukun päälle. Eikös ne valot sillon pitäs laskeutua alemmas, vai onko niin että 80kg ei vielä riitä korkeuden tiputtamiseen? (Testasin silmämääräisesti parkkihallissa noin15m päässä seinästä ja valojen yläraja nousi noin 5-10cm eivätkä laskeutuneet alemmas lainkaan ennenkuin hyppäsin vetokoukulta pois).
Sensorien jännitteiden arvoiksi sain jotakin 2-3V väliltä ja controlleri oli alta 12V (08).
Vikakoodeja ei ole ja Basic settings (04) groupit 001 ja 002 säädöt tuntu toimivan vcds-liten mukaan, mutta en kyllä huomannut mitään eroa valojen asennossa ennen ja jälkeen säädön.
Viimeksi muokannut Hu60, 12.11.2012 0:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuohon umpioiden irrotelun jälkeisestä (tahi ennen umpioden irroiteluun ryhtymisestä) operaatiosta automaattisen korkeudensäädön osalta voinen vastata että alkuperäisistä halogeeni umpioden 10 pinnisestä liittimestä pitää irrottaa kummastakin kolme vanhaa ja liittää neljä uutta pinniä suoraan automaattisen korkeudensäädön kontrollerilta ja sitten pitää vielä viedä yhteensä 6 piuhaa kontrollerilta ratin alle; kaksi piuhaa sulakeboksiin, 1 pyyhkijöiden releelle, 1maapisteeseen, 1OBD liittimeen ja 1 mittaristoon. Yksi piuha pitää vielä viedä Vesiboksiin ecun alle yhteen liittimeen. Sulakeboksista saa vielä viedä yhden piuhan sulakkeelta positiiviseen pisteeseen (15). Kolvia saa käyttää ja ajovalot kannattaa releyttää jotta ei pyyhkijöihin liittyvä elektroniikka kärähdä.
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr/index.htm
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr ... aum-04.jpg
http://www.schrauberinsel.de/content/view/8/26/
Semmonen vielä että tuo automaattinen korkeudensäätö passatin orkkis osilla ei käsittääkseni toimi kuin vain tuon bi-xenon umpion moottorin kanssa, joka on eri kuin halogeeni umpiossa.
Ennen kuin koko operaatioon alkaa, kannattaa hommata kunnon vehkeet piuhojen pinnien liittimistä irroitamiseen sekä varautua melkoisella kasalla muuta tilpehööriä. Pinnien irrotteluun saa työkaluja todella kalliilla (70€) ja halvalla (10€). Kannattaa siis tilata saksasta hyvissä ajoin ennen rojektiin ryhtymistä. Myös kunnon vehkeet (tai apukaveri) piuhojen kolvaamiseen on ihan paikallaan.
On meinaan melko tuskaa yrittää räveltää yli kymmentä johtoa irti nauloilla ja muilla vippaskonsteilla ja kolvata pää ylösalaisin tynkiä johtoja kuskin jalkotilassa ilman kunnon piuhapihtejä kolvipenkkiä tms. Kyllähän se menee tottumattomaltakin mutta helpommallakin pääsee.
Anturit pitää asennella vasemmalle puolelle etu- ja takapyörälle. Kiinnitysremeleissä vaihtoehtoja löytyy senmukaan onko etuveto, neliveto vai sportti mallia. Molemmille antureille tulee 3piuhaa kontrollerilta ja läpivienneissä saa olla tarkkana, että mistä nykäsee läpi. Vinkkinä voin sanoa että kumitulpista läpi menee ilman että tarttee porata.
Pientarvikkeita joita itsellä meni oli sulakkeet (minilaatta 5A), Rosvoliittimiä, tinalla varustettuja kutistesukkia, pieniäpinniliittimiä marmorilta sulakerasiaa varten, muita yleisliittimiä maadoituspisteeseen ym., silikonikittiä kumitulppiin tekemieni reikien tukkimiseksi, ylimääräistä johtoa rulla releytykseen ym. sähköteippiä vanhojen johtojenpäiden teippaamiseksi, pultteja ja lukkomuttereita taka-anturin kiinnitykseen, uudet ruuvit umpioden kiinnitykseen ruostuneiden tilalle, metalliniittejä etupään sensorin kiinnitykseen ja työkalu niittien puristamiseen paikalleen ja nippusiteitä.
Lopuksi kun koko paketti on kasassa, niin pitää vielä koodailla automaattinen korkeudensäätö autoon sopivaksi.
Itse umpioiden vaihto on melkolailla plug and play hommaa kaiken muunosalta paitsi korkeudensäädön osalta. Suurimmat päänraapimiset ja aikaa on eniten kulunut automaattisen korkeuden säädön asentamisessa ja virittelyssä.
Vaikka aikaa on mennyt, itsetehden täysin nollatiedoilla varustettuna, askarrellessa ja pähkäillessä niin voin jo sanoa että olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen jahka saan viimeisteltyä säädöt. Pimeällä maantiellä xenoneilla ja halogeeneilla ero on kuin yöllä ja päivällä ja melkeinpä voi sanoa että ajo käy pidemmillä reissuilla tylsäksi kun ei tartte enää kytätä pimeää tienreunaa :D
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr/index.htm
http://www.passatplus.de/umbauteile/lwr ... aum-04.jpg
http://www.schrauberinsel.de/content/view/8/26/
Semmonen vielä että tuo automaattinen korkeudensäätö passatin orkkis osilla ei käsittääkseni toimi kuin vain tuon bi-xenon umpion moottorin kanssa, joka on eri kuin halogeeni umpiossa.
Ennen kuin koko operaatioon alkaa, kannattaa hommata kunnon vehkeet piuhojen pinnien liittimistä irroitamiseen sekä varautua melkoisella kasalla muuta tilpehööriä. Pinnien irrotteluun saa työkaluja todella kalliilla (70€) ja halvalla (10€). Kannattaa siis tilata saksasta hyvissä ajoin ennen rojektiin ryhtymistä. Myös kunnon vehkeet (tai apukaveri) piuhojen kolvaamiseen on ihan paikallaan.
On meinaan melko tuskaa yrittää räveltää yli kymmentä johtoa irti nauloilla ja muilla vippaskonsteilla ja kolvata pää ylösalaisin tynkiä johtoja kuskin jalkotilassa ilman kunnon piuhapihtejä kolvipenkkiä tms. Kyllähän se menee tottumattomaltakin mutta helpommallakin pääsee.
Anturit pitää asennella vasemmalle puolelle etu- ja takapyörälle. Kiinnitysremeleissä vaihtoehtoja löytyy senmukaan onko etuveto, neliveto vai sportti mallia. Molemmille antureille tulee 3piuhaa kontrollerilta ja läpivienneissä saa olla tarkkana, että mistä nykäsee läpi. Vinkkinä voin sanoa että kumitulpista läpi menee ilman että tarttee porata.
Pientarvikkeita joita itsellä meni oli sulakkeet (minilaatta 5A), Rosvoliittimiä, tinalla varustettuja kutistesukkia, pieniäpinniliittimiä marmorilta sulakerasiaa varten, muita yleisliittimiä maadoituspisteeseen ym., silikonikittiä kumitulppiin tekemieni reikien tukkimiseksi, ylimääräistä johtoa rulla releytykseen ym. sähköteippiä vanhojen johtojenpäiden teippaamiseksi, pultteja ja lukkomuttereita taka-anturin kiinnitykseen, uudet ruuvit umpioden kiinnitykseen ruostuneiden tilalle, metalliniittejä etupään sensorin kiinnitykseen ja työkalu niittien puristamiseen paikalleen ja nippusiteitä.
Lopuksi kun koko paketti on kasassa, niin pitää vielä koodailla automaattinen korkeudensäätö autoon sopivaksi.
Itse umpioiden vaihto on melkolailla plug and play hommaa kaiken muunosalta paitsi korkeudensäädön osalta. Suurimmat päänraapimiset ja aikaa on eniten kulunut automaattisen korkeuden säädön asentamisessa ja virittelyssä.
Vaikka aikaa on mennyt, itsetehden täysin nollatiedoilla varustettuna, askarrellessa ja pähkäillessä niin voin jo sanoa että olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen jahka saan viimeisteltyä säädöt. Pimeällä maantiellä xenoneilla ja halogeeneilla ero on kuin yöllä ja päivällä ja melkeinpä voi sanoa että ajo käy pidemmillä reissuilla tylsäksi kun ei tartte enää kytätä pimeää tienreunaa :D
Testasin tänää uudestaan tuota automaattista korkeuden säätöä. Pikuisen valoisammalta alkaa näyttämään kun sain jo vasempaankin valoon pikkuisen eloa.
Ongelma on vielä se ettei vasen valo mene nolla tasosta lainkaan alas vain hitusen ylös ja palautuu samalle tasolle. Oikea lamppu menee reilusti alas ja sitten ylös ja palautuu normaalisti nolla tasolle.
Onkos jollakin kokemusta missä vika voisi olla?
Yritin jo katsoa ettei ollut piuhoja tasonsäätömoottorin tiellä, mutta eipä sillä ollut vaikutusta.
Onko vika itse moottorissa vai voiko controllerissa ollu asetus millä vasen valo ei laskeudu alle nolla tason? Esim. Adaptation (55) (10) osastossa oli se tourist moodi joka vispas valokuvioita jotenkin toisin päin jos menee ajelemaan vastakkaisille ajosuunnille oleville teille, esim britteihin. Voiko sellaisella olla jotain tekemistä tämän homman kanssa? Jostakin löysin vastaavaa tekstiä mutta uudemmille autoille, enkä löytänyt omasta kontrollerista vastaavia juttuja ainakaan vielä. Ei tekis mieli alkaa purkamaan, ja irrottelemaan moottoria jotta näkis että onko siinä vika, kun muutoin on kaikki ok.
Hiukan epäilen muutoinkin että moottorissa mitään vikaa olisi kun on suoraan pakasta vedetyt umpiot ja mukana uudet moottorit.
Ongelma on vielä se ettei vasen valo mene nolla tasosta lainkaan alas vain hitusen ylös ja palautuu samalle tasolle. Oikea lamppu menee reilusti alas ja sitten ylös ja palautuu normaalisti nolla tasolle.
Onkos jollakin kokemusta missä vika voisi olla?
Yritin jo katsoa ettei ollut piuhoja tasonsäätömoottorin tiellä, mutta eipä sillä ollut vaikutusta.
Onko vika itse moottorissa vai voiko controllerissa ollu asetus millä vasen valo ei laskeudu alle nolla tason? Esim. Adaptation (55) (10) osastossa oli se tourist moodi joka vispas valokuvioita jotenkin toisin päin jos menee ajelemaan vastakkaisille ajosuunnille oleville teille, esim britteihin. Voiko sellaisella olla jotain tekemistä tämän homman kanssa? Jostakin löysin vastaavaa tekstiä mutta uudemmille autoille, enkä löytänyt omasta kontrollerista vastaavia juttuja ainakaan vielä. Ei tekis mieli alkaa purkamaan, ja irrottelemaan moottoria jotta näkis että onko siinä vika, kun muutoin on kaikki ok.
Hiukan epäilen muutoinkin että moottorissa mitään vikaa olisi kun on suoraan pakasta vedetyt umpiot ja mukana uudet moottorit.
Jes toimii vihdoin. Vika oli täysin mekaaninen ja löytyi umpiosta. Ajovalon moottori ei ollut kiinni itse lampussa, joten valo pääsi liikkumaan "vapaasti". Nips moottori kiinni ja homma toimi ja valmista tuli :D
Laitetaan nyt tännekkin linkkejä kun tuli kyselyä pesureiden asentelua sivuten.
http://www.passatplus.de/umbauteile/sra/index.htm
Tuota ajovalopesuria varten pitää vaihtaa releen 377 tilalle rele 389 (40e marmorilla)
http://www.passatplus.de/umbauteile/relais/index.htm
Laitetaan nyt tännekkin linkkejä kun tuli kyselyä pesureiden asentelua sivuten.
http://www.passatplus.de/umbauteile/sra/index.htm
Tuota ajovalopesuria varten pitää vaihtaa releen 377 tilalle rele 389 (40e marmorilla)
http://www.passatplus.de/umbauteile/relais/index.htm
xenonien korkeudensäätö yksikkö
pitikö tuota korkeudensäätö boxia aktivoida vielä erikseen, vai tariko vain alkaa suuntailemaan.
Mihin ootte sijottanu sen korkeudensäädön ohjaus boxin? Ihmettelen sitä, miksi se on sinne takakonttii viety. Suunnitelin, että laitan sinne ecun viereen samaan koteloon, tarvii vetää vain 3kpl takaa johtoja takakorkeuden anturilta ja loput onki etupään hommia.
Minkä takia tuo rele pyyhkijöiden rele pitää vaihtaa? 377. Vai onko se jo valmiina 389, kun valojen pesurit autosta löytyy valmiina...
Kysellään ny turhia näin projektin alkuvaiheessa ja viisastutaa loppua kohti.
Mihin ootte sijottanu sen korkeudensäädön ohjaus boxin? Ihmettelen sitä, miksi se on sinne takakonttii viety. Suunnitelin, että laitan sinne ecun viereen samaan koteloon, tarvii vetää vain 3kpl takaa johtoja takakorkeuden anturilta ja loput onki etupään hommia.
Minkä takia tuo rele pyyhkijöiden rele pitää vaihtaa? 377. Vai onko se jo valmiina 389, kun valojen pesurit autosta löytyy valmiina...
Kysellään ny turhia näin projektin alkuvaiheessa ja viisastutaa loppua kohti.
korkeudensäädön kytktentä
Onkohan passatissa jotain eroa boran/golfin kytkentään?
Tuon mukaan ei kyl mitään pyyhkimen tietoa tule kyseiselle yksikölle.
Eikös se ole lamppupesureita varten jos jotain pitää yhistää pyyhkimenviiksen johtoihin?
Eli pinnistä nro 8, otetaan ilmeisesti nopeustieto tuolle j431 :lle.
Otetaan toki vastaan jos löytyy suoraa passatillekki kytkentä kaavio.
Tuollasen löysin:
http://4.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/R ... -h/HID.jpg
tuota ajovalojen päätä vähä mietin, meneekö tuollai vai onko järjestys eri?
Tuon mukaan ei kyl mitään pyyhkimen tietoa tule kyseiselle yksikölle.
Eikös se ole lamppupesureita varten jos jotain pitää yhistää pyyhkimenviiksen johtoihin?
Eli pinnistä nro 8, otetaan ilmeisesti nopeustieto tuolle j431 :lle.
Otetaan toki vastaan jos löytyy suoraa passatillekki kytkentä kaavio.
Tuollasen löysin:
http://4.bp.blogspot.com/_y2Yifl1vjns/R ... -h/HID.jpg
tuota ajovalojen päätä vähä mietin, meneekö tuollai vai onko järjestys eri?
Re: Passat 3bg xenon umpioiden vaihto
Täs on ny menty 3vuotta ja 1 katsastuskin ilman, että koko korkeudenäästö juttua on asennettuna. Katsastusmies ei toki malttanut edes pitkiä kokeilla, vaikka oliki lailliset kattilat keulalla :D Halogeenien korkeussäätöruuviki on tyrkyllä kivasti, mutta siitä mitään tapahdu. Plug&pray hyvin toimii. Jos joku sattuu tienpäällä moittimaan että automaattinen säätö toimii niin mulla on 5mm kuusioavaAN kuskin ovessa niin voi vaan kysyä, että mihin päin niitä pitää säätää niin säädetään :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa