Polo Variant 1.6i .Sammui kesken ajon eikä käynnisty-OK

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

Polo Variant 1.6i .Sammui kesken ajon eikä käynnisty-OK

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 20.7.2012 19:28

Eli tollanen sattu tuossa kauppareissulla. Aivanko ois bensa loppunu. Starttaa normaalisti.Nyt sitten sain hinattua auton parkkiin ja pääsin kattomaan sitä. Bensapumppu ei oo rikki. Eli antaa ruiskulle bensaa. Nappasin sen letkun irti siitä ruiskun kylestä ja kyl sielt bensaa tuli ja hurisee pumppu kun virrat napsauttaa päälle.. Kaverin kans testattiin kipinä ja antaa ainaki hintsunlaista kipinää. Tai sain siinä sävärit ku pitelin 2 käelä tulppaa runkoa vasten :) Sulakkeet oon tarkastanu. Jakohihna on paikallaan.Mitähän seuraavaksi tutkis? Ei oo milläänlailla oireillu ees täs aikasemmin. Kaipaisin kipeästi vinkkejä ja apuja, kun maanantaina pitäs kesälomalta palata töihin. Onkohan tässä autossa jotain moottorin pääsulaketta tai yms.? Ja pitääkö tulpat olla märät kun autoa käynnistelee ja sen jälkeen nappaa tulpat pois? Eli ne ei oo märät, oiskohan ruiskussa jotain vikaa?

Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut Jakepoika, 27.7.2012 17:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 20.7.2012 22:20

Saako siitä tarkastettua antaako suutin/suutimet bensaa eteenpäin?

Minulla kävi kerran Ranskattaren kanssa siten, että ajosta sammui. Ei tullut kipinää eikä yksipisteruiskun suutin antanut polttoainetta vaikka bensapumppu pyöri. Viaksi paljastui vauhtipyörän asentotunnistin. Ecu ei saanut oikeaa tietoa ruiskutus/kipinänannon kohdasta. Uudella tunnistimella lähti heti toimimaan.
Nykyinen kakkoskulkine -93 golf sammui tyhjäkäynniltä talliin. Ruisku antoi bensaa, mutta kipinä puuttui kokonaan. Puola hyytyi kerrasta. Uudella lähti heti käyntiin.

Näissä oli helppo tarkistaa tuo bensan tulo suuttimelta kun molemmat oli/on yksipisteruiskuja.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 20.7.2012 23:26

Mitenköhän saisi tarkistettua antaako suuttimet bensaa? Eli mulla on siinä 4 suutinta. Ja se ite "suutinputki" on täynä bensaa. Eli tänään testasin että kyllä kipinää tulee ainakin. Testasin kahdella eri tulpalla.Kumpikin antoi kipinää. Missähän tuo vauhtipyörän asentotunnistin mahdollisesti sijaitsee? Oon yrittäny googlesta ettiä et mikähän mahtais olla tuon ruiskutusjärjestelmä, mut ei oike taho löytyä. On varmaan kuitenkin yksipisteruisku?

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 21.7.2012 13:08

Vahvasti kyllä epäilen tuota puola vikaa. Vaikka sulla antaakin kipunaa niin sen pitäs rojauttaa semmonen kipuna että todellakin tiedät sen räpsyn.

Tarkasta pyörtimen kunto ja tuo puola. nuo nyt ei hirveitä kustanna Motonetistä hamstrattuna. Yksi mahdollinen vikakohde on tuo impulssianturi.
Viimeksi muokannut mrannikko, 22.7.2012 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 22.7.2012 14:03

Onko tämä kyseinen auto muuten 55kW vai 74kW moottorilla?

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 23.7.2012 9:03

Taitaa siis olla nelipisteruiskulla. Saatko mitattua yleismittarilla/lampulla tuleeko suuttimille pulssit?

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 9:34

Eli kone on 55kW. Nelipisteruisku on. Ei ollu tässä viikonlopun aikana oikein aikaa eikä mielenkiintoa perehtyä asiaan sen paremmin ja tänään ajattelin taas uusin sielunvoimin käydä vian kimppuun :) Tuossa sen verran kuitenkin tuli vilastua että tulpat on kuivia vaik kuinka on starttaillu, eikös ne pitäs olla märkiä varsinki tollasen 30x starttauksen jälkeen? Missäs tuo impulssianturi sijaitsee? Soittelin tossa korjaamoitaki läpi mutta tuntuu kesäruuhkat olevan päällä. Yks korjaamo meinas et ois suuttimien maadotus vituirallaan, eli ei anna käynnistyslupaa. Eli täytyy tarkastella että tuleeko suuttimille pulssit. En oo ihan varma miten tuo tehään mut tässähän sitä oppii.

Vahvasti kyllä epäilen tuota puola vikaa. Vaikka sulla antaakin kipunaa niin sen pitäs rojauttaa semmonen kipuna että todellakin tiedät sen räpsyn.

Tarkasta pyörtimen kunto ja tuo puola. nuo nyt ei hirveitä kustanna Motonetistä hamstrattuna. Yksi mahdollinen vikakohde on tuo impulssianturi.


Hmm. Tuosta sen verran että ei sieltä kuitenkaan mitään ihan hirveätä kipinää tullu. Mut kyl mie sävärit sain. Pari kertaa meni vartalon läpi :D Täytyneepä vielä kattoa uudestaan tuo kipinä homma. Jos tällä kertaa pitäs yhelä käelä kiinni.

Kiitoksia avuista.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 11:45

Tuota... kysyjä, et maininnut, miksi epäilet puolaa ? Eikö lähde käyntiin ? Mahtaisko kuitenkin tulpanjohdot olla kunnossa ? Itellä sattui vanhassa wolkkarissa iskemään tulpanjohto läpi, ei käyntiin millään, mutta vaihdon jälkeen taas OK. Vaikutti selkeästi bensansaantivialta, vaan ei sitten ollut.


Tuossa vähän google tutkasin ja löyty tämmönen teksti. Eli mitä tarkottaa et tulpanjohto antaa läpi?

Niin ja justiinsa muistin että kun otin yhden tulpan irti niin se oli sisältä ihan valkosessa jauheessa. Eli oli tosi pahasti hapettunu. Oiskohan se voinu johtaa jonkin osan hajoamiseen?

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 23.7.2012 15:10

Jos tulpanjohto antaa läpi niin tulpanjohdon eristekuori on rikki ja kipinä purkautuu rikkouman kautta eikä tulpan kärjestä niinkuin pitäisi. Kannattaa aloittaa helpoimmasta, eli vaihtaa tulpat ja tulpanjohdot, eivät maksa paljoa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 23.7.2012 16:25

Mun täytyy kyllä sanoa että ei ole hajuakaan missä sijaitsee tuossa 1.6i.ssa impulssianturi?? Joten kertokaa paremmin tietävät!!

Itselläni meni puolitoistavuotta sitten 2.0i 16v ABF moottorista impulssianturi. Sähköjohdoneriste oli murentunut rikki ja oikosulku hajotti anturin ja poltti moottorinohjausyksikön. Silloin simahti ajosta kanssa mutta ei kyllä antanut kipinääkään! Joten elä vielä säikähdä! :D Mutta tosiaan tuo anturi voi kyllä pimahtaa itsestäänkin.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 23.7.2012 17:00

55kW mallissa impulssianturi on virranjakajan sisällä, pyörijän alla.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 17:31

Tulipahan käytyä ongelman kimppuun. Vaihtelin tulpanjohot ja kattelin tulpat, kattelin myös maadotusjohot ettei näkyny rispaantumisia. Pyörijä näytti olevan kunnossa. Virranjakan kansi oli ehjä. Muutenkin tuntuu aika mahottomalta ajatukselta että puola ois rikki kun kuitenkin antaa kipinää, eli eikös auton silloin kuitenkin pitäs edes yrittää käyntiin? Uskon et tuo sytytyspuoli vois olla kunnossa.?!

Epäilykseni siirtyi jälleen bensansyöttö puolelle. Korjatkaa tyhmää jos olen väärässä, mutta meneekös se bensansyöttö ruiskulle näin? (ks, kuva, ei onneks oma moottorini mut samannäkönen)

Kuva

Nimittäin sattu jäämään tosta luulemastani?! tulo letkusta klemmari pois niin ei edes auki sylkässy letkua. Eiks sielä kuitenki pitäs 1-2 baria olla painetta ku se bensaa sinne syöttää? Mites tuo kaasuläppä, eiks senki pitäs kostua hiukan ku yrittää poloa käynnistellä ja pumppailla kaasua? Pyyhin sen nimittäin putipuhtaaksi ympäriinsä. 3 pitkän starttailusession jälkeen siellä ei näkyny pisaraakaan bensaa.

edit: eli tossa kuvassa se luulemani paluujohto lähtee tuosta kohtaa mis ympyrä ja viiva on mut lähtee alaspäin. Eli ei näy kuvas.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 18:22

edit:

Jako oli kohdallaan.
Viimeksi muokannut Jakepoika, 23.7.2012 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 23.7.2012 18:35

Joo siihen väliin pitäs näyttää. Ei tuo nyt varmaan hirveän löysällä ole kuitenkaan vai onko ? Helppohan tuosta on nyt jako tarkistaa.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 18:39

Juu ei hirveän löysällä ole toki. Kireys on ihan "nafti". Mut olisiko tuosta voinut jakomennä pieleen, mikä aiheuttaisi kyseisen "ei käynnisty ongelman. Juuri tuossa yritän palauttaa mieleen miten jako tuosta tarkastetaan. 2,5 vuotta sitten vaihdoin jakohihnan.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 23.7.2012 19:57

Pientä päivitystä. Jako oli kohdallaan, kone pyörii. Kaikki tulpat antaa kipinää, ihan hyvin, poissulkee kai puolan vian. Bensapumppu antaa bensaa. Kierrosluku mittari nousee startatessa pikkuisen, viittaisi siihen että myös impulssianturi on ehjä. Olisiko ruiskuboksi (Ecu) mennyt kerrasta pimeäksi? Tiedä häntä. Nyt on jo niin paljon pois suljettuja vaihtoehtoja et mulla loppu keinot kesken. Ehkä myös hermot. Ei auta kun hinuttaa korjaamolle ja jännitellä kustannuksia. Täytyy sitten päivitellä tänne että mikä oli vikana. Kaikki vaan peukut pystyyn että on joku "pikkuvika*". Kiitoksia kaikille auttaneille.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 23.7.2012 20:43

Eikö näistä 1,6 ja 1,4 moottoreista oo menny jotain kaasuläpän asentotunnistimia / tai jotakin sinne päin? Sammuu ihan yht´äkkiä kesken ajon eikä lupaa mitään. Käsittääkseni tulee koko pakettina kaasuläppäkotelon kanssa. Luulis että näkyy vikakoodeissa.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 24.7.2012 18:36

Oliko millä bensantulo sitten varmistettu? Pumppu voi olla toimivinaan esimerkiksi niin ettei painetta kehity tarpeeksi vaikka periaatteessa bensaa tulisikin. Tai sitten pumppu toimii ajoittain. Vika ei ole useinkaan monimutkainen. Välttämättä. Mulla ainakin yhdessä autossa etittiin liikaa ja liian monimutkaisesti vikaa sähköpuolelta ja puolet antureista uusiksi. Turhaan. Ja jokainen kyläseppä neuvoi soppaa lisää. Ja sitten luettiin samalla netistä lisää pelotteluja. Sitten tuli kaveri kilpapuolelta mukaan kuvioon ja ensimmäiseksi varmensi saako auto edes bensaa. Kunnolla. Ei saanut, vaikka pumppu surisi ja auto ajoittain kävikin. Painetta 1 bar ja kolme olis tarve. Pumppu vaihtoon ja heti toimi, samantein kun avaimesta käänsi. Ikinä en ole saksalaisissa monimutkaisiin sähkövikoihin törmännyt, veikkaan että Poloonkin vielä selitys löytyy. En tiedä mitä tuollaisessa bensanpaineet on mutta kai ruiskupeleissä 3 bar pintaan on.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 25.7.2012 8:33

Bensantuloa varmistettiin sillä että painettiin peukalo tuloletkun suulle ja startattiin, kyllä sieltä suihkus bensaa. Myöskin se että kerran tyhjensin suuttimille menevän putken ja sen jälkeen taas starttailin yhdesti ja kyl se putki oli täyttyny uudestaan bensasta. Paineen pitäs olla letkuissa tossa mun pelissä luokkaa 1.5-2.5 baria, mutta ei löydy tarpeellisia vehkeitä testaamaan tuota noin tarkasti. Tokihan tuo on mahdollista että bensapumppu ei anna painetta tarpeeksi. Itse vain mietin sitä että eikai tuo pumppu ihan yhtäkkiä mene niin huonoksi että ei edes lähe käyntiin? Luulisi että se alkaa ensin oireilemaan jollain tapaa (tai sitten ei :). Jos bensapuolella on vikaa niin uskon että selitys löytyisi siitä että suuttimet eivät anna bensaa/käynnistyslupaa, joka viittaisi sähköpuolelle. Tuossa kaverin kans katseltiin, joka ainakin mun mielestä on melko pätevä näis autohommissa, niin sekin vaan totes että ei oikein selvää vikaa löydy mistään et parempi viiä korjaamolle kun alkaa vaihtelemaan erinnäköisiä sähköosia satunnaisesti ympäri konetta. Voi tulla pian halvemmaksi jos pystyvät paikallistamaan vian. Olettaisin kuitenkin että korjaamolla löytävät testerillä vian jos on sähköpuolella. Vai mitenköhän tuon ikäisistä autoista testerit lukee noita antureita? Tänään lupasivat autoa katsoa korjaamolla. Eli täytyy ootella mielenkiinnolla tuleeko soittoa.

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 25.7.2012 11:27

Hmm.. nyt ollaan ihmeissään!! Korjaamolta soittelivat ja olivat testailleet kaikki paikat läpi.Bensapaineet normaalit, pumppu toimii,moottorinohjausyksikkö kunnossa,kipinä normaali.

Testerillä ainoa vikakoodi ajonestossa, näyttäisi olevan päällä, joka ei anna suuttimille toimintalupaa.Tämähän tästä kummaa tekee, koska kyseisessä autossa ajonesto toimii sillätapaa että lähtee käyntiin hetkeksi (n1 sek) ja sammuu sitten. Kyseinen korjaamo ei kuuleman heidän laitteillaan pysty purkamaan ajonestoa noin vanhasta autosta ja kehottivat viemään merkkiliikkeeseen (Jyväskylän autotarvikkeelle). Heillä kuuleman on oikeat vehkeet. No soittelin tarvikkeelle ja selitin asian niin huoltoneuvoja meinas ettei voi olla ajonestossa vika. Se alko siellä jo selittämään et voi olla tosi paljon osia rikki yms. Huh. Soittelin vielä korjaamole ja meinasivat ettei muualla voi olla vika kun ajonestossa. Ketä uskoa? Ketä ei? Ompas kummaa.

Kuitenkin sen verran että tuossahan on ollut vikaa siellä ajonestossa tässä pitkin alkukevättä ja kesää. Eli auto poltti takajohtosarjojen sulaketta (rekist.kilven valo tarkemmin). Jolloin ajonesto meni päälle. Vika löyty kun aukasin haitarisuojat ja kummaltakin puolelta oli johtosarjat poikki. Eli korjasin johdot n. 2 viikkoa sitten tinaliittimillä ja mielestäni pistin johdot kiinni ihan hyvin yhteen ja teippailin suht hyvin. Eikä ole sen jälkeen polttanu sulaketta. Tässä kysymykset, olisiko tuo sulakkeiden palaminen useampaan otteseen voinut hajottaa muutakin? Onkohan tuossa olemassa ajonestolle relettä tai jotain? Olisiko avaimesta voinut mennä siru rikki yhtäkkiä? Virtalukon pohja (starttaako edes silloin?), vai käytänkö johdot auki uudestaan ja käyn koko takajohtosarjan läpi?
Ompas vaan tilanne..

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 25.7.2012 15:01

Eli tarkempi vikakoodi oli korjaajan mukaan :
Ajonesto lukittunut, jonka alla:
suuttimet 1-4 (eli liitty tohon ajonestoon, ei anna suuttimille lupaa käynnistyä)

Missäs tässä on se ajoneston boksi? Marmorilla puhu myös et mittaristo ois menny rikki. Mut eipä se muuten ole oireillu ja on ihan hyvin toiminu. Olen sormi suussa.

E: Mites ovien toiminta ajonestoon? keskusteleeko keskenään? Ei ole kaukohjauksela toimiva keskuslukitus. Onko näile laitteile olemassa releitä?

E2: Tuolta lueskelin pitkin nettiä lontoon kielisiä juttuja. Osui tämä Ross-Techin juttu silmiin, lainattu :
In case of Engine Starting Issues please make sure that you are really experience an Immobilizer related Problem! Even if the Immobilizer engages, the Engine will still start fine but cut out after 2-3 Seconds. If you are NOT experiencing this behavior (e.g. Engine doesn't start at all) your Problem is very likely NOT Immobilizer related.


Muutenkin jos ajonesto on päällä niin pitäisi käynnistyä 1-2 sec kunnes sammuu. Eli vika on sittenkin jossain muualla. Mikä aiheuttaa suutinyksikön pimenemisen?

Jakepoika
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2012 16:41

ViestiKirjoittaja Jakepoika » 26.7.2012 19:05

Vika korjattu!! Ja minä olen 285e köyhempi. Oli korjaaja ettiny kissojen ja koirien kans 3,5h vikaa :D

Vika: Katkennut/hapettunut suutinten sähköjohto plugin sisällä, joka aiheutti suutinyksikön sekoilemisen/pimenemisen. Vikaa ei olisi voinut silmällä nähdä. Plugin kuoret oli purettu ja vika oli paljastunut.

Syy vikaan: Plugi/sähköpistokkeen sijainti on suoraa jäähytysneste kopan alapuolella ja viime talvena oli kopan yksi muoviputki hajalla, jonka vaihdoin kesän alussa. Oli kuitenkin sen verran päässyt tiputtamaan plugille että oli syövyttänyt/hapettanut johdon pikkuhiljaa poikki.

Yhteenveto: Korjaa pikkuvuodot ja viat ajallaan :D Tai opi sähköistä jotain. Piti taas kantapään kautta oppia. Mut näinhän se menee. Itse en olisi vikaa varmaan saanut paikallistettua ikinä.

Loppusanat: Jos ajonestossa on vikaa näissä autoissa niin auto käynnistyy aina ja pysyy 1-3 sek käynnissä. Mikäli auto ei edes yritä käyntiin niin vika on jossain muualla kuin ajonestossa. Vaikka Vag-Com näyttäisi vikakoodia Ajonesto lukittu! Vaikka korjaaja sanoo että ajonesto on lukittunut ja sen voi vain purkaa merkkiliike niin älä niele sitä!! :D Ota ensin selvää onko vika ajonestossa!

Kiitos ja kuitti!

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 30.3.2014 19:17

Miulla on vw polo 1999 1.6 moottorikoodi kait AEK niin ei lähde käyntiin ja starttaa, eli suht samat oireet kun tässä ketjussa.

Antaa vikakoodia
00609 - Ignition Output 1
26-10 output open intermittent

Antaa kipinää
jonkinverran bensapainetta, huomenna mitataan tarkemmin onko riittävästi

- lähti starttiboosterilla käyntiin, eli polttoaineen syötössä vika eikä immo päällä

Hajos muuten imukotelo kun iski imusarjaan, eli jos rupeaa lupailemaan niin kannattaa lopettaa boosterin ruiskuttaminen hyvissä ajoin!

Mistä tarkemmin oli jakepoika se hapettuma siinä johtosarjassa, kun omakin näyttää ehjältä? kuva kertos paljon?

Tuleeko nokan asentotunnistimesta vikakoodia? Eli jos ei saa moottori oikeaa ruiskutusaika tietoa, mikä blokki se on vag comissa?

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 3.4.2014 11:18

Polttoainepaineet oli yli 3 baria ainakin heti kun virrat laitetaan päälle.

Polttoaine oli aika mustaa niin imettiin kanisteriin ja kun seiso kanisterissa yön yli niin oli pohjalle seostunut se musta paska. Jännä et tikulla kuitenkin syttyi palamaan. Uutta bensaa tankkiin jä lähti käyntiin. Pumpun saa kokoajan päälle kun irroittaa releboksin oikeassa alakulmassa olevan releen ja hyppykytkee ne isommat liittimet yhteen ;).

No imusarja tuli liimattua kasaan ja tyhjäkäynti on 2000 rpm paikkeilla ja seilaa eli imusarja vuotaa vielä jostain ja tilattiin josko se sillä rupeisi pelittämään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa