Audi A6 täristää, nivel vai kardaani?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zetaaja
uusi tulokas

Audi A6 täristää, nivel vai kardaani?

ViestiKirjoittaja zetaaja » 9.8.2011 15:44

Eli 350tkm ajettu -03 A6 4B Avant Quattro 2.5TDI automaatilla, on täristänyt jo pidemmän aikaa mystisesti. Alkoi > 120 vauhdeissa koko kori tärisi, alkuun vähän ja ajoittain. Tuntui satunnaisesti häviävän ja palaavan esim kaistanvaihdossa tai loivissa mutkissa esim motarilla cruisella ajaessa. Nyttemmin se ei enää juuri häviä >110 vauhdissa, on vain enemmän tai vähemmän voimakas, lisäksi täristää about alueella 55-75. Tuntuu olevan vähän päivästäkin kiinni, on päiviä että täristää aamusta alkaen huomattavasti, ja toisina päivinä taas ei juurikaan. En ole havainnut selkeää eroa esim lämpimän/kylmän tai kuivan/kostean päivän välillä. Voimakkaampi pidempi kiihdytys tai ajo >120km/h tuntuu laukaisevan tärinän jos sitä ei ole vielä sinä päivänä ilmennyt. Renkaat on poissuljettu mm. vaihtamalla täysin toisiin.

Kummatkin ulommat etuvetonivelet on jo vaihdettu, vastaajasta riippuen viaksi on arvottu joko kardaani tai sisemmät vetonivelet. Sen verran vahvasti täristää välillä että itse olen päätynyt kardaaniin (keskinivel). Kardaani olisi vähän halvempi fiksata kuin nuo kalliitt sisänivelet (kummatkin kerralla), mutta en millään halua alkaa vaihtamaan juuri sitä väärää päätä ensin, kun on jo nokat laitettu moottoriin, webasto fiksattu, tukivarret vaihdettu, yms.

Tänään huomasin että vasemmalle peruuttaessa kuuluu jostain edesta rutinaa, muuten ei mikään pidä mitään ääntä ajaessa. Ehdin jo varata maanantaiksi tuon kardaanin tarkistuksen/tasapainotuksen, mutta nyt alkoi taas epäilyttämään jompi kumpi sisemmista vetonivelistä...

PS: vaihteisto toimii toistaiseksi moitteettomasti (kop kop), öljyt on vaihdettu ainakin minun omistusaikana, aiemmista eos. :)

-AP-
-

ViestiKirjoittaja -AP- » 11.7.2012 19:30

Löytyikö tähän tärinään ratkaisu?

Itsellä hyvinkin samantyyppinen ongelma, kohteena -04 Passat Variant 4Motion 1,9 TDI 130 hv 6v-manuaali. Täristää 110-130 km/h, tuntuu enemmänkin penkissä kuin ratissa, lievä kaarre pahentaa oiretta suoraanajoon verrattuna. Ei ylimääräisiä ääniä, jurinaa, kolinaa. Käyntinopeus ei vaikuta, nelosella vitosella kutosella sama juttu aina samalla ajonopeudella, siis kierrosluvusta riippumatta. Tärinä panempi vedätettäessä ja myöskin pidemmässä ajossa (satoja kilsoja) ongelma sen kun pahenee nurkka-ajoon verrattuna.

Merkkiliikkeen mukaan kone käy karkeasti, mikä aiheuttaa tärinää ja halusivat välttämättä aloittaa työn puristuspaineiden mittauksesta ja nostajakuppien tarkastuksesta. No, ei vikaa siellä suunnalla. Sitten totesivat, että kaksoismassa-vauhtipyörä on rikki ja kyllä, tarkasti auton alla nosturilla kuunnellen sieltä kuuluu sellainen pieni laakerivikaisen laturin kahinaa muistuttava ääni. Ei mitään kolinaa tms. Käynnin karkeus ei ole minua mitenkään häirinnyt, Ducaton jälkeen en ole sitä edes noteerannut.

Voiko vauhtis-vika aiheuttaa käyntinopeudesta riippumatonta tärinää autoon? Voisi kuvitella, että sen oireet tulis esiin kaikilla vaihteilla vaikkapa 4000 1/min? Oma veikkaukseni suuntautuu vetoakselivikaan, mutta merkkiliikkeen mukaan työ pitää aloittaa ensin vauhtiksen ja kytkimen vaihdolla, sitten voidaan tutkia tärinää eteenpäin, jos tarvetta.

Kaikki neljä vetaria liikkuvat lievästi akselin suunnassa, mikä lienee hyvä asia? Edessä tuntuu jonkinlainen välys akseliin nähden poikkisuunnassa vetarin sisäpäässä vasemmalla puolella ja oikealla ihan hitusen. Voiko noin puolen millin välys aiheuttaa tällaista? Pyöränlaakereissa ei välystä, jarrut ei täristä ja vika tulee esiin useaammallakin rengas-vanne -yhdistelmällä. Kardaanin tarkastivat merkkiliikkeessä ja väittivät kunnossa olevaksi.

Sisemmät vetarin nivelet eteen? Voiko vauhtipyörä hajota ajossa niin, että matka jää kesken, jos sitä ei pian korjata?

Flameball
-

ViestiKirjoittaja Flameball » 13.7.2012 12:23

Noissa tuppaa kuivamaan isommilla kilometreillä voiteluaineet sisemmistä vetonivelistä ja voi aiheuttaa kyseistä nypyttelyä. Toimenpiteenä melko nopea homma ottaa pultit auki laipasta ja avata vähän kumia&tuutata lisää rasvaa sisään jos tuntuu kuivalta. Vaihtoehtoisesti voi vain avata pannan ja laittaa uuden tilalle ihan siinä paikallaankin ja laittaa välistä lisää rasvaa.. Lopputuloksen kannalta olis kuitenkin parempi vilasta tilanne kunnolla, eli napata hieman enempi auki kerralla.

-AP-
-

ViestiKirjoittaja -AP- » 13.7.2012 23:34

Just. Akseliin nähden poikittainen välys ei kuitenkaan ole iso virhe? Olen tarkastanut menneellä viikolla useita konsernin autoja ja sisänivelen välys tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Välys ei siis aiheuta tärinää vaan nivelen rasvanpuute/jäykistely? Välystä saa olla?

Flameball
-

ViestiKirjoittaja Flameball » 14.7.2012 9:56

eihän siellä aivan ruokotonta välystä saa olla että heiluu valtoimenaan. Maalaisjärkeä mukaan ja tarkastaa onko osissa selkeästi näkyviä kulumia, jotka saattaisivat olla haitaksi jatkoa ajatellessa ja vaihtoa tarvittaessa. Pienet välykset sen sijaan asettuu tuoreilla rasvoilla ja vähentää todennäkösesti tärinäongelmiakin. Ei ainakaan ole kallis homma kokeilla jos autoa yhtään itse huoltaa.

-AP-
-

ViestiKirjoittaja -AP- » 18.7.2012 18:12

Totta, 'jos autoa yhtään itse huoltaa'. Toisaalta, jos käyttöauton rassaaminen ei enää kiinnosta sen jälkeen kun autojen kanssa kaiket päivät pelailee, niin silloin olisi kiva saada laite kuntoon kohtuuvaivalla muiden tekemänä ja keskittyä itse vapaa-ajallaan harrasteautoiluun. Nyt vain tuntuu olevan niin, että korjaamoa pitäisi osata neuvoa oikeaan suuntaan ...

KariS
-

ViestiKirjoittaja KariS » 19.7.2012 9:01

Hyvä vinkki muuten toi, pitää joku päivä laittaa omaan uudet rasvat. Ootteko mitä rasvaa käyttäny noissa? Löytyy jotain petro canadan punasta spesiaali konerasvaa, mutta onko tollanen liian jäykkää?

Bnito
-

ViestiKirjoittaja Bnito » 6.3.2013 21:33

selvisikö ap:n vika? Itsellä joskeenkin saman oloisia oireita, nypyttää kun ajaa yli satasta, renkaat on ok. Pieni tuntuma olisi että takaa voisi tärinä alkaa, mutta eipä sitä varmaksi voi sanoa, koko auto siis tärisee, ratissa ei tunnu mitään ihmeellistä.

peiponen
-

ViestiKirjoittaja peiponen » 17.4.2013 9:00

Bumpataanpas vanhaa. A6 C5 (tai 4B jos niin haluaa sanoa) quattro täristi tismalleen samalla lailla kuin aloittaja kuvailee, eli 50-70km/h ja sitten yli 110km/h vauhdissa. Syyksi paljastui kardaanin jumissa ollut ristikkonivel. Ristikkoa ei voi itse vaihtaa joten vika tuli kuntoon koko kardaanin vaihdolla.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”