Touran 2.0 TDI DGS tyhjäkäyntihäiriö kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Touran 2.0 TDI DGS tyhjäkäyntihäiriö kylmänä
Auto lähtee hyvin käyntiin mutta ennen kuin kone on lämmin tyhjäkäynti vaeltaa ja lopulta moottori sammuu. Ilmastoinnin sammutus rauhoittaa hieman käyntiä. Harmittava ominaisuus varsinkin liikennevaloissa. Mitään vikakoodia ei löydy. Tasaisella kaasulla huomaa nykimistä. Auto vm.2004 ja ajettu 190tkm.
Ongelmat jatkuu
Vein auton huoltoon. Yhden polttoainesuuttimen arvot metsässä. Hieman käynti parani, kun se vaihdettiin, mutta ongelmat eivät ole poistuneet. Käynyt jälkeenpäin kahteen otteeseen korjaamolla, eikä vikaa ole löytynyt. Vaihdoin polttoainesuodattimenkin, mutta ei siitäkän ollut hyötyä. Ilmojen edelleen lämmetessä vika pahenee. Ilmastointia ei viitti edes pitää päällä. Mistä hakis seuraavaksi vikaa, kun huollostakaan ei ole apua?
Voisikohan kyseessä olla nokan ajoituksen häikkä. Esim VCDS:llä voi seurata Torsion arvoa joka kertoo nokan ajoituksen ainakin 1.9TDI koneissa, ja sillä tuntuu olevan vaikutusta tyhjäkäynnin hytkyntään.
Olen kuullut että 2.0TDI koneen kanssa tuon arvon säätö on vielä herkempi kuin 1.9TDI koneissa, joten pienempikin ero voi vaikuttaa. Tiedä sitten... Mutta kokeilu ei paljoa maksa jos VCDS:n löydät.
Todennäköisesti nuo seuratut metsässä olleet arvot ovat suuttimien korjausarvoja, joilla auto koittaa säätää tyhjäkäyntiä. Ne kertoo aika hyvin miten kone voi, mutta suoraan se ei suutinvika välttämättä ole. Onko vauhtipyörän kunnosta mitään tietoa ts. onko sitä vaihdettu vielä kertaakaan? Silläkin kuitenkin on oma tekonsa käynnin tasoittamisessa.
Olen kuullut että 2.0TDI koneen kanssa tuon arvon säätö on vielä herkempi kuin 1.9TDI koneissa, joten pienempikin ero voi vaikuttaa. Tiedä sitten... Mutta kokeilu ei paljoa maksa jos VCDS:n löydät.
Todennäköisesti nuo seuratut metsässä olleet arvot ovat suuttimien korjausarvoja, joilla auto koittaa säätää tyhjäkäyntiä. Ne kertoo aika hyvin miten kone voi, mutta suoraan se ei suutinvika välttämättä ole. Onko vauhtipyörän kunnosta mitään tietoa ts. onko sitä vaihdettu vielä kertaakaan? Silläkin kuitenkin on oma tekonsa käynnin tasoittamisessa.
Kuullostais vähän tandempumppuvialta,ei varmaan ois eka?
Hauskoja nää 100/103kw BKD/AZV koneet kyl, kaikkee häikkää mut silti pirun hauskoja :D Itellä:
Huono starttaus seisonnan jälkeen
Tyhjäkäynti ravistaa oikeastaan aina
Turbo viheltelee
Onhan näissä omat juttunsa mut pärjää.
Kannattaa tandem-pumpun painetesti teettää liikkeessä, se kertoo paljon.
Hauskoja nää 100/103kw BKD/AZV koneet kyl, kaikkee häikkää mut silti pirun hauskoja :D Itellä:
Huono starttaus seisonnan jälkeen
Tyhjäkäynti ravistaa oikeastaan aina
Turbo viheltelee
Onhan näissä omat juttunsa mut pärjää.
Kannattaa tandem-pumpun painetesti teettää liikkeessä, se kertoo paljon.
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Aika on ollut niin kortilla, etten ole kerinnyt käymään huollossa vaan koitan yön tunteina selvittää asiaa. Netin keskusteluissa on ollut paljon puhetta ERG- venttiilin likaantumisesta ja sen aiheuttamista ongelmista. Otin kokeeksi venttiilin alipaineletkun irtin ja tulppasin sen tukkoon. Hämmästys olikin melkoinen. Tyhjäkäyntihäiriöt jäivät kokonaan pois ja autossa edellä mainitut sammumisongelmat poistuivat. Moottorin vikavalo tietenkin syttyi kojetauluun. Nyt kaipaankin hieman teidän apuanne. Onko erg-venttiilin uusimisesta mitään hyötyä. En viittis turhaan sellaista ostaa.
EGR:n voi ottaa irti ja puhdistaa alkuun kokeeksi karstasta. Voin melkeen luvata että sitä piisaa... Siinä ei ainakaan sinun tapauksessasi paljoa häviä.
EGR:n männän pitäisi liikkua kohtuu voimalla mutta imemällä ei käsittääkseni aivan riittävää alipainetta saa aikaan. Toisaalta ei tuo ihan järkyttävän kallis tainnut uutenakaan olla... uutta varaosaa voi kysellä marmorin lisäksi Slamitista ja speed-autoteilesta.
EGR:n männän pitäisi liikkua kohtuu voimalla mutta imemällä ei käsittääkseni aivan riittävää alipainetta saa aikaan. Toisaalta ei tuo ihan järkyttävän kallis tainnut uutenakaan olla... uutta varaosaa voi kysellä marmorin lisäksi Slamitista ja speed-autoteilesta.
otin erg venttiilin ja sen alapuolella olevan ilmasäätöventtiilin (oisko joku APG) irti ja putsasin. Erg venttilin pinnalla oli jonkin verran karstaa (pehmeää mustaa oljyistä mömmöä), mutta ei niin paljon kuin, netin kuvissa on esitetty. Imusarjaaa en ottanut irti, vaikka sormella koittaessani jäi melkoinen kasa sormiin. Ongelmaa, eli moottorin tukehtumista tyhjäkäynnillä, ei tämäkään toimenpide vielä poistanut ja jouduinkin ottamaan erg-venttilistä alipaineletkun irti. Taitaa kotikonsti loppua tähän.
Tilasin uuden ERG-venttilin Mertelistä ja vaihdoin sen. Luulin aluksi, että se auttoi. Eipä auttanut, kun pienen aikaa autolla ajoin. Kun kone lämpiää ja erg venttiili päästää pakokaasua alkaa nykiminen, joka tuntuu ajossa. Lämpimänä ei vika tunnu niin pahalta, että se häiritsisi. Mitä seuraavaksi pitäisi tehdä?
Oletko vikakoodeja ottanut ulos?
Ahto- ja alipaineletkut kannattaa tarkistaa ja EGR:ään asentaa supistavan tiivisteen. Itsellä poistui kaikki nykiminen ajon aikana tuolla tiivisteellä ja tyhjäkäynnilläkään auto ei ole sen jälkeen kummemmin ravistellut hyvin pientä hytkyntää lukuun ottamatta.
Tandem-pumppu on tosiaan yksi vaihtoehto jos päästää ilmaa polttoaineen joukkoon.
Ahto- ja alipaineletkut kannattaa tarkistaa ja EGR:ään asentaa supistavan tiivisteen. Itsellä poistui kaikki nykiminen ajon aikana tuolla tiivisteellä ja tyhjäkäynnilläkään auto ei ole sen jälkeen kummemmin ravistellut hyvin pientä hytkyntää lukuun ottamatta.
Tandem-pumppu on tosiaan yksi vaihtoehto jos päästää ilmaa polttoaineen joukkoon.
En muokannut tuota supistavaa tiivistettä. Olisikohan siinä ollut 7mm reikä, en muista ulkoa.
Pari kertaa auto sytytti häiriövalon alkuun, mutta sen jälkeen ei ole sitä enää tehnyt. 1.9tdi AVF-koneisessa Passatissa tuo ei toiminut suoraan vaan reikää piti suurentaa. Muistaakseni 10mm poralla sitä vähän avarsin.
Pari kertaa auto sytytti häiriövalon alkuun, mutta sen jälkeen ei ole sitä enää tehnyt. 1.9tdi AVF-koneisessa Passatissa tuo ei toiminut suoraan vaan reikää piti suurentaa. Muistaakseni 10mm poralla sitä vähän avarsin.
Kävin hakemassa VW varaosatiskilta supistavan tiivisteen 028131547B erg-venttiiliin. Hintaa tiivisteellä oli hieman yli 5 euroa. Tiivisteen lisäys oli muutaman minuutin juttu. Nyt auto ei nyki, eikä moottorin häiriövalo syty. Lämpimänä saa sahata jonkun verran, ennen kuin moottori käynnistyy. Kiitoskset Teille kaikille, jotka autoitte ongelman selvittämisessä.
Multa jäi käytetty egr-venttiili hyllylle, jos jollakin on tarvetta. Kalvo on ehjä, kun imemällä mäntä liikkuu. Akseli hieman vuotaa ja valuttaa nokea tiivistekellosta.
Multa jäi käytetty egr-venttiili hyllylle, jos jollakin on tarvetta. Kalvo on ehjä, kun imemällä mäntä liikkuu. Akseli hieman vuotaa ja valuttaa nokea tiivistekellosta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa