T4 1.9td ”tehot” häviää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ixu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.7.2004 10:28

T4 1.9td ”tehot” häviää

ViestiKirjoittaja ixu » 15.7.2012 15:02

Kyseessä on T4 transportteri vm. 98 ajettu 300 tkm. Autosta häviää ne vähäisetkin tehot aina välillä tai nykyään aika useinkin. Aivan kuin tällä olisi jotain tekemistä lämpötilan kanssa. Eli viileähköllä kelillä auto tuntuu vielä kylmällä moottorilla suht ”pirteältä”, mutta sitten kun lämpeää, niin aivan kuin turbo tippuisi kokonaan pelistä pois.

Mielestäni auto käy suht. nätisti. Huoltokirjan mukaan 255 tkm:ssä on vaihdettu jäköpään lisäksi mm. nokka-akseli.

Ostin tuon raksapakuksi ok-taloprojektin ajaksi, joten kiinnostus suurempaan remppaamiseen on aikalailla nollissa. Mutta olisi se ihan kiva, että sillä kerkeäisi jotenkin muun liikenteen mukana liikkumaan tai vähän isompaa kärryä vetämään.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 15.7.2012 19:41

Liittyykö vaivaan savutusta? Tai savuttaako ylipäätään? Entä syökö öljyä?

Äkkikseltään kuulostais väljän koneen oireilta, mutta eipä pitäs noilla kilometreillä vielä olla, ellei oo jotenkin pahasti kaltoin kohdeltu yksilö.

Niin ja olihan tässäkin käsikäyttöinen kylmäkäynnistysavustin?

Ennakot nyt kannattaisi joka tapauksessa tarkistuttaa. Se ei varmaan maltaita maksa. Myös egr kannattaa laittaa varmuuden vuoksi tukkoon.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.7.2012 20:17

Jos se turbo tippuukin pelistä eli menee vikatilaan. Ahdot esim. ylittyy. Ahtopaineen säätö venttiili? Kone ei nolla metreillä loppu ole tai sit on ajettu mittaria ympäri yms.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 15.7.2012 21:12

leinoan: T4 transusta jaABL-koneesta näyttäis olevan kyse. Eniten elektroniikkaa sisältävä käikäle on ajonesto. Kaikki vikatilat ovat siis aika mekaanisia...

Erikoinen homma muuten tuo nokka-akselin vaihto. En oo kuullu, että näissä AAZ/ABL-koneissa ois ollu mitään ongelmia nokkien kanssa, niin kuin ei oo ollu edeltäjissäkään. Oisko sitten koneessa ollu jotain voiteluongelmaa, esim. ajettu kuivana.

ixu
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.7.2004 10:28

ViestiKirjoittaja ixu » 16.7.2012 9:24

Jonkin verran savuttaa kyllä täyskaasu kiihdytyksessä. En tiedä millainen savutus on tälle normaalia, mutta selvästi enemmän kuin esim. passatti AFN koneella. Öljyä olen lisännyt noin litran 10 tkm matkalla.

On käsikäyttöinen kylmäkäynnistysavustin. Kuis? Egr tukkiminen ei varmaan aiheuta tässä mitaan vikatilaan menoa?'

Tuosta nokka-akselin vaihdosta vielä. Eli edellinen omistaja taisi puhua enemmän tuota toista kotimaista, joten tekninen sanasto oli vähän hakusessa. Mutta kuulemma oli konehuoneesta alkanut kuulua kolinaa ja oli vienyt auton huoltoon. Tuolloin oli ainakin tuo nokka-akseli vaihdettu ja siis jakopää kokonaisuudessaan.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 16.7.2012 10:15

Ei tuu vikatiloja egr:stä, kun ei oo mitään elektroniikkaa häiritsemässä moottorin toimintaa. :)

Mietin sitä rikastinta vaan, että jos ois ollu vahapatruunatyyppinen ja ennakot myöhäsellä, nii toimis paremmin kylmänä, jolloin ennakkoa on enemmän. Vähän kaukaa haettu teoria kyllä...

Omien kokemusten mukaan ko. moottori ei työnnä vakiokunnossa mustaa edes täyskaasukiihdytyksissä. Paikallaan polkiessa tietysti voi jotain putkesta irrota. Ilmanpuutteeltahan tää vaikuttais. Olihan savu mustaa?

Tuo öljynkulutus nyt ei vielä mitään hälyyttävää ole.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa