Kenelle kuuluu liikennemerkkien oikean käytön valvonta Suomessa?
Poliisi?
Ely-keskus?
Kaupunki/Kunta?
Pysyvät merkit erikseen mutta kun kaikilla mahdollisilla urakoitsijoilla on merkkivalikoima käytössä muttei järkeä peittää niitä yöksi. Jos oikein muistan niin käsittääkseni rajoitukset täytyy muuttaa yöksi jos niitä ei voi perustella.
Tuli vaan mieleen kun mun kuljettaja sai viime yönä valtavat sakot tyhjän tietyömaan kohdalla. Yötä päivää täysin ehjä tie on ihan vaan varalta kavennettuna tötsillä ja 30kmh rajoitus. Normaalisti on 60kmh ja tätä kuski oli ajanut yöllä puoli kahdelta. Poliisi kääntyi risteyksestä tullakseen vastaan, tutkasi todella kaukaa työmaan kohdalla olleen auton ja sepä oli sillä selvä. Ainoat autot koko seudulla.
Omalla kotimatkalla toinen kohta jossa on löydetty 30 rajoitusmerkit 80 tielle, koska sora-autot liittyvät siitä tielle päiväaikaan. Koko tiealue on täysin koskematon esteetön, ei mitään esteitä ja rakenteita tai varoituslaitteita kun nämä tietyö ja rajoitusmerkki jota ei ole viitsitty edes merkitä päättyväksi. 30kmh jatkuu pari kilometriä kunnes tulee seuraava 80 lätkä. Ja tosiaan yötäpäivää jo viikon ollut tämä viritys. Tekisi mieli vähän muistuttaa että vastuu on molemminpuolinen ja tälläinen rajoituskäytöntö vaan rapauttaa rajoitusten niiden todellisen merkityksen joka on suojella tietyöntekijöitä.
Oisko ideoita kenellä tästä soittaisi. Kuskin on vaan maksettava sakkonsa mutta jospa se soittaminen jonku toisen pelastais.
Liikennemerkkien oikean käytön valvonta
Valvoja: ffp jäsenet
Nopeusrajoitusten 30 ja 40 km/h käytölle on aina saatava perusteltu hyväk-
syntä.
Nopeusrajoituksia 30 km/h ja 40 km/h käytetään olosuhteissa, jotka ovat
ajoneuvonkuljettajalle vaikeasti hahmotettavia tai joista aiheutuu liikenteelle
tai työntekijöille erityistä vaaraa. Alhaista nopeusrajoitusta vaativia seikkoja
ovat myös tärinän haitat työkohteelle tai esimerkiksi tilapäisen sillan liiken-
nekuormitusta huonosti kestävä rakenne. Nopeusrajoitusta 30 km/h saa
käyttää vain pistekohtaisesti.
Tiehallinnon 2008 ohjeesta
Tiemestarille ilmoitat, pienemmät tiet ja taajama-alueella on kuntien vastuulla (pl. jotkin poikkeukset) ja isommat (yksi tai kaksinumeroiset) on valtion eli ELY-keskusten vastuulla (käsittääkseni). Liikennettä valvovalle poliisillehan noista turhista rajoituksista voisi ilmoittaa, mutta 112 ei taas ole oikea paikka siihen, eikä taida nuo muutkaan vastata kuin virka-aikana.
Ainahan voi kokeilla tienkäyttäjän linjaa, 0200 2100, menisikö sitä kautta tieto perille.
Pitäisikö tehdä tuosta isompi tapa, aina kun on tiellä turhia tai turhan tuntuisia rajoituksia, niin ilmoitusta eteenpäin. Kyllä siellä jossakin vaiheessa joku mestari turhautuu ilmoituksiin ja alkaa oma-aloitteisesti seurata urakoitsijoiden toimintaa rajoitusten suhteen.
Ja jotta ei tule kenellekään väärinkäsityksiä, noudattakaa rajoituksia. Toivottavasti ne vaan asetettaisiin, niin että niistä on oikeasti hyötyä rakentamiseen ja korjaukseen osallistuvalle henkilökunnalle ja muulle liikenteelle aiheutuva haitta minimoitaisiin.
Ainahan voi kokeilla tienkäyttäjän linjaa, 0200 2100, menisikö sitä kautta tieto perille.
Pitäisikö tehdä tuosta isompi tapa, aina kun on tiellä turhia tai turhan tuntuisia rajoituksia, niin ilmoitusta eteenpäin. Kyllä siellä jossakin vaiheessa joku mestari turhautuu ilmoituksiin ja alkaa oma-aloitteisesti seurata urakoitsijoiden toimintaa rajoitusten suhteen.
Ja jotta ei tule kenellekään väärinkäsityksiä, noudattakaa rajoituksia. Toivottavasti ne vaan asetettaisiin, niin että niistä on oikeasti hyötyä rakentamiseen ja korjaukseen osallistuvalle henkilökunnalle ja muulle liikenteelle aiheutuva haitta minimoitaisiin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Miten olisi jos ottaisit yhteyttä kyseisen sakottajan poliisilaitokseen ja kysyisit siellä jonkinlaista kohtuullistamista?
Vähän kuulostaa siltä että siellä on jotain morttia koulutettu ja käsketty sakottamaan kaikki yli 7 km/h "kaahaajat".
Ja tie-/katumestari löytyy kunnan/kaupungin listoilta. "Tiemestari" näyttäs löytyvänkin :)
Vähän kuulostaa siltä että siellä on jotain morttia koulutettu ja käsketty sakottamaan kaikki yli 7 km/h "kaahaajat".
Ja tie-/katumestari löytyy kunnan/kaupungin listoilta. "Tiemestari" näyttäs löytyvänkin :)
Vähän kuulostaa siltä että siellä on jotain morttia koulutettu ja käsketty sakottamaan kaikki yli 7 km/h "kaahaajat".
Olin kuulevinani juttua että jos poliisi on "harjoittelija" vai mikä lie, niin sen kuulemma pitäis sakottaa kaikesta? Tai sitten se oli että se vaikutti vaan kortin lähtöön että jos puolestaan ois vanhempi poliisi niin se sais käyttää omaa harkinta kykyä tms...
Missäpäin Oulua tämä työmää tarkalleen on?
Sakko tuli Limingantiellä (tie 847) Äimäraution raviradan kohdalla. Kyseistä kohtaa oli tänään vähän muutettu. Edelleen tie on koskematon mutta nyt tötsät oli keskellä liikenteenjakajana ja 30kmh edelleen 24h käytössä.
Toinen mainitsemani kohta on Oulunsalossa Hailuodontiellä (tie 816) vähän ennen Niemenrannan risteystä. Edelleen 30kmh ympäri vuorokauden ilman jälkeäkään tiessä.
Oletkin napannut tuon yhden lainauksesi tästä opuksesta ilmeisesti: TIEH 2200053-09 "Tienrakennustyömaat".
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/22 ... yomaat.pdf
Eli jos tilaaja on tuolle 30:lle luvan antanut niin siinähän ovat. Se on ihan hanurista, mutta urakoitsijat pelaavat varmanpäälle nuiden rajoitusten suhteen eli lyövät merkit pystyyn heti kun ensimmäinen kuormuri paikanpäälle saadaan ja ne otetaan pois kun viimeinen lähtee.
Kummatkin nuista mainitsemistasi työmaista on liikenneviraston teillä, joten valita ELY:yn tienpitäjälle tai liikennekeskukseen asiasta. Ei tuo kohtuullista mielestäni ole, joskin äimäraution kohdalla kavennus on nyt jo varsin merkittävä ja siinä rajoitus on jopa paikallaan. Yksi paikka lisää on vaalantiellä madekosken ja päivärinnan välissä. Koko matka käytännössä 50, ja työkohteita siellä ja täällä.
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/22 ... yomaat.pdf
Eli jos tilaaja on tuolle 30:lle luvan antanut niin siinähän ovat. Se on ihan hanurista, mutta urakoitsijat pelaavat varmanpäälle nuiden rajoitusten suhteen eli lyövät merkit pystyyn heti kun ensimmäinen kuormuri paikanpäälle saadaan ja ne otetaan pois kun viimeinen lähtee.
Kummatkin nuista mainitsemistasi työmaista on liikenneviraston teillä, joten valita ELY:yn tienpitäjälle tai liikennekeskukseen asiasta. Ei tuo kohtuullista mielestäni ole, joskin äimäraution kohdalla kavennus on nyt jo varsin merkittävä ja siinä rajoitus on jopa paikallaan. Yksi paikka lisää on vaalantiellä madekosken ja päivärinnan välissä. Koko matka käytännössä 50, ja työkohteita siellä ja täällä.
äimäraution kohdalla kavennus on nyt jo varsin merkittävä ja siinä rajoitus on jopa paikallaan
Nykytilanteessa jossa kavennus on tien keskellä, voisin olla jopa erimieltä. Kyllä tuosta 60 vaihdilla ajaa helposti vaikka yhdistelmän. Ja tärkein pointtini olikin koko hyödyttömän kavennuksen tarpeellisuus. Tuon merkkihässäkän purkaa tai kasaa yksi mies 5 minuutissa, mutta siinä se olla möllöttää jatkuvasti.
Otin videon kun ajoin tänään kyseisen kohdan ohi. (pyydän anteeksi jos video aiheuttaa merisairautta) Nopeutta minulla on "tietyön" kohdalla 40kmh eli rangaistava ylitys. Tuollakin vauhdilla ehti hyvin kuvailla ja tarkkailla kuinka uusi liittymä valmistuu vasemmalle puolelle, ja kuinka sitä ei yllättäen ole eritetty tiestä mitenkään.
Enhän minä voi tietää mitä tässä tulevaisuudessa tullaan tekemään mutta nykytilanteessa nuo viritykset on pelkkää autoilijoiden kiusausta.
http://youtu.be/CvAZ1zEvN4o
EDIT:
Nyt viikkoja myöhemin ne pykää siihen limingantien keskelle liikenteenjakajaa eli tulihan se lopulta selitys tuolla jakajalle. Harmi vaan että esteet pitää asentaa ja pitää asennossa viikkoja ennen varsinaisen työn aloittamista.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa