2.0tfsi käynnistyy huonosti
Valvoja: ffp jäsenet
2.0tfsi käynnistyy huonosti
Terve kaikille,
Eli moottorikoodi BWA (Octavia RS 2.0TFSI) ja käynnistyy huonosti aamuisin. Tämä video kuvaa tismalleen minun ongelmaani. Auton käydessä kaikki on ok ja toimii niin kuin pitääkin. Ongelma tulee aina silloin auto seisoo pidempään käyttämättä. Akun kävin juuri tarkastamassa ja se on kunnossa. Jotenkin tuntuisi siltä, että vika voisi piiletä bensan paineissa, koska jos auto seisoo pitempään, niin ko. ongelma esiintyy. Muilla ollut vastaavaa?
Eli moottorikoodi BWA (Octavia RS 2.0TFSI) ja käynnistyy huonosti aamuisin. Tämä video kuvaa tismalleen minun ongelmaani. Auton käydessä kaikki on ok ja toimii niin kuin pitääkin. Ongelma tulee aina silloin auto seisoo pidempään käyttämättä. Akun kävin juuri tarkastamassa ja se on kunnossa. Jotenkin tuntuisi siltä, että vika voisi piiletä bensan paineissa, koska jos auto seisoo pitempään, niin ko. ongelma esiintyy. Muilla ollut vastaavaa?
Sisävalot syttyy kun avaan kuljettajan oven. Olen myös antanut olla virrat päällä noin 15 sekuntia, mutta sama toistuu. Voisin huomenna kokeilla tuota kahteen kertaan virrat päälle ja sitten käynnistys, mutta silti tuntuu hassulta vääntää sitä avainta edestakaisin. Ehkä siellä tuo bensapumpun rele reistailee?
Aamulla kokeiltu tuota virrat päälle viideksi sekunniksi ja sitten uudestaan virrat päälle, pieni odotus ja startti, mutta ei auttanut. Samalla tavalla köhii käyntiin, joskin ei tänä aamuna aivan niin pahasti, mutta vaivalloisesti siltikin. Autolla ajettu noin 70 tkm ja tulpathan vaihdetaan vasta 90 tkm huollossa tietääkseni. Ajattelin jos tulpat nyt vaihtais näin alkuun, mutta tuntuu jotenkin, että vika piilee bensa saannissa/paineissa, koska jos auto on seissyt vain muutaman tunnin, niin tuota käynnistys ongelmaa ei ole.
Moottorimanuskan mukaan G410:n feilatessa ohjain vaihtaa kiinteälle ohjaukselle. Jos ohjaus menee maksimipaineelle, niin silloin tuon anturin osallisuuden käynnistysongelmaan voisi kokeilla irroittamalla johto siitä.
Kiitti tuosta manuaalista. Olen nyt hieman ymmälläni noista antureista. Eli ilmeisesti siellä on kaksi eri anturia - tuo G410 (Low Fuel Pressure Sensor) ja G247 (Fuel Pressure Sensor). Voihan sitä johdon irroittamista kokeilla. Ymmärrän tosta tekstistä niin, että kun kumpi tahansa noista antaa väärää tietoa, niin moottorinohjausyksikkö menee ns. default ohjelmalle, joka antaa kiinteätä arvoa. Eli periaatteessa ei pitäisi olla väliä otanko johdon irti jos se antaa nyt jo väärää tietoa.
G410 on siirtopumpun ja G247 korkeapainepuolen paineen mittaus.
Löysin myös mittausohjeen, jota voi soveltaa anturin tarkastamiseksi.
Löysin myös mittausohjeen, jota voi soveltaa anturin tarkastamiseksi.
Kiitokset. Tuota en ollut vielä löytänyt. Ymmärsinkö oikein, että noita arvoja (MBV = Measuring Block Value) voi katsoa vagcomilla vai tarkoitetaanko tuolla jotain muuta ohjelmaa? Laitoin juuri tilaukseen uuden kaapelin koska tuo KKL, joka on käytössä Leonissa ei toimia Skodassa, joten menee hetki ennen kuin pääsen tarkastamaan arvoja.
Juu ne mittausarvot näkyy myös vcds:llä.
Testin perusteella G410 näyttäisi olevan viallinen, koska G410 näytti 5610mbar ja G247 6,4bar.
Koodi: Valitse kaikki
1 Fault Found:
012555 - Low Pressure Fuel regulation
P310B - 008 - Fuel Pressure Outside Specification - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 34
Testin perusteella G410 näyttäisi olevan viallinen, koska G410 näytti 5610mbar ja G247 6,4bar.
Viimeksi muokannut William, 14.6.2012 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ok. Täytyy tarkastaa kunhan saan tuon kaapelin. Laitathan infoa sitten auttoiko anturin vaihto tuohon käynnistys ongelmaan. Tänään aamulla auto lähti hieman paremmin käyntiin. Ehkä taas hieman tyhmä kysymys, mutta kun tuon on intermittent vika, niin täytyykö kone olla autossa kiinni kun kylmäkäynnistän, että se jää muistiin?
Laitetaas tuonne Audi sivuille linkkiä jossa noiden koneiden bensanpaine ongelmista vaikkei oliskaan nyt tästä kyse:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=103564
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=103564
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Kiitos tuosta linkistä tuonne Audiclub-sivulle. Tosin autoni ei millään tavalla pätki kiihdytyksessä tai ajossa. Toimii aivan normaalisti.
brainsurgery: Kiitos vinkistä, pidetään mielessä. Vika saattaa olla siinä, mutta toistaiseksi en vielä epäili itse pumppua, koska ainoa ongelma on tuo käynnistys ja kuten yllä mainitsin, niin ajossa toimii normaalisti. Eri foorumeille on myös sanottu, että uusi akku on korjannut ongelman. Itsellä taitaa olla vielä alkuperäinen akku. Kävin sen kyllä tsekkauttamassa ja sanoivat, että ihan ok se vielä on, mutta ennen syksyä se kannattaa vaihtaa. Itse tarkistin, niin aamulla akun jännite näytti 12.2 volttia, ja käynnissä 14.35, eli kyllä laturi ainakin toimii.
brainsurgery: Kiitos vinkistä, pidetään mielessä. Vika saattaa olla siinä, mutta toistaiseksi en vielä epäili itse pumppua, koska ainoa ongelma on tuo käynnistys ja kuten yllä mainitsin, niin ajossa toimii normaalisti. Eri foorumeille on myös sanottu, että uusi akku on korjannut ongelman. Itsellä taitaa olla vielä alkuperäinen akku. Kävin sen kyllä tsekkauttamassa ja sanoivat, että ihan ok se vielä on, mutta ennen syksyä se kannattaa vaihtaa. Itse tarkistin, niin aamulla akun jännite näytti 12.2 volttia, ja käynnissä 14.35, eli kyllä laturi ainakin toimii.
Laitetaas oma lista näkyville. Tähän mennessä vaihdetut osat: Polttoaineen siirtopumppu (G6), bensapaineanturi (G410), PCV, DV (N249), puolat ja akku.
Nokanseuraaja tarkistettiin edellisessä huollossa ja se kuulemma oli kunnossa. Moottori pitää aikamoista raksutusta tyhjäkäynnillä. Muun muassa bensapaineensäädin / korkeapainepumppu raksuttaa aika tavalla. Ajossa toimii normaalisti. Ei pätki, eikä tee mitään muutakaan ihmeellistä. Ainoastaan kylmäkäynnistys temppuaa. Pätkimistä oli havaittavissa aikaisemmin, mutta se loppui puolien vaihdolla. Moottorin tärinä- ja ahtopaineongelmat loppuivat PCV:n ja DV:n vaihdolla.
Bensapaineet (korkeapainepuoli) pysyvät kokoajan 50-110bar. Matalapainepuolella paineet pysyvät 2,5-5,5 bar kovassakin kiihdytyksessä. Sitä en tosin tiedä mitkä ne kuuluu olla. Siirtopumpun PWM-taso hieman ihmetyttää. Se kun on kokoajan 80-90%. Pitäisiköhän seuraavaksi tutkia paineenrajoitusventtiilin toiminta?
Nokanseuraaja tarkistettiin edellisessä huollossa ja se kuulemma oli kunnossa. Moottori pitää aikamoista raksutusta tyhjäkäynnillä. Muun muassa bensapaineensäädin / korkeapainepumppu raksuttaa aika tavalla. Ajossa toimii normaalisti. Ei pätki, eikä tee mitään muutakaan ihmeellistä. Ainoastaan kylmäkäynnistys temppuaa. Pätkimistä oli havaittavissa aikaisemmin, mutta se loppui puolien vaihdolla. Moottorin tärinä- ja ahtopaineongelmat loppuivat PCV:n ja DV:n vaihdolla.
Bensapaineet (korkeapainepuoli) pysyvät kokoajan 50-110bar. Matalapainepuolella paineet pysyvät 2,5-5,5 bar kovassakin kiihdytyksessä. Sitä en tosin tiedä mitkä ne kuuluu olla. Siirtopumpun PWM-taso hieman ihmetyttää. Se kun on kokoajan 80-90%. Pitäisiköhän seuraavaksi tutkia paineenrajoitusventtiilin toiminta?
Aika kattavan listan osia olet jo vaihtanut. Mites tulpat? Nyt kun sait tuon bensapaineanturin vaihdettua, niin onko mitään vikakoodeja? Jostain luin myös, että tuossa matalapainepumpussa on oma ohjain, joka ei välttämättä pidä tarpeeksi sähkövarausta ja sen takia käynnistys on vaivalloista. Jos et ole vielä tuota lukenut, niin voin yrittää etsiä sen viestiketjun.
Edit. Kyseessä siis tämä viestiketju.
Edit. Kyseessä siis tämä viestiketju.
Tuohon ketjuun en olekaan törmännyt aikaisemmin. Tulpat on vaihdettu 90tkm sitten. Huolto-ohjelman mukaan ne olisi pitänyt vaihtaa jo pari vuotta sitten. Vaihdon jälkeen ei ole tullut lisää vikailmoituksia.
Korkea PWM-ohjaus viittaisi kyllä siirtopumpun toimintaan. Mitä sulla ohjaustasot on (MBV106-2)?
Korkea PWM-ohjaus viittaisi kyllä siirtopumpun toimintaan. Mitä sulla ohjaustasot on (MBV106-2)?
Pyrin tänään illemmalla katsomaan tuon. Huomion arvoin asia, että tossa muutama päivä sitten tein Auto-Scanin ja sieltä löyty tälläinen koodi:
1 Fault Found:
02390 - Control / Regulation for Ambience Lighting (E400)
009 - Open or Short to Ground
Tuo siis viittaa noihin coming home ja leaving home toimintoihin. Netistä löysin ohjeen, jolla noita pystyy muuttamaan. Noita ohjeita seurasin ja koodi hävisi. Tänään aamulla kun käynnistin auton, niin lähti nätisti käyntiin.
With VAG COM open go to Address 09 Central Electronics go to option Coding 07, Click on long coding helper and make sure that:
1. Byte 00/bit 5: Check the option "assistance driving light & leaving home active"
2. Byte 00/bit 7: Check the option "coming home active"
3. Byte 02/bit 4: Uncheck the option "coming home mode via personnalisation"
4. Byte 21/bit 6: Uncheck the option "leaving home variant for "LH in LDS""
5. Byte 23/bit 5: Check the option "coming home logic"
Tuskinpa mitenkään vaikuttaa, mutta toivossa on hyvä elää.
1 Fault Found:
02390 - Control / Regulation for Ambience Lighting (E400)
009 - Open or Short to Ground
Tuo siis viittaa noihin coming home ja leaving home toimintoihin. Netistä löysin ohjeen, jolla noita pystyy muuttamaan. Noita ohjeita seurasin ja koodi hävisi. Tänään aamulla kun käynnistin auton, niin lähti nätisti käyntiin.
With VAG COM open go to Address 09 Central Electronics go to option Coding 07, Click on long coding helper and make sure that:
1. Byte 00/bit 5: Check the option "assistance driving light & leaving home active"
2. Byte 00/bit 7: Check the option "coming home active"
3. Byte 02/bit 4: Uncheck the option "coming home mode via personnalisation"
4. Byte 21/bit 6: Uncheck the option "leaving home variant for "LH in LDS""
5. Byte 23/bit 5: Check the option "coming home logic"
Tuskinpa mitenkään vaikuttaa, mutta toivossa on hyvä elää.
En minäkään tiedä mitä sen pitäisi olla, mutta mulla se on 80-90% kokoajan, eli pumppu käy melkein maksimiteholla.
Edit: Videota Ross-techilta: http://www.youtube.com/watch?v=jThQVzYFbVo
Edit: Videota Ross-techilta: http://www.youtube.com/watch?v=jThQVzYFbVo
Tyhjäkäynniltä maksimikierroksille 80-90% alueella pysyy. Vaihtoehtoja on monia:
- Siirtopumppu rikki
- Pumpun ohjain rikki
- Vuoto painelinjassa
- Putket tukossa
- Suodatin tukossa
- Paineraja ei toimi (kusee takaisin tankkiin).
Vertailukelpoiset arvot voisi saada tyhjäkäynnillä, lämpimällä moottorilla (>75 degC). Ota talteen kanavat 103 ja 106.
- Siirtopumppu rikki
- Pumpun ohjain rikki
- Vuoto painelinjassa
- Putket tukossa
- Suodatin tukossa
- Paineraja ei toimi (kusee takaisin tankkiin).
Vertailukelpoiset arvot voisi saada tyhjäkäynnillä, lämpimällä moottorilla (>75 degC). Ota talteen kanavat 103 ja 106.
Moottorin tärinä- ja ahtopaineongelmat loppuivat PCV:n ja DV:n vaihdolla
Millaisesta tärinästä oli kyse?
Tyhjäkäynnillä tapahtuva epäsäännöllinen, mutta koneen liikkumisena tuntuva tärinä?
Mitä veloittivat huollossa bensankorkeapainepumpun männän seuraajan tarkistuksesta?
Kun ajattelin että pitäisi varmuuden vuoksi omasta BWA koneesta katsoa, kilsoja nyt 66tkm.
Spoonie: Pumpun ohjaus näyttää olevan samassa tilanteessa melkein puolet pienempi sulla. Samoin molemmat paineet on 20% korkeammat.
^PCV aiheutti juurikin kuvailemaasi tärinää tyhjäkäynnillä. Muut oireet: ahtopaineen puute ja öljyvuoto täyttökorkin tiivisteen välistä.
Seuraajan tarkistuksesta eivät veloittaneet mitään. Mahtoivatko edes tarkistaa sitä?
^PCV aiheutti juurikin kuvailemaasi tärinää tyhjäkäynnillä. Muut oireet: ahtopaineen puute ja öljyvuoto täyttökorkin tiivisteen välistä.
Seuraajan tarkistuksesta eivät veloittaneet mitään. Mahtoivatko edes tarkistaa sitä?
Olisi kyllä hyvä saada vielä joku kolmas vertailuarvo tähän. Silloin myös tietäisin itsekkin, että mitä noiden arvojen pitäisi olla. Onko esim. Cedellä mahdollisuutta katsoa noita? Olen nyt tosi paljon surffannut eri keskusteluja läpi tuosta huonosta käynnistyksestä ja useassa myös puhutaan tuosta "carbon build upista" ja tuosta matalapainepumpun ohjainlaitteesta. Vähän harmittaa kun mitään koodeja ei edelläänkään ole, niin ei viitsisi ns. summamutikassa ruveta osia vaihtelemaan. Eräs tuttavani, joka toimii autoalalla sanoi, että nokka-akselin asentotunnistin on myös semmoinen osa, joka hajoaa helposti. Tietääkseni kyseessä siis Hall Sensor - G40. Tosin tässäkin tilanteessa siitä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.
Eli tällaiselta näyttää tuo releboksi tuossa polkimien yllä. Eri sivuilla kerrotaan, että tuo 449 on tuo bensapumpun rele ja toinen sanoo, että se on tuo oikealla yläkulmassa oleva rele numero 53. Tuo 449 (KL30) alhaalla vasemmalla oli kuuma koko ajan ja muut olivat normaali lämpöisiä.
Tämän mukaan (sivut 14-15) tuo ylhäällä oleva rele 53 on bensapumpun ja tuo alhaalla vasemalla oleva rele 449 on "Power Supply Relay". Se selittäisi minkä takia se oli niin kuuma koko ajan.

Tämän mukaan (sivut 14-15) tuo ylhäällä oleva rele 53 on bensapumpun ja tuo alhaalla vasemalla oleva rele 449 on "Power Supply Relay". Se selittäisi minkä takia se oli niin kuuma koko ajan.
Viimeksi muokannut Spoonie, 27.6.2012 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 27
- Liittynyt: 18.12.2011 15:13
Korjataampa anturin vaihdon lausuntoa. Paineanturin vaihdon jälkeen moottori käynnistyy ilman röpötystä ja yhdellä yrittämällä, mutta starttiaika on normaalia pidempi.
Spoonie: Onko öljyntäyttökorkin ympäristö öljyssä? Sammuuko moottori, jos korkin aukaisee moottorin käydessä? Onko ahtopaineet pyydetyllä tasolla?
Spoonie: Onko öljyntäyttökorkin ympäristö öljyssä? Sammuuko moottori, jos korkin aukaisee moottorin käydessä? Onko ahtopaineet pyydetyllä tasolla?
Öljyä ei ole öljyntäyttökorkin ympärillä. Moottori sammuu jos korkin aukaisee kun on käynnissä. Ahtopaineita en ole vielä kerenny katsomaan, mutta en ole huomannut mitään erikoista sen suhteen. Aikaisemmin viikolla kylläkin ilmoitti ahtopainevikaa:
Nollasin sen eikä se ole tullut takaisin. Ajattelin kuitenkin varoiksi tilata tuon vahvemman by-pass venttiilin, koska auto menee muutenkin kohta säädettäväksi. Aamulla pystyn loggaamaan ahtoja kun ajelen töihin, niin sitten osaan vastata tuohon paremmin. Voisin minäkin sen G410 anturin vaihtaa, mutta kun ei anna koodia siitä, niin se on varmaan aika turhaa.
Palaan taas tuohon akku asiaan. Eilen illalla kun kaivoin tuon releboksin esiin ja touhusin siinä, niin päätin samalla laittaa vielä tietokoneen autoon kiinni. Selasin huvikseni noita eri measuring blockeja ja huomasin, että akussa virtaa noin 11,9 V. Eikös tuo rupea olemaan jo aika huono?
Koodi: Valitse kaikki
000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
P0299 - 002 - Lower Limit Exceeded
Nollasin sen eikä se ole tullut takaisin. Ajattelin kuitenkin varoiksi tilata tuon vahvemman by-pass venttiilin, koska auto menee muutenkin kohta säädettäväksi. Aamulla pystyn loggaamaan ahtoja kun ajelen töihin, niin sitten osaan vastata tuohon paremmin. Voisin minäkin sen G410 anturin vaihtaa, mutta kun ei anna koodia siitä, niin se on varmaan aika turhaa.
Palaan taas tuohon akku asiaan. Eilen illalla kun kaivoin tuon releboksin esiin ja touhusin siinä, niin päätin samalla laittaa vielä tietokoneen autoon kiinni. Selasin huvikseni noita eri measuring blockeja ja huomasin, että akussa virtaa noin 11,9 V. Eikös tuo rupea olemaan jo aika huono?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Spoonie: PCV näyttäisi olevan ehjä sulla (ei öljyä täyttökorkista + moottori sammuu täyttökorkin aukaisuun). Tosin varmuuden saa vain irroittamalla osan ja testaamalla venttiilin toiminnan.
Virheilmoituksen perusteella ahtovuoto on kyseessä. DV (=bypass) on yksi todennäköisimmistä syistä.Alkuperäinen, parannettu painos on paras ratkaisu. Esim. 06H 145 710D, tai uudempi, mikäli se vaan sopii sun autoos. Marmorilla tietävät parhaiten.
Teitkö paineanturille testin, josta oli puhetta?
Kuormittamattomalla akulla 11,9V napajännite tarkoittaa melkein tyhjää, mutta tässä tapauksessa se ei ole aivan koko totuus. Oman kokemuksen perusteella akku kaipaisi ylimääräistä latausta, esim. yön yli.
H.J: Moottori sammuu, kun PCV-venttiili menee kiinni öljytilan alipaineen kadotessa. Ilmeisesti tämä järkyttää tasapainoa niin paljon, että moottori sammuu. PCV:n tarkoitus on johtaa öljytilan höyryt moottoriin päästöjen pienentämiseksi ja samalla estää ahtopaine öljytilassa, joka ilmenee täyttökorkin välistä esiintyvänä vuotona, jos kyseinen venttiili on rikki.
Virheilmoituksen perusteella ahtovuoto on kyseessä. DV (=bypass) on yksi todennäköisimmistä syistä.Alkuperäinen, parannettu painos on paras ratkaisu. Esim. 06H 145 710D, tai uudempi, mikäli se vaan sopii sun autoos. Marmorilla tietävät parhaiten.
Teitkö paineanturille testin, josta oli puhetta?
Kuormittamattomalla akulla 11,9V napajännite tarkoittaa melkein tyhjää, mutta tässä tapauksessa se ei ole aivan koko totuus. Oman kokemuksen perusteella akku kaipaisi ylimääräistä latausta, esim. yön yli.
H.J: Moottori sammuu, kun PCV-venttiili menee kiinni öljytilan alipaineen kadotessa. Ilmeisesti tämä järkyttää tasapainoa niin paljon, että moottori sammuu. PCV:n tarkoitus on johtaa öljytilan höyryt moottoriin päästöjen pienentämiseksi ja samalla estää ahtopaine öljytilassa, joka ilmenee täyttökorkin välistä esiintyvänä vuotona, jos kyseinen venttiili on rikki.
En ole vielä kerennyt tekemään sitä painetestiä. Tarkoitus olisi se tehdä tuossa viikonlopun aikana. Alla on kuva noista ahtopainesta. Toivottavasti loggasin nyt oikeita arvoja. Eli ensimmäinen veto kolmosvaihteella ja toinen veto viitosvaihteella. Ensimmäisen vedon lopussa saatoin pikkasen nostaa kaasua. Ajon päätteeksi katsoin vikakoodit, niin oli tuo aikaisemmin mainitsemani koodi ilmestyi jälleen kerran.
Juurikin tuota DV:tä tarkoitin. Täytyy käydä Slamitilla kunhan kerkeän.

Juurikin tuota DV:tä tarkoitin. Täytyy käydä Slamitilla kunhan kerkeän.
Huomenna saan tuon venttiilin vihdoin vaihdettua, niin silloin tuo ahto-ongelma toivottavasti korjaantuu. Kävin autoa säädättämässä ja sanottiin, että sisällä oli jo joku ohjelma, joka ei toiminut oikein kunnolla. Sanoi myös, että suuttimien ajoitus oli ollut hieman pielessä, että se on myös saattanut olla osasyy tuohon käynnistykseen. Nyt on niiden ajoitus korjattu ja toivottavasti se auttaa asiaan. Seurataan nyt tilannetta ja katsotaan miten lähtee käyntiin. Penkissä saatiin tulokseksi tuolla rikkinäisellä venttiilillä 185 Hv / 290 Nm, eli aikatavalla tehot laskee.
Viimeksi muokannut Spoonie, 3.7.2012 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla samoja ongelmia Golf V 1.4 TSI GT 125kw (BLG) kanssa.
Päivän ekassa käynnistyksessä saa starttia vääntää pitkään ja moottori ei aina edes käynnisty ekalla, vaan tukehtuu samantien.
Jos koneen jättää tyhjäkäynnille, niin kiekat pysyy noin minuutin ~1300rpm ja "emissions workshop"-valo rupee vilkkumaan ½min jälkeen. Kun kiekat tippuu normaaliks, niin tuo valokin sammuu. Jos lähtee ajaa samantien, niin tuota valoa ei tule.
Kun moottorin saa käyntiin ja sammuttaa samantien, niin kone käynnistyy ja käy normaalisti.
Päivän ekassa käynnistyksessä saa starttia vääntää pitkään ja moottori ei aina edes käynnisty ekalla, vaan tukehtuu samantien.
Jos koneen jättää tyhjäkäynnille, niin kiekat pysyy noin minuutin ~1300rpm ja "emissions workshop"-valo rupee vilkkumaan ½min jälkeen. Kun kiekat tippuu normaaliks, niin tuo valokin sammuu. Jos lähtee ajaa samantien, niin tuota valoa ei tule.
Kun moottorin saa käyntiin ja sammuttaa samantien, niin kone käynnistyy ja käy normaalisti.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Ei ole vielä löytynyt syytä. Ollut kaiken maailman reissuja, niin en ole edes hirveän tarkasti kerennyt vikaa tutkimaan. Minun kohdallani tuo vika on muuttunut varsin oudoksi. Aikaisemmin kirjoitin, että tekee tuota joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta nyt on muuttunut siten, että tekee sitä satunnaisesti. Eli joskus lähtee aivan normaalisti käyntiin ja joskus taas saa parikin kertaa kääntää avaimesta. Auto on softattu Motorbitin toimesta ja käynnistysongelmat helpottivat hieman softauksen jälkeen kuten aikaisemmin kirjoitin.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
en ole tuota kauheasti miettinytkään, itsellä ongelma on aika pieni ja auto käynnistyy oikeastaan aina ekalla mutta joskus pienen sahaamisen jälkeen. ajattelin että vois olla sama vika mutta vielä toistaiseksi lievempänä. vikakoodejakaan en ole ehtinyt lukemaan, pitää kattoa samalla kun öljyn vaihdoilmoitus tulee nollattua.
pihassa on toinenkin BWA konella oleva 2.0 TFSi ja se lähtee siistimmin käyntiin, tosin vakio ja tuplat enemmän ajettu A3.
pihassa on toinenkin BWA konella oleva 2.0 TFSi ja se lähtee siistimmin käyntiin, tosin vakio ja tuplat enemmän ajettu A3.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 2.1.2012 14:43
En ole huomannut, että säällä olisi mitenkään vaikutusta tuohon minun ongelmaan. Tekee sitä satunnaisesti nykyään. Tänään kun laitoin lasinpesunestettä lisää niin huomasin, että öljyn täyttökorkin ympäristö oli aika tavalla öljynen/likainen. Voisin tilata uuden PCV:n kun ei hirveästi maksa. Näkisin samalla auttaako sen vaihtaminen tuohon käynnistykseen. Eikös tämä ole se oikea osa?
Tuo on juurikin PCV. Tiivistettä ei välttämättä tarvitse vaihtaa, mutta itse kyllä laittaisin (ja laitoinkin) uuden.
Kytkentä/kaapeliongelmat, tai lämpötila-anturiviat voisivat aiheuttaa tuollaista satunnaista ongelmaa olosuhteiden muuttuessa. Siis lämpötila-antureiden (ulko-, imuilma- ja jäädytysnesteenlämpö) lukemat kylmäkäynnistyksen yhteydessä tarkkailuun.
Kytkentä/kaapeliongelmat, tai lämpötila-anturiviat voisivat aiheuttaa tuollaista satunnaista ongelmaa olosuhteiden muuttuessa. Siis lämpötila-antureiden (ulko-, imuilma- ja jäädytysnesteenlämpö) lukemat kylmäkäynnistyksen yhteydessä tarkkailuun.
Ok, kiitos. Kyllä sen tiivisteen ajattelin samalla vaihtaa.
Kokemusta löytyy liittyen tuohon moottorinlämpötila-anturiin. Leon nimittäin lähti huonosti käyntiin ja syypää oli juurikin tuo kyseinen anturi. Sen vaihdoin ja ongelmat hävisi, mutta tästä viasta jäi vikakoodi muistiin. VCDS ei löydä yhtään vikakoodia Octaviasta, joten jatketaan osien vaihtelua.
Kokemusta löytyy liittyen tuohon moottorinlämpötila-anturiin. Leon nimittäin lähti huonosti käyntiin ja syypää oli juurikin tuo kyseinen anturi. Sen vaihdoin ja ongelmat hävisi, mutta tästä viasta jäi vikakoodi muistiin. VCDS ei löydä yhtään vikakoodia Octaviasta, joten jatketaan osien vaihtelua.
Totta, mutta Leon kyllä siitä ilmotti hyvinkin selkeästi käynnistyksen yhteydessä (kolme pitkää piippausta ja moottorinlämpöjen vieressä oleva valo vilkkuu), tosin nyt on kyseessä ihan eri tekniikkaa omaava yksilö, joten se siitä. En tarkottanut tuota aikasempaa siten, että lähtisin antureita vaihtelemaan yksitellen, vaan sitä, että vaihdetaan sitten kun on tarvetta niin kuin mainitsit.
Edit. Nyt tuli sitten tilattua uusi setti. Päätin tilata samalla myös uudet letkut. Alla osanumerot jos joku ajattelee myös tilaavansa osat:
Paineensäätöventtiili - 06F129101N
Tiiviste - 06F103483E
Huohotinletku - 06F103221E
Huohotinputki - 06F103235
Edit. Nyt tuli sitten tilattua uusi setti. Päätin tilata samalla myös uudet letkut. Alla osanumerot jos joku ajattelee myös tilaavansa osat:
Paineensäätöventtiili - 06F129101N
Tiiviste - 06F103483E
Huohotinletku - 06F103221E
Huohotinputki - 06F103235
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Täällä on myös AXX-koneen kanssa välillä vähän hidasta käynnistymistä. Ei sinänsä mitään ongelmaa käyntiin lähdön kanssa mutta vähän samanlaista kuin noissa videoissa.
Vaihdettua osaa (ei kylläkään tämän ongelman takia):
-Bypass
-Korkeapainebensapumppu
-Akku
Seuraavaksi varmaankin vaihdan bensan siirtopumpun jos jaksan.
Vaihdettua osaa (ei kylläkään tämän ongelman takia):
-Bypass
-Korkeapainebensapumppu
-Akku
Seuraavaksi varmaankin vaihdan bensan siirtopumpun jos jaksan.
Itseltäni tulee kyllä ääni softan huonoudelle. Mahdollisesti päästösyistä käynnistystilanteessa polttoaineensyöttö on säädetty liian laihalle tai osalle aluetta jopa nolliin jos startilta ei tule tarpeellista pyöritysnopeutta, aivan kuten monissa dieseleissäkin. Satunnaisuutta voi aiheuttaa se että tuo syöttömäärä on juuri ja juuri siinä kinthaalla lähteekö käyntiin vai ei, ja jaksaako startti pyörittää tarpeeksi lujaa vai ei. Useastihan lastupajat ei juuri korjaile tällaisia "ominaisuuksia" ohjelmista.
Tuolta lähtisin ensimmäisenä ongelman ratkaisua etsiskelemään, joskaan varma en ole näistä bensa-autojen softista tuon osalta. Ehkä joku viisaampi voisi kokeilla täydentää ?
Tuolta lähtisin ensimmäisenä ongelman ratkaisua etsiskelemään, joskaan varma en ole näistä bensa-autojen softista tuon osalta. Ehkä joku viisaampi voisi kokeilla täydentää ?
Tosiaan tekee tuota satunnaisesti, mutta tekee kuitenkin. Akku menee myös itselläni vaihtoon, mutta en odota, että sen vaihtaminen mitään auttaa. Sen mitä nyt olen yrittänyt asiaan perehtyä, niin tuntuu, että ominaisuus on melko yleinen. Eri viestiketjuissa puhutaan juurikin tästä samaisesta asiasta ja moni on raportoinut, ettei vikakoodeja löydy. Joillakin on akun tai puolien vaihto auttanut asiaan, joillakin ei. Melko satunnaisesti porukka tuota ongelmaa on ratkonnut. Puolakampanjaa minun autooni tietääkseni ei ole, joten ei viitsisi niitäkään ruveta vaihtelemaan ilman syytä. Joku oli paikantanut vian bensatankin sisäiseen bensapumppuun (ei pitänyt paineita), mutta se ei välttämättä päde kaikissa tilanteissa (lue Williamin tilanne).
Softassa se vika voi myös olla - en tosiaan tiedä. Tämä vain tarkottaisi sitä, että se on ns. tehty tuollaiseksi tehtaalla tai tuo on jäänyt huomioimatta.
Softassa se vika voi myös olla - en tosiaan tiedä. Tämä vain tarkottaisi sitä, että se on ns. tehty tuollaiseksi tehtaalla tai tuo on jäänyt huomioimatta.
Esimerkiksi useissa dieseleissä softa on tehty aina uudessa autossa ja uusilla osilla toimivaksi, mutta jätetty, mahdollisesti tarkoituksella huomioimatta tilanteet jotka tulevat vastaan kun apulaitteet kuluvat ja ikääntyvät.
Olisi mukava kuulla jonkun TFSI softaOsaajan mielipide asiaan. Jotenkin on sellanen hytinä että tällä on merkittävä, ja mahdollisesti ratkaisevakin vaikutus käynnistyvyyteen.
Olisi mukava kuulla jonkun TFSI softaOsaajan mielipide asiaan. Jotenkin on sellanen hytinä että tällä on merkittävä, ja mahdollisesti ratkaisevakin vaikutus käynnistyvyyteen.
Voisiko olla jokin lämpötila-anturi joka temppuilee?
Mulla on alkanut tehdä samaa...käynnistyy huonosti aamuisin. Nythän kelit on kylmiä aamuisin. Pyörittää kyllä ihan normaalisti.
Tulpat ja lmansuodatin vaihdettu jokin aika sitten
Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa tuo anturi, laitan viestiä miten kävi.
Mulla on alkanut tehdä samaa...käynnistyy huonosti aamuisin. Nythän kelit on kylmiä aamuisin. Pyörittää kyllä ihan normaalisti.
Tulpat ja lmansuodatin vaihdettu jokin aika sitten
Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa tuo anturi, laitan viestiä miten kävi.
Nyt on lämpötila-anturi vaihdettu.
Tänä aamuna ei hirveesti muutosta, tosin kone pyöri startatessa jotenkin tasaisemmin, mutta vasta kolmannella starttaamisella lähti käyntiin. Täytyy vielä testata.
VAG-COM ei ole näyttänyt mitään herjaa missään vaiheessa.
Seuraava saattaisi olla bensapumppu, mutta testaillaan vielä, jospa se oli vaan alkukankeutta......On vaan niin kallis, Motonetistä € 160,00
Tänä aamuna ei hirveesti muutosta, tosin kone pyöri startatessa jotenkin tasaisemmin, mutta vasta kolmannella starttaamisella lähti käyntiin. Täytyy vielä testata.
VAG-COM ei ole näyttänyt mitään herjaa missään vaiheessa.
Seuraava saattaisi olla bensapumppu, mutta testaillaan vielä, jospa se oli vaan alkukankeutta......On vaan niin kallis, Motonetistä € 160,00
Golffi vietti pari päivää paikallisessa merkkiliikkeessä. Viedessäni auton annoin heille loggaamani käppyrät ja omat päätelmäni, että se vaihtamanne siirtopumppu on viallinen. No iltapäivällä he olivat tulleet samaan tulokseen ja tilasivat uuden, joka sitten seuraavana päivänä vaihdettiin. Nyt bensapaineet on taas sitä mitä ohjain pyytää. Tänään aamulla se lähti aika hyvin käyntiin ilman röpötystä. Epäilen kuitenkin, että se ei vielä tuota kylmäkäynnistysongelmaa korjannut.
Sama ongelma emännän 2.0tfsi A3:ssa. Aamusella käynnistyy huonosti ja kylmät kelit vaikuttavat ongelmaan negatiivisesti. Mitä kylmempi aamu, sen pidempään saa sahata. Lähtee kuitenkin ensimmäisellä starttauksella aina, mutta välillä käy hetken huonosti.
Akkua mittailtu ja seurailtu, vaikuttaa olevan OK. Lämpötila-anturia en ole vaihtanut, mutta voisin sen seuraavaksi vaihtaa. Mulla ei ole vcds:ää käytössä, niin on hankala tutkia sen kummemmin tuon vempeleen sielunelämää. Vikakoodit on luettu, eikä koodeja ollut muistissa.
Akkua mittailtu ja seurailtu, vaikuttaa olevan OK. Lämpötila-anturia en ole vaihtanut, mutta voisin sen seuraavaksi vaihtaa. Mulla ei ole vcds:ää käytössä, niin on hankala tutkia sen kummemmin tuon vempeleen sielunelämää. Vikakoodit on luettu, eikä koodeja ollut muistissa.
Hienoa, että saadaa lisää kokemuksia muilta liittyen tuohon ongelmaan. Sanoiko Helkama-auton edustaja, että olisivat tietoisia tuosta ominaisuudesta? Viikonloppuna katsoin noi koodit ja tällaista se nyt kertoi:
Katson tänään tuon toisen moduulin koodit jos sieltä jotain löytyisi. Ross-Tech kertoo, että koskee vakionopeudensäädintä tai sitten ratin sähköissä on vikaa. Katsotaan toimiiko vakionopeudensäädin kotiin päin ajaessa. Tiettävästi tämä ei mitenkään vaikuta käynnistykseen.
Koodi: Valitse kaikki
005699 - Please check DTC Memory of Electric Load Controller
P1643 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 6
Mileage: 75853 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:16:04
Freeze Frame:
RPM: 1515 /min
Load: 36.8 %
Speed: 21.0 km/h
Temperature: 89.0°C
Temperature: 33.0°C
Absolute Pres.: 990.0 mbar
Voltage: 13.970 V
Katson tänään tuon toisen moduulin koodit jos sieltä jotain löytyisi. Ross-Tech kertoo, että koskee vakionopeudensäädintä tai sitten ratin sähköissä on vikaa. Katsotaan toimiiko vakionopeudensäädin kotiin päin ajaessa. Tiettävästi tämä ei mitenkään vaikuta käynnistykseen.
Joo eivät kyllä sanoneet mitään siitä että vika olisi heillä tiedossa. Kertoivat vaan että vaikea sanoa asiaan mitään sähköpostin välityksellä muuta kuin epäilivät tuota pumppua.
Asiasta soitin aikoja sitten jo yhdelle entiselle volkkarin korjaajalle joka on jo "vanha konkari" ja sanoi heti että kuulostaa siltä että ei saa bensaa tarpeeksi..eli näillä tiedoilla mennään..
Asiasta soitin aikoja sitten jo yhdelle entiselle volkkarin korjaajalle joka on jo "vanha konkari" ja sanoi heti että kuulostaa siltä että ei saa bensaa tarpeeksi..eli näillä tiedoilla mennään..
Ok. Tänään en välttämättä kerkeä katsoa noita paineita, mutta viimeistään tuossa viikonloppuna. Tuon korkeapaineen osaan katsoa, mutta miten katson tuon toisen? Tarkoitan siis, että miten varmistan, että paineissa on vikaa? Tuossa aikasemminhan noita eri arvoja ihmeteltiin jolloin William sulla oli paineet 20% korkeammat kuin minulla.
Kun puhutaan polttoaineen siirtopumpusta, niin tarkoitetaanko sillä sitä tankin sisäistä pumppua? Sille löysin tälläisen osanumeron : 1K0919051DB ja marmorilla hintaan noin 260 euroa. Toki muualta saa halvemmallakin.
Edit. Vikakoodeja ei ole. Lisäys vielä, että tankin sisäinenhän se on.

Kun puhutaan polttoaineen siirtopumpusta, niin tarkoitetaanko sillä sitä tankin sisäistä pumppua? Sille löysin tälläisen osanumeron : 1K0919051DB ja marmorilla hintaan noin 260 euroa. Toki muualta saa halvemmallakin.
Edit. Vikakoodeja ei ole. Lisäys vielä, että tankin sisäinenhän se on.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa