Leon 1.9tdi (ASV) -05 Robleema ja ihmettelyä.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Axe90
-
Viestit: 45
Liittynyt: 29.12.2008 20:18

Leon 1.9tdi (ASV) -05 Robleema ja ihmettelyä.

ViestiKirjoittaja Axe90 » 29.5.2012 20:22

Termos, elikkäs tuollaisella asv koneisella leonilla on nyt reilu 5tkm sukkuloitu jo menemään, Ihan mallikkaasti on pelannut, mutta nyt on tullut kiinnitettyä enemmän huomiota tuohon kylmäkäynnistykseen, ja käyntiinlähdettyä kun pölläyttä sinisen pilven. Myös talvella oli yksi erikoinen tapahtuma, töistä lähdettäessä pari työkaveria hyppäsi kyytin, pakkasta oli noin 18 astetta, auto starttasi hyvin, mutta jostain päin autoa kuului epämääräistä ja selvästi kuuluvaa ulinaa / mongerrusta, lakkasi muutaman sekunnin kuluttua jo. Pian tämän jälkeen isälle kun menin uutta autoa näyttämään ja tutkailtiin pellin alle huomasi isäntä että läpinäkyvässä löpöletkussa joka lähtee suodattimelta, näkyi selvästi ilmakuplia, ja kaasua painettaessa kuplia näkyi vielä enemmän, auto kuitenkin siihenkin asti ja tähänkin asti käy normaalisti, ja ajossa ei mitään huomaa, ja myöskään tehottomuutta tai muuta epämääräistä ei ole ollut. aina ajon päätteeksi olen auton antanut käydä tyhjäkäynnillä x-määrän aikaa.

No tämän havainnon jälkeen varasinkin ajan suodattimien ja öljyjen vaihtoon, elikkäs silloin vaihdettiin, kaikki suodattimet mukaan lukien löpö, ja uudet öljyt koneeseen, Suodattimen vaihdon jälkeenkin näkyi letkussa ilmakuplia ja kierrosten noustessa lisää, asentaja sanoi että jos olisi vakavampaa niin vaikuttaisi käyntiin/kulkuun ja sen kuulemma huomaisi. No suodattimien vaihdon jälkeen on tullut nyt reilu 3tkm lisää ajettua, ja mitään eroa ei ole tullut huomattua, eli kylmänä sinisen pölläyksen päästää, ja välillä hieman hytkyttää auto ennnenkuin käynti tasoittuu (muutamassa sekunnissa)

Mutta tänään sattui erikoinen insidentti; aamulla aivan normaalisti käyntiin, työmatka 23km, ja heti matkan alussa syttyi polttoaineen varoitusvalo kun en eilen muistanut käydä tankilla. Auto seisoi sen reilu 12 tuntia parkkiksella, ulkona +13. Starttasin autoa, mutta en tiedä mitä tuo teki, aluksi aattelin että startti löi tyhjää tai akku olisi loppu, eli ei startannut mutta sitten alkoi kuullostamaan melkein siltä ettei saisi soppaa, eli startti tuntui pyörivän. noin 4 kertaa starttasin ja sitten tuo lähti käymään, aika reilusti auto hytkyi tyhjäkäynnillä, runtaisin enemmän kaasua ja sankka sauhu tuli putkesta ja auto sammui, sitten taas tuo aluksi mainittu starttaus epistola ongelma, no lähti kuitenkin parin startin jälkeen käymään mutta kävi vain kolmella eli käynti oli karun kuuloinen ja ei napannut yhtään kierroksia, kerran sammutin ja starttasin ja käynti tasoittui muutaman sekunnin kuluttua.. ajoin lähimmälle teboilille eli noin 900m päähän, ei ajossa huomannut mitään erikoista. sammutin ja tankkasin 40e, nyt auto lähti aivan normaalisti käymään, ja niinkuin ei olisi mitään robleemaa ollut. Ajoin kotio ja sammutin ja starttasin pari kertaa, ei mitään, heti tulille..

Pahoittelen romaania, mutta jos "tarkat" kuvaukset auttaisivat? 294tkm mittarissa nyt. Eli mahtaakos tuolla jotain olla rikki, onko jotain menossa rikki, vai oliko tuo vain joku random tapahtuma arvon pirkka wolkkarilta? Tosiaan mitään vikavaloakaan ei ole vilkauttanut, entäpäs nuo ilmakuplat?

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 2.6.2012 12:18

Termos, elikkäs tuollaisella asv koneisella leonilla on nyt reilu 5tkm sukkuloitu jo menemään, Ihan mallikkaasti on pelannut, mutta nyt on tullut kiinnitettyä enemmän huomiota tuohon kylmäkäynnistykseen, ja käyntiinlähdettyä kun pölläyttä sinisen pilven. Myös talvella oli yksi erikoinen tapahtuma, töistä lähdettäessä pari työkaveria hyppäsi kyytin, pakkasta oli noin 18 astetta, auto starttasi hyvin, mutta jostain päin autoa kuului epämääräistä ja selvästi kuuluvaa ulinaa / mongerrusta, lakkasi muutaman sekunnin kuluttua jo. Pian tämän jälkeen isälle kun menin uutta autoa näyttämään ja tutkailtiin pellin alle huomasi isäntä että läpinäkyvässä löpöletkussa joka lähtee suodattimelta, näkyi selvästi ilmakuplia, ja kaasua painettaessa kuplia näkyi vielä enemmän, auto kuitenkin siihenkin asti ja tähänkin asti käy normaalisti, ja ajossa ei mitään huomaa, ja myöskään tehottomuutta tai muuta epämääräistä ei ole ollut. aina ajon päätteeksi olen auton antanut käydä tyhjäkäynnillä x-määrän aikaa.

No tämän havainnon jälkeen varasinkin ajan suodattimien ja öljyjen vaihtoon, elikkäs silloin vaihdettiin, kaikki suodattimet mukaan lukien löpö, ja uudet öljyt koneeseen, Suodattimen vaihdon jälkeenkin näkyi letkussa ilmakuplia ja kierrosten noustessa lisää, asentaja sanoi että jos olisi vakavampaa niin vaikuttaisi käyntiin/kulkuun ja sen kuulemma huomaisi. No suodattimien vaihdon jälkeen on tullut nyt reilu 3tkm lisää ajettua, ja mitään eroa ei ole tullut huomattua, eli kylmänä sinisen pölläyksen päästää, ja välillä hieman hytkyttää auto ennnenkuin käynti tasoittuu (muutamassa sekunnissa)


Jännä juttu, sillä itselläni on myös sama kone (ASV) Octaviassa ja samat jutut olen huomannut. Eli ilmakuplia näkyy läpinäkyvässä letkussa menevän hieman. Eikä vaikuta käyntiin. Ja koneen ollessa kylmä ja sitä käynnistäessä, käynti muutaman sekunnin hytkyvää, kunnes tasoittuu.
Lämpimänä ei taas ole mitään probleemaa.
Ajattelin kesällä vaihtaa jakohihnan (ajettu 208tkm) ja säädättää/tarkastuttaa pumpun ajoitus samalla. Jos auttaisi siihen.

Oletko huomannut, että itselläsi venttiilinnostimet naputtaisi?
Itselläni sellainen pieni naputus kuuluu auton sisälle, mutta ulkopuolella ei juurikaan. Ääni tulee mielestäni koneen takapuolelta. ja ääni nopeutuu kierroksia nostaessa. Radio päällä ei kuulu mitään, että sen verran pieni ääni on.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.6.2012 12:33

Tace: Etkö oo ajatellu tarkistaa ja tarv. vaihtaa nostimia? Helposti syö nokan jos menee nostin puhki.
Viimeksi muokannut JukkaA, 2.6.2012 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 2.6.2012 12:36

Oon ajatellu jakohihnan vaihdon yhteydessä tarkistaa/vaihtaa. Jos sinne asti vielä kestäisi.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.6.2012 11:33

Etkö oo ajatellu tarkistaa ja tarv. vaihtaa nostimia? Helposti syö nokan jos menee nostin puhki.


Mitä tuossa on noin työn osuus, jos itsekin teetättäisi 360tkm kohdalla jakorempan yhteydessä? Kysäsen kyllä sitten ihan paikanpäällä, mutta mukavampi tietää etukäteen hintaluokkaa työlle.

Axe90
-
Viestit: 45
Liittynyt: 29.12.2008 20:18

ViestiKirjoittaja Axe90 » 3.6.2012 12:39

Termos taas, elikkä nyt tuota mysteeristä ongelmaa että starttaa mutta ei tunnu saavan soppaa ei ole enää ilmennyt, eli nyt ihan normaalisti lähtenyt ekalla starttauksella käymään, Varmaan oli tuo löpön vähyys ja tähtien asennot ja miljoona muuta pientä asiaa vaikuttamassa silloin :) mutta nyt kun kelit taas kylmenivät ja kosteat kelit ovat taas olleet niin sinisen pölläyksen päästää ja auto hytkyy muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen, mutta rauhoittuu kyllä hetkessä, Jakopään hilut vaihdettu olisikos ollut 284tkm paikkeilla, eli ei niin kauaankaan sitten, kun auton ostin talvella liikkeestä en muista että olisi noin hytkynyt kylmänä startatessa, vaikka oli pakkasta reilumminkin. Ja tosiaan, kone lämpimänä kelillä kuin kelillä ei mitään robleemaa, nätisti heti tulille. Varmaan olisi hyvä käydä vikakoodit luetuttamassa ja pumpunajoitus siinä ohessa, hehkujen vaihdostakaan en muista nähneeni mitään dokumentteja huoltokirjasta. noh leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. vai miten se oli :) Ja tace, kyllä tuo ainakin kylmänä juuri sen muutaman sekunnin vähän kovemmin naputtaa, mutta sekin tasoittuu, mutta muuten mielestäni aivan normaalilta kuullostaa, ei ainakaan pahemmalta kuin pari edellistö d-autoa jotka omistin (500tkm ajettu b-corsa, 470km rullattu eko-td vento + xxxtkm ajettu piristetty 1.6td mk2 jetta) x)

Axe90
-
Viestit: 45
Liittynyt: 29.12.2008 20:18

ViestiKirjoittaja Axe90 » 3.6.2012 13:42

Sellainenkin nyt tullut huomattua, äsken kävin ihan mielenkiinnosta starttaamassa siittimen, satanut vettä koko yön, hieman pidempään kesti käynnistys ja pari sekuntia hytkytti ja sitten kävi aivan normaalisti. Mutta kokeilinpa taas, annoin auton käydä siinä hetken tyhjäkäyntiä, kaasuttelin varovasti pari kertaa, sitten annoin kunnolla kaasua ja koko auto alkoi hytkyä oikein kunnolla, tämäkin tasottui noin 10-15s kuluttua. että ainakin kylmänä vaikka on jo hetkenkin käynyt, kun antaa kaasua ronskimmin alkaa hytkymään ja meinaa sammua, tosiaan ekassa viestissä kun ihmettelin kun ei meinannut startata työpaikan parkkipaikalla, ja silloin kun antoi kaasua reilummin tosiaan komeat "voimasavut" päästi ja auto sammuikin. onko muilla ollut vastaavaa vai enteileekö tämä nyt jotain vikaa?

Axe90
-
Viestit: 45
Liittynyt: 29.12.2008 20:18

ViestiKirjoittaja Axe90 » 27.6.2012 18:11

Ohhoh, tuon epistolan jälkeen auto toiminut taas kuin junan vessa, tänään aamulla teki taas tuon että ikäänkuin startti löisi yli tai ei saisi soppaa, mutta hörähti kolmannella sitten komeasti tulille.. kahden ekan starttailun aikana huomasin että vaikka tuntui ettei saa soppaa/startti löisi yli niin kierrosluku mittarin lukema nousi, en nyt tarkkaan muista missä lukemassa oli mutta alle 800rpm ainakin.. puoli tankkia ainetta ja aivan normaalisti keula hieman ylempänä ruudussa kuten aina.. päivällä, ei mitää ropleemaa taas, wad is this?! eilen kyllä pesin auton painepesurilla ennen vaihailuja, kosteutta päässyt johonki, ja nyt muutenkin ollut kosteat kelit?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.6.2012 19:43

Perustarkistukset Vag-Com:lla: ennakot, lämpö-, ja kaikki muutkin anturit -> mahdolliset toimenpiteet viallisille tai väärin säädetyille osa-alueille, ja vialliset osat uusiin. Hehkujen tarkistus, jakopään tarkistus ja tarvittaessa nokan ennakon tarkistus. Näillä lähtee taas toimimaan normaalisti.

Painepesu ei vaikuta tuollasen moottorin toimintaan millään lailla, perushuoltoihin kannattaakin sisällyttää moottorin painepesu vaikka jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa