Löytyy siis Seat Toledo -03 1.9 tdi ASV. Ajettu 238tkm, itsellä ollut vuoden ja 212tkm:stä lähtien.
Nyt on ilmennyt erikoinen ja satunnainen vika. Eli turbo tulee satunnaisesti mukaan 1900-3500 rpm:ssä. Joskus toimii kuten pitääkin, eli piikki tulee siinä vajaassa 2000 rpm:ssä, mutta useimmiten piikki tulee vasta paljon myöhemmin. Kone ei mene limp modeen, turbo vaan tulee mukaan ihan milloin sattuu. Kun turbo tulee mukaan vasta 3500 rpm:ssä, niin kiertää rajusti punarajalle. Normaalina (1900rpm) ei kierrä niin rajusti punarajalle asti, joka ilmeisesti on normaali käytös.
Ilmeisesti syy ei ole turbossa, tai sen siipien jumiutumisessa, koska silloin pitäisi mennä vikatilaan.
Mitä tässä Googlettanut, niin syynä voisi olla esim. Maf, Map tai ahtopaineen letkuissa vuoto(ja). Itseltä löytyy VCDS-lite ja sillä Maf-arvoja loggasin https://dl.dropbox.com/u/34363652/LOG-01-003-xxx-xxx.pdf. Ei tunnu nousevan Maf-arvot halutuille arvoille. Ilmeisesti pitäisi nousta yli tuhannen ja minulla jää monesti sinne 600-700 paikkeille. Voisiko Maffin testata vielä irrottamalla sen ja jos toimii paremmin, niin vika olisi siinä? Olisiko tarvetta logata myös ahtoja? Ehdotuksia otetaan vastaan.
Toledo 1.9 tdi ahto/teho-ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Justiinsa tuossa tutkin MAF:n arvoja omastani, ja monessa paikkaa tuli vastaan että täyskaasulla >3000rpm jos löytyy MAF arvoja yli 850mg/str, pitäisi MAF:n olla kunnossa. Selkeästi rikkinäinen MAF jää "laahaamaan" jonnekin selvästi pyynnin alle, jonkatyyppistä käytöstä sinun logistasi ei suoraa ollut havaittavissa. Taisihan siellä suurin arvo yli 900mg/str sinullakin olla. Joskin hieman epämääräinen tuo logi MAF:n osalta vielä on.
Oma (tod. näk. ehjä) piikittää vähän yli 1000mg/str, jonka jälkeen "rauhoittuu" 900mg/str tietämille kun lappu lattiassa kiihdyttää. Sikäli sinulla näyttäisi, että tuo täyskaasukiihdytys ei ole kauaa kestänyt, jonka jälkeen oletkin jo höllännyt.
Itse aamulla koitin logitusta HEX-piuhan Turbo-ominaisuuden kanssa, ja saan 10-15 arvoa sekunnissa logiin, joten pääsee tarkemmin perille käytöksestä kuin sinun arviolta 2 arvoa sekunnissa tahdilla. Tuollainen voisi myös auttaa sinua pääsemään hieman paremmin kartalle MAF:n kanssa, täällä Suomenniemellä kun ei voi vetää aivan vapaasti autoa punarajalle nelosella. :D
Oma (tod. näk. ehjä) piikittää vähän yli 1000mg/str, jonka jälkeen "rauhoittuu" 900mg/str tietämille kun lappu lattiassa kiihdyttää. Sikäli sinulla näyttäisi, että tuo täyskaasukiihdytys ei ole kauaa kestänyt, jonka jälkeen oletkin jo höllännyt.
Itse aamulla koitin logitusta HEX-piuhan Turbo-ominaisuuden kanssa, ja saan 10-15 arvoa sekunnissa logiin, joten pääsee tarkemmin perille käytöksestä kuin sinun arviolta 2 arvoa sekunnissa tahdilla. Tuollainen voisi myös auttaa sinua pääsemään hieman paremmin kartalle MAF:n kanssa, täällä Suomenniemellä kun ei voi vetää aivan vapaasti autoa punarajalle nelosella. :D
Jos oikein tulkitsin tota logia niin sullahan jää selkeästi maf pyydetyistä arvoista. Lähes heti kun pyynti on 850 pitäisi ton arvon lähteä nousemaan kohti tonnia ja mieluiten yli. Priimakuntoinen maf antaa arvon 1100 kaasu pohjassa ja likaisemmat ehkä ylittää juuri ja juuri sen 1000. Hieman pidempään kun voisit tehdä kaasu pohjassa ajoa, niin vois sanoa varmasti, että maf on tohjona, mutta kyllä mä jo lähtisin noidenkin arvojen perusteella sen uusimaan.
Jos rahasi ovat tiukilla, niin ota maf irti rungostaan ja puhdista bräkleenillä ja kokeile josko toimis paremmin. Jos ei tule mitään parannusta, niin vaihtoon se sitten menee. Tarkasta myös sihti ennen ilmanputsaria ettei ole päässyt tukkeutumaan. Mä kokeilin omassa autossani, jossa AFN, ottaa maf-liittimen irti eikä kulkenut enää yhtään mihinkään. Joissain malleissa kaiketi voi kokeilla toiminnan irroittamalla liittimen, mutta mulla se kyllä johti vain vikakoodiin.
Jos rahasi ovat tiukilla, niin ota maf irti rungostaan ja puhdista bräkleenillä ja kokeile josko toimis paremmin. Jos ei tule mitään parannusta, niin vaihtoon se sitten menee. Tarkasta myös sihti ennen ilmanputsaria ettei ole päässyt tukkeutumaan. Mä kokeilin omassa autossani, jossa AFN, ottaa maf-liittimen irti eikä kulkenut enää yhtään mihinkään. Joissain malleissa kaiketi voi kokeilla toiminnan irroittamalla liittimen, mutta mulla se kyllä johti vain vikakoodiin.
Itsellä vähän samanoloinen vika eli heräilee vähän miten sattuu. kaasupolkimen asentoa muuttamalla/läysäämällä ja uudestaan pohjaan painamalla ahdot nousee. Auto ei myöskään kierrä "ryntäytyksessä" kuin n3500 rpm jos ahdin ei herää.. Vika löytyy itselläni turbon ohjauksesta. Alipaineletkun kun irrottaa turbon kellolta niin toimii eri tavalla. Tänään aion kokeilla onko n75een kytketty letkut väärin. voin raportoida tähän.
E: Kone on AFN ja turbo 130pd:n 1749va
E: Kone on AFN ja turbo 130pd:n 1749va
Tämä vaiva on kyllä inhottava, kun esiintyy satunnaisesti. Tänään, kun menin tekemään logia, niin kaikki toimi taas niinkuin pitääkin. Lähti kiihtymään heti vajaasta 2000 rpm:stä lähtien. Lyhyilläkin vedoilla MAF:n arvot nousi 1000. Ja pidemmällä vedolla motarilla päästiin melkein 1100 asti.
https://dl.dropbox.com/u/34363652/LOG-01-003-011-025.pdf
Aikasemmassa logissa tosiaan lyhyet vedot jäi lähes kaikki johonkin 600 nurkille.
Tuon eron myös huomaa ihan selvästi. Aikaisemmassa testissä tehot oli selvästi kadoksissa, kun tänään taas tuntui kaikki olevan kunnossa myös perstuntumalta.
https://dl.dropbox.com/u/34363652/LOG-01-003-011-025.pdf
Aikasemmassa logissa tosiaan lyhyet vedot jäi lähes kaikki johonkin 600 nurkille.
Tuon eron myös huomaa ihan selvästi. Aikaisemmassa testissä tehot oli selvästi kadoksissa, kun tänään taas tuntui kaikki olevan kunnossa myös perstuntumalta.
Nyt sitten hyytyi meno ihan kokonaan. Tai siis kaksi viimeisintä ajokertaa, eikä kiihdy enää mihinkään, ylämäessä hyytyy 80:n vauhdissa. Turbo ei tunnu tulevan ollenkaan mukaan. Voisiko se siltikin olla MAF, joka on tähän mennessä toiminut vaan satunnaisesti oikein ja nyt lopetti toiminnan kokonaan. Vaiko alipaineletku vuotanut/irti tai sitten siivet jumittaa?
edit. Voisiko auki jäänyt EGR aiheuttaa myös tehojen katoamista.
Itsellä auto-osaaminen vähäistä, niin kait se on maanantaina vietävä johonkin korjaamolle. Lahdesta jos on jollain ehdottaa osaavaa paikkaa. Laakkonen tietenkin merkkihuoltona löytyy.
edit 2. Kokeilin nyt sitten ottaa MAFfin piuhan irti ja selvästi herkemmin otti kierroksia ja kulki näin kaupunkinopeuksissa. Ilmeisesti tällä tavalla ei kuitenkaan ihan täysiä saa irti, koska MAFfin arvoksi tulee maksimissaan 850 ja toimivalla MAFfilla saa 1100 lukemia.
Onko turvallista ajella tuo piuha irti, kunnes saan maanantaina vaihdettua tuon MAFfin?
edit. Voisiko auki jäänyt EGR aiheuttaa myös tehojen katoamista.
Itsellä auto-osaaminen vähäistä, niin kait se on maanantaina vietävä johonkin korjaamolle. Lahdesta jos on jollain ehdottaa osaavaa paikkaa. Laakkonen tietenkin merkkihuoltona löytyy.
edit 2. Kokeilin nyt sitten ottaa MAFfin piuhan irti ja selvästi herkemmin otti kierroksia ja kulki näin kaupunkinopeuksissa. Ilmeisesti tällä tavalla ei kuitenkaan ihan täysiä saa irti, koska MAFfin arvoksi tulee maksimissaan 850 ja toimivalla MAFfilla saa 1100 lukemia.
Onko turvallista ajella tuo piuha irti, kunnes saan maanantaina vaihdettua tuon MAFfin?
VCDS:llä katselin tuossa ajellessa MAF ja ahtoarvoja, kun MAF:n piuha on irti. MAF:n arvo on siis 550 koko ajan, joka on aikalailla puolet siitä, mitä ehjällä MAF:lla saa täyskiihdytyksessä. Eli voisi kuvitella, että tuo 60% tehoista piuha irti on aika lähellä totuutta.
Johtuuko ahtopaineiden puuttuminen ihan suoraan tuosta MAF:n arvosta, joka ei nouse piuha kiinni kuin johonkin reilun 500 paikkeille ja tosiaan piuha irti 550 kokoajan? Ahtaa siis ainoastaan 0,2-0,3 bar ja lyö seuraavaa vikailmoitusta
Ettei tarvitse epäillä jonkin muunkin olevan hajalla? Tuo vikailmoitus taitaa tulla ihan siitä, kun pyynti ahdoille on sen 1 bar ja toteutunut jää sen alle reilusti.
MAF:ia ei vielä tosiaan ole korjattu, saan apuja täältä foorumin kautta tähän hommaan ja paremmalla ajalla sitten fiksataan kuntoon ja katsotaan onko muutakin tehtävää. Nyt ajellaankiin sitten rekkojen perässä, ohitukset on parasta unohtaa
Johtuuko ahtopaineiden puuttuminen ihan suoraan tuosta MAF:n arvosta, joka ei nouse piuha kiinni kuin johonkin reilun 500 paikkeille ja tosiaan piuha irti 550 kokoajan? Ahtaa siis ainoastaan 0,2-0,3 bar ja lyö seuraavaa vikailmoitusta
Koodi: Valitse kaikki
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Ettei tarvitse epäillä jonkin muunkin olevan hajalla? Tuo vikailmoitus taitaa tulla ihan siitä, kun pyynti ahdoille on sen 1 bar ja toteutunut jää sen alle reilusti.
MAF:ia ei vielä tosiaan ole korjattu, saan apuja täältä foorumin kautta tähän hommaan ja paremmalla ajalla sitten fiksataan kuntoon ja katsotaan onko muutakin tehtävää. Nyt ajellaankiin sitten rekkojen perässä, ohitukset on parasta unohtaa
Mulla on kans ahto-ongelmaa tuon golffin kikkareen kanssa.. Mitähä siihen keksis, ku sinä kerra jo sait taisteltua autos kuntoo :D
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=872721#872721
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=872721#872721
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa