Moi FFP,
Yritin tässä hätäpäissäni searchia aihetta, mutta en oikein absoluuttista tietoa löytänyt.
Eilen tehtiin tutun tee-se-itse-miehen kanssa jakopääremontti vanhaan neloskoppaseen AHF-golfiin. Vaihdettiin Gatesin hihnat ja rullat, uus vesipumppu ja termari varulta.
Auto käy ihan nätisti, kiertää normaalisti, kuulostaa normaalilta, mutta vedot puuttuu. Auto ei savuta yhtään. Melkein uskaltaisin lotota, että jako on pielessä, vaikka asennuskaveri muuta väittääkin! Merkkien mukaan se kyllä tarkasti katottiin kohdalleen, mutta voiko se olla sit niin et pumppu olis hampaan verran pielessä. Luulis et se näkyis aika selkeesti se hampaan ero kun niitä merkkejä tuijottaa??
Toinen vaihtoehto mitä mietin, ja toivon et se olis se oikea vaihtoehto on, että siellä on joku alipainevuoto tms, joka kadottaa ahdot, kun niitä letkuja tuli vähän nyhdettyä siinä purkaessa, aika haperon näkösiä ovat jo muutenkin?
Veikkauksia, ennen kuin lähden uudestaan purkamaan? :) Kiitos!
AHF ajoitukset pielessä jakopääremontin jälkeen?
Valvoja: ffp jäsenet
Ookei,
Eli vähän lisää searchimalla selvisi:
- Ruiskupumpun ajoitukset pitäis ilmeisesti aina tsekata jakopäärempan yhteydessä, taitaa olla ilmeisesti aika pirun tarkka noista? Säätö tapahtuu ilmeisesti siis pumpun rattaan kolme 13mm ruuvia löysäämällä ja keskipultista pyörittämällä (ja menee ilmeisesti varmasti päin h***ettiä ilman VAG-comia/+ammattitaitoa?)
- Tsekattava vielä ahtoputkien liitokset kertaalleen
- Katottava ne alipaineletkut kun niiden kanssa tuli räpellettyä
edit: Lähden kohta tuonne vielä ihmettelemään tuota. Yritän saada tolkkua vielä niistä ajoituksista. Osaako kukaan sanoa, aiheuttaako esim. hampaan heitto kampura/nokka-osastolla miten huomattavia oireita? Koska auto tosiaan tuntuu käyvän ihan normaalisti ja kiertääkin. On vaan pirun hengetön. Sillä syyttävä sormi vähän osottaisi tohon pumpun suuntaan...
Eli vähän lisää searchimalla selvisi:
- Ruiskupumpun ajoitukset pitäis ilmeisesti aina tsekata jakopäärempan yhteydessä, taitaa olla ilmeisesti aika pirun tarkka noista? Säätö tapahtuu ilmeisesti siis pumpun rattaan kolme 13mm ruuvia löysäämällä ja keskipultista pyörittämällä (ja menee ilmeisesti varmasti päin h***ettiä ilman VAG-comia/+ammattitaitoa?)
- Tsekattava vielä ahtoputkien liitokset kertaalleen
- Katottava ne alipaineletkut kun niiden kanssa tuli räpellettyä
edit: Lähden kohta tuonne vielä ihmettelemään tuota. Yritän saada tolkkua vielä niistä ajoituksista. Osaako kukaan sanoa, aiheuttaako esim. hampaan heitto kampura/nokka-osastolla miten huomattavia oireita? Koska auto tosiaan tuntuu käyvän ihan normaalisti ja kiertääkin. On vaan pirun hengetön. Sillä syyttävä sormi vähän osottaisi tohon pumpun suuntaan...
Kai tarkistit kasauksen ja yhden kierroksen pyöräytyksen jälkeen että ajoitusmerkit ja lukituskohdat on oikeella kohtaa? Nokan hihnapyörälle kun tekee jonkun sopivan väliaikaisen merkin niin sen osalta on helppo pitää kohdallaan, pumpun saa 5.5-6mm poranterällä kohdalleen ja kampuran näkee lootan reiästä.
Tuolla viankuvauksella tosin melkein sanoisin, että vika on jossain muualla kuin ajoituksessa, joku liitin tai letku irti tai väärässä kohdassa.
Tuolla viankuvauksella tosin melkein sanoisin, että vika on jossain muualla kuin ajoituksessa, joku liitin tai letku irti tai väärässä kohdassa.
Tuota vielä tuossa tutkin, ja olen nyt lähes 100% varma, et merkit on kohallaan. Pumppu on lukossa, vauhtipyörän merkki millilleen kohillaan ja nokan lovi vaakatasossa.
Voiko nuo pumpun säädöt jotenkin tuossa muuttua, kun vaihdetaan uus tiukka hihna vanhan kuluneen (joskin oli ihan priimakuntonen) tilalle? Täytyy nyt vielä purkaa tuosta sisäloksu pois ja katella ne ahtoputken liitokset.
edit: ja joo, pyörittelin kasauksen jälkeen konetta ja tsekkailin et merkit on kohillaan!
EDIT: Eilen ajelin kotikylältä takaisin Jyväskylään ja tuntui tosissaan siltä, kuin auto olisi ollut ns. limp-modessa koko matkan. 1000-~1900rpm toimii normaalisti, mutta kahden tonnin jälkeen puutuu, ihan kuin ei siivet aukeaisi. Voisi siis "hyvällä" tuurilla olla vaan alipainepuolen vikoja, on nimittäin reistannut jonkin verran jo aiemmin, enkä ole malttanut korjata vikaa. Eli alipaineletkut/N75/kello/siivet syyniin sen jälkeen kun on 100% varmuus ajoituksista ja pumpun säädöistä?
JA toinen juttu! Remonttia tehdessä konetta nosteltiin ja laskettiin kun tehtiin käsille tilaa. Jossain välissä alkoi siitä lohkon etupuolelta vuotaa öljyä siitä mihin menee letku/putki ohjaustehostimelta. Mitenhän se sen siitä olis itekseen särkenyt?? Mistä lie johtuu...
Voiko nuo pumpun säädöt jotenkin tuossa muuttua, kun vaihdetaan uus tiukka hihna vanhan kuluneen (joskin oli ihan priimakuntonen) tilalle? Täytyy nyt vielä purkaa tuosta sisäloksu pois ja katella ne ahtoputken liitokset.
edit: ja joo, pyörittelin kasauksen jälkeen konetta ja tsekkailin et merkit on kohillaan!
EDIT: Eilen ajelin kotikylältä takaisin Jyväskylään ja tuntui tosissaan siltä, kuin auto olisi ollut ns. limp-modessa koko matkan. 1000-~1900rpm toimii normaalisti, mutta kahden tonnin jälkeen puutuu, ihan kuin ei siivet aukeaisi. Voisi siis "hyvällä" tuurilla olla vaan alipainepuolen vikoja, on nimittäin reistannut jonkin verran jo aiemmin, enkä ole malttanut korjata vikaa. Eli alipaineletkut/N75/kello/siivet syyniin sen jälkeen kun on 100% varmuus ajoituksista ja pumpun säädöistä?
JA toinen juttu! Remonttia tehdessä konetta nosteltiin ja laskettiin kun tehtiin käsille tilaa. Jossain välissä alkoi siitä lohkon etupuolelta vuotaa öljyä siitä mihin menee letku/putki ohjaustehostimelta. Mitenhän se sen siitä olis itekseen särkenyt?? Mistä lie johtuu...
Tein sitten perinteiset ja teeskentelin, että koko ongelmaa ei ole, kun ei niin paljon kaupunkiajossa haitannut ~40 hepan tehot. Tänään sitten kun lähdin liikenteeseen oli kuin ihmeen kaupalla voimaa niin perk****sti! Jotain hämminkiä siis oli ahtopuolella. Tuntuu ettei olis koskaan ollu voimaa niin paljon tuossa, varmaan pitkäaikainen "limp"-tehoilla ajaminenkin vaikuttaa... :)
Tuommonen vikahan tulee varmasti uusimaan jos ei noita alipainepuolen systeemejä fiksaile ja varmaan niitä turbon siipiäkin voisi jotenkin putsailla ja herkistellä? En ole perehtynyt aiheeseen.
Pääasia, että jakopää on kondiksessa, ajoitukset kunnossa, pumppu kohillaan.
Tuommonen vikahan tulee varmasti uusimaan jos ei noita alipainepuolen systeemejä fiksaile ja varmaan niitä turbon siipiäkin voisi jotenkin putsailla ja herkistellä? En ole perehtynyt aiheeseen.
Pääasia, että jakopää on kondiksessa, ajoitukset kunnossa, pumppu kohillaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa