3B passatin tyyppiviat 81kw/85kw
Valvoja: ffp jäsenet
3B passatin tyyppiviat 81kw/85kw
Eli hankinnassa olisi 81kw tai 85kw passat. Lukenu että ollu ongelmia kansipahvien kanssa. Onko väliä onko pumppusuutin tekniikalla vai? Onko moottorityypillä väliä? Myös nokka-akselin kuluminen kiinnostaa, onko noissa sitä ongelmaa?
Aika huoletta voi ostaa JOS on huoltokirja ja historia autosta muutenkin hyvin tiedossa. Koneet kyllä kestää kun vaan on huolettu ajallaan eikä tehty mitää rävellyksiä. Nokat eivät kulu 1.9tdi:ssä kuten 2.5tdi:ssä. Niistä olet ilmeisesti lukenut. Nokan kuluneisuus on helppo tarkastaa avaamalla venakoppa ja siitä ei luulisi jäävän kaupanteko kiinni että avataan vähän kantta ja tsekataan :)
Kansipahviongelmia lienee esiintynyt kaikissa autoissa niillä kilsoilla mitä vanhimmilla näistä on ajettu (500tkm-700tkm->). Kun sen pahvin vaihtaa, niin laittaa kerralla alkuperästä, niin kestää taas sen 300tkm ajaa.
Omassa yksilössä on vaihdettu kansi kerran auton huoltamattomuuttaan ja loput moottorin lisälaitteista kuten turbo olikin sitten jätetty rempalleen ja nyt oon niitä korjannut. Mistään ei ollut mitään tietoa kun yritti kysellä perään vanhalta omistajalta, eli jätä suosiolla ne yksilöt mistä omistaja sanoo vaan, että "kaikki on korjattu sitä mukaa kun on hajonnut".
Pumpparit on huoltokustannuksiltaan suuttimien osalta kalleempia, mutta muuta eroa ei liene ole luotettavuudessa eikä missään muussakaan sen perusteella mitä porukka on noilla ajellu. Suuttimien hinnatkin ovat tulleet viime vuosina alaspäin, niin ei mee koko omaisuus vaihtaa jos hajoavat. Porukka osaa myös aika hyvin lukea vikakoodien tarjoamaa antia ja antaa neuvoja vikojen selvittämiseksi täällä forumilla mikäli semmosia tulee.
Kansipahviongelmia lienee esiintynyt kaikissa autoissa niillä kilsoilla mitä vanhimmilla näistä on ajettu (500tkm-700tkm->). Kun sen pahvin vaihtaa, niin laittaa kerralla alkuperästä, niin kestää taas sen 300tkm ajaa.
Omassa yksilössä on vaihdettu kansi kerran auton huoltamattomuuttaan ja loput moottorin lisälaitteista kuten turbo olikin sitten jätetty rempalleen ja nyt oon niitä korjannut. Mistään ei ollut mitään tietoa kun yritti kysellä perään vanhalta omistajalta, eli jätä suosiolla ne yksilöt mistä omistaja sanoo vaan, että "kaikki on korjattu sitä mukaa kun on hajonnut".
Pumpparit on huoltokustannuksiltaan suuttimien osalta kalleempia, mutta muuta eroa ei liene ole luotettavuudessa eikä missään muussakaan sen perusteella mitä porukka on noilla ajellu. Suuttimien hinnatkin ovat tulleet viime vuosina alaspäin, niin ei mee koko omaisuus vaihtaa jos hajoavat. Porukka osaa myös aika hyvin lukea vikakoodien tarjoamaa antia ja antaa neuvoja vikojen selvittämiseksi täällä forumilla mikäli semmosia tulee.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Oma kokemus AFN koneesta on että tuohon 300 tuhanteen sen kannentiivisteen vaihon lisäksi kannattaa venttiilit ainakin tarkistaa. En nyt muista enää oliko imu- vai pakoventtiilit jotka piti uusia koska lautasen tiivistyspinnat oli kuluneet jo niin ruvelelle. Ja jotkut suosittelee niiden paininkuppien uusitaa samalla kun eivät paljoa maksa. Nokka-akselissa ei omassa ollut mitään vikaa.
Nämä on toki sellaisia yleistyksiä. Voihan jollakin olla ajettu vaikka 400 tuhatta ilman että kannelle on tarvinnut tehä mitään ja joku taas saattanut paljonkin enen 300 tuhatta porsia. Mutta aika yleinen vikakilometri määrä tuo n 300 tuhatta taitaa olla.
Nämä on toki sellaisia yleistyksiä. Voihan jollakin olla ajettu vaikka 400 tuhatta ilman että kannelle on tarvinnut tehä mitään ja joku taas saattanut paljonkin enen 300 tuhatta porsia. Mutta aika yleinen vikakilometri määrä tuo n 300 tuhatta taitaa olla.
Tuntuu et tietyis moottorityypeis ei oo muutaku ongelmia ollu mitä lueskellu. Joku kansi, nokka tai paininkuppiremontti ei oo varmaa ihan ilmasta. Onks kellää kokemuksia atj-tyyppisest moottorist joka o 85kw? Ainaha nois on tietyst jotai pientä mut moottorii tehtävät remontit on yleensä aika arvokkaita.
Omaan afn:ään vaihtelin paininkupit 300tkm nurkilla samalla ku laitto uuden jakopään, nuohan maksaa kokonaiset 8e kappale. Vanhoissa tunsi selvästi että pari oli jo löystynyt ja näki osassa että kupin vastin pinta nokkaa vasten oli osittain kulunut puhki.
En oo kuullu että tuo kone muuten kuolis ku paininkupin särkymiseen, väitetään että menee venttiili poikki ja sitte särkee nostajan, mutta luulen että se käy useimmin toisin päin.
Ainakaan näissä jakajapumppukoneissa ei oo vikovia pumppusuuttimia, johtosarjoja ja tandem-pumppuja, alavääntöäkin on sen verran enemmän ettei tarvi sammutella risteyksiin...
En oo kuullu että tuo kone muuten kuolis ku paininkupin särkymiseen, väitetään että menee venttiili poikki ja sitte särkee nostajan, mutta luulen että se käy useimmin toisin päin.
Ainakaan näissä jakajapumppukoneissa ei oo vikovia pumppusuuttimia, johtosarjoja ja tandem-pumppuja, alavääntöäkin on sen verran enemmän ettei tarvi sammutella risteyksiin...
Kun vaihtaa ne venttiiiliin ohjurit 400 tonnin välein niin ei tule onglmia katkeilevista venttiileistäkään, en usko että alle 300tkm saa AFN:stä venttiiiliä rikki normaalilla käytöllä.
Näissä moottorityyppeissä ei viielä ole varsinaisesti ongelmia, on vain ominaisuuksia jotka ilmenee väärillä huolloilla. Yleensä huolto-ohjelman mukaisesti huollettu ei ole oikein huollettu, jos ajatellaan mahdollisimman pitkää käyttöikää.
Tuo on hieman harhaluulo kyllä, helposti voi 200tkm kohdalla olla 1.9 pumpparissakin olla nokka ja nostajat valmiit vaihtoon jos öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti, juuri sellaiset vaihtaneena. Tiuhalla vaihtovälillä kunto pysyy sitten huomattavasti parempana ja kestoikäkin voi tuplaantua. 3B:n pumpparikoneissa on ilmeisestii nokkavikaa huomattavasti uudempaa BG:tä vähemmän jostain kumman syystä.
Näissä moottorityyppeissä ei viielä ole varsinaisesti ongelmia, on vain ominaisuuksia jotka ilmenee väärillä huolloilla. Yleensä huolto-ohjelman mukaisesti huollettu ei ole oikein huollettu, jos ajatellaan mahdollisimman pitkää käyttöikää.
Nokat eivät kulu 1.9tdi:ssä kuten 2.5tdi:ssä
Tuo on hieman harhaluulo kyllä, helposti voi 200tkm kohdalla olla 1.9 pumpparissakin olla nokka ja nostajat valmiit vaihtoon jos öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti, juuri sellaiset vaihtaneena. Tiuhalla vaihtovälillä kunto pysyy sitten huomattavasti parempana ja kestoikäkin voi tuplaantua. 3B:n pumpparikoneissa on ilmeisestii nokkavikaa huomattavasti uudempaa BG:tä vähemmän jostain kumman syystä.
Meitsellä on ATJ ja sillä on ajettu 410 tkm. Kone, tiptronic, suuttimet ja turbot sun muut yhä originaalia käistykseni mukaan. Meillä tuo on ollut 50 tkm ajan. Viime kesänä oli probleemaa ahtoputken vuodon kanssa, venttiilikoppa vuosi ja tandem-pumppu meni eli vuosi ulospäin diisseliä. Nyt on menny about vuosi ilman isompia murheita. Viime kesänä löin EGR:n laipalla tukkoon ja se paransi menoa huomattamasti. Kantsii tehdä tuommoinen liikku ehdottomasti jos hommaat! Niin, edelliset omistajat olivat huoltaneet tuota pirssiä säännöllisesti joten se ja alhainen hinta olivat syynä että uskalsin noinkin paljon ajetun ostaa. Tiptroniciin oli myöskin öljyjä js suodattimia about säännöllisesti vaihdettu -> vaikuttais ihan toimivalta edelleen. Sanoisin että ATJ on volkkarin koneeksi yllättävän onnistunut. AJM taitaa olla se versio jossa kansipahvit menee... Mutta sanoisin että ihme on jos 500 tkm ajaa volsun koneella ilman noita remppoja mistä täällä on puhuttu. Katotaan miten käy, rouva ei tuosta halua luopua. Kone jos leviää niin ei onneksi korkealta tipu.
Niin, kyllä ATJ taitaa 1.9 pumppareista se vankin olla ; kansipahvi parannettu ajm koneeseen verraten ja nokkaongelmaa ei samoin tuntuisi olevan kuin esim 3bg kopassa olleisiin 100-130 hv pitkittäisiin verrattuna. Poikittaiset taas luku erikseen...
Tietty, saahan huonolla huollolla särkymään minkä vaan...
Ja eipä sitä kansiremonttia tosiaan kannata pelätä. Kannattaa vain tehdä kerralla kunnolla.
Tietty, saahan huonolla huollolla särkymään minkä vaan...
Ja eipä sitä kansiremonttia tosiaan kannata pelätä. Kannattaa vain tehdä kerralla kunnolla.
Tuli nyt ostettua tollane ATJ-koneella oleva 85kw passat. Kilometrejä kertynyt sellaset vajaa 330 tkm. Kannattaiskoha siintä tarkistaa ne paininkupit ja nokka sun muut? Eikö kannentiivisteen hajoamisen voi todeta mittaamalla joka sylinteristä paineet tai kattomalla onko jäähytinnesteen seassa pakokaasuja? Auto on 6-vaihteisella laatikolla niin onko 1600-1800 rpm/min liian vähän kun ajaa mittariin 90 km/h ja traileri on perässä. Eli onko ok että vetää tasaisella maantiellä 6-vaihteel? 90km/h kun vetää 5-vaihteel ni sillo on 2000-2200 rpm/min
Auto on 6-vaihteisella laatikolla niin onko 1600-1800 rpm/min liian vähän kun ajaa mittariin 90 km/h ja traileri on perässä. Eli onko ok että vetää tasaisella maantiellä 6-vaihteel? 90km/h kun vetää 5-vaihteel ni sillo on 2000-2200 rpm/min
Kyllä mä ainakin käyttäsin trailerin kanssa 5. vaihdetta. Moottori pyörii "kevyemmin" ja laatikossa riittää kierrokset voitelemaan rattaita ja muutenkin tekniikka pääsee helpommalla. Voi tiputtaa jopa kulutustakin hivenen. 6. Vaihde sitten käyttöön jos ei oo mitään vedettävää ja mielellään nopeus päälle 90 km/h.
Varoitus: sis. mutua.
Tuollainen vedättäminen voi ehkä mahdollisesti jopa nostaa pakolämpöjä reippaastikin, koska koko ajan edetään aika reiluilla ruiskutusmäärillä. Näin mitatusti tapahtui hieman vanhempaa teknologiaa edustavassa konsernituotteessa, pumppareista ei oo edes yhden otosta tukemassa teoriaa.
Tutkiva sielu vois hankkia pakolämpö- ja painemittarit ja ihmetellä asiaa, mut en tiiä onko vaivan arvoista.
Tuollainen vedättäminen voi ehkä mahdollisesti jopa nostaa pakolämpöjä reippaastikin, koska koko ajan edetään aika reiluilla ruiskutusmäärillä. Näin mitatusti tapahtui hieman vanhempaa teknologiaa edustavassa konsernituotteessa, pumppareista ei oo edes yhden otosta tukemassa teoriaa.
Tutkiva sielu vois hankkia pakolämpö- ja painemittarit ja ihmetellä asiaa, mut en tiiä onko vaivan arvoista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa