Touran Tdi lisälämmitin??
Valvoja: ffp jäsenet
Touran Tdi lisälämmitin??
Joo,eli kävin Touranilla vikakoodien luvussa Laakkosella.....Mitä mahtaa tarkoittaa kun oli tälläinen "lisälämmittimen ohjainlaite ei tiedonvaihtoa staattinen"??Webastoa ei ole.....mikä ihmeen lisälämmitin???Pirun hidas on lämpiämään.....33kilometriä 90km/h nopeudella saa ajaa että -9 asteen pakkasella on lämmöt 90c......
Lieneekö tuontiauto jos diesel-tourani on ilman webastoa?
Noissa tuontivehkeissä on ollut myös lämmityslaitteen kotelossa olevaa "leivänpaahdinta" eli nk. PTC-lämmitintä lisälämmön tuottoon, liekö tuolle sitten oma ohjainlaite jos on tosiaan niin ettei webastoa ole.
Vai onko webasto poistettu jostain syystä ja siksi nyt herjaa puuttuvasta tiedonvaihdosta?
Kulkeeko moottoritilassa, pissapojan säiliön vieressä, musta ohut muoviputki, halk. noin 4mm (webaston pa-linja). Jos kulkee niin ainakin tehtaalta lähtiessään on ollut webasto.
Noissa tuontivehkeissä on ollut myös lämmityslaitteen kotelossa olevaa "leivänpaahdinta" eli nk. PTC-lämmitintä lisälämmön tuottoon, liekö tuolle sitten oma ohjainlaite jos on tosiaan niin ettei webastoa ole.
Vai onko webasto poistettu jostain syystä ja siksi nyt herjaa puuttuvasta tiedonvaihdosta?
Kulkeeko moottoritilassa, pissapojan säiliön vieressä, musta ohut muoviputki, halk. noin 4mm (webaston pa-linja). Jos kulkee niin ainakin tehtaalta lähtiessään on ollut webasto.
Perhana,ei tainnut myyjäkään siis tietää että tässä on kait sittenkin webasto,kyllä sellainen putki kulkee pissapojan säiliön vieressä,ihan Suomi-auto on,ja justiin pari viikkoa sitten Laakkoselta ostettu....ilmankos onkin hidas lämpiämään.....saako tähän siis lisättyä kellolaitteen???Ja maksaa suunnilleen mitä jos saa???Täytyykin heti alkuviikosta soittaa myyjälle että maksaa ton Wepan remontin....kaikkea sitä taas tuli opittua....
http://www.zuheizer-upgrade.de/
170e + webaston oma kellolaite tai kaukosäädin päälle. Yksinkertaisimmillaan pelkällä on/off-kytkimelläkin tuon kanssa voisi esilämmittää, mutta ajastusta ei sillon saa.
Eilen kolahti itselle postista tuo sarja, ja asentelu on ajoitettu tälle viikonlopulle. Kokemuksia sen jälkeen. Periaate on kuitenkin se, että tuo laite ohjaa omalla boksillaan webastoa w-bussin kautta sekä tuuletinta omalla ohjauksellaan. Ainoa "rikottava" asia on puhaltimen yksi piuha mitä kautta ohjataan puhallinta.
Mutta tosiaan tehtaal asti webastot Suomi-Touraneissa on, mutta ajonaikana käytettäviä. Jos itse saisin valita laitattaisin tehdasmallin sijaan jälkiasenteisen tuohon tilalle, mutta reilu vuosi sitten isosti rempattu myyjäliikkeen piikkiin tuota omaa niin tuolla nyt sitkutellaan. Ei ole meinaan minkään parhaan lämmittimen maineessa nuo VW:n tehdas-webat. Lisää juttua löytyy haulla niin täältä kuin esimerkiksi vagarenalta.
170e + webaston oma kellolaite tai kaukosäädin päälle. Yksinkertaisimmillaan pelkällä on/off-kytkimelläkin tuon kanssa voisi esilämmittää, mutta ajastusta ei sillon saa.
Eilen kolahti itselle postista tuo sarja, ja asentelu on ajoitettu tälle viikonlopulle. Kokemuksia sen jälkeen. Periaate on kuitenkin se, että tuo laite ohjaa omalla boksillaan webastoa w-bussin kautta sekä tuuletinta omalla ohjauksellaan. Ainoa "rikottava" asia on puhaltimen yksi piuha mitä kautta ohjataan puhallinta.
Mutta tosiaan tehtaal asti webastot Suomi-Touraneissa on, mutta ajonaikana käytettäviä. Jos itse saisin valita laitattaisin tehdasmallin sijaan jälkiasenteisen tuohon tilalle, mutta reilu vuosi sitten isosti rempattu myyjäliikkeen piikkiin tuota omaa niin tuolla nyt sitkutellaan. Ei ole meinaan minkään parhaan lämmittimen maineessa nuo VW:n tehdas-webat. Lisää juttua löytyy haulla niin täältä kuin esimerkiksi vagarenalta.
Eikös tuo koodi tule kaikissa autoissa, jossa on esilämmitin muttei jälkiasennettua kaukosäädintä lämmittimeen?
Jos tehdaswebaston (lisälämmitin) kaveriksi asennettu lisäsarja kellolla muttei kaukosäädintä, niin useinmiten herjaa radiokauko-ohjauksen tiedonvaihdosta, sen saa pois kun koodaa lisälämmittimen ohjainlaitteen uudelleen, muistaakseni koodaus muutetaan 1012 -> 12. Tämä siis VAS-testerillä ja pätee mun kokemuksen mukaan Passattiin, Touraniin ja Tiguaniin.
Vanhakeulaiseen Touraniin ei ole tällä hetkellä valmista "kovaa" keulapeittoa saatavilla, ainakaan itse en ole mistään löytänyt, niitä pehmeitä rättejä lienee jollain valmistajalla.
JOMAME
Täällähän tästä Venture (mikä pitäis Touranissa olla vakiona) lämmittimestä juttua jo aiemmin...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163405
ja kuten tässä keskustelussa joku jo totesikin. Tehtaan asentama lämmitin vaihtoon ja toimivaa tilalle.
Vaikka saisit Laakkosen korjaamaan nykyisen, se toimii varmaan siihen asti, kun joudut sitä eka kerran käyttämään.
Täällähän tästä Venture (mikä pitäis Touranissa olla vakiona) lämmittimestä juttua jo aiemmin...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=163405
ja kuten tässä keskustelussa joku jo totesikin. Tehtaan asentama lämmitin vaihtoon ja toimivaa tilalle.
Vaikka saisit Laakkosen korjaamaan nykyisen, se toimii varmaan siihen asti, kun joudut sitä eka kerran käyttämään.
http://www.zuheizer-upgrade.de/
170e + webaston oma kellolaite tai kaukosäädin päälle. Yksinkertaisimmillaan pelkällä on/off-kytkimelläkin tuon kanssa voisi esilämmittää, mutta ajastusta ei sillon saa.
Eilen kolahti itselle postista tuo sarja, ja asentelu on ajoitettu tälle viikonlopulle. Kokemuksia sen jälkeen. Periaate on kuitenkin se, että tuo laite ohjaa omalla boksillaan webastoa w-bussin kautta sekä tuuletinta omalla ohjauksellaan. Ainoa "rikottava" asia on puhaltimen yksi piuha mitä kautta ohjataan puhallinta.
Mites tämä homma meni? Toimiiko tuo sarja? Jos tuohon pistää kellon rinnalle, niin toimiiko webasto esilämmityksenä ilman marmorin päivitystä?
Mites tämä homma meni? Toimiiko tuo sarja? Jos tuohon pistää kellon rinnalle, niin toimiiko webasto esilämmityksenä ilman marmorin päivitystä?
Ei toimi, VW dongle täytyy ostaa jos Venturi halutaan muuttaa esilämmittimeksi. VW donglen saa kyllä syötettyä muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Ohjelmointi onnistuu valtuutetulla Webasto pisteellä.
Toimii ilman marmorin tai minkään webastotesterin tai donglen ajamaa päivitystä. Aikaisemmin autossani ei ollut mitään tehtaan esilämmityssettejä, vain tuo ajonaikainen TT-V. Nyt on tuo 170e setti + pelkkä webaston kello, ja kyllä tolla nyt kymmenkunta kertaa on auton lämpimäksi saanut kun on tarvinut. Webastolla voi myös lisälämmittää kellon liekkinapista ihan normaaliin tapaan, olenkin pohtinut poistanko webaston kokonaan väylästä.
Sanoisin että puhdasta ryöstöä tuo tehtaan kellosarja ja dongella kikkailu tuohon marmorilla myytävään hintaan. Jos asiaa ei usko, niin tervetuloa Ouluun kokeilemaan. jad voi myös kuunnella oikeat faktakommentit ennen puhtaasti arvailevaa kommentointiaan.
Käytännössä asennettaessa itse piti vetää webastolle w-bus piuha tuolta laitteelta, ottaa virrat (jatkuva + virtalukontakainen), kytkeä maa sekä napata lämmityslaitteen puhaltimen (climatronic) signaali liitimeltä. Hieman tuota laitevalmistajan kanssakin on keskusteltu miten tuo homma saadaan climatronicin puhaltimen kanssa vielä simppelimmäksi, mutta yksi ainoa piuha pitää katkaista kulkemaan tuon "boksin" kautta.
Tässä kun olen nyt illan myötä surffannut niin ihan pihalla on toimiiko tuo vai ei, mutta ConD:a uskon ja tuollaisen ajattelin tilata.
Oma touran on climatic:lla, eli jos rautalankaversion saisi mitä tuolta http://www.zuheizer-upgrade.de/ -puljusta täytyy tilata, että saan koneen ja sisätilat lämpimäksi kellokytkimellä.
Oma touran on climatic:lla, eli jos rautalankaversion saisi mitä tuolta http://www.zuheizer-upgrade.de/ -puljusta täytyy tilata, että saan koneen ja sisätilat lämpimäksi kellokytkimellä.
Pistä tolle kaverille viestiä lontooksi ja kerro että tarvitset laitteen ja johtosarjan climaticille sisältäen liittimen webaston minikellolle. Siinä tulee sitten Climaticille rele mukana, hinta saattaa olla kympin ehkä korkeampi.
Sitten menet eBay ja huudat itsellesi 1533 minikellon n. 40-50e hintaan.
Asennusohjeet ovat saksaksi, mutta google translate osaa auttaa siinä, ja toki jos jotain isompaa tulee niin kai tuota voit privalla sitten udella. Toimitusaika minun vermeelle oli tilauksesta postiin 8 vkoa.
Periaate tuolla purkilla on w-busin kautta ohjata webastoa lämmittämään samoilla komentosarjoilla kuin millä tuo webaston testeripiuha ja thermotest siellä webastohuollossa koekäyttäisi laitetta. Eli aivojen ei tässä tapauksessa lämmityskäytössä tarvitse sijaita siellä webaston ohjainlaitteella vaan se tekee mitä käsketään tuolla purkilla.
Sitten menet eBay ja huudat itsellesi 1533 minikellon n. 40-50e hintaan.
Asennusohjeet ovat saksaksi, mutta google translate osaa auttaa siinä, ja toki jos jotain isompaa tulee niin kai tuota voit privalla sitten udella. Toimitusaika minun vermeelle oli tilauksesta postiin 8 vkoa.
Periaate tuolla purkilla on w-busin kautta ohjata webastoa lämmittämään samoilla komentosarjoilla kuin millä tuo webaston testeripiuha ja thermotest siellä webastohuollossa koekäyttäisi laitetta. Eli aivojen ei tässä tapauksessa lämmityskäytössä tarvitse sijaita siellä webaston ohjainlaitteella vaan se tekee mitä käsketään tuolla purkilla.
jad voi myös kuunnella oikeat faktakommentit ennen puhtaasti arvailevaa kommentointiaan.
Muutama lisasarja on laitettu Venturiin, ehkä noin tuhat kpl meillä. Täällä Helsingissä nuo ei tapaa lähteä päälle ennen donglea. Netti faktasta en tiedä.
edit: Paitsi tietysti jos venturiin on joskus laitettu ohjainkortti jossa on esilämmitys ominaisuus valmiina.
No... niinkuin sanoin, tule ja testaa.
Minun webastoa ei ole vaihdettu esilämmittävään eikä ohjainkorttia uusittu tai ohjelmoitu. Aiemmin autossa ei ole ollut mitään mahdollisuutta esilämmittää kellon/kaukosäätimen tai mittariston kautta ohjelmoinnin muodossa.
Tuon laitteen idea on juurikin se, että nuita lisäsarjoja ei tarvitse asentaa helkatin kalliilla rahalla. Aparaatti juttelee w-bus väylää pitkin laitteelle samaan tapaan kuin thermotest-softa sillä webaston testeripiuhalla, joten äly on tuossa purkissa itsessään ja se ohjaa webaston eri osalaitteita jotta pirssi saadaan lämpiämään. Tuon webaston testeripiuhankin muuten voi tehdä itse, joten ei tarvi välttämäti mitään huoltoja käyttää...
http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/
Tuossa vielä itse laitte sekä pari asennuskuvaa. Ehkä asiantuntijana jad osaakin sanoa, että esim tuossa yhdessä kuvassa perinteisen tehtaan kellosarjan tarvimaa w-buspiuhaa ei vielä weballe mene, vain CAN-piuhat.
http://www.lutschi.biz/passat/lutschi/T ... heizer.pdf
Ilmeisesti teette asennukset tuon ohjekuvatuksen tyylisesti? Eli ensin vedätte w-busin josta sitten päivitätte adapterilla tuon donglen kautta webbasen softan? Eli minulla tuota ei ole voitu tehdä, koska itse omin pienin kätösin vedin tuon w-businkin.
Tämä on toinen kahdesta tällaisesta laitteesta mitä myynnissä olen löytänyt. Toinen on Danhagin lisäsarja, johon saa GSM ohjauksenkin samaan purkkiin. Hintaa tulee tosin silloin n. 450e. Paljollako jad asentaa tuollaisen kahan/vw:n maahantuoman lisäsarjan kellon kanssa?
Minun webastoa ei ole vaihdettu esilämmittävään eikä ohjainkorttia uusittu tai ohjelmoitu. Aiemmin autossa ei ole ollut mitään mahdollisuutta esilämmittää kellon/kaukosäätimen tai mittariston kautta ohjelmoinnin muodossa.
Tuon laitteen idea on juurikin se, että nuita lisäsarjoja ei tarvitse asentaa helkatin kalliilla rahalla. Aparaatti juttelee w-bus väylää pitkin laitteelle samaan tapaan kuin thermotest-softa sillä webaston testeripiuhalla, joten äly on tuossa purkissa itsessään ja se ohjaa webaston eri osalaitteita jotta pirssi saadaan lämpiämään. Tuon webaston testeripiuhankin muuten voi tehdä itse, joten ei tarvi välttämäti mitään huoltoja käyttää...
http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/
Tuossa vielä itse laitte sekä pari asennuskuvaa. Ehkä asiantuntijana jad osaakin sanoa, että esim tuossa yhdessä kuvassa perinteisen tehtaan kellosarjan tarvimaa w-buspiuhaa ei vielä weballe mene, vain CAN-piuhat.
http://www.lutschi.biz/passat/lutschi/T ... heizer.pdf
Ilmeisesti teette asennukset tuon ohjekuvatuksen tyylisesti? Eli ensin vedätte w-busin josta sitten päivitätte adapterilla tuon donglen kautta webbasen softan? Eli minulla tuota ei ole voitu tehdä, koska itse omin pienin kätösin vedin tuon w-businkin.
Tämä on toinen kahdesta tällaisesta laitteesta mitä myynnissä olen löytänyt. Toinen on Danhagin lisäsarja, johon saa GSM ohjauksenkin samaan purkkiin. Hintaa tulee tosin silloin n. 450e. Paljollako jad asentaa tuollaisen kahan/vw:n maahantuoman lisäsarjan kellon kanssa?
Aparaatti juttelee w-bus väylää pitkin laitteelle samaan tapaan kuin thermotest-softa sillä webaston testeripiuhalla, joten äly on tuossa purkissa itsessään
Ahaa, onpas etevä laite :)
Meillä maksaa lisäsarja venturiin 680.- kellolla.
Olisiko tuossa kuvassa kuvattu webaston liiti, jotta tietäisi mihin liittimeen w-bus tulee laittaa?
Tarvittava paikka mihin w-bus-piuha laitetaan kerrotaan asennusohjeissa, muistaakseni pinni/paikka 2 tässä kuvassa näkyvässä imuäänenvaimentimen takana olevassa liittimessä:
http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/IMG_0419.JPG
Itsellä tosiaan kello maksoi 40e eBaysta (Suomessa 80-100e?) sekä tuo laite 170e postiin kannettuna. Toki yritys joutuu tekemään töitä jonkunverran, joista joutuu laskuttamaan asiakasta, mutta luulisi että Kahan hintoihin verrattuna silti säätöä tulee. DIY miehille toki enemmän, jollaiseksi itsenikin luen.
Erona tehtaan settiin on vielä se, että kello tai mahdollinen kaukosäädin eivät suoraan ohjaa webastoa, vaan +12v lähdöllä tuota lisäboksia, joten kellon takaa on tuollaisessa laitteessa turha etsiä w-bus-piuhaa. Toisaalta ohjauksen voi toteuttaa käytännössä millä tahansa +12v kytkevällä kaukosäätimellä, ajastimella jne..
http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/IMG_0419.JPG
Itsellä tosiaan kello maksoi 40e eBaysta (Suomessa 80-100e?) sekä tuo laite 170e postiin kannettuna. Toki yritys joutuu tekemään töitä jonkunverran, joista joutuu laskuttamaan asiakasta, mutta luulisi että Kahan hintoihin verrattuna silti säätöä tulee. DIY miehille toki enemmän, jollaiseksi itsenikin luen.
Erona tehtaan settiin on vielä se, että kello tai mahdollinen kaukosäädin eivät suoraan ohjaa webastoa, vaan +12v lähdöllä tuota lisäboksia, joten kellon takaa on tuollaisessa laitteessa turha etsiä w-bus-piuhaa. Toisaalta ohjauksen voi toteuttaa käytännössä millä tahansa +12v kytkevällä kaukosäätimellä, ajastimella jne..
Ois kyllä tuossa cond:n mainitsemassa laitteessa hinta kohdallaan. Kun vertaa että uusis koko webaston. Omassa autossa edellisen omistajan mukaan on vuoden vanha tuo venturi ja kerran jo aiemmin uusittu palopesä. Tuntuu vaan jotenkin siltä, että onko tähän venturiin järkeä sijoittaa rahaa?
Mitä kaikkea mun pitäs purkaa, että ton sarjan sais toimintaan? Puskuri, miten työläs?
Tuttu asentaja kyl lupas muuntaa tän venturi 450e hintaan kellokäyttöiseksi. Tai 5kw eberi 1200 kellol.
Vaikeita valintoja
Mitä kaikkea mun pitäs purkaa, että ton sarjan sais toimintaan? Puskuri, miten työläs?
Tuttu asentaja kyl lupas muuntaa tän venturi 450e hintaan kellokäyttöiseksi. Tai 5kw eberi 1200 kellol.
Vaikeita valintoja
Työläin vaihe on puskurin irroitus ja kiinnitys ja se tutun webastoasentajankin pitää tehdä, jotta TT-V:n saa esilämpiämään.
Käytännössä tuo tapahtuu irroittamalla kymmenkunta torxiruuvia sisälokasuojista ja puskurin alta, poistamalla maski ja sen alta pari isompaa ruuvia. Vaikeimpina irroitettavina on sellaiset laajenevat "plugit", mitkä pitää puskuria lokasuojassa kiinni. Tämän jälkeen tuo puskin nytkähtääkin eteenpäin ja alas autosta.
Kokonaan sitä ei tarvitse autosta monen metrin päähän irroittaa, eli valopesurien, sumuvalojen ja lämpömittarin johdot voivat olla kiinni kun vähän varoo niitä irroitettaessa.
Jos jotain niin ylimääräinen käsipari on isoksi avuksi tuossa operaatiossa, mutta olen lukenut että joku yksinkin moisesta on onnistunut. :)
Käytännössä tuo tapahtuu irroittamalla kymmenkunta torxiruuvia sisälokasuojista ja puskurin alta, poistamalla maski ja sen alta pari isompaa ruuvia. Vaikeimpina irroitettavina on sellaiset laajenevat "plugit", mitkä pitää puskuria lokasuojassa kiinni. Tämän jälkeen tuo puskin nytkähtääkin eteenpäin ja alas autosta.
Kokonaan sitä ei tarvitse autosta monen metrin päähän irroittaa, eli valopesurien, sumuvalojen ja lämpömittarin johdot voivat olla kiinni kun vähän varoo niitä irroitettaessa.
Jos jotain niin ylimääräinen käsipari on isoksi avuksi tuossa operaatiossa, mutta olen lukenut että joku yksinkin moisesta on onnistunut. :)
Tommosen löysin! Jos jollekin on hyötyä tuosta. En tiiä toimisko vanhemmissa malleissa.
http://vennerstrand.se/webasto/heater_upgrade
http://vennerstrand.se/webasto/heater_upgrade
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa