Ahtopaine ongelmat AFN, vastaventtiili?
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtopaine ongelmat AFN, vastaventtiili?
Moi.
AFN koneellisessa passatissa jälleen tutut ongelma ahtopaineiden kanssa.
Viimeksi vika oli jumittunessa ahtimessa, mutta tällä kertaa ei pitäisi siitä ahdistaa.
Eilen huomasin, että tuo vastaventtiili on rikki, eli valko/musta osa päästää paineet molempiin suuntiin, kun siihen puhaltelee.
Osanumero 046905291
http://www.pimpmyspace.org/comments/code/1577857/
Vikana saattaa olla siis, että EGR:n ohjausalipaine pääsee suoraan turbon kellolle, jos oikein tuota kaaviota tulkitsin?
Onko tuo vastaventiili ihan normaali, eli voiko sen korvata ihan perus pneumatiikka vastaventiilillä vai kannttaako kyseinen osa hakea marmoritiskiltä?
edit: Uusi venttili tilattu marmorilta hintaan 22€.
Ilmeisesti tulkitsin oikein tuota kaaviota, koska tässä ainkin sanotaan, että se estää alipaineen pääsyn N75:lle.
http://www.idparts.com/catalog/product_ ... ts_id=1431
Pitää kommentoida, kun saan osan vaihdetua.
AFN koneellisessa passatissa jälleen tutut ongelma ahtopaineiden kanssa.
Viimeksi vika oli jumittunessa ahtimessa, mutta tällä kertaa ei pitäisi siitä ahdistaa.
Eilen huomasin, että tuo vastaventtiili on rikki, eli valko/musta osa päästää paineet molempiin suuntiin, kun siihen puhaltelee.
Osanumero 046905291
http://www.pimpmyspace.org/comments/code/1577857/
Vikana saattaa olla siis, että EGR:n ohjausalipaine pääsee suoraan turbon kellolle, jos oikein tuota kaaviota tulkitsin?
Onko tuo vastaventiili ihan normaali, eli voiko sen korvata ihan perus pneumatiikka vastaventiilillä vai kannttaako kyseinen osa hakea marmoritiskiltä?
edit: Uusi venttili tilattu marmorilta hintaan 22€.
Ilmeisesti tulkitsin oikein tuota kaaviota, koska tässä ainkin sanotaan, että se estää alipaineen pääsyn N75:lle.
http://www.idparts.com/catalog/product_ ... ts_id=1431
Pitää kommentoida, kun saan osan vaihdetua.
Osa tuli vaihdettua ja vika parani mutta ei poistunut.
Nyt kun pienemmillävaihteilla kiihdyttelee, niin ahtojen säätö pelaa aika hyvin.
Isommalla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin samalla pohjaa myös ahtomittari. Väilillä hetkeksi, mutta välillä jämähtää sinne. Toista N75:sta koitin ja ei mitään vaikutusta.
Aina kun ahtoja ei rajoita mikään, niin kunnon "suhina" kuuluu. Kuuluukohan ääni turbosta kun se ottaa kierroksia niin paljon vai valskaakohan siellä joku...
Nyt kun pienemmillävaihteilla kiihdyttelee, niin ahtojen säätö pelaa aika hyvin.
Isommalla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin samalla pohjaa myös ahtomittari. Väilillä hetkeksi, mutta välillä jämähtää sinne. Toista N75:sta koitin ja ei mitään vaikutusta.
Aina kun ahtoja ei rajoita mikään, niin kunnon "suhina" kuuluu. Kuuluukohan ääni turbosta kun se ottaa kierroksia niin paljon vai valskaakohan siellä joku...
Ongelmat jatkuu..
Nyt on koitettu 2kpl EGR-venttiileitä (N18) ahtopaineen säätöventtiilin tilalla (N75) ja ahdot nousee edelleen liikaa. Kaikilla venttiileillä toimii melkein samalla tavalla.
Vika viittaa vahvasti turbon jumettamiseen, mutta laitoin tänään ahtomittarin, niin että nään siitä turbon kellolle menevän alipaineen.
Alipaine seilaa 0,4-0,7bar alueella. Eli vaikka ahdot nousee likaa, niin silti alipainekellolle menee 0,4bar alipaine vaikka sen kuuluisi pudota silloin nollaan.
Eli vika näyttäisi sittenkin olevan turbon kellolle menevän alipaineen ohjauksessa.
Kuinka todennäköistä on että 3kpl säätösolenoideja sohlaa samalla tavalla..
En saanut vag.comia toimimaan tänään,mutta pitää huomenna yrittää uudestaan.
Kai sitä on kolme kohtaa mistä yleisesti nuo ylisuuret ahtoarvot johtuu.
1.Turbo ,jumetta
2. N75, jumettaa
3. MAP-anturi
4.?
Nyt on koitettu 2kpl EGR-venttiileitä (N18) ahtopaineen säätöventtiilin tilalla (N75) ja ahdot nousee edelleen liikaa. Kaikilla venttiileillä toimii melkein samalla tavalla.
Vika viittaa vahvasti turbon jumettamiseen, mutta laitoin tänään ahtomittarin, niin että nään siitä turbon kellolle menevän alipaineen.
Alipaine seilaa 0,4-0,7bar alueella. Eli vaikka ahdot nousee likaa, niin silti alipainekellolle menee 0,4bar alipaine vaikka sen kuuluisi pudota silloin nollaan.
Eli vika näyttäisi sittenkin olevan turbon kellolle menevän alipaineen ohjauksessa.
Kuinka todennäköistä on että 3kpl säätösolenoideja sohlaa samalla tavalla..
En saanut vag.comia toimimaan tänään,mutta pitää huomenna yrittää uudestaan.
Kai sitä on kolme kohtaa mistä yleisesti nuo ylisuuret ahtoarvot johtuu.
1.Turbo ,jumetta
2. N75, jumettaa
3. MAP-anturi
4.?
Siis toimii samalla tavalla N75 ja N18 venttiileillä.
Ja ei ahda liikaa kun irroittaa alipaineletkun kellolta. Kellon vipu liikkuu hyvin sormella liikuttamalla.
Uskoakseni ongelma on siinä, että kellolle tulee koko ajan vähintään 0,4bar alipaine.
Vuosi sitten, kun turbo jumitti niin sillon kellolle menevä alipaine putosi nollaan, kun ahtopaine ylitti raja-arvon. Silti ahdot jatkoi nousuaan, kun turbo jumetti ja kellon varsi ei päässyt ala-asentoon.
Nyt.
-tyhjäkäynti, alipaine 0,7bar
-normaali ajo, alipaine seilaa 0,5bar tuntumassa (säätyy)
-kaasu pohjaan, alipane 0,4bar ja tämän alle ei mene
Alipainetta en mitannut kuin tuolla N18-venttiilillä. Pitää testata vielä oikealla N75-venttiilillä, mutta uskon että tulee samat arvot
Ja ei ahda liikaa kun irroittaa alipaineletkun kellolta. Kellon vipu liikkuu hyvin sormella liikuttamalla.
Uskoakseni ongelma on siinä, että kellolle tulee koko ajan vähintään 0,4bar alipaine.
Vuosi sitten, kun turbo jumitti niin sillon kellolle menevä alipaine putosi nollaan, kun ahtopaine ylitti raja-arvon. Silti ahdot jatkoi nousuaan, kun turbo jumetti ja kellon varsi ei päässyt ala-asentoon.
Nyt.
-tyhjäkäynti, alipaine 0,7bar
-normaali ajo, alipaine seilaa 0,5bar tuntumassa (säätyy)
-kaasu pohjaan, alipane 0,4bar ja tämän alle ei mene
Alipainetta en mitannut kuin tuolla N18-venttiilillä. Pitää testata vielä oikealla N75-venttiilillä, mutta uskon että tulee samat arvot
Kyllä tuon perusteella ohjausalipaineen pitäisi pudota nollaan, jos ahdot ylitää 0.9bar (vai mikä se maksimi nyt oli).
Availin ruokiksella tuon alkuperäisen N75-venttiilin ja putsailin sitä ja tarvii sitä testailla vielä.
Miten sen toiminta pitäisi mennä?
Annoin 12V jännitteen sen napoihin, mutta mielestä mikään ei muuttunut kun puhaltelin niihin letkuihin. Vaatiiko se ensin kunnon alipaineen että sitä voi edes testailla.
Päästääkö se alipaineen suoraan kellolle, kun siihen tulee virta?
Vai katkaiseeko virransyöttö kanavana turbon kellolle?
pitää mielenkiinnosta testailla tuota N18-venttiiliä millä se ainakin tällä hetkellä säätää ahtoja melkein täysille kierroksille asti.
Availin ruokiksella tuon alkuperäisen N75-venttiilin ja putsailin sitä ja tarvii sitä testailla vielä.
Miten sen toiminta pitäisi mennä?
Annoin 12V jännitteen sen napoihin, mutta mielestä mikään ei muuttunut kun puhaltelin niihin letkuihin. Vaatiiko se ensin kunnon alipaineen että sitä voi edes testailla.
Päästääkö se alipaineen suoraan kellolle, kun siihen tulee virta?
Vai katkaiseeko virransyöttö kanavana turbon kellolle?
pitää mielenkiinnosta testailla tuota N18-venttiiliä millä se ainakin tällä hetkellä säätää ahtoja melkein täysille kierroksille asti.
Alkuperäinen N75 on rikki ja EGR:lle tarkoitetulla venttiilillä ei toimi? Entä jos kokeilet oikeanlaisella ja varmasti ehjällä N75:lla. Huomioi että hankit VNT:lle tarkoitetun N75:n etkä hukkismallia.
Näkyykö yliahtaminen sekä vagcomilla että erillisellä mittarilla? Ettei olis vuotoa eculle menevässä letkussa ja siellä näkyy paineet väärin? Muistaakseni AFN:ssa oli vielä MAP siellä ecun sisällä.
Näkyykö yliahtaminen sekä vagcomilla että erillisellä mittarilla? Ettei olis vuotoa eculle menevässä letkussa ja siellä näkyy paineet väärin? Muistaakseni AFN:ssa oli vielä MAP siellä ecun sisällä.
Passatti on mallia -97 ja MAP on eculla.
Nopeasti sain VAC-COM:a testattu, kun läppärin akun kesto n.5min.
Sekin näytti että todellinen ahto on enemmän mitä pyydetty, eli eikö se sillon meinaa että MAP on OK?
Eilen putasilin ja liimailin sen N75:n kasaan samalla tavalla sekin toimi kuin N18.
Normi ajossa ahtojen säätö toimii OK, mutta lappu lattiiaan kiihdytyksessä ahtoja tulee liikaa (n.1,5bar).
Alipaine ohjaus toimii välillä 0,4-0,8bar. Pitäisi säätä koko alueella 0,0-0,8bar.
Eli N18-venttiilillä alipaine oli tyhjäkäynnillä 0,7bar ja N75:llä 0,8bar, muuta eroa en niiillä huomannut. N75:ssä on isommat röörit, niin kai se siitä johtuu.
Uusi N75-venttiili oli 160€ kun sitä kyselin, niin ei sitä viitsisi nuukana miehenä uutta ostaa, jos vika ei ole siinä.
Yhteenveto:
-Turbon säätövipu ei pääse ala-asentoon, koska kellolle tulee koko ajan vähintään 0,4bar alipaine.
-Vika vaikuttaisi N75:n vuodolta. Eli N75 vuotaa 0,4bar alipainetta kellolle vaikka ECU:lta tulee käsky sulkeutua.
-Mutta tätä vastaa sotii se, että tuo arvo on kaikilla kolmella venttilillä juuri se 0,4bar (vaikka niistä 2kpl on ollu N18 venttileitä) niin vaikuttaa epätodennäköiseltä että kaikki vuotaisi juuri saman verran läpi.
Mistä valikosta taas VAC-COM:lla voi katsoa tuon N75:n ohjaus arvon?
Siitä nyt ainakin näkisi, että pyytäkö ECU sulkemaan N75:n kokonaan.
Mitens sen kolmannen letkun tarkoitus on mikä menee ilmaputsarille?
Voiko kellolle jäädä "muistiin" se 0,4bar alipaine jos N75 sulkee kanavan ja ns. korvaus ilmaa ei ole saatavilla?
Nopeasti sain VAC-COM:a testattu, kun läppärin akun kesto n.5min.
Sekin näytti että todellinen ahto on enemmän mitä pyydetty, eli eikö se sillon meinaa että MAP on OK?
Eilen putasilin ja liimailin sen N75:n kasaan samalla tavalla sekin toimi kuin N18.
Normi ajossa ahtojen säätö toimii OK, mutta lappu lattiiaan kiihdytyksessä ahtoja tulee liikaa (n.1,5bar).
Alipaine ohjaus toimii välillä 0,4-0,8bar. Pitäisi säätä koko alueella 0,0-0,8bar.
Eli N18-venttiilillä alipaine oli tyhjäkäynnillä 0,7bar ja N75:llä 0,8bar, muuta eroa en niiillä huomannut. N75:ssä on isommat röörit, niin kai se siitä johtuu.
Uusi N75-venttiili oli 160€ kun sitä kyselin, niin ei sitä viitsisi nuukana miehenä uutta ostaa, jos vika ei ole siinä.
Yhteenveto:
-Turbon säätövipu ei pääse ala-asentoon, koska kellolle tulee koko ajan vähintään 0,4bar alipaine.
-Vika vaikuttaisi N75:n vuodolta. Eli N75 vuotaa 0,4bar alipainetta kellolle vaikka ECU:lta tulee käsky sulkeutua.
-Mutta tätä vastaa sotii se, että tuo arvo on kaikilla kolmella venttilillä juuri se 0,4bar (vaikka niistä 2kpl on ollu N18 venttileitä) niin vaikuttaa epätodennäköiseltä että kaikki vuotaisi juuri saman verran läpi.
Mistä valikosta taas VAC-COM:lla voi katsoa tuon N75:n ohjaus arvon?
Siitä nyt ainakin näkisi, että pyytäkö ECU sulkemaan N75:n kokonaan.
Mitens sen kolmannen letkun tarkoitus on mikä menee ilmaputsarille?
Voiko kellolle jäädä "muistiin" se 0,4bar alipaine jos N75 sulkee kanavan ja ns. korvaus ilmaa ei ole saatavilla?
Niin tarkoitatko sellaista 3-napaisella liitimellä olevaa?
On sellainen muistikuva, että uudempi koppaisessa passatissa liitin on kolmella piuhalla?
Edit:
Vai onko tuossa uudempi vs, vanhempi?
http://forum.vw-passat.pl/showthread.php/5247-N75
(kelaa ketjua vähän alaspäin)
On sellainen muistikuva, että uudempi koppaisessa passatissa liitin on kolmella piuhalla?
Edit:
Vai onko tuossa uudempi vs, vanhempi?
http://forum.vw-passat.pl/showthread.php/5247-N75
(kelaa ketjua vähän alaspäin)
Nyt on tilattu uusi N75.
Hintaa tuli 115€ tuolle orginaali osalle.
Saa nähädä että onko tuosta mitään apua.
Nyt ahdot on alkanut tekemään ihme "hummaamista", luulin ensin että rengas kihnaa sisälokariin äänen perusteella, mutta ahdot pomppii 0,3bar:n säädössä ja tästä aiheutuu samanlainen ääni, kun joku kahnaisi.
Eli kun N75 sätää kelloa, niin se tekeen ilmeisesti aika rajua on/off tyyppistä säätöä.
Kaasupohjassa ei mitään ahotopaineiden rajoitusta tällä hetkellä ja joutuu ajelmaan ihan pintakaasulla.
Koitin tuota EGR:n venttiiliä taas välillä ja toiminta aivan samanlaista. Ja tubon vipua liikuttelin sormella, niin ihan jouheasti palautuu ala-asentoon. Yli ahtamista ei tapahdu, kun alipainekellon letkun ottaa irti.
Huomasin eilen, että ilmamassamittarin liittimestä (5 piuhaa) kolmesta johdosta on suojakuori murtunut ja saattaa olla hieman kosketushäiriötä. Voisiko tämä vaikuttaa myös tuhon N75:n sohlaamiseen?
Hintaa tuli 115€ tuolle orginaali osalle.
Saa nähädä että onko tuosta mitään apua.
Nyt ahdot on alkanut tekemään ihme "hummaamista", luulin ensin että rengas kihnaa sisälokariin äänen perusteella, mutta ahdot pomppii 0,3bar:n säädössä ja tästä aiheutuu samanlainen ääni, kun joku kahnaisi.
Eli kun N75 sätää kelloa, niin se tekeen ilmeisesti aika rajua on/off tyyppistä säätöä.
Kaasupohjassa ei mitään ahotopaineiden rajoitusta tällä hetkellä ja joutuu ajelmaan ihan pintakaasulla.
Koitin tuota EGR:n venttiiliä taas välillä ja toiminta aivan samanlaista. Ja tubon vipua liikuttelin sormella, niin ihan jouheasti palautuu ala-asentoon. Yli ahtamista ei tapahdu, kun alipainekellon letkun ottaa irti.
Huomasin eilen, että ilmamassamittarin liittimestä (5 piuhaa) kolmesta johdosta on suojakuori murtunut ja saattaa olla hieman kosketushäiriötä. Voisiko tämä vaikuttaa myös tuhon N75:n sohlaamiseen?
No niin, nyt on uusi N75 paikassansa ja ei mitään muutosta, niin kuin vähän meinasinkin.
Eli nyt sitten vanhalla ja uudella N75:llä, sekä kahdella N18 venttiilillä toiminta on samanlaista.
Voitaneen rajata vika näiden ulkopuolelle.
Hummailu mitä edellisessä viestissä kerroin, johtuu MAF:n piuhasta. Ajoin vähän matkaa liiti irti, niin hummailua ei tapahtunut.
Eli nyt sitten vanhalla ja uudella N75:llä, sekä kahdella N18 venttiilillä toiminta on samanlaista.
Voitaneen rajata vika näiden ulkopuolelle.
Hummailu mitä edellisessä viestissä kerroin, johtuu MAF:n piuhasta. Ajoin vähän matkaa liiti irti, niin hummailua ei tapahtunut.
Löytyisikö joltain ylimääräistä MAF:n pistoketta?
Varaosaliikkeet myy vain johtosarjoja ja romuttamoiltakin kyselin, niin ei tunnu löytyvän (tai ei vaaninnosta myydä pelkkää liitintä).
Olisko kenelläkään nyt ideoita, että mistä vikaa pitäisi lähteä haarukoimaan?
Siis tuohon ahto-ongelmaan.
Nyt selvillä/oletetaan:
N75 on uusi
Turbo ei jumeta
Turbon kellolle tulee aina vähintään 0,4bar:n alipaine vaikka pitäisi tulla 0.
MAF:n johto poikki
Ajelin eilen MAF:n johto irti ja sillä ei ollut vaikutusta yliahtamiseen.
Voisiko kyseessä olla joku MAP-anturille menevän letkun vuoto?
Vaikka VAG-COM näyttääkin myös yliahtamisen..
Kun mielestäni aina kuuluu "suhinaa" kun ahdot on jossain 1,5bar paikalla ja sitten yhtä-äkkiä kun säätö alkaa toimimaan, niin "suhina" loppuu.
Suhina voi kyllä olla ihan sitäkin että turbo pitää ääntä jo siinä 1,5bar paineessa..
Varaosaliikkeet myy vain johtosarjoja ja romuttamoiltakin kyselin, niin ei tunnu löytyvän (tai ei vaaninnosta myydä pelkkää liitintä).
Olisko kenelläkään nyt ideoita, että mistä vikaa pitäisi lähteä haarukoimaan?
Siis tuohon ahto-ongelmaan.
Nyt selvillä/oletetaan:
N75 on uusi
Turbo ei jumeta
Turbon kellolle tulee aina vähintään 0,4bar:n alipaine vaikka pitäisi tulla 0.
MAF:n johto poikki
Ajelin eilen MAF:n johto irti ja sillä ei ollut vaikutusta yliahtamiseen.
Voisiko kyseessä olla joku MAP-anturille menevän letkun vuoto?
Vaikka VAG-COM näyttääkin myös yliahtamisen..
Kun mielestäni aina kuuluu "suhinaa" kun ahdot on jossain 1,5bar paikalla ja sitten yhtä-äkkiä kun säätö alkaa toimimaan, niin "suhina" loppuu.
Suhina voi kyllä olla ihan sitäkin että turbo pitää ääntä jo siinä 1,5bar paineessa..
Eli silloin, jos turbo jumettaa ja ahdot nousee yli raja-arvon, niin kellolle tuleva alipaine pitäisi pudota nollaan?
Tai näin se ainakin silloin teki, kun turbo oli jumissa.
Ny ahdot on jossain 1,5bar ja ylikin ja silti kellolle tulee vielä 0,4bar alipaine.
Ja auto ei mene vikatilaan vaikka vähän aikaa luukuttaa, niin että ahdot on ahtomittarin mukaan 1,5-1,7bar. Onko siinä joku aikaraja vai pitäisikö vikatila mennä heti päälle kun raja-arvo ylitetään?
Tai näin se ainakin silloin teki, kun turbo oli jumissa.
Ny ahdot on jossain 1,5bar ja ylikin ja silti kellolle tulee vielä 0,4bar alipaine.
Ja auto ei mene vikatilaan vaikka vähän aikaa luukuttaa, niin että ahdot on ahtomittarin mukaan 1,5-1,7bar. Onko siinä joku aikaraja vai pitäisikö vikatila mennä heti päälle kun raja-arvo ylitetään?
Uusi MAF:n pistoke löytyi. Tulee parissa päivässä.
Niin sellainen tuli vielä mieleen, että ahtopainemittari näyttää ahtoja hieman enemmmän mitä vag-com (0,2bar muistaakseni).
Mittari on varmaan jotain motonet mallia, niin kuinka hyvin niihin voi luottaa?
Vai onko edellinen omistaja tehnyt jonkun bleedauksen...
Niin sellainen tuli vielä mieleen, että ahtopainemittari näyttää ahtoja hieman enemmmän mitä vag-com (0,2bar muistaakseni).
Mittari on varmaan jotain motonet mallia, niin kuinka hyvin niihin voi luottaa?
Vai onko edellinen omistaja tehnyt jonkun bleedauksen...
Tuossa jokunen viesti ylempänä oli arvoja mitä mittailin, eli:
Ns. normiajossa ahtojen säätö toimii OK ja turbon kellolle menevä alipaine säätyy välillä 0,4-0,8bar (alipainetta).
Mutta rivakammassa kaasun painalluksessa ahdot hipii ahtomittarin tappiin ja kellolle tulee 0,4bar alipaine.
Katselin tuota parin vuoden takaista kaskusteluani ja silloin alipaineen säätö oli välillä 0,2-0,8bar kun vehkeet pelasi turbon puhdistuksen jälkeen.
Kun turbo oli jumissa ja ahdot nousi liikaa, niin alipaine tippui kellolla nollaan.
Ns. normiajossa ahtojen säätö toimii OK ja turbon kellolle menevä alipaine säätyy välillä 0,4-0,8bar (alipainetta).
Mutta rivakammassa kaasun painalluksessa ahdot hipii ahtomittarin tappiin ja kellolle tulee 0,4bar alipaine.
Katselin tuota parin vuoden takaista kaskusteluani ja silloin alipaineen säätö oli välillä 0,2-0,8bar kun vehkeet pelasi turbon puhdistuksen jälkeen.
Kun turbo oli jumissa ja ahdot nousi liikaa, niin alipaine tippui kellolla nollaan.
Taas seurailin tuota turbon kellolle tulevaa alipainetta.
Rauhallisessa puolen kaasun kiihdytyksessä yliahtamista ei tapahdu ja alipaine kellolle säätyy välillä 0,2-0,8bar välissä.
Kun tekee kaasupohjassa kiihdytyksen, niin "suhina" alkaa käymään ja ahdot karkaa 1,7bar:n ja samallla kellolle tuleva alipaine jumahtaa 0,4bar:n. Välillä säätö alkaa toimimaan, eli alipaine nykäisee 0,0-0,2bar:n ja ahdot rajoittuu 1bar:n kohdalle.
Eli selkeästi vika on nyt tuossa alipaineen ohajuksessa.
Mikä tähän vaikuttaa?:
-N75 jumettaa (uusittu eli pois suljettu vaihtoehto)
-MAP:lle menevä letku vuotaa? ECU saa väärän tiedon todellisesta ahtopaineesta eikä osaa säätää N75:n ohjausta. Tosin VAC.COM näyttää myös liika-ahtamisen, niin onko tämä vaihtoehto myös pois suljettu?
-MAF:n johto pätkii tällä hetkellä, mutta MAP:n arvo ohjaa kuitenkin N75:ttä?
-MIKÄ MUU?
N75:lle tulee kuitenkin vakio alipaine? Kun N75 "katkaisee" alipaineen turbon kellolle, niin mihin alipaine purkautuu? Ajan sitä takaa, että voiko tuo alipaine jäädä "muistiin" kellolle jos se ei pääse purkaantumaan minnekkään?
Esim. voiko tuo yksisuunta venttiili olla väärin päin tai joku letku tukossa..
Rauhallisessa puolen kaasun kiihdytyksessä yliahtamista ei tapahdu ja alipaine kellolle säätyy välillä 0,2-0,8bar välissä.
Kun tekee kaasupohjassa kiihdytyksen, niin "suhina" alkaa käymään ja ahdot karkaa 1,7bar:n ja samallla kellolle tuleva alipaine jumahtaa 0,4bar:n. Välillä säätö alkaa toimimaan, eli alipaine nykäisee 0,0-0,2bar:n ja ahdot rajoittuu 1bar:n kohdalle.
Eli selkeästi vika on nyt tuossa alipaineen ohajuksessa.
Mikä tähän vaikuttaa?:
-N75 jumettaa (uusittu eli pois suljettu vaihtoehto)
-MAP:lle menevä letku vuotaa? ECU saa väärän tiedon todellisesta ahtopaineesta eikä osaa säätää N75:n ohjausta. Tosin VAC.COM näyttää myös liika-ahtamisen, niin onko tämä vaihtoehto myös pois suljettu?
-MAF:n johto pätkii tällä hetkellä, mutta MAP:n arvo ohjaa kuitenkin N75:ttä?
-MIKÄ MUU?
N75:lle tulee kuitenkin vakio alipaine? Kun N75 "katkaisee" alipaineen turbon kellolle, niin mihin alipaine purkautuu? Ajan sitä takaa, että voiko tuo alipaine jäädä "muistiin" kellolle jos se ei pääse purkaantumaan minnekkään?
Esim. voiko tuo yksisuunta venttiili olla väärin päin tai joku letku tukossa..
N75:lle tulee kuitenkin vakio alipaine? Kun N75 "katkaisee" alipaineen turbon kellolle, niin mihin alipaine purkautuu? Ajan sitä takaa, että voiko tuo alipaine jäädä "muistiin" kellolle jos se ei pääse purkaantumaan minnekkään?
Esim. voiko tuo yksisuunta venttiili olla väärin päin tai joku letku tukossa..
"Purkuletku" pitäisi mennä N75:ltä ilmanputsarin ja ahtimen oton välillä olevaan putkeen. Jos se letku on tukossa niin voi jäädä alipaine tuonne kellolle.
Onhan varmasti N75:n päässä laitettu letkut samaan järjestykseen?
Eilen saapui MAF:n pistoke ja ihme, kun se liitin oli kumminkin erilainen.
Noo fiksailin sen vanhan, ei siinä ollut kun piuhojen kuori murtunut ja johdot vähän hepettunut. Tinailin vähän sitä ja teippasin kasaan ja yleismittarilla testattuna sen pitäisi toimia.
Samalla irrottelin nuo alipaineletkut ja katsoin, että niissä ei ole tukoksia.
Myös ECU:lle menevän MAP-anturin letkun tarkistin ja puhdistin.
Letkutukset oli myös OK.
Silti tämä ahtojen nykiminen ei loppunut vaikka korjasin MAF.n johdon.
Olisiko kenelläkään siihen mitään ideoita?
Eli ahdot pomppii 0,3bar:n aluetta, aivan kuin N75 säätäisi ahtoja rajusti..
Tosi ahtoja pitäis olla 0,5bar ja ahdot hakkaa silloin esim. 1.1-1-3bar välissä ja auto nykii.
On pakko yrittää viritellä taas tuo vag.com toimintaan, jos tuo nykiminen olisi tuonut vaikka jonkun uuden vikakoodin.
Tuli muuten tehtyä nopea turbon elvytys operaatiokin eilen, EGR:n putki irti pakosarjasta ja pilliin taitteli sellaisen kulman, että sillä sai tungettua turbon täyteen CRC:tä.
Annoin sen muhiutua pari tuntia,mutta ei silläkään ollut mitään vaikutusta.
Samalla liikuttelin turbon säätövipua ja se tuntui kyllä liikkuvan ihan jouheasti yhdellä sormella.
Mutta pikafiksaus vinkkinä niille ketä epäilee jumetusongelmaa.
Noo fiksailin sen vanhan, ei siinä ollut kun piuhojen kuori murtunut ja johdot vähän hepettunut. Tinailin vähän sitä ja teippasin kasaan ja yleismittarilla testattuna sen pitäisi toimia.
Samalla irrottelin nuo alipaineletkut ja katsoin, että niissä ei ole tukoksia.
Myös ECU:lle menevän MAP-anturin letkun tarkistin ja puhdistin.
Letkutukset oli myös OK.
Silti tämä ahtojen nykiminen ei loppunut vaikka korjasin MAF.n johdon.
Olisiko kenelläkään siihen mitään ideoita?
Eli ahdot pomppii 0,3bar:n aluetta, aivan kuin N75 säätäisi ahtoja rajusti..
Tosi ahtoja pitäis olla 0,5bar ja ahdot hakkaa silloin esim. 1.1-1-3bar välissä ja auto nykii.
On pakko yrittää viritellä taas tuo vag.com toimintaan, jos tuo nykiminen olisi tuonut vaikka jonkun uuden vikakoodin.
Tuli muuten tehtyä nopea turbon elvytys operaatiokin eilen, EGR:n putki irti pakosarjasta ja pilliin taitteli sellaisen kulman, että sillä sai tungettua turbon täyteen CRC:tä.
Annoin sen muhiutua pari tuntia,mutta ei silläkään ollut mitään vaikutusta.
Samalla liikuttelin turbon säätövipua ja se tuntui kyllä liikkuvan ihan jouheasti yhdellä sormella.
Mutta pikafiksaus vinkkinä niille ketä epäilee jumetusongelmaa.
Itselläni AFN:ssä teki juurikin vastaavia oireita - ahtoi niin paljon ettei ahtopainemittarissa melkein lukemat riittäneet, heitti vikatilaan eikä tuntunut kulkevan mihinkään. N75 ja MAF oli vaihdettu ja vikakoodeissa oli mm. MAP-anturilta "Short to B+" sekä sen lisäksi ettei ahdot pysy hallinnassa. Itse ratkaisin ongelman hankkimalla kokonaan uuden turbon, vanhassa kun oli jo 450tkm mittarissa. Nyt toimii niinkuin pitääkin.
Vanha ahdin oli aivan juntturassa ja alipainekellossa oli reikä, lisäksi siivetkin olivat jo aika kulahtaneen näköiset. Itse päädyin hankkimaan omaan Golfiiini tämän huolletun turbon:
http://www.ebay.com/itm/220806560151?ss ... 1937wt_990
Homma sujui just eikä melkein hyvin ja rahat tulivat nopeasti vanhasta turbosta. Itseä ei enää paljoa haluttanut noin paljon rullattuun hieman ruostuneeseen Golfiin laittaa yli tonnin uutta turboa kiinni joten tuo oli ihan hyvä vaihtoehto.
E: Itse siis järkeilin, että ensin tuossa turbossa oli tosiaan alipainekelloon tullut reikä minkä jälkeen siipien säätömekanismi on vetänyt jumiin mikä on pahentanut osaltaan alipainekellon reikää. Tuosta saattaa selvitä halvemmallakin hankkimalla esim. tuolta samalta kauppiaalta pelkän alipainekellon ja itse putsaamalla turbon, mutta kannattanee harkita suoraan uutta tai "uutta" tilalle jos vanhalla on jo paljon kilometrejä takana.
Ja suhinaa se piti itselläkin kun ahdot pyöri yli puolessatoista baarissa.
Vanha ahdin oli aivan juntturassa ja alipainekellossa oli reikä, lisäksi siivetkin olivat jo aika kulahtaneen näköiset. Itse päädyin hankkimaan omaan Golfiiini tämän huolletun turbon:
http://www.ebay.com/itm/220806560151?ss ... 1937wt_990
Homma sujui just eikä melkein hyvin ja rahat tulivat nopeasti vanhasta turbosta. Itseä ei enää paljoa haluttanut noin paljon rullattuun hieman ruostuneeseen Golfiin laittaa yli tonnin uutta turboa kiinni joten tuo oli ihan hyvä vaihtoehto.
E: Itse siis järkeilin, että ensin tuossa turbossa oli tosiaan alipainekelloon tullut reikä minkä jälkeen siipien säätömekanismi on vetänyt jumiin mikä on pahentanut osaltaan alipainekellon reikää. Tuosta saattaa selvitä halvemmallakin hankkimalla esim. tuolta samalta kauppiaalta pelkän alipainekellon ja itse putsaamalla turbon, mutta kannattanee harkita suoraan uutta tai "uutta" tilalle jos vanhalla on jo paljon kilometrejä takana.
Ja suhinaa se piti itselläkin kun ahdot pyöri yli puolessatoista baarissa.
Ahtojen seilaamisen syy selvisi.
Vika oli rikkinäisessä N18-venttiilissä.
Ostin tuossa aikaisemmin käytetyn N75:n ja postissa tulikin tuo N18-venttiili ja vaihdoin sen sitten. Nyt kun alkuperäisen laittoi takaisin, niin seilaaminen loppui.
Nyt ollaan taas alkutilaanteessa, eli enään on hetkellinen yliahtaminen.
Vika oli rikkinäisessä N18-venttiilissä.
Ostin tuossa aikaisemmin käytetyn N75:n ja postissa tulikin tuo N18-venttiili ja vaihdoin sen sitten. Nyt kun alkuperäisen laittoi takaisin, niin seilaaminen loppui.
Nyt ollaan taas alkutilaanteessa, eli enään on hetkellinen yliahtaminen.
Jatketaanpas taas ihmettleyä.
Edelleen siis ahdot nousee jonnekkin 1,5-2bar paikkeille.
Nyt on sitten lähdetty sille linjalle että ostettiin niitä uusia osia...
Uusi n75-venttiili on laitettu.
Turbo oli liikkeessä puhdistuksessa viime viikolla.
Edelleen ahdot nousee puolella kaasulla sinne 1,5bar paikkeille ja kunnon kiihdytyksessä 1,8bar(mittari loppuu siihen), mutta muutaman sekunnin viiveella ahdot putoaa 1,0,1,5bar:n väliin. Käytännössä kierrokset ehtii jo rajoittajalle asti ennen kuin ahdot alkaa säätymään.
Mikä v.ttu siellä nyt systeemiä sohlaa.
Auto ei kuitenkaan mene vika tilaan. VAG COM näyttää samat ahdot mitä mittarikin.
Kuten jo aikaisemmin analysoin ja testailin, niin turbon kellolle tulee liikaa alipainetta.
N75 on uusi ja turbo ei jumeta, eli ilmeisesti N75:lle tulee väärää signaalia. Mutta ajotietokone kuitenkin näkee yliahtamisen, mutta ei osaa rajoittaa sitä?'
edit: ja N18:n ohitin kokonaan alipainepiiristä. Jarrutehostalta tulee siis suoraan alipaineet N75:lle, kun normaalisti se haaroittuu noille molemmille.
Edelleen siis ahdot nousee jonnekkin 1,5-2bar paikkeille.
Nyt on sitten lähdetty sille linjalle että ostettiin niitä uusia osia...
Uusi n75-venttiili on laitettu.
Turbo oli liikkeessä puhdistuksessa viime viikolla.
Edelleen ahdot nousee puolella kaasulla sinne 1,5bar paikkeille ja kunnon kiihdytyksessä 1,8bar(mittari loppuu siihen), mutta muutaman sekunnin viiveella ahdot putoaa 1,0,1,5bar:n väliin. Käytännössä kierrokset ehtii jo rajoittajalle asti ennen kuin ahdot alkaa säätymään.
Mikä v.ttu siellä nyt systeemiä sohlaa.
Auto ei kuitenkaan mene vika tilaan. VAG COM näyttää samat ahdot mitä mittarikin.
Kuten jo aikaisemmin analysoin ja testailin, niin turbon kellolle tulee liikaa alipainetta.
N75 on uusi ja turbo ei jumeta, eli ilmeisesti N75:lle tulee väärää signaalia. Mutta ajotietokone kuitenkin näkee yliahtamisen, mutta ei osaa rajoittaa sitä?'
edit: ja N18:n ohitin kokonaan alipainepiiristä. Jarrutehostalta tulee siis suoraan alipaineet N75:lle, kun normaalisti se haaroittuu noille molemmille.
Missähän mättää, ostin tollasen -98 seat cordoban afn koneella ja muutaman päivän ajelun jälkeen rupes ahtamaan 1,4 - 1.5 yleensä vasta isommilla vaihteilla. No tämä oli vaan hyvä homma. Kokeilin ite tehtyä "bleediä", että oisin saanu ahdot pysymään aina halutussa, mut ei se oikeen tahtonu toimia. No otin sen pois ja ei ahda kun enää vakion (?) 0,9, piikkaa 1.1. Pystyykö näistä nostamaan ahtoja ihan perus kuulajousiventtiilillä vai?
Autossa vapaammin virtaava putki ja yleismallin "lastu" johtosarjan välissä (tehdas tekonen)
Autossa vapaammin virtaava putki ja yleismallin "lastu" johtosarjan välissä (tehdas tekonen)
RATKAISTU!
Olikin näämmä jäänyt ratkaisu kirjoittamatta tänne..
Eli lopullinen vika oli MAP-anturille menvässä letkussa.
Tai letku oli ehjä, mutta ECU:n sisällä on 2-3cm pitkä letkunpätkä. Öljymuhju oli sen pehmittänyt ja siinä oli reikä. Paineet siis karkasi ennen anturia.
Mutta pienemmillä ahdoilla kaikki toimi OK. Vasta kun paineet nousi tarpeaksi korkeelle, niin silloin letkun välistä alkoin suhisemaan paineita karkuun.
Vittumainen vika löytää ja tämä MAP-anturi taitaa olla ECU:n sisällä vain -97 vuoden passatissa.
Olikin näämmä jäänyt ratkaisu kirjoittamatta tänne..
Eli lopullinen vika oli MAP-anturille menvässä letkussa.
Tai letku oli ehjä, mutta ECU:n sisällä on 2-3cm pitkä letkunpätkä. Öljymuhju oli sen pehmittänyt ja siinä oli reikä. Paineet siis karkasi ennen anturia.
Mutta pienemmillä ahdoilla kaikki toimi OK. Vasta kun paineet nousi tarpeaksi korkeelle, niin silloin letkun välistä alkoin suhisemaan paineita karkuun.
Vittumainen vika löytää ja tämä MAP-anturi taitaa olla ECU:n sisällä vain -97 vuoden passatissa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa