loisteputkirunkojen kytkentä
Valvoja: ffp jäsenet
loisteputkirunkojen kytkentä
Maalausolosuhteiden parantamiseksi virittelen muutamat vanhat yksiputkiset metallirunkoiset loisteputket talliin. Ajattelin käyttää hyödyksi suko pistotulppaa etten tee kiinteää valoasennusta. Ok?
Mitä pitää ottaa huomioon? Napaisuus kun on kummin päin tahansa pistotulpan kanssa. Riskejä en halua ottaa enkä tehdä mitään ryssän nollausta.
Mitä pitää ottaa huomioon? Napaisuus kun on kummin päin tahansa pistotulpan kanssa. Riskejä en halua ottaa enkä tehdä mitään ryssän nollausta.
-
- -
Näin ainakin itse ymmärsin, eli ei ongelmaa, kun kytketään kiinteästi ja oikein päin, mutta sukolla kytkettynä "kuuma" lanka saattaa vaihtua ja lyödä vaiheet runkoon, eli sitten napsahtaa.
Tämän voi välttää tarkistamalla tuon maadoituksen ja tekemällä sen oikein, eli maadoittamalla rungon ainoastaan maajohtimelle, ei siis "nollaamalla".
Mainitaan nyt vielä, että en ole sähköalan ammattilainen.
Tämän voi välttää tarkistamalla tuon maadoituksen ja tekemällä sen oikein, eli maadoittamalla rungon ainoastaan maajohtimelle, ei siis "nollaamalla".
Mainitaan nyt vielä, että en ole sähköalan ammattilainen.
kiinteää kytkentää varten rungoissa on perinteinen sokeripala N & L merkinnöin. Eli periaatteessa kun N ei piippaa rungon kanssa yleismittarin johtavuusmittauksen kaa, niin homma pitäisi olla ok (eikä tietystikään L eli vaihekaan)? Tarpeen mukaan puretaan nollaus ja homma toimii luotettavasti? Kevi runkoon suojaamaan kuristimien mahdolliselta vikaantumiselta?
N&L omanaan ja maadoitus johdin runkoon.
Otatko vastuun=)?
Ottakaa huomioon seikka, että nollaus on ollut "laillista" (vuoteen 1989?) ja nollaus on voitu tehdä jo rasiassa!
Tämän nollauksen "vaarallisuus" tulee esiin, jos se "NOLLA" N katkeaa poikki syöttävästä päästä jolloin jännite tulee runkoon.
Ehkä pientä pelottelua on, mutta oikeasti tekijällä on se vastuu vaikka myyt tallin/talon joskus eikä nyt aina kannata sitä suomi24 vahdata miten tosi miehet hommat hoitaa.... Meinasitko itse kytkeä rasiaan? Tarkista sieltä tuo nollaus sitten myös.
-
- -
Lain mukaan noin ei saa kytkeä.
Kiinteästi asennettava valaisinta EI SAA ASENTAA puolikiinteäksi !
Vastuu aina asentajalla oli lupia tai ei, mikäli jotain sattuu ole varma ettet saa mistään mitään korvauksia.
Itse olen sähköalan ammattilainen.
Laitappas kohta 6000:sta tuskin D1:stä löytyy. Ei ole itsellä nyt saatavilla.
Voisin olla hieman erimieltä, jos ei muuten, niin ihan periaattesta=)
Toinen tarina on tilaluokitus onko EX-Tila koska puhutaan kuitenkin maalaus hommista. Tämä alkaa menemään jo kyllä ihan "ammattilais" väännöksi. Itse en kyllä ihan hirveästi neuvoja jakele asennuksien suhteen, jos en kaveria tunne. Eli henkilö ei tiedä mitä tekee, niin suosittelen jättämään ihan oikeasti tekemättä vieläkin.
"näitä" TE-miehiä aina toki piisaa, mutta tehkööt omalla vastuullaan.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”