Transporter T4 käyntiongelma / korkeat pakokaasupäästöt
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter T4 käyntiongelma / korkeat pakokaasupäästöt
Voisiko molemmat ongelmat johtua kaasuläpän asennontunnistimesta? Ja mikäli johtuu, mistähän tuo osa löytyy ;-)
Eli käyntiongelma esiintyy siten, kun valoihin tultaessa laittaa kytkimen pohjaan, kone sammuu (saakohan liikaa bensaa tms..) tai kierrokset tippuu todella alas. Ajossa en oo huomannu mitään ihmeellistä. Bensan kulutusta en oo vielä ehtinyt mittaan.
Pakokaasupäästöt ei taas mennyt katsastuksesta läpi. Lambda vaihdettu, mutta tästä ei ollut mitään apua.
Eli käyntiongelma esiintyy siten, kun valoihin tultaessa laittaa kytkimen pohjaan, kone sammuu (saakohan liikaa bensaa tms..) tai kierrokset tippuu todella alas. Ajossa en oo huomannu mitään ihmeellistä. Bensan kulutusta en oo vielä ehtinyt mittaan.
Pakokaasupäästöt ei taas mennyt katsastuksesta läpi. Lambda vaihdettu, mutta tästä ei ollut mitään apua.
Kylläpä on mystinen ongelma. Nyt auto oli jopa liikkeessä selvityksessä ja mitään sähkäri ei kuulemma löytänyt. Oli tehty testiajot ja kaikki, mutta tyhjää näytti. Testattiin myös päästöarvot ja kaikki oli kohdallaan. Ongelmaa se ei kuitenkaan poistanut.
Nyt on vaihdettu myös tulpat, sytytysjohdot, virranjakajan kansi sekä pyörijä. Ei mitään apua. Sen sijaan on tullut uusi ongelma. Tuntuisi, että auto ei saa tietyllä kierolla joko sytytystä tai bensaa. Eli vaikuttaa jo normi ajoon. Olisiko kellään tietoa mistäpäin ongelmaa voisi lähteä etsimään?
Nyt on vaihdettu myös tulpat, sytytysjohdot, virranjakajan kansi sekä pyörijä. Ei mitään apua. Sen sijaan on tullut uusi ongelma. Tuntuisi, että auto ei saa tietyllä kierolla joko sytytystä tai bensaa. Eli vaikuttaa jo normi ajoon. Olisiko kellään tietoa mistäpäin ongelmaa voisi lähteä etsimään?
Oireet kuulostavat tutuilta, mutta valitettavasti apua ei ole löytynyt minunkaan autolleni. Tutkittu on jo kuukausikaupalla, ja osiakin on vaihtunut...
Kaasuläpän asentoanturi löytyy läppärungosta, vastapäätä kaasuvaijeria.
Mikä kone on kyseessä?
Ilmeneekö tuo viimeisessä viestissä mainittu vaiva ajossa jollakin tietyllä kierrosalueella?
Onko koneen lämpötilalla vaikutusta?
Edit: Vielä yksi kysymys, kun aluksi oli päästöt korkealla, niin minkälaiset olivat arvot?
Kaasuläpän asentoanturi löytyy läppärungosta, vastapäätä kaasuvaijeria.
Mikä kone on kyseessä?
Ilmeneekö tuo viimeisessä viestissä mainittu vaiva ajossa jollakin tietyllä kierrosalueella?
Onko koneen lämpötilalla vaikutusta?
Edit: Vielä yksi kysymys, kun aluksi oli päästöt korkealla, niin minkälaiset olivat arvot?
Ei sitten ihan samasta viasta ole kyse; itselläni on 2,0 bensa digifantilla. Oireet tyhjäkäynnillä ja osakuormalla ovat kuitenkin samantyyppisiä.
Tuossa neloskoneisessa on kaasuläpän asentoanturi potentiometri, AAF:n Simos-ruiskusta en tiedä. Jos on potikka, niin voinee hyvinkin olla syyllinen.
Oliko imuvuodot / alipaineletkut tarkastettu pois?
Edit: Onko tuossa vielä läppämallinen ilmamäärämittari? Kaveri muisteli, että hänellä oli Audissa samanlaiset oireet kuin sinulla ja vikana oli jumittava mittarin läppä.
Tuossa neloskoneisessa on kaasuläpän asentoanturi potentiometri, AAF:n Simos-ruiskusta en tiedä. Jos on potikka, niin voinee hyvinkin olla syyllinen.
Oliko imuvuodot / alipaineletkut tarkastettu pois?
Edit: Onko tuossa vielä läppämallinen ilmamäärämittari? Kaveri muisteli, että hänellä oli Audissa samanlaiset oireet kuin sinulla ja vikana oli jumittava mittarin läppä.
Oireet olivat sellaiset, että kun kaasun nosti, kierrokset putosivat reilusti alle tyhjäkäynnin (jolloin kylmänä saattoi sammua). Tyhjäkäynti oli myös epätasainen.
Tarkastuskierroksilla n. 2000 r/min sytytysennakko vaelsi selvästi; korkeilla kiekoilla (=maksimiennakolla) pysyi paikallaan.
Veto oli osakuormalla selvästi voimaton ja nykivä. Tyhjäkäynnillä päästöt ok, mutta korotetulla kierrosluvulla CO hylkäyksen verran yli sallitun.
Ihan tyypilliset imuvuodon oireet siis.
Vaihdoin kaasuläpän asentoanturin ja poistin sen viimeisen, tässä tapauksessa oikein merkkiliikkeessä tehdyn imuvuodon. Ennen hintavien palikoiden ostamista kannattaa siis huolellisesti tarkistaa kaikki alipaineletkut ja niiden liitännät.
Se läppämallin ilmamäärämittari on kantikas pulikka ilmanputsarin kyljessä, imuilmaputken juuressa, kts. piirroskuva sivun alaosassa http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant_E ... ent_system
Edit: eipä korjaantunut omanikaan vielä näillä. Tosin eri ruiskuhan tuossa onkin.
Tarkastuskierroksilla n. 2000 r/min sytytysennakko vaelsi selvästi; korkeilla kiekoilla (=maksimiennakolla) pysyi paikallaan.
Veto oli osakuormalla selvästi voimaton ja nykivä. Tyhjäkäynnillä päästöt ok, mutta korotetulla kierrosluvulla CO hylkäyksen verran yli sallitun.
Ihan tyypilliset imuvuodon oireet siis.
Vaihdoin kaasuläpän asentoanturin ja poistin sen viimeisen, tässä tapauksessa oikein merkkiliikkeessä tehdyn imuvuodon. Ennen hintavien palikoiden ostamista kannattaa siis huolellisesti tarkistaa kaikki alipaineletkut ja niiden liitännät.
Se läppämallin ilmamäärämittari on kantikas pulikka ilmanputsarin kyljessä, imuilmaputken juuressa, kts. piirroskuva sivun alaosassa http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant_E ... ent_system
Edit: eipä korjaantunut omanikaan vielä näillä. Tosin eri ruiskuhan tuossa onkin.
Kattelin tuossa viikonloppuja noita imupuolen letkuja, mutta ei selvää reikää / vuotoa löytynyt mistään. Mittasin kanssa tuon kaasuläpän asenturin vastuksia ja se näytti mitä sattui, joten epäilen että tuo osa on ainakin osa syyllinen ongelmaan. Uus osa maksaa Laakkosella n. satkun, mutta kyllä se ainakin kannattaa vaihtaa. Katotaan mitä auto sanoo ton osan jälkeen. Kyselin Laakkoselta kans uutta ilmamäärämittaria, mutta eipä näytä tossa autossa olevan semmoista.
Yks mikä kävi kans mielessä niin voihan ongelma johtua myös rikkinäisestä / hajoomassa olevasta puolasta, mutta en ihan heti sitä alkais vaihtaa, koska osa ei ole kovin vanha.
On nää mystisiä ongelmia, mutta kyllä tää jossain vaiheessa ratkee.
Yks mikä kävi kans mielessä niin voihan ongelma johtua myös rikkinäisestä / hajoomassa olevasta puolasta, mutta en ihan heti sitä alkais vaihtaa, koska osa ei ole kovin vanha.
On nää mystisiä ongelmia, mutta kyllä tää jossain vaiheessa ratkee.
Lambda-anturin maadoitus voisi olla huono? Maahan tulee pakosarjan ja pakoputken kautta. Lisämaadoitus tai vaihto 4-johtoiseen lambdaan saattaa auttaa.
Pakosarjan vuoto ennen lambdaa sotkee päästöjä, mutta eihän se vaihtele.
Pakosarjan rakenne on ilmeisesti aika mielenkiintoinen ja vuotoarka.
Omassanikin on tuota satunnaista sammuilua, vaikka päästöt saatiinkin rajoihin.
Pakosarjan vuoto ennen lambdaa sotkee päästöjä, mutta eihän se vaihtele.
Pakosarjan rakenne on ilmeisesti aika mielenkiintoinen ja vuotoarka.
Omassanikin on tuota satunnaista sammuilua, vaikka päästöt saatiinkin rajoihin.
mahdollinen vika
kyllä tuo kuvaus vaan viittais imuvuotoon
Nyt on vika paikallistettu. Paska lambda. Eli ensimmäinen osa jonka vaihdoin autoon ei ilmeisesti toiminut tai oli väärä (Motonetista ostettu). Vian paikallisti Laakkosen hyötyauto-huolto. Onks kans pakko vähän kehasta paikkaa, että omasta mielestä on erittäin hyvä huolto + edulliset huoltohinnat, paitsi varaosissa. Uuden lambdan hinnaks tuli 250 euroa!!
Mutta nyt taas auto toimii, joten kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille!
Mutta nyt taas auto toimii, joten kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa