Auto jarruttelee ajon aikana pyöriä, Vika korjattU
Valvoja: ffp jäsenet
Auto jarruttelee ajon aikana pyöriä, Vika korjattU
Moottorissa esiintynyt satunnaista pätkimistä/nykimistä varsinkin pienillä kierroksilla 5 ja 6 vaihteilla. Omana epäilyksenä ollut tuo moottorin johtosarja, mutta tämä vikakoodi ei kyllä omasta mielestä liity siihen, vai liittyykö?
Osaako joku selventää mitä tämä oikein tarkoittaa ja mistä vois lähteä vikaa etsimään tämän pohjalta?
Nollasin vikakoodit pari viikkoa sitten ja silloin oli tämä sama koodi ja nyt oli tullut uudelleen, muita koodeja ei löytynyt muistista.
18263 -035
KWP1281
Powertrain Data Bus:
Software Version monitoring : P1855
Static - No
Autona siis 2004 mallin nelikko passat
Osaako joku selventää mitä tämä oikein tarkoittaa ja mistä vois lähteä vikaa etsimään tämän pohjalta?
Nollasin vikakoodit pari viikkoa sitten ja silloin oli tämä sama koodi ja nyt oli tullut uudelleen, muita koodeja ei löytynyt muistista.
18263 -035
KWP1281
Powertrain Data Bus:
Software Version monitoring : P1855
Static - No
Autona siis 2004 mallin nelikko passat
Viimeksi muokannut Tuna_, 19.12.2013 19:07. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Sen verran tullut paikallistettua "nykimistä" että se onkin jarruttelua. En nyt ole varma liittyykö tämä vikakoodi tähän asiaan, mutta esp tuntuu sekoilevan jotain.
Eli tuntuu jarruttelevan jotain pyörää ja siksi ns. nykii. Huomasin vain suoralla kuivalla asvaltilla ajaessa, että väänti autoa ojaa kohti samalla kun nykäisi. Sitten aloin kiinnittää enemmän huomiota tuohon nykimiseen ja samaa teki joka kerta.
No tänään sitten aamulla testasin napata esp:n pois päältä työmatkalle ja kappas, ei ollutkaan enää mitään nykimistä.
Joten mikäs mahtais aiheuttaa häiriötä esp:n toimintaan, että luulee autonm olevan luisussa ja korjaa sitä suoraan jarrulla?
Eli tuntuu jarruttelevan jotain pyörää ja siksi ns. nykii. Huomasin vain suoralla kuivalla asvaltilla ajaessa, että väänti autoa ojaa kohti samalla kun nykäisi. Sitten aloin kiinnittää enemmän huomiota tuohon nykimiseen ja samaa teki joka kerta.
No tänään sitten aamulla testasin napata esp:n pois päältä työmatkalle ja kappas, ei ollutkaan enää mitään nykimistä.
Joten mikäs mahtais aiheuttaa häiriötä esp:n toimintaan, että luulee autonm olevan luisussa ja korjaa sitä suoraan jarrulla?
Renkaat uudet continentalin nastat, joten ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa.
Rengaspaineet on tarkastettu pariinkin kertaan ja ne pitäis olla ok.
Abs antureita täytyy tukia kunhan löytyy vain vapaa-aikaa jostain välistä. Mitään vikakoodia eivät ole jättäneet, joten olisko sitten vain hammaskehässä niin paljon tavaraa, että häirittee anturin toimintaa, tai sitten joku pistoke hapettunut. Täytyy samalla irrotella pistokkeet ja laittaa suojaöljyä niihin ja seurata sitten onko mitään vaikutusta.
Rengaspaineet on tarkastettu pariinkin kertaan ja ne pitäis olla ok.
Abs antureita täytyy tukia kunhan löytyy vain vapaa-aikaa jostain välistä. Mitään vikakoodia eivät ole jättäneet, joten olisko sitten vain hammaskehässä niin paljon tavaraa, että häirittee anturin toimintaa, tai sitten joku pistoke hapettunut. Täytyy samalla irrotella pistokkeet ja laittaa suojaöljyä niihin ja seurata sitten onko mitään vaikutusta.
Kaasupoljin on vaihdettu, mutta enpä tiedä vaikuttiko sekään oikein mitään. Edelleen tuntuu esp sekoilevan ja jarruttelee satunnaisesti oikeaa takapyörää kun ajaa kaasupolkimella. Vakkarilla ei mitään ongelmaa.. Vikakoodit luettu= ei mitään. Abs antureita tullut tutkittua eikä niissäkään ole olovana mitään vikaa ja absit toimii normaalisti eikä niiden valo ole palanut.
Ei oikein enää ymmärrä mistä lähtis vikaa ettimään. Kun nappaa esp:n pois päältä niin sitten voi ajella huoletta ilman ongelmia. Välillä alkaa välkytellä tuota esp valoa kun yrittää lähteä kiihdyttämään kutosella tuosta noin 80 nopeudesta, niin esp valo vain syttyy palamaan eikä ota yhtään kierroksia enempää. Sitten kun survoo pari kertaa poljinta ylös ja pohjaan niin lähtee taas vetämään kunnolla.
Jos vain jollain on jotain ideaa niin pistäkää vapaasti näytille.
Ei oikein enää ymmärrä mistä lähtis vikaa ettimään. Kun nappaa esp:n pois päältä niin sitten voi ajella huoletta ilman ongelmia. Välillä alkaa välkytellä tuota esp valoa kun yrittää lähteä kiihdyttämään kutosella tuosta noin 80 nopeudesta, niin esp valo vain syttyy palamaan eikä ota yhtään kierroksia enempää. Sitten kun survoo pari kertaa poljinta ylös ja pohjaan niin lähtee taas vetämään kunnolla.
Jos vain jollain on jotain ideaa niin pistäkää vapaasti näytille.
Modifioin tuota otsikkoa vähä paremmaksi ja pistetään nyt vielä lisää tietoa jos joltain löytyi apuja mistä lähtis vikaa ettimään.
Eli viestiketjun alussa ollut vikakoodi on nyt kadonnut eikä ole enää tullut ollenkaan. Eikä ole tullut mitään muitakaan vikakoodeja. Absit toimii normaalisti eikä niiden valo pala että niissä olis mitään vikaa.
Silti auto käyttäytyy erikoisesti. Kaasupolkimella ajaessa saattaa esp:n valo yhtäkkiä välähdellä ja kone hyytyy, eli tuntuu kuin luulisi pyörien sutivan ja lyö luistonestoa päälle. No vaikka nappaan esp:n pois päältä ja ajelen suoralla kuivalla tiellä, niin auto saattaa yhtäkkiä tehdä hyvin nopeita pieniä jarrutuksia yleensä oikeaan takapyörään, syy mysteeri? Tuntee selvästi suoralla tiellä kun yrittää vääntää autoa ojaa kohti.
Ja vielä mielenkiintoisemmaksi tilanteen tekee kun nappaan vakionopeussäätimen päälle, niin nämä kaikki viat katoavat kuin tuhkatuuleen. Esp ei sekoile, auto ei jarruttele mitään pyöriä tai tee mitään muutakaan kummaa...
Autosta nyt siis luettu vikakoodeja moneen kertaan= ei mitään
Vaihdettu uusi kaasupoljin= ei mitään apua
Tutkittu abs antureita ja putsailtu hammaskehät
Tarkastettu rengaspaineet moneen kertaan.
Alkaa loppua kekseliäisyys mistä lähtis vikaa ettimään ja mikä tuota vois aiheuttaa?
Voisiko joku absin anturi pätkiä satunnaisesti ja se sitten sekoilis esp:n kanssa, toisaalta miksi esp ei sekoile vakarilla ajaessa? Ja miksi se jarruttelee satunnaisesti oikeaa takapyörää vaikka esp olis kytkettynä pois?
Jos jollain vain on mitään ideaa mikä vois olla vialla niin pistä vain näkyvin.
Eli viestiketjun alussa ollut vikakoodi on nyt kadonnut eikä ole enää tullut ollenkaan. Eikä ole tullut mitään muitakaan vikakoodeja. Absit toimii normaalisti eikä niiden valo pala että niissä olis mitään vikaa.
Silti auto käyttäytyy erikoisesti. Kaasupolkimella ajaessa saattaa esp:n valo yhtäkkiä välähdellä ja kone hyytyy, eli tuntuu kuin luulisi pyörien sutivan ja lyö luistonestoa päälle. No vaikka nappaan esp:n pois päältä ja ajelen suoralla kuivalla tiellä, niin auto saattaa yhtäkkiä tehdä hyvin nopeita pieniä jarrutuksia yleensä oikeaan takapyörään, syy mysteeri? Tuntee selvästi suoralla tiellä kun yrittää vääntää autoa ojaa kohti.
Ja vielä mielenkiintoisemmaksi tilanteen tekee kun nappaan vakionopeussäätimen päälle, niin nämä kaikki viat katoavat kuin tuhkatuuleen. Esp ei sekoile, auto ei jarruttele mitään pyöriä tai tee mitään muutakaan kummaa...
Autosta nyt siis luettu vikakoodeja moneen kertaan= ei mitään
Vaihdettu uusi kaasupoljin= ei mitään apua
Tutkittu abs antureita ja putsailtu hammaskehät
Tarkastettu rengaspaineet moneen kertaan.
Alkaa loppua kekseliäisyys mistä lähtis vikaa ettimään ja mikä tuota vois aiheuttaa?
Voisiko joku absin anturi pätkiä satunnaisesti ja se sitten sekoilis esp:n kanssa, toisaalta miksi esp ei sekoile vakarilla ajaessa? Ja miksi se jarruttelee satunnaisesti oikeaa takapyörää vaikka esp olis kytkettynä pois?
Jos jollain vain on mitään ideaa mikä vois olla vialla niin pistä vain näkyvin.
Pystyykös tuota tutkimaan jotenkin mekaanisella tasolla vai tarviiko olla vag-com että saa seurattua sitä? Itsellä kun ei ole vag-comia :p
Ja missä tuo anturi muuten fyysisesti sijaitsee?
Oletettavasti tuo anturi keskustelee esp:n kanssa, mutta miksi jarruttelua esiintyy vaikka esp on kytkettynä pois päältä...
Ja missä tuo anturi muuten fyysisesti sijaitsee?
Oletettavasti tuo anturi keskustelee esp:n kanssa, mutta miksi jarruttelua esiintyy vaikka esp on kytkettynä pois päältä...
vag comilla pääsee sitä katsomaan. Saattaapa olla omassanikin jotain outoa, kun silloin tällöin 60-80 kmh nopeuksilla alustan liikkeitä&kolinoita testaillessa saa helposti espin jarruttelemaan. Epäilyksiä on myös taka-akselin puslien suuntaan, jos siitä johtuu abs:n anturin herkkyydestä johtuva nopeuseron tulkinta, jonka ecu näkee ja mahdollisesti koettaa korjata espin avulla.. tiedä tuosta kun taas on toiminut hyvin.
Anturin luulisi sijaitsevan rattiakselin lähellä, kabiinin puolella. Pomon isän auto jäi firman pihaan kun ko.anturi näki ratin olevan linkussa ja veti jarrut siksi lukkoon. Menihän siitä myöhemmin absin pumppua ja jotain.
Anturin luulisi sijaitsevan rattiakselin lähellä, kabiinin puolella. Pomon isän auto jäi firman pihaan kun ko.anturi näki ratin olevan linkussa ja veti jarrut siksi lukkoon. Menihän siitä myöhemmin absin pumppua ja jotain.
Hmmm heräs muuten yks epäily täs kun tuli puhetta ratin asennosta. Pitäis käydäs säädättämäs ohjauskulmat kun ratti on hiukan käännyksissä oikealle koko ajan että kulkee suoraa. Auto ei kyllä vedä mihinkään suuntaan ja kulkee pirun hyvin suoraan vaikka ei pitäisikään ratista kiinni. Mutta tarkoitus käydä säädättämäs kulmat täs kun saa kesärenkaat alle muutaman viikon päästä.
Voisko jopa tuo aiheuttaa kyseistä ongelmaa?
Mutta edelleen nousee kysymysmerkiksi miksi ei takkua vakkari päällä ollenkaan... Vai ohittaako vakkari jotenkin espin, ei nyt ainakaan luulisi...
No jos nyt lähtis ainakin siitä taas etenemään että ohjauskulmat kuntoon ja kattoa mitä tekee sitten. Ketuttaa vain ajella kun maantiellä viitti ajella kaasupolkimella ollenkaan kun nykii ja repii koko ajan...
Voisko jopa tuo aiheuttaa kyseistä ongelmaa?
Mutta edelleen nousee kysymysmerkiksi miksi ei takkua vakkari päällä ollenkaan... Vai ohittaako vakkari jotenkin espin, ei nyt ainakaan luulisi...
No jos nyt lähtis ainakin siitä taas etenemään että ohjauskulmat kuntoon ja kattoa mitä tekee sitten. Ketuttaa vain ajella kun maantiellä viitti ajella kaasupolkimella ollenkaan kun nykii ja repii koko ajan...
Kesä alkaa olla jo pitkällä ja ongelma sen kuin jatkuu.
No se nyt on varmistunut, että moottori ei nyi tai pätki mitään.
Vikana on että auto jarruttelee yksittäisiä pyöriä jonkun "satunnaisgeneraattorin" mukaan koska sattuu ja mitä pyörää tahansa. Jarruttelut erittäin lyhytaikaisia, ajallisesti alle sekunnin. Sen verran että kuitenkin selvästi tuntee kun vääntää autoa johonkin suuntaan, riippuen mitä pyörää järruttelee... Mitä kuumempi ilma on niin sitä tuskallisemmaksi tämä vika tulee, joten pakostakin tulee mieleen kylmäjuotos jossain piirissä, joka alkaa pätkiä kuumentuessaan...
Vikakoodina näytää seuraavaa:
Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,57,58,76
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Controller: 038 906 019 KD
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 4897
Coding: 00003
Shop #: WSC 05314
WVWZZZ3BZ4E228582 VWZ7Z0C8634831
1 Fault Found:
18057 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
P1649 - 35-00 - -
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
Controller: 4B0 614 517 H
Component: ABS/ESP allrad 3428
Coding: 04255
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
Tänään kävin sitten käyttöautolla juttelemassa huollossa, että onko heille tullut vastaavaa ongelmaa vastaan. Pari tapausta oli tiedossa ja varsin ongelmallisia on ollut kuulemma ratkaista.
Toinen tapaus oli ratkennut, kun oli vaihdettu alipainetehostin, se oli kuulemma elänyt jotenkin omaa elämäänsä ja jarrutellut pyöriä, vaikka ei ollut koskenutkaan polkimeen.
Toisessa sitten oli ollut yksi vetari väärän kokoisella abs kehällä ja pyörinyt siten eri nopeutta kuin muut.
Jossain tapauksessa oli myös takunnut esp:n kiertymis/kallistusanturi ja yksi mahdollinen sitten abs:n ohjausyksikkö.
Kuitenkin jännä, kun kysyin tuosta vikakoodista, niin ei ne sillä pystynyt kohdistamaan oikein mitään vikaa.
No korjausehdotuksena vinkkasivat vain, että repiä näistä antureista/ohjausyksiköistä yksitellen pistokkeita irti ja sitten ajamaan ja kattoa koska vika poistuu, niin saa rajattua mikä yksikkö takkuaa. Ei kuulemma aiheuta mitään sen kummempaa ongelmaa vaikka yksikön ottaakin johdoista irti ja lähtee ajamaan. Tietenkin nyt tulee jotain häiriövaloja ym, mutta jarrut toimii normaalisti vain ilman abseja ym...
Tuo alipainetehostin nyt sellainen ainoa laite, jota ei taida pystyä testaamaan oikein mitenkään?
No se nyt on varmistunut, että moottori ei nyi tai pätki mitään.
Vikana on että auto jarruttelee yksittäisiä pyöriä jonkun "satunnaisgeneraattorin" mukaan koska sattuu ja mitä pyörää tahansa. Jarruttelut erittäin lyhytaikaisia, ajallisesti alle sekunnin. Sen verran että kuitenkin selvästi tuntee kun vääntää autoa johonkin suuntaan, riippuen mitä pyörää järruttelee... Mitä kuumempi ilma on niin sitä tuskallisemmaksi tämä vika tulee, joten pakostakin tulee mieleen kylmäjuotos jossain piirissä, joka alkaa pätkiä kuumentuessaan...
Vikakoodina näytää seuraavaa:
Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,57,58,76
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Controller: 038 906 019 KD
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 4897
Coding: 00003
Shop #: WSC 05314
WVWZZZ3BZ4E228582 VWZ7Z0C8634831
1 Fault Found:
18057 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
P1649 - 35-00 - -
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
Controller: 4B0 614 517 H
Component: ABS/ESP allrad 3428
Coding: 04255
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
Tänään kävin sitten käyttöautolla juttelemassa huollossa, että onko heille tullut vastaavaa ongelmaa vastaan. Pari tapausta oli tiedossa ja varsin ongelmallisia on ollut kuulemma ratkaista.
Toinen tapaus oli ratkennut, kun oli vaihdettu alipainetehostin, se oli kuulemma elänyt jotenkin omaa elämäänsä ja jarrutellut pyöriä, vaikka ei ollut koskenutkaan polkimeen.
Toisessa sitten oli ollut yksi vetari väärän kokoisella abs kehällä ja pyörinyt siten eri nopeutta kuin muut.
Jossain tapauksessa oli myös takunnut esp:n kiertymis/kallistusanturi ja yksi mahdollinen sitten abs:n ohjausyksikkö.
Kuitenkin jännä, kun kysyin tuosta vikakoodista, niin ei ne sillä pystynyt kohdistamaan oikein mitään vikaa.
No korjausehdotuksena vinkkasivat vain, että repiä näistä antureista/ohjausyksiköistä yksitellen pistokkeita irti ja sitten ajamaan ja kattoa koska vika poistuu, niin saa rajattua mikä yksikkö takkuaa. Ei kuulemma aiheuta mitään sen kummempaa ongelmaa vaikka yksikön ottaakin johdoista irti ja lähtee ajamaan. Tietenkin nyt tulee jotain häiriövaloja ym, mutta jarrut toimii normaalisti vain ilman abseja ym...
Tuo alipainetehostin nyt sellainen ainoa laite, jota ei taida pystyä testaamaan oikein mitenkään?
Tänään tuli käytyä vaasassa, kun kantautunut korviin, että sielä on sellainen autosähköexpertti jolle tällaiset hommat tuttuja.
http://www.vekatronics.fi/index.php?pinc=1
Maililla tuntuu olevan turha sitten yrittää lähestyä, mutta puhelimella saa kiinni ja paikanpäällä kyllä sitten palvellaan nopeasti.
Tänään kävin sitten paikanpäällä itse auton kans ja kerroin vikakuvauksen, niin tuomio oli heti selvä. ABS ohjauyksikössä vikaa ja korjauskustannus 160e. Vastaavia vikoja kuulemma tulee vastaan viikottain varsinkin audeissa.
Korjausajaksi sanoi noin 3 päivää, sen verran yleensä on jonoa koko ajan...
Eli nyt kysymys kuuluukin, miten tuon ohjausyksikön irrotuksen kans on. On varsin ahtaassa paikassa ja tutkailin vain että pitääkö siitä repiä pissapojan säiliökin irti, että saa tuon ohjausyksikön siitä abs pumpun kyljestä irti? Autollahan nyt voisi muuten ajaa ilman tuota yksikköäkin, mutta jos pitää repiä pissapojan säiliö ja puskuri ym irti, niin ei niitä viitti huvikseen taas kasata pariksi päiväksi uudestaan kiinni ja taas purku...
http://www.vekatronics.fi/index.php?pinc=1
Maililla tuntuu olevan turha sitten yrittää lähestyä, mutta puhelimella saa kiinni ja paikanpäällä kyllä sitten palvellaan nopeasti.
Tänään kävin sitten paikanpäällä itse auton kans ja kerroin vikakuvauksen, niin tuomio oli heti selvä. ABS ohjauyksikössä vikaa ja korjauskustannus 160e. Vastaavia vikoja kuulemma tulee vastaan viikottain varsinkin audeissa.
Korjausajaksi sanoi noin 3 päivää, sen verran yleensä on jonoa koko ajan...
Eli nyt kysymys kuuluukin, miten tuon ohjausyksikön irrotuksen kans on. On varsin ahtaassa paikassa ja tutkailin vain että pitääkö siitä repiä pissapojan säiliökin irti, että saa tuon ohjausyksikön siitä abs pumpun kyljestä irti? Autollahan nyt voisi muuten ajaa ilman tuota yksikköäkin, mutta jos pitää repiä pissapojan säiliö ja puskuri ym irti, niin ei niitä viitti huvikseen taas kasata pariksi päiväksi uudestaan kiinni ja taas purku...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Viimeksi muokannut sa, 11.8.2011 8:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko muut kolvaajat sitten vieläkin kalliimpia?Niin no kallis ja kallis, marmorilta uusi noin 1200e, että kyllä mä ennemmin maksan tuon 160e
Jos tohon kuuluu avaimet käteen -palvelu niin silti se kuulostaa aika kalliilta. Jos viet irrallisen boksin korjaajalle niin sitten se kuulostaa jo ihan älyttömän kalliilta.
Vai veisitkö silti samaan paikkaan jos se olisi 1100 €?
Jos nyt jätetään se jossittelu hinnasta sivuun.
Meinasin napata boxin tuos päivällä irti, mutta 5/6 ruuvia sai irti, viimeinen jäikin sitten sellaiseen paikkaan, että sitä ei saa sitten millään avaimella irti. Eli pitäisi repiä kaikki jarruputket irti siitä yksiköstä, että saisi koko yksikön käteen. Viimeinen alimmaisena oleva kapiinin puoleinen ruuvi, sitten niin mahdottomas paikas, että sinne ei mahdu mikään avain mistään suunnalta.
Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen niin rengas pois ja sisälokari pois ja sieltä sen kokoisella poralla reikä peltiin, että saa ruuvattua sen viimeisen ruuvin pois. Reikäkään haittaisi sinällään mitään sielä, kun jää kuitenkin sisälokarin taakse ja voihan siihen jonkun tulpan sitten laittaa.
Löytyykö muita jotka on nyt ottanut tätä boxia irti passatista? Miten olette ottaneet tuon viimeisen ruuvin pois?
Meinasin napata boxin tuos päivällä irti, mutta 5/6 ruuvia sai irti, viimeinen jäikin sitten sellaiseen paikkaan, että sitä ei saa sitten millään avaimella irti. Eli pitäisi repiä kaikki jarruputket irti siitä yksiköstä, että saisi koko yksikön käteen. Viimeinen alimmaisena oleva kapiinin puoleinen ruuvi, sitten niin mahdottomas paikas, että sinne ei mahdu mikään avain mistään suunnalta.
Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen niin rengas pois ja sisälokari pois ja sieltä sen kokoisella poralla reikä peltiin, että saa ruuvattua sen viimeisen ruuvin pois. Reikäkään haittaisi sinällään mitään sielä, kun jää kuitenkin sisälokarin taakse ja voihan siihen jonkun tulpan sitten laittaa.
Löytyykö muita jotka on nyt ottanut tätä boxia irti passatista? Miten olette ottaneet tuon viimeisen ruuvin pois?
Auttaako toi yhtään ?
http://www.lbak.dk/Audi/Repair_ABS_unit_passat.pdf
Ko. pdf:ssä näkyy muuten se mahdollinen vikapaikkakin.
Eli sisälokasuoja irti, samaten siirtää hieman pissapojan säiliötä.
http://www.lbak.dk/Audi/Repair_ABS_unit_passat.pdf
Ko. pdf:ssä näkyy muuten se mahdollinen vikapaikkakin.
Eli sisälokasuoja irti, samaten siirtää hieman pissapojan säiliötä.
Tänään sain sitten aikaiseksi otettua tuon abs boxin irti autosta. Ei onnistunut ihan niin helposti kuin tuos ylempänä olevas ohjees oli. Se oli ilmeisesti vanhemman koriselle autolle.
No irrotus eteni kuitenkin seuraavassa järjestyksessä:
1. Konetilasta pissapojansäiliön kiinnitysruuvi irti ja samoin ohjaustehostimen säiliön ruuvi irti, että ne saa käännettyä eteenpäin ja mahtuu ruuvaamaan abs:n ruuveja. Samalla myös abs yksiköstä liittimen irrotus.(Käännetään sellainen muovisalpa hyttiin päin niin lopulta pistoke irtoaa yksiköstä)
2. Auto ylös kuskin puolen nurkasta ja pyörä pois.
3. Sisälokari pois paikaltaa trox ruuveja hyväinen määrä...
4. Toteamus sisälokarin takaa ei pääse käsiksi siihen abs boxin oikean alakulman ruuviin.
5. Ruuvin kohdan arviointi mittailemalla ja pieni pora käteen ja reikä peltiin ja tarkastus menikö oikeaan kohtaan. (Reikä jää sisälokarin taakse eli paska ei pääse konetilaan vaikka tekeekin reiän)
6. Reikä oikealla kohdalla sitten isommalla poralla reikä peltiin, että saa mahtumaan avaimen sinne. Reikää piti vielä suurentaa hiukan "vingulla" ja samalla tuli sitten lopuksi pyöristeltyä reiän reunat kuvauksen jälkeen ja maalia pintaan niin ei ruostu.
7. Irrota 6kpl torx ruuveja joilla abs ohjausyksikkö on kiinni abs möltissä.
8. Vedä pissapojan säiliötä ja ohjaustehostimen säiliötä aika voimakkaasti eteenpäin, niin sitten abs ohjausboxi mahtuu juuri ja juuri pois paikaltaan, eikä tarvitse irrottaa enää muuta.
Lopuksi sitten suojasin abs yksikön ja ohjausboxi lähtee korjaukseen ensi viikolla. Auto nyt välkyttelee abs valoja ja summerit huutaa välillä ja palaa huutomerkki mittaritaulussa, mutta ei vaikuta ajoon mitenkään muuten, paitsi nyt autossa ei vain ole abs-jarruja ollenkaan.
Ajoin autolla nyt 60km, eikä jarrut ainakaan takunnut kertaakaan, että kaipa se vika sitten on tuossa laatikossa, kun kerta nyt toimii ongelmitta. Ensi viikonloppuna sitten korjattu boxi takaisin ja toivottavasti toimivana :)
Laitetaan nyt loppuun vielä muutama kuva miltä tuo yksikkö sitten näyttää irrotettuna.

No irrotus eteni kuitenkin seuraavassa järjestyksessä:
1. Konetilasta pissapojansäiliön kiinnitysruuvi irti ja samoin ohjaustehostimen säiliön ruuvi irti, että ne saa käännettyä eteenpäin ja mahtuu ruuvaamaan abs:n ruuveja. Samalla myös abs yksiköstä liittimen irrotus.(Käännetään sellainen muovisalpa hyttiin päin niin lopulta pistoke irtoaa yksiköstä)
2. Auto ylös kuskin puolen nurkasta ja pyörä pois.
3. Sisälokari pois paikaltaa trox ruuveja hyväinen määrä...
4. Toteamus sisälokarin takaa ei pääse käsiksi siihen abs boxin oikean alakulman ruuviin.
5. Ruuvin kohdan arviointi mittailemalla ja pieni pora käteen ja reikä peltiin ja tarkastus menikö oikeaan kohtaan. (Reikä jää sisälokarin taakse eli paska ei pääse konetilaan vaikka tekeekin reiän)
6. Reikä oikealla kohdalla sitten isommalla poralla reikä peltiin, että saa mahtumaan avaimen sinne. Reikää piti vielä suurentaa hiukan "vingulla" ja samalla tuli sitten lopuksi pyöristeltyä reiän reunat kuvauksen jälkeen ja maalia pintaan niin ei ruostu.
7. Irrota 6kpl torx ruuveja joilla abs ohjausyksikkö on kiinni abs möltissä.
8. Vedä pissapojan säiliötä ja ohjaustehostimen säiliötä aika voimakkaasti eteenpäin, niin sitten abs ohjausboxi mahtuu juuri ja juuri pois paikaltaan, eikä tarvitse irrottaa enää muuta.
Lopuksi sitten suojasin abs yksikön ja ohjausboxi lähtee korjaukseen ensi viikolla. Auto nyt välkyttelee abs valoja ja summerit huutaa välillä ja palaa huutomerkki mittaritaulussa, mutta ei vaikuta ajoon mitenkään muuten, paitsi nyt autossa ei vain ole abs-jarruja ollenkaan.
Ajoin autolla nyt 60km, eikä jarrut ainakaan takunnut kertaakaan, että kaipa se vika sitten on tuossa laatikossa, kun kerta nyt toimii ongelmitta. Ensi viikonloppuna sitten korjattu boxi takaisin ja toivottavasti toimivana :)
Laitetaan nyt loppuun vielä muutama kuva miltä tuo yksikkö sitten näyttää irrotettuna.
Ja ettei vian selvittäminen sitten menisi liian helposti, niin abs:n ohjausboxista ei sitten löytynytkään mitään vikaa. Eli vika on jossain muualla ja nyt alkaakin mennä sitten aika hakuammunnaksi että missä.
Huoltoliikkeen mukaan vian kuvaus on kuitenkin selvä, että abs yksikön virrat katkeilevat jostain linjasta ja ajaa joka kerta jonkun ns. "self test" ajon ja silloin nyppää jarruja päälle.
Ensimmäinen minkä nyt neuvoivat vaihtamaan oli jarrupolkimen asentoanturi, kun tiedot kiertävät senkin kautta tuonne abs boxille. Se osa oli jopa yllättävän edullinen marmorilta, vain 17€.
Joten viikonloppuna sitten testataan asennella se paikalleen ja seurataan mitä tuo kulkine sitten tekee.
Huoltoliikkeen mukaan vian kuvaus on kuitenkin selvä, että abs yksikön virrat katkeilevat jostain linjasta ja ajaa joka kerta jonkun ns. "self test" ajon ja silloin nyppää jarruja päälle.
Ensimmäinen minkä nyt neuvoivat vaihtamaan oli jarrupolkimen asentoanturi, kun tiedot kiertävät senkin kautta tuonne abs boxille. Se osa oli jopa yllättävän edullinen marmorilta, vain 17€.
Joten viikonloppuna sitten testataan asennella se paikalleen ja seurataan mitä tuo kulkine sitten tekee.
Tämä esp:n asentoanturi oli kyllä yksi mitä ehdottivat tuola marmoritiskillä. Hinta vain sellainen, ettei viitsi ihan ensimmäiseki koittaa sitä. Oli jotain 1000e peikkeille kun kysyin silloin sen hintaa :p
No nyt on abs boxi taas autos kiinni ja uusi jarrupolkimen asentoanturi. Huomenna varmaan tekemään joku lenkki, että näkee auttoiko mitään vai menikö rahat vaihteeksi hukkaan... Pitää nyt koittaa vaihtaa vielä huomenna kaikki abs:n yksikköön kytkeytyvät sulakkeet. Niistä tämä boxin huoltaja vain vinkkas, että niissäkin voi olla jotain vikaa ja kun lämpenee niin alkaa pätkimään virtaa, vaikka mittarillakin näyttäisi ehjäksi...
No nyt on abs boxi taas autos kiinni ja uusi jarrupolkimen asentoanturi. Huomenna varmaan tekemään joku lenkki, että näkee auttoiko mitään vai menikö rahat vaihteeksi hukkaan... Pitää nyt koittaa vaihtaa vielä huomenna kaikki abs:n yksikköön kytkeytyvät sulakkeet. Niistä tämä boxin huoltaja vain vinkkas, että niissäkin voi olla jotain vikaa ja kun lämpenee niin alkaa pätkimään virtaa, vaikka mittarillakin näyttäisi ehjäksi...
Nyt näyttää ainakin lupaavalta. Ekat 60km takana ja auto ei välkäyttänyt kertaakaan esp:n valoa enkä ainakaan huomannut että olisi jarrutellut pyöriäkään.
Se mitä sille nyt sitten tein:
Uusi jarrupolkimen asentoanturi, kustannus 17€
Kaikki sulakkeet uusiksi jotka ojaavat absia ja kaikkia siihen liittyiviä laitteita. Maks pari euroa.
Samalla putsasin ja laitoin jotain sähkösuojasprayta paisuntasäiliön takana olevaan maadoituskohtaan, johon tulee useampia maajohtoja.
Vaikea nyt vielä tietää korjaantuiko vika kokonaan, mutta ainakaan vielä ei takunnut. Ensi viikko kertoo sitten totuuden kun tulee muutama sata kilsaa lisää mittariin.
Se mitä sille nyt sitten tein:
Uusi jarrupolkimen asentoanturi, kustannus 17€
Kaikki sulakkeet uusiksi jotka ojaavat absia ja kaikkia siihen liittyiviä laitteita. Maks pari euroa.
Samalla putsasin ja laitoin jotain sähkösuojasprayta paisuntasäiliön takana olevaan maadoituskohtaan, johon tulee useampia maajohtoja.
Vaikea nyt vielä tietää korjaantuiko vika kokonaan, mutta ainakaan vielä ei takunnut. Ensi viikko kertoo sitten totuuden kun tulee muutama sata kilsaa lisää mittariin.
Kävimpä sitten tänään vielä marmorilla vikakoodit luettamassa jos heidän laitteilla löytyis vielä jotain enemmän kuin vag-comilla. No sama perus koodi löytyi kuin minkä itsekin jo olin löytänyt. Sitä sitten kaivoivat syvemmälle väylän kautta, niin ilmoitti että airbag ohjausyksikkö olisi viallinen. Ja suositteli sen vaihtamista vian korjaamiseksi.
Ei nyt välttämättä tule ekana kyllä mieleen että tämä yksikkö pistäis pyörät jarruttelemaan...
No olivat kyllä samaa mieltä, että älä nyt ainakan heti mene tätä tilaamaan. Pitää nyt seuraavaksi koittaa ottaa piuhat irti tuosta airbag yksiköstä ja ajella jonkun aikaa ilman sitä ja katsoa tuleeko vika sitten päälle.
Ei nyt välttämättä tule ekana kyllä mieleen että tämä yksikkö pistäis pyörät jarruttelemaan...
No olivat kyllä samaa mieltä, että älä nyt ainakan heti mene tätä tilaamaan. Pitää nyt seuraavaksi koittaa ottaa piuhat irti tuosta airbag yksiköstä ja ajella jonkun aikaa ilman sitä ja katsoa tuleeko vika sitten päälle.
Vika alkais olla lopultakin paikallistettuna. Vian aiheuttaja tuntuu olevan esp:n kiihtyvyysanturi takapenkin alla. Sen kun nyppää irti linjasta, niin auto alkaa toimia moitteetta, tietysti nyt esp ei toimi ja sen vikavalo palaa, mutta silloin ei jarruttele pyöriä itsestään.
No ajattelin, että eihän tuollainen pieni laatikko nyt kummia maksa ja menin marmorille kysymään. Hinta Vaatimattomat 980€...
Jostain syystä en ajatellut laittaa ihan heti tilaukseen. Ebay auki ja tutkimaan mitä sieltä löytyis.
Tuossa esim. täysin sama boxi, tosin käytetty, mutta hintaeroa sen verran, että pakostakin tekee mieli koittaa jos korjaantuis tuolla.
http://viewitem.eim.ebay.fi/AUDI-VW-PAS ... 63955/item
Tietysti jos jollekin on jäänyt hyllyyn tällainen ylimääräinen jostain, niin voisin kyllä koittaa sen toimintaa ;)
No ajattelin, että eihän tuollainen pieni laatikko nyt kummia maksa ja menin marmorille kysymään. Hinta Vaatimattomat 980€...
Jostain syystä en ajatellut laittaa ihan heti tilaukseen. Ebay auki ja tutkimaan mitä sieltä löytyis.
Tuossa esim. täysin sama boxi, tosin käytetty, mutta hintaeroa sen verran, että pakostakin tekee mieli koittaa jos korjaantuis tuolla.
http://viewitem.eim.ebay.fi/AUDI-VW-PAS ... 63955/item
Tietysti jos jollekin on jäänyt hyllyyn tällainen ylimääräinen jostain, niin voisin kyllä koittaa sen toimintaa ;)
Eiköhän noi sovi sulle http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... 0005%20245
veksu
LähetäLähetetty: 20.9.2011 8:48 Viestin aihe:
eikös tuossa ole sama setti kuin vanhemmissa että näkee ne arvot vcds:llä lukea.
ja uusi pitää sopeuttaa autoon sitten. tai onko se oikeammin nollakohdan säätö.
Tätä itsekin arvon, että pitääkö tuolle nyt tehdä joku säätö/ nollaus, kun asentaa. Ei ne oikein osannut/halunnut sanoa sitä selvästi edes marmorilla, kun en ollut halukas ostamaan niiden 1000e anturia... Sanoi vain että varaa sitten aika, niin me asennetaan se. En nyt oikein keksi mihin tarvii asennusta, kun on kahdella ruuvilla kiinni ja pikaliitin kyljessä johdoille... Ellei sitten ole tosiaan tuo pakollinen kalibrointi yms.
Tuolta varaosahausta tosiaan näytää löytyvän samoja antureita, joten taidampa keskittyä niihin nyt aluksi. Kiitokset tästä vinkistä :)
Vika alkais olla lopultakin paikallistettuna. Vian aiheuttaja tuntuu olevan esp:n kiihtyvyysanturi takapenkin alla. Sen kun nyppää irti linjasta, niin auto alkaa toimia moitteetta, tietysti nyt esp ei toimi ja sen vikavalo palaa, mutta silloin ei jarruttele pyöriä itsestään.
Tuo ei välttämättä tarkota sitä, että vika olisi siinä anturissa. Se anturin irrotus aiheuttaa vikatilan boksiin ja se on sitten varmaan muutenkin mykkä eikä vika tule esille.
Sinänsä viankuvaus viittais epämääräseen signaaliin kiihtyvyys/kiertoanturilta, mutta vikakoodi taas viitais kommunikaatio-ongelmiin ABSin ja moottorin/mittariston kanssa.
Vekatronicsinkin ois kyllä pitäny tietää, että ton ikäsessä boksissa ei ole sitä katkenneiden lankabondausten tyyppivikaa. Jota esiintyy vain Bosch 5.3 versiossa, jossa ei ole ESP:tä.
Tossa mallissa saattaa varsinainen ohjainboksi olla pelkääjän maton alla. Yhden -01 passatin boksin tossa männäviikolla vaihdoin kun oli saanut vettä vuotavan ilmaputsarin tiivisteen takia.
Jos se varsinainen Ohjainyksikkö on siellä jalkatilassa, niin tuo kuvissa esiintyvä boksi on vain "tyhmä" liitäntärasia.
Tuo ei välttämättä tarkota sitä, että vika olisi siinä anturissa. Se anturin irrotus aiheuttaa vikatilan boksiin ja se on sitten varmaan muutenkin mykkä eikä vika tule esille.
Sinänsä viankuvaus viittais epämääräseen signaaliin kiihtyvyys/kiertoanturilta, mutta vikakoodi taas viitais kommunikaatio-ongelmiin ABSin ja moottorin/mittariston kanssa.
Vekatronicsinkin ois kyllä pitäny tietää, että ton ikäsessä boksissa ei ole sitä katkenneiden lankabondausten tyyppivikaa. Jota esiintyy vain Bosch 5.3 versiossa, jossa ei ole ESP:tä.
Tossa mallissa saattaa varsinainen ohjainboksi olla pelkääjän maton alla. Yhden -01 passatin boksin tossa männäviikolla vaihdoin kun oli saanut vettä vuotavan ilmaputsarin tiivisteen takia.
Jos se varsinainen Ohjainyksikkö on siellä jalkatilassa, niin tuo kuvissa esiintyvä boksi on vain "tyhmä" liitäntärasia.
Hmmm tuo on kyllä mahdollista että se varsinainen pääboxi on sielä jalkatilassa. Ja sinne tulvi kyllä vesi tuossa pari kk sitten. Mutta vika oli jo kyllä päällä ennenkö vesi edes tulvi sinne. Se on tietysti mahdollista, että sinne on tulvinut jo ennenkin vettä, siihen en osaa sanoa mitä italian päässä on tapahtunut...
Vekatronics joka tapauksessa nyt tarkisti tuon abs:n boxin ja sieltä ei löytynyt mitään vikaa.
amalian: osaatko kertoa tuon jalkatilassa olevan boxin varaosanumeroa, niin voisi koittaa etsiä sellaista, jos vika ei nyt tosiaan ratkea tuon kiihtyvyysanturin vaihdolla. Onko sulla mitään havaintoa paljonko se laatikko sitten maksoi, vai oliko uusi vai käytetty?
Ostin ebaysta makso 150€ käytettynä.
Sun kannattaa ite kurkata sinne maton alle heti hanskalokeron alapuolelle.
En oo ihan saletti, että onko tuossa vuosimallissa siellä maton alla vai siinä hydrauliyksikön kyljessä. Noi vaihtelee niin paljon vuosimallin mukaan ja Audit on mulle tutumpia.
Pitäs myös tietää, et onko tuo Bosch 5.3 vai 5.7.
Sun kannattaa ite kurkata sinne maton alle heti hanskalokeron alapuolelle.
En oo ihan saletti, että onko tuossa vuosimallissa siellä maton alla vai siinä hydrauliyksikön kyljessä. Noi vaihtelee niin paljon vuosimallin mukaan ja Audit on mulle tutumpia.
Pitäs myös tietää, et onko tuo Bosch 5.3 vai 5.7.
Siellä voi mun kokemuksen perusteella tapahtua sit ihan mitä vaan.italian päässä on tapahtunut...
Tarkistin tänään tuon apparin jalkatilan ja sieltä ei löytynyt mitään boxia lattialta. Eli joko tässä uudemmassa ei ole enää ollenkaan kyseistä laatikkoa tai sitten se on jossain muualla. Jos se sitten on jossain muualla, niin onko kenelläkään mitään havaintoa missä se on?
Siinä abs yksikön kyljessä olevassa boxissa on tällainen tyyppitarra, jos tämä selventää asiaa yhtään.

Siinä abs yksikön kyljessä olevassa boxissa on tällainen tyyppitarra, jos tämä selventää asiaa yhtään.
Hommasin sitten viikolla käytetyn kiihtyvyysanturin purkuautosta suomesta. Hintaa anturille jäi 70€, joten ei mikään paha marmorin 980€ versioon verrattuna...
Tänään sitten uusi anturi kiinni. Ei ole tehty mitään kalibrointeja ym, Mutta ainakaan testilenkillä auto ei tehnyt mitään ylimääräistä jarruttelua tai esp:n välkyttelyä. No ensi viikko näyttää sitten löytyikö vian aiheuttaja lopultakin.
Jos ei vieläkään auta, niin sitten ei jää enää oikein muuta vaihtoehtoa kuin tuo abs yksikön kyljessä oleva boxi. Sehän kävi jo tarkistettavana vekatronicsilla, mutta se on mahdollista että sielä on jossain komponentissa sitten vikaa, mitä hekään eivät löydä mittaamalla.
Tänään sitten uusi anturi kiinni. Ei ole tehty mitään kalibrointeja ym, Mutta ainakaan testilenkillä auto ei tehnyt mitään ylimääräistä jarruttelua tai esp:n välkyttelyä. No ensi viikko näyttää sitten löytyikö vian aiheuttaja lopultakin.
Jos ei vieläkään auta, niin sitten ei jää enää oikein muuta vaihtoehtoa kuin tuo abs yksikön kyljessä oleva boxi. Sehän kävi jo tarkistettavana vekatronicsilla, mutta se on mahdollista että sielä on jossain komponentissa sitten vikaa, mitä hekään eivät löydä mittaamalla.
Ja lisäystä jälleen tähän hommaan, ei sitten ollut mitään apua uudesta kiihtyvyysanturista. Eli seuraavana ei sitten enää ole oikein mitään muuta vaihtoehtoa kuin se abs;n ohjausyksikkö. Sielä sitten pakostakin sisällä jotain häikkää.
Mitä nyt nettiä selannut niin suureksi ongelmaksi tuntuu muodostuvan, se että tämä yksikkö on nelivedossa ja etuvedoissa erilainen.
Eli ainoastaan passat 4motion ja audi A6 quattron boxit sopivat tähän tyyppimerkintöjensä puolesta.
Suomesta en nyt ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt suoraan yhtäkään tällaista käytettynä. Syynä kyllä osaksi se, että purkaamot myyvät näitä tuon hydrauliyksikön koodilla, eivätkä tämän abs boxin tunnuksella. Tämä boxi vain sitten aina siinä yksikön kyljessä kiinni. Eli täytyy vissiin sitten laittaa vain joka paikkaan mailia mistä löytyy näitä yksiköitä, jos joku olis purettu oikean tyyppisestä autosta.
Tämän ohjausboxin tyyppi pitää siis olla tämä 265 950 054
ESP 012 4D
H34/ S0028
085

Mitä nyt nettiä selannut niin suureksi ongelmaksi tuntuu muodostuvan, se että tämä yksikkö on nelivedossa ja etuvedoissa erilainen.
Eli ainoastaan passat 4motion ja audi A6 quattron boxit sopivat tähän tyyppimerkintöjensä puolesta.
Suomesta en nyt ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt suoraan yhtäkään tällaista käytettynä. Syynä kyllä osaksi se, että purkaamot myyvät näitä tuon hydrauliyksikön koodilla, eivätkä tämän abs boxin tunnuksella. Tämä boxi vain sitten aina siinä yksikön kyljessä kiinni. Eli täytyy vissiin sitten laittaa vain joka paikkaan mailia mistä löytyy näitä yksiköitä, jos joku olis purettu oikean tyyppisestä autosta.
Tämän ohjausboxin tyyppi pitää siis olla tämä 265 950 054
ESP 012 4D
H34/ S0028
085
Tuossa nyt etsiskellyt näitä vaihtoehtoja, niin aika usein varsinkin audeista irrotetuissa tämä boxi on hiukan eri numeroilla.
Kuvassa varsin yleinen audeista löytyvä versio.
Eli tuo 0 265 950 054 on molemmissa sama mutta sitten oikeassa ylänurkassa omassa boxissa on H34, kun usein miten audeista otetuissa on H17.
Osaako kukaan sanoa mitä tuo tarkoittaa käytännössä ja sopiiko tuo H17 mallin boxi myös tuon H34 tyypin tilalle? Muutenhan tuon osan pääkoodi on sama.
Koittanut etsiä tietoa tuosta kyseisestä tunnuksesta, mutta ei ole kyllä selvinnyt itselle mistään, että mitä tuo tarkoittaa ja vaikuttaako jotenkin laitteen toimintaan. Ei viitsisi kuitenkaan huvikseen alkaa testaamaan sopiiko tuollainen.
EDIT: menenpä kuvien kans huomenna marmoritiskille vaikeaksi asiakkaaksi ja kyselemään vaikeita, katsotaan osaako ne kertoa mitään :) Tuntuu kyllä ettei ne tiedä ikinä mistään mitään, kysytään vain auton rekkari ja ilmoitetaan montako sataaeuroa osa maksaa ja kysytään "tilataanko"...
Kuvassa varsin yleinen audeista löytyvä versio.

Eli tuo 0 265 950 054 on molemmissa sama mutta sitten oikeassa ylänurkassa omassa boxissa on H34, kun usein miten audeista otetuissa on H17.
Osaako kukaan sanoa mitä tuo tarkoittaa käytännössä ja sopiiko tuo H17 mallin boxi myös tuon H34 tyypin tilalle? Muutenhan tuon osan pääkoodi on sama.
Koittanut etsiä tietoa tuosta kyseisestä tunnuksesta, mutta ei ole kyllä selvinnyt itselle mistään, että mitä tuo tarkoittaa ja vaikuttaako jotenkin laitteen toimintaan. Ei viitsisi kuitenkaan huvikseen alkaa testaamaan sopiiko tuollainen.
EDIT: menenpä kuvien kans huomenna marmoritiskille vaikeaksi asiakkaaksi ja kyselemään vaikeita, katsotaan osaako ne kertoa mitään :) Tuntuu kyllä ettei ne tiedä ikinä mistään mitään, kysytään vain auton rekkari ja ilmoitetaan montako sataaeuroa osa maksaa ja kysytään "tilataanko"...
Tämä koko vikaepisodi jälleen vain seurannassa.
Olisko joku noin 3vk sitten, kun syttyi esp:n valo kojetauluun palamaan ajon aikana, eikä sammunut siitä ollenkaan napilla. Auton sammuttamisella sitten sammui eikä ole sen jälkeen enää syttynyt. Keli oli silloin todella hankala, sohjoa tiellä yli 5cm ja alla 225 leveät talvirenkaat, niin espi välkytti silloin koko ajan ajon aikana muutenkin.
No tuohon asti auto jarrutteli säännöllisen epäsäännöllisesti päivittäin pyöriä. Tuon tapahtuman jälkeen esp ei ole sekoillut enää kertaakaan, eikä pyörät ole jarrutelleet itsestään. Mitään en ole tehnyt autolle tuossa välissä.
Pitää nyt vain seurata mitä se tekee jatkossa. En nyt kyllä käsitä miten se olisi "korjaantunut" yhtäkkiä itsestään tuollaisesta viasta, mikä ollut päällä jo toista vuotta ja yli 45tkm ...
Olisko joku noin 3vk sitten, kun syttyi esp:n valo kojetauluun palamaan ajon aikana, eikä sammunut siitä ollenkaan napilla. Auton sammuttamisella sitten sammui eikä ole sen jälkeen enää syttynyt. Keli oli silloin todella hankala, sohjoa tiellä yli 5cm ja alla 225 leveät talvirenkaat, niin espi välkytti silloin koko ajan ajon aikana muutenkin.
No tuohon asti auto jarrutteli säännöllisen epäsäännöllisesti päivittäin pyöriä. Tuon tapahtuman jälkeen esp ei ole sekoillut enää kertaakaan, eikä pyörät ole jarrutelleet itsestään. Mitään en ole tehnyt autolle tuossa välissä.
Pitää nyt vain seurata mitä se tekee jatkossa. En nyt kyllä käsitä miten se olisi "korjaantunut" yhtäkkiä itsestään tuollaisesta viasta, mikä ollut päällä jo toista vuotta ja yli 45tkm ...
Kyllä tämä vika on edelleen voimassa. Nyt kylmillä keleillä vain niin pientä tuo jarruttelu, että menee välillä monta päivääkin, ettei jarruta kertaakaan itsestään. Jotenkin vain jäänyt tuon uuden ohjausboxin hankinta, kun vika ei oo pahemmin häirinnyt. Kyllä se jossain välissä täytyy jostain hommata.
Ainoa vaihtamaton osa kuitenkin tuolla alueella enää tuo abs möltin kyljessä oleva esp ja abs:n ohjauboxi.
Ainoa vaihtamaton osa kuitenkin tuolla alueella enää tuo abs möltin kyljessä oleva esp ja abs:n ohjauboxi.
Vihdoinkin sain aikaiseksi tilattua tuon ABS:n boxin. Nyt vain odotellaan rapakontakaa postia :) 155dollaria posteineen sieltä ja kaikki tyyppimerkinnät justiin samat kuin omassakin boxissa, joten pitäisi ainakin sopia ja toimia.
Tuntuu että tämä vika pahentunut huomattavasti viime vuodesta, nyt repii jo lähes koko ajan näillä keleilläkin, vaikka lämpöä vasta jotain +5 päivisin. Viime vuonna vastaavaa sekoilua oli vasta +30 keleillä.
Edelleenkään ei vain jätä mitään vikakoodia tästä, joten sinänsä erikoista.
No jos sitä pääsiäisenä pääsis vaihtelemaan tämän uuden ohjausyksikön paikalleen.
Ellei vieläkään korjaannu, niin sitten alkaa loppua kyllä ideat mikä on vialla. Pyörien nopeusanturit nyt enää melkeinpä ainoat joka tulee mieleen, tosin niistäkin pitäisi jäädä heti vikakoodit. Lisäksi olen seuraillut näiden arvoja vag-comilla ajaessa, eikä ole näkynyt mitään katkoksia signaaleissa.
Tuntuu että tämä vika pahentunut huomattavasti viime vuodesta, nyt repii jo lähes koko ajan näillä keleilläkin, vaikka lämpöä vasta jotain +5 päivisin. Viime vuonna vastaavaa sekoilua oli vasta +30 keleillä.
Edelleenkään ei vain jätä mitään vikakoodia tästä, joten sinänsä erikoista.
No jos sitä pääsiäisenä pääsis vaihtelemaan tämän uuden ohjausyksikön paikalleen.
Ellei vieläkään korjaannu, niin sitten alkaa loppua kyllä ideat mikä on vialla. Pyörien nopeusanturit nyt enää melkeinpä ainoat joka tulee mieleen, tosin niistäkin pitäisi jäädä heti vikakoodit. Lisäksi olen seuraillut näiden arvoja vag-comilla ajaessa, eikä ole näkynyt mitään katkoksia signaaleissa.
Paitsi, että signaalin ollessa epävakaa vain sopivasti, ei systeemi tajua, että mitään on vialla, eikä siis jätä vikakoodia. Pikemminkin luulee, että pyörä sutii ja jarruttaa sitä. Tiedän yhden Audi S8:n joka teki näin.Pyörien nopeusanturit nyt enää melkeinpä ainoat joka tulee mieleen, tosin niistäkin pitäisi jäädä heti vikakoodit. Lisäksi olen seuraillut näiden arvoja vag-comilla ajaessa, eikä ole näkynyt mitään katkoksia signaaleissa.
Syllinen voi olla hammaskehäkin.
VAG-COMin nopeusnäytöt on niin suodatettuja, ettei niistä nää satunnaisia häiriöpiikkejä. Ainoastaa oskilloskoopilla saa luotettavasti mitattua pyöranturinsignaalin.
No seuraavaksi täytyy sitten vissiin uusia ne pyörien nopeusanturit, ellei tämä pääohjauboxi nyt ratkaise ongelmaa.
Tuo on kyllä täysin mahdollista että joku johto pätkii satunnaisesti, mutta oma elektroniikka sitten suodattaa vian sellaiseksi, ettei sitä näe oikein mitenkään.
Kaikki hammaskehät olen putsannut, eli niiden osalta "ei pitäisi" olla ongelmaa.
Olisko kellään heittää abs anturien varaosakoodeja koko kierrokseen?
Kulkine edelleen Passat -04 4motion 1.9tdi 96kW farmari manuaali
Tuo on kyllä täysin mahdollista että joku johto pätkii satunnaisesti, mutta oma elektroniikka sitten suodattaa vian sellaiseksi, ettei sitä näe oikein mitenkään.
Kaikki hammaskehät olen putsannut, eli niiden osalta "ei pitäisi" olla ongelmaa.
Olisko kellään heittää abs anturien varaosakoodeja koko kierrokseen?
Kulkine edelleen Passat -04 4motion 1.9tdi 96kW farmari manuaali
LähetäLähetetty: 24.3.2012 7:52 Viestin aihe:
Täällä myöskin samankaltaista vikaa, eli auto jarruttelee itsekseen 97km/h vauhdissa, tämä vika ilmaantui vetarin vaihdon jälkeen ja nyt siihen vaihdettu abs- tunnistin vaan ei mitään apuja. Autona passat -03 tdi
Jos vika ilmeni heti tuon vetarin vaihdon jälkeen, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä vetarissa oleva abs:n hammaskehä halkaisijaltaan eri kokoa kuin ollut edellinen. Siten auto luulee sen pyörän pyörivän koko ajan eri nopeutta kuin muut.
Tämän pitäisi pystyä toteamaan vag-comilla aika helposti kun seuraa ajon aikana pyörien pyörimisnopeuksia..
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26.3.2012 11:56
Kerrothan Tuna kuin vian käy kun olet vaihtanut se tilaamasi boxin? Minulla on täsmälleen sama vika, toki jarruttaa kuskin rengasta ja vetäviä pyöriä on vain kaksi.
Epäilen, että minullakin on vettä päässyt sinne boksiin ja se aiheuttaa vian. Alkaa olla vain vähän raskas vika, kun kilometrejä tulee kuitenkin paljon.
Esiintyikö sinulla vika myös kiihdyttäessä? Minulla tekee sitä jos lähtee yhtään matalemmilla kierroksilla ohittamaan/kiihdyttämään.
Epäilen, että minullakin on vettä päässyt sinne boksiin ja se aiheuttaa vian. Alkaa olla vain vähän raskas vika, kun kilometrejä tulee kuitenkin paljon.
Esiintyikö sinulla vika myös kiihdyttäessä? Minulla tekee sitä jos lähtee yhtään matalemmilla kierroksilla ohittamaan/kiihdyttämään.
Joo tekee tuota jarruttelua nimenomaan silloin kun lähtee kiihdyttämään. Mutta välillä myös tasakaasulla ajaessa. Jos esp:n valo alkaa välkkymään/palamaan kiihdytyksen aikana, niin sammuu sillä kun polkee kaasua pariin kertaan ylös ja pohjaan. Siksi luulinkin aluksi, että vika on kaasupolkimessa ja vaihdoin sen, mutta ei vaikuttanut mitään.
Yleisimmin vika esiintyy 70-120 nopeuksissa
Hainkin juuri postista tuon ameriikan paketin ja boxi näyttäis olevan juurikin oikea. Joten varmaan pääsiäisenä laitan tuon kiinni. Toivotaan että lopultakin pääsisi eroon tästä pirullisesta viasta.
Yleisimmin vika esiintyy 70-120 nopeuksissa
Hainkin juuri postista tuon ameriikan paketin ja boxi näyttäis olevan juurikin oikea. Joten varmaan pääsiäisenä laitan tuon kiinni. Toivotaan että lopultakin pääsisi eroon tästä pirullisesta viasta.
Tuli vaihdettua tänään tuo abs:n ja esp:n ohjausyksikkö siihen abs:n jakomöltin kylkeen.
Kaikki osan tiedot täysin samat kuin alkuperäisessä ainakin tyyppitarran mukaan.
No kun sain auton käyntiin niin kojetaulussa palaa abs:n ja esp:n häiriövalot eikä sammu ollenkaan.
Sitten vikakoodinlukija käteen ja abs:n moduuliin sisälle ja kattomaan mikä mättää. Tulos seuraavat kaksi koodia:
Eli valittaa ratin asentoanturia ja jotain modulin koodausta.
Onko kellään hajua vaatiiko tämä nyt jonkun marmoritiskin koodauksen että lähtee toimimaan? Sellainen käsitys mulla nyt olisi.
Auto kyllä nyt ajos tuon boxin kans, mutta absit ja esp ei toimi ollenkaan.
Kaikki osan tiedot täysin samat kuin alkuperäisessä ainakin tyyppitarran mukaan.
No kun sain auton käyntiin niin kojetaulussa palaa abs:n ja esp:n häiriövalot eikä sammu ollenkaan.
Sitten vikakoodinlukija käteen ja abs:n moduuliin sisälle ja kattomaan mikä mättää. Tulos seuraavat kaksi koodia:
Eli valittaa ratin asentoanturia ja jotain modulin koodausta.
Onko kellään hajua vaatiiko tämä nyt jonkun marmoritiskin koodauksen että lähtee toimimaan? Sellainen käsitys mulla nyt olisi.
Auto kyllä nyt ajos tuon boxin kans, mutta absit ja esp ei toimi ollenkaan.
No täytyy käydä ensi viikolla kattomas marmorilla mitä ne haluais tuollaisesta operaatiosta, tunnetusti yleensä "halpaa" hommaa. No ei siinä auta, halpaa se silti on jos tuo vika korjautuu tuolla osalla ja uudelleen koodauksella.
Ohjausyksikölle jäi hintaa nyt vähä yli 100e, kun tuli amerikasta, kiitokset eBay:n, marmorilta sama osa 1200e...
Ohjausyksikölle jäi hintaa nyt vähä yli 100e, kun tuli amerikasta, kiitokset eBay:n, marmorilta sama osa 1200e...
LähetäLähetetty: 1.4.2012 9:08 Viestin aihe:
Itellä samanlaista vikaa (auto nykii, esp jarruttelee pyöriä satunnaisesti) ilmesty ohjausvaihteen korjauksen jälkeen ja syyksi paljastui ohjauspyörän asento tunnistin antaa epäuskottavaa tietoa... eli pasuuna luulee että mennään poikittain koko ajan jolloin ESP puuttuu peliin.
Tätä anturia olen kans seuraillut vag-comilla ja antaa kyllä tässä mun tapauksessa aivan oikeaa tietoa ratin asennosta. Tai ainakin sitä astekulmaa missä asennossa ratti on, mutta on tämäkin kyllä yksi vaihtoehto tälle vialle.
Näyttää vihdoinkin lupaavalta. Kävin tänään koodaamassa boxin ja samalla kalibroitiin myös ratin asentoanturi. Noin tunnin operaatio kun teki tuon ja samalla tehtiin pieni koeajo, että näki toiminnan myös liikkeessä.
Ensimmäiset 60km takana ajelua, eikä mitään ongelmaa tähän saakka. Lauantaina 500km lenkki, niin sen jälkeen pystyy varmistamaan lopullisesti korjautuiko vika tällä osalla.
Palailen asiaan, kunhan tilanne varmistunut :)
Ensimmäiset 60km takana ajelua, eikä mitään ongelmaa tähän saakka. Lauantaina 500km lenkki, niin sen jälkeen pystyy varmistamaan lopullisesti korjautuiko vika tällä osalla.
Palailen asiaan, kunhan tilanne varmistunut :)
Sen verran voi todeta, että jälleen meni 200e turhaan....
Vika edelleen päällä, alkaa hiljakseen ketuttamaan jo aika ankarasti tämä vika...
Olisko jollain heittää tuon ratin asentoanturin varaosakoodia?
Mitä tuollainen mahtaa maksaa marmorilta?
Tarvikkeena ei varmaan hyödytä lähteä edes ettimään tuota...
Vika edelleen päällä, alkaa hiljakseen ketuttamaan jo aika ankarasti tämä vika...
Olisko jollain heittää tuon ratin asentoanturin varaosakoodia?
Mitä tuollainen mahtaa maksaa marmorilta?
Tarvikkeena ei varmaan hyödytä lähteä edes ettimään tuota...
Tuntuu olevan kuitenkin jotain yhteyttä rattiin tällä hommalla.
Jos teen nopeaa heiluttelua ratista, niin että auto heijaa jo aika voimakkaasti tuollaises 80 nopeudes, niin espin valo välkyttelee koko ajan. Silti ristiriidassa tämä, kun paikallaan kääntelee rattia, niin asentoanturin arvot näyttävät ihan järkeviltä ja muuttuvat lineaarisesti koko ajan.
Oskiloskooppia ei kyllä itseltä löydy, eikä nyt ole kyllä tiedossa lähipiirissäkään sellaista.
Jos teen nopeaa heiluttelua ratista, niin että auto heijaa jo aika voimakkaasti tuollaises 80 nopeudes, niin espin valo välkyttelee koko ajan. Silti ristiriidassa tämä, kun paikallaan kääntelee rattia, niin asentoanturin arvot näyttävät ihan järkeviltä ja muuttuvat lineaarisesti koko ajan.
Oskiloskooppia ei kyllä itseltä löydy, eikä nyt ole kyllä tiedossa lähipiirissäkään sellaista.
Lähinnä sen takia ehdotin pyöräantureiden tarkistusta, että se on huomattavasti halvempaa, kuin asentotunnistimen uusinta. Ja aikasemmin kirjotit, että jarruttelua tapahtuu myös ESP pois kytkettynä. 100% varma en ole, mutta olettaisin, että ESP pois kytkettynä auton kiihtyvyyttä, kiertymää ja ratin suuntaa ei huomioida. Eli vain ABS, toimii lukemalla pyöräantureita, estäen lukkiutumisen.
Muistaakseni pirun kallis se asentotunnistin.
Muistaakseni pirun kallis se asentotunnistin.
No joo tuo kyllä totta. Eli jarruttelee pyöriä myös silloin kun esp on kytkettynä napilla pois päältä. Mutta mikäli otan esim kiihtyvyysanturin irti johdosta ja esp menee häiriötilaan, niin silloin jarruttelua taas ei tapahdu ja auto toimii ongelmitta. ABS kuitenkin tässä vaiheessa normaalisti toiminnassa ilman häiriöitä vaikka esp on poissa käytöstä.
Jos teen nopeaa heiluttelua ratista, niin että auto heijaa jo aika voimakkaasti tuollaises 80 nopeudes, niin espin valo välkyttelee koko ajan. Silti ristiriidassa tämä, kun paikallaan kääntelee rattia, niin asentoanturin arvot näyttävät ihan järkeviltä ja muuttuvat lineaarisesti koko ajan.
Tuo voi olla jo ihan normaalia toimintaa.
Kun auto heijaa niin kiihtyvyysanturi antaa siitä tietoa, ja kun samaan aikaan ratti on jo menossa eri suuntaan niin ESP alkaa korjaamaan ettei jouduta luisuun...
Eikös tuon systeemin juuri noin kuulu toimiakin.. noin yksinkertaistetusti...
edit: Monissa autoissahan ESPn poiskytkentä napista ei kuitenkaan poista sitä kokonaan käytöstä... sitä en tiedä miten ko autossa on tilanne.
Tuo jullin kuvailema homma kyllä entuudestakin vahvistaisi sitä, että se ratinasentoanturi sekoilee jotenkin. Eli espi jää kuitenkin taustalle henkiin, vaikka sen "sammuttaa" napista. Kun ottaa tuon kiihtyvyysanturin irti johdoista, niin sen jälkeen koko espi menee häiriötilaan ja se kytkeytyy täysin pois päältä ja auto toimii ongelmitta.
Ja repii jarruja myös silloin kun ajaa vain suoraan tietä, eli ei pelkästään silloin kun tekee ratista nopeaa heiluttelua...
Laitetaas vielä lista mitä osia on nyt vaihdettu:
Jarrupolkimen asentoanturi
Kaasupoljin
Kiihtyvyysanturi
ABS/ESP;n ohjausyksikkö
Ratinasentoanturi kalibroitu
Ja repii jarruja myös silloin kun ajaa vain suoraan tietä, eli ei pelkästään silloin kun tekee ratista nopeaa heiluttelua...
Laitetaas vielä lista mitä osia on nyt vaihdettu:
Jarrupolkimen asentoanturi
Kaasupoljin
Kiihtyvyysanturi
ABS/ESP;n ohjausyksikkö
Ratinasentoanturi kalibroitu
Lainaus:
LähetäLähetetty: 24.3.2012 7:52 Viestin aihe:
Täällä myöskin samankaltaista vikaa, eli auto jarruttelee itsekseen 97km/h vauhdissa, tämä vika ilmaantui vetarin vaihdon jälkeen ja nyt siihen vaihdettu abs- tunnistin vaan ei mitään apuja. Autona passat -03 tdi
Jos vika ilmeni heti tuon vetarin vaihdon jälkeen, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä vetarissa oleva abs:n hammaskehä halkaisijaltaan eri kokoa kuin ollut edellinen. Siten auto luulee sen pyörän pyörivän koko ajan eri nopeutta kuin muut.
Tämän pitäisi pystyä toteamaan vag-comilla aika helposti kun seuraa ajon aikana pyörien pyörimisnopeuksia..
Eli ei ole tuossa hammaskehässä mitään vikaa ja nyt on käynyt myös selväksi että jarruttelee myös muissa nopeuksissa kun tuossa 97km/h. Vian metsästys siis jatkuu.
LähetäLähetetty: 24.3.2012 7:52 Viestin aihe:
Täällä myöskin samankaltaista vikaa, eli auto jarruttelee itsekseen 97km/h vauhdissa, tämä vika ilmaantui vetarin vaihdon jälkeen ja nyt siihen vaihdettu abs- tunnistin vaan ei mitään apuja. Autona passat -03 tdi
Jos vika ilmeni heti tuon vetarin vaihdon jälkeen, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä vetarissa oleva abs:n hammaskehä halkaisijaltaan eri kokoa kuin ollut edellinen. Siten auto luulee sen pyörän pyörivän koko ajan eri nopeutta kuin muut.
Tämän pitäisi pystyä toteamaan vag-comilla aika helposti kun seuraa ajon aikana pyörien pyörimisnopeuksia..
Eli ei ole tuossa hammaskehässä mitään vikaa ja nyt on käynyt myös selväksi että jarruttelee myös muissa nopeuksissa kun tuossa 97km/h. Vian metsästys siis jatkuu.
ei poistu espi kokonaan vaikka ottaa napista sen pois päältä. tutkailee koko ajan ratin asentoa luisutellessa ja kun hipaisee jarrua niin esp oikoo auton ratin näyttämään suuntaan.
Tämä riippu täysin ohjainversiosta. Omassa -01 S4:n Boschin 5.7 systeemissä ESP:n poisotto todellakin ottaa sen pois eikä korjaa suuntaa tippaakaan.
Kävin eilen tiedustelemassa marmorilta tätä ratinasentoanturia, kun ohi satuin ajamaan.
Hintaa joku vähä alle 450e, lisäksi vaatii saman kalibroinnin kuin tuo esp:n boxi minkä vaihdoin viimeksi. Eli osa + ohjelmointi yhteensä lähemmäs 550e.
Jää nyt tällä kertaa taas vähä hautumaan tämä asia. Mitä luultavimmin kiihtyvyysanturista irtooa vain johto ja ajellaan sitten ilman espiä ja ilman ongelmia...
Mutta jos jollain olisi tähän asentoanturiin se virallinen osakoodi, niin se kyllä kiinnostaisi.
Hintaa joku vähä alle 450e, lisäksi vaatii saman kalibroinnin kuin tuo esp:n boxi minkä vaihdoin viimeksi. Eli osa + ohjelmointi yhteensä lähemmäs 550e.
Jää nyt tällä kertaa taas vähä hautumaan tämä asia. Mitä luultavimmin kiihtyvyysanturista irtooa vain johto ja ajellaan sitten ilman espiä ja ilman ongelmia...
Mutta jos jollain olisi tähän asentoanturiin se virallinen osakoodi, niin se kyllä kiinnostaisi.
Suosittelisin keräämään antureista dataa logiin, niinkuin aikaisemmissa viesteissä on kehoitettu. Helpottaa vian hakua oleellisesti. http://www.ross-tech.com/vcds/tour/logging.html tuolla ohjeet miten kerätä antureista tietoa exel-taulukkoon.
Alkuun varmaan kannattaa katella kaikki pyörännopeusanturien tiedot. Lähinnä että kaikki anturit näyttävät loogisesti ennen vikaa. Mahdollista että yksi pyörä näyttää hetkellisesti liian suurta nopeutta ja esp puuttuu peliin jarruttamalla tätä pyörää.
Alkuun varmaan kannattaa katella kaikki pyörännopeusanturien tiedot. Lähinnä että kaikki anturit näyttävät loogisesti ennen vikaa. Mahdollista että yksi pyörä näyttää hetkellisesti liian suurta nopeutta ja esp puuttuu peliin jarruttamalla tätä pyörää.
On näitä anturitietojakin tullut seurailtua. Suurin ongelma varsinkin pyörien pyörimisen seurannassa on, että modulissa ei pysty olemaan sisällä kuin hetken aikaa, silloin kun auto on liikkeellä. Se heittää automaattisesti sieltä pihalle jonkun ajan päästä kun auto liikkeellä.
Mutta täytyy sitä melkein yrittää tällä periaatteella kuitenkin kaivaa jos sattuis saamaan jotain irti. Vika vain välillä niin satunnaista, että vaikea saada sitä päälle ja siten myös huomattavan vaikea saada jäämään logeihin mitään. Välillä voi mennä päiviäkin ilman ongelmia...
Mutta täytyy sitä melkein yrittää tällä periaatteella kuitenkin kaivaa jos sattuis saamaan jotain irti. Vika vain välillä niin satunnaista, että vaikea saada sitä päälle ja siten myös huomattavan vaikea saada jäämään logeihin mitään. Välillä voi mennä päiviäkin ilman ongelmia...
Pitkästä aikaa nostan tämänkin vielä esille. Tämä homma tuntuu ratkenneen lopultakin ja tietenkin aivan vahingossa, kun mennyt jo hermot varsinaisesti vian etsimiseen.
Reilu kuukausi sitten airbag-ohjausboxi meni jotenkin sisäiseltä softaltaan tilttiin ja lähetin sen koodattavaksi. Samalla kun olin irrottanut tämä boxin autosta niin huomasin, että jarrujärjestelmä ei sekoile enää mitenkään ja jarrujärjestelmä toimii silti täysin, niin abs, esp kuin luistonestokin.
Kuukauden päivät ajelin ilman tätä airbagboxia ja jarrut eivät sekoilleet kertaakaan. Nyt ajellut pian 1000km sen jälkeen kun boxi tuli korjauksesta ja ei ole esiintynyt vieläkään kertaakaan mitään vikaa jarruissa sinä aikana.
Se mikä tämän tekee vain jotenkin mystiseksi, niin miten tämä airbag-ohjausboxi on tekemisissä jarrujärjestelmän kanssa. Jarrujärjestelmä ei kuitenkaan mennyt mitenkään häiriötilaan vaikka koko tuon boxin irrotti autosta. Eli mikään jarrujärjestelmän osa ei pitäisi silloin puuttua autosta. No nyt kun tuo airbag-boxi on korjattuna autossa, niin kaikki toimii moitteetta.
Silloin joskus aivan alkuselvittelyjen aikana käyttöauto kyllä paikallisti että airbag järjestelmässä oli joku häiriö, mutta sanoivat heti että ei se voi vaikuttaa mitään jarrujärjestelmään. Eikä kyllä suoraan sanottuna ole tullut itsellekään mieleen tuolta lähteä edes etsimään vikaa.
Toistaiseksi tuntuu nyt kuitenkin että tämä vika lopultakin korjautui, eihän siihen ole mennytkään kuin nelisen vuotta paikallistamiseen... :)
Reilu kuukausi sitten airbag-ohjausboxi meni jotenkin sisäiseltä softaltaan tilttiin ja lähetin sen koodattavaksi. Samalla kun olin irrottanut tämä boxin autosta niin huomasin, että jarrujärjestelmä ei sekoile enää mitenkään ja jarrujärjestelmä toimii silti täysin, niin abs, esp kuin luistonestokin.
Kuukauden päivät ajelin ilman tätä airbagboxia ja jarrut eivät sekoilleet kertaakaan. Nyt ajellut pian 1000km sen jälkeen kun boxi tuli korjauksesta ja ei ole esiintynyt vieläkään kertaakaan mitään vikaa jarruissa sinä aikana.
Se mikä tämän tekee vain jotenkin mystiseksi, niin miten tämä airbag-ohjausboxi on tekemisissä jarrujärjestelmän kanssa. Jarrujärjestelmä ei kuitenkaan mennyt mitenkään häiriötilaan vaikka koko tuon boxin irrotti autosta. Eli mikään jarrujärjestelmän osa ei pitäisi silloin puuttua autosta. No nyt kun tuo airbag-boxi on korjattuna autossa, niin kaikki toimii moitteetta.
Silloin joskus aivan alkuselvittelyjen aikana käyttöauto kyllä paikallisti että airbag järjestelmässä oli joku häiriö, mutta sanoivat heti että ei se voi vaikuttaa mitään jarrujärjestelmään. Eikä kyllä suoraan sanottuna ole tullut itsellekään mieleen tuolta lähteä edes etsimään vikaa.
Toistaiseksi tuntuu nyt kuitenkin että tämä vika lopultakin korjautui, eihän siihen ole mennytkään kuin nelisen vuotta paikallistamiseen... :)
Juu aina se on turvallisempi kyllä kun olis sellainen laite, jossa ei olisi mitään ylimääräisiä hienouksia. Se vain jos meinaa vähäkään uudemmalla laitteella ajella, niin ei näiltä sähköhärpäkkeiltä voi välttyä.
Kumminkin tulee suhattua se 40tkm vuodessa, niin jotenkin laitteelta haluaa jo jotain mukavuuttakin, sen verran paljon sielä tulee kuitenkin vietettyä aikaa vuodessa.
Kumminkin tulee suhattua se 40tkm vuodessa, niin jotenkin laitteelta haluaa jo jotain mukavuuttakin, sen verran paljon sielä tulee kuitenkin vietettyä aikaa vuodessa.
Niin... jos olis varakas, niin varmaan ajelisin uudemmalla. Voihan niitäkin sitten itse jossain määrin rempata , jos oikein tekee mieli.
Vanhoissa karvalakkimalleissa on tosiaan puutteensa. Ventossa ei ole edes ABS-jarruja. Vaimo lähti sillä ensilumille ajelemaan ja spinnasi polanteen vuoksi ojaan kyljelleen. Nyt hän ei uskalla Ventoon koskeakaan. Itse tykkään apsittomista jarruista. Tietää että auto pysähtyykin, kun painaa jarrupoljinta.
Ventosta hajosi vain sivupeili - ihmekyllä. Romikselta uusi löytyi kolmella kympillä.
Kiitos avartavasta ja ajatuksia herättävästä dokumentistasi. Ansiokasta on että jaksoit kertoa asiat lopputulokseen saakka.
Vanhoissa karvalakkimalleissa on tosiaan puutteensa. Ventossa ei ole edes ABS-jarruja. Vaimo lähti sillä ensilumille ajelemaan ja spinnasi polanteen vuoksi ojaan kyljelleen. Nyt hän ei uskalla Ventoon koskeakaan. Itse tykkään apsittomista jarruista. Tietää että auto pysähtyykin, kun painaa jarrupoljinta.
Ventosta hajosi vain sivupeili - ihmekyllä. Romikselta uusi löytyi kolmella kympillä.
Kiitos avartavasta ja ajatuksia herättävästä dokumentistasi. Ansiokasta on että jaksoit kertoa asiat lopputulokseen saakka.
Pyrkinyt aina siihen, että jos vian saa selville mitä kysellyt täällä, niin sen laittaa myös yleisesti näkyviin. Saattaa säästää muilta paljon hermoja ja rahaa varsinkin jos on merkkiliikkeiden armoilla pelkästään.
Tämäkin ollut sellainen mysteeri vika, kun ei merkkiliikkeetkään ole osanneet auttaa mitenkään. Vikakoodia kun ei jää ollenkaan viasta, niin aika pienet keinot tuntuu merkkiliikkeilläkin olevan siinä vaiheessa.
Tämäkin ollut sellainen mysteeri vika, kun ei merkkiliikkeetkään ole osanneet auttaa mitenkään. Vikakoodia kun ei jää ollenkaan viasta, niin aika pienet keinot tuntuu merkkiliikkeilläkin olevan siinä vaiheessa.
Ei ne todennäköisesti kommunikoi keskenään, mutta ovat kuitenkin samassa väylässä. Oman kokemuksen perusteella vialliset, tai epäsopivat väyläkomponentit voivat aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ja hankalasti paikannettavia vikoja.Silloin joskus aivan alkuselvittelyjen aikana käyttöauto kyllä paikallisti että airbag järjestelmässä oli joku häiriö, mutta sanoivat heti että ei se voi vaikuttaa mitään jarrujärjestelmään. Eikä kyllä suoraan sanottuna ole tullut itsellekään mieleen tuolta lähteä edes etsimään vikaa.
Juurikin tuollaista hämminkiä se kyllä todellakin on aiheuttanut. Kun mitään varsinaista vikakoodia ei ole tullut kertaakaan joka suoranaisesti olis kohdistunut jarrujärjestelmään. Ja nyt tuntuu että syy onkin ollut sitten koko ajan airbag järjestelmässä ja sieltä kulkeutunut jotain vikasignaalia jarrujärjestelmään.
No pääasia että toistaiseksi ainakin kaikki toimii moitteetta.
No pääasia että toistaiseksi ainakin kaikki toimii moitteetta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa