1.9 tdi aaz käynnistysonkelma
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 tdi aaz käynnistysonkelma
Morjens! Tuo meikäläisen aaz ei meinaa kunnolla lähteä kylmänä 0-30 asteen pakkasessa käyntiin (ja pitäshän sen nyt tärähtää ilman rytkettä -10 asteessa käyntiin) mutta roikan nokasta lähtee erittäin hyvin... Hehkut vaihdettu kk sitten suodattimet syksyllä.. startatessa täytyy pyörittää jonkin aikaa ja sitten lievän rytkytyksen ja "vajaan" käymisen jälkeen kyllä pelaa eli mistä vois vikaa alkaa paikantamaan??
Mulla ei oo vahapatruunaa, eikä kylmäkäynnistysvaijeria, ja lähtee kyllä kuin palmun alta. Olen kyllä pikkasen ruuvannut sitä perusennakkoa lisää, ja hehkuille 16mm2 kaapeli koko matkalle akku - rele - hehkut
Mittaa paljonko jännitehäviö hehkut -> akku. Eli kun hehkuvalo vilkkuu, niin paljonko hehkujen kiskossa jännite, ja paljonko samaan aikaan akussa.
Mittaa paljonko jännitehäviö hehkut -> akku. Eli kun hehkuvalo vilkkuu, niin paljonko hehkujen kiskossa jännite, ja paljonko samaan aikaan akussa.
alkaa jo usko loppumaan ku mamma sano notta oli rytkyttänyt jo roikan nokasta startatessa...
Tuossa juuri testailin niin eka hehkutus--starttaus--käyntiin lähtee mutta vaikeasti--ja sammutus heti ---toinen hehkutus--käynnistys ja käy heti ihan normaalisti ja sievästi niinkuin kuuluuki..
Tuossa tutkin relekaavioita niin mites tuon imusarjan esilämmitysreleen toimimattomuus?? Miten vaikuttane se käynnistymiseen..
Tuossa juuri testailin niin eka hehkutus--starttaus--käyntiin lähtee mutta vaikeasti--ja sammutus heti ---toinen hehkutus--käynnistys ja käy heti ihan normaalisti ja sievästi niinkuin kuuluuki..
Tuossa tutkin relekaavioita niin mites tuon imusarjan esilämmitysreleen toimimattomuus?? Miten vaikuttane se käynnistymiseen..
Jos ainoastaa pakkasella ilman lämmitystä tekee tuon "pätkimisen" käynnistäessä, eikä silloin kun on ollut lämmityksessä, auto lämmin tai ulkona reilummin plussa puolella, niin sekö viittaisi väljään tai venttiili vikaiseen moottoriin?
Omassa autossa sama ongelma, mutta öljyä ei kuluta yhtään 10tkm vaihtovälin aikana, ei kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta ja varmasti pirteämpi kuin uutena(onhan tätä yli 400tkm ajettua vähän säädetty). Dieselihän se putkesta haissoo kun käynnistää ja "pätkii" sen hetken.
Omassa autossa sama ongelma, mutta öljyä ei kuluta yhtään 10tkm vaihtovälin aikana, ei kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta ja varmasti pirteämpi kuin uutena(onhan tätä yli 400tkm ajettua vähän säädetty). Dieselihän se putkesta haissoo kun käynnistää ja "pätkii" sen hetken.
Sen verran vaivasi tuo akku homma että otin apuvirtaa vaimon autosta ja ei se kummemmin tuo oma tartannu siltikään... iltapäivällä tarttasin sitten vasta kolmannen hehkutuksen jälkeen niin ei ollu niin suurta onkelmaa mutta se asia testataan aamulla kuhan viedään lapset kouluun eli siis mitäs se tekee ku on ollu tuossa parkissa jo tovin aikaa..
Jos hehkut on tarkistettu ja kunnossa niin, onko myos hehkujen toiminta kokonaisuudessaan tarkastettu? Mulla ainakin AAZi(Tosin Vento) aloitti ekan hehkutuksen kun kuskin oven avasi. Sitten toinen hehkutus, kun virran käänsi päälle. Kolmas (jälkihehku) kun kone käynnistyi. Ainakin näin se teki, kun kone todella oli kylmä. Jos se jälkihehku ei pelaa, ja rykiminen johtuu siitä? Hehkun ohjaukselle tulee väärää tietoa koneeen lämpötilasta tms?
Hmm, ruiskutusennakko voisi olla vähän myöhässä kenties? Silloin saa vähän sahata... Toinen potentiaalinen vikakohde voisi olla ilmavuoto, mutta se tekisi kiusaa muulloinkin kuin kylmänä... Tai sitten vähän kankeasti toimiva stoppisolenoidi.
Tosi kylmälläkin tuo vanha ratsu lähti aina hyvin käyntiin, mutta käyntiä ei todellakaan voinut aina kutsua sivistyneen tasaiseksi ainakaan ensimmäiseen 10 sekuntiin... :)
Hmm, ruiskutusennakko voisi olla vähän myöhässä kenties? Silloin saa vähän sahata... Toinen potentiaalinen vikakohde voisi olla ilmavuoto, mutta se tekisi kiusaa muulloinkin kuin kylmänä... Tai sitten vähän kankeasti toimiva stoppisolenoidi.
Tosi kylmälläkin tuo vanha ratsu lähti aina hyvin käyntiin, mutta käyntiä ei todellakaan voinut aina kutsua sivistyneen tasaiseksi ainakaan ensimmäiseen 10 sekuntiin... :)
Tänä talvena käynnistys teki aika tiukkaa -37 pakkasessa kun ei meinannu jaksaa starttia pyörittää, vaikka olikin useamman tunnin lämmityksessä, mut kyllä se vain lähti sit kumminki. =)
Muutenhan nää aaz moottorilla olevat volkkarit on ollu luotettavia ja kestävän oloisia mitä olen omistanut ja sopivasti piristettynä. =)
Muutenhan nää aaz moottorilla olevat volkkarit on ollu luotettavia ja kestävän oloisia mitä olen omistanut ja sopivasti piristettynä. =)
Jos se on terve, niin ei ole ongelmaa käynnistellä -30 asteestakaan, virivehkeet mukaan lukien - tosin niistä näyttää kylmänä tulevan dieselpisaroita putkesta. =)
Meidän vakiommassa kulkineessa on joko kansi holo, männänrengas poikki, tai jotain muuta kummaa. Se ei ilman kolmea-neljää hehkukertaa syty parin kympin pakkasesta.
Meidän vakiommassa kulkineessa on joko kansi holo, männänrengas poikki, tai jotain muuta kummaa. Se ei ilman kolmea-neljää hehkukertaa syty parin kympin pakkasesta.
Onhan tuota nyt tullu testailtua ja ihan uhallakin pitänyt pois roikan nokasta ja starttaamisen tehnyt vasta kolmanne hehkutuksen jälkeen ja hyvin on sitten käynnistynyt.. eli oliskohan tuolla sitten joku hehkuista jo sanonut sopimuksensa irti.. nytkin reilu 20 pakkasta ja käyntiin lähti moitteetta ku vaan muistaa 3 kertaa hehkuttaa...
Säädin sitä vähän kireämmälle mutten oo vielä moottoria kylmänä käynnistänyt..
Tässä ois samalla ttaljalle kysymys tähän liittyen, kun kotisivuilla on noita moottorin säätö ohjeita, niin lukee näin:
- Säädä 1. kuvassa esitetty kylmäkäynnistyksen säätövipu hiukan ”myöhäisemmälle pohjaennakolle” löystyttämällä oikeanpuoleista säätöruuvia kierros-pari. Tämä parantaa moottorin vastaamista kaasuun ja useimmiten tiputtaa kulutusta jo ihan mukavasti vakiosta.
No minä olen tuon mukaan aiemmin säätänyt oik puoleista ruuvia löysemmälle, mut eilen kun kiristin sitä ruuvia ja kävin ajamassa, niin vastas paremmin kaasuun ja kulkupuolikin oli paljon parempi koko kierrosalueen. Aiemmin vasta siellä 3-4tonnin hujakoilla tuntu jonkinlaista "voimaa".
Eli mites tämä oli nyt näin päin et kiristäessä parani kulkupuoli ja kaasuun vastaaminen? Vai onko ruuvi ollut sit vaan "liian" löysällä?
Toivottavasti tuo vielä käynnistyis paremmin. =)
Tässä ois samalla ttaljalle kysymys tähän liittyen, kun kotisivuilla on noita moottorin säätö ohjeita, niin lukee näin:
- Säädä 1. kuvassa esitetty kylmäkäynnistyksen säätövipu hiukan ”myöhäisemmälle pohjaennakolle” löystyttämällä oikeanpuoleista säätöruuvia kierros-pari. Tämä parantaa moottorin vastaamista kaasuun ja useimmiten tiputtaa kulutusta jo ihan mukavasti vakiosta.
No minä olen tuon mukaan aiemmin säätänyt oik puoleista ruuvia löysemmälle, mut eilen kun kiristin sitä ruuvia ja kävin ajamassa, niin vastas paremmin kaasuun ja kulkupuolikin oli paljon parempi koko kierrosalueen. Aiemmin vasta siellä 3-4tonnin hujakoilla tuntu jonkinlaista "voimaa".
Eli mites tämä oli nyt näin päin et kiristäessä parani kulkupuoli ja kaasuun vastaaminen? Vai onko ruuvi ollut sit vaan "liian" löysällä?
Toivottavasti tuo vielä käynnistyis paremmin. =)
Melkein viitannee siihen, että pumpun perusennakko on reippaasti myöhäisellä. Huomioiden sen, ettei siihen pumpun takana olevaan kylmäkäynnistysvipuun ole ennen koskettu. Kaikissa mun tapauksissa 2-5 kierrosta tehtaan asetuksesta tuota ko. ruuvia löystyttämällä ollaan päästy oikealle alueelle. Kyllähän ton voi "ylikin" vetää, jolloin moottorin käyttäytymisestä tulee kovinkin pehmoista ja kaasukin jää kantamaan. Mutta, ohjeiden otsikkohan on iterointi. Sitä hakemistahan tää on... ;)
Tarkistappa pumpun ennakko sinne 0.9 tietämille, niin sitten tiedetään lisää.
Tarkistappa pumpun ennakko sinne 0.9 tietämille, niin sitten tiedetään lisää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa