Passat -02 AVB ja moottorin lämmöt

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

Passat -02 AVB ja moottorin lämmöt

ViestiKirjoittaja zamm » 25.2.2012 10:04

Terve!

Vuodenvaihteessa auto vaihtui Golffista Paskaattiin ja nyt on ilmennyt ongelmia: Moottorin lämmöt näyttää nollaa lähes jatkuvasti. Toisinaan lämpömittari herää näyttämään todellisia lukemia muutamaksi minuutiksi.

Anturi on vaihdettu ennen kauppoja edellisen omistajan toimesta (kuulemma merkkiliikkeessä) eli tuskin se on rikki. Todennäköisesti kyseessä on jokin kontaktihäiriö lämpötila-anturin ja ajotietokoneen välillä. Nyt kysymys kuuluukin, mistä kyseinen anturi löytyy? Entä mistä löytyy diagnostiikka -liitin? Jos vaikka vikakoodeista löytyisi jotain valaisevaa..

Kiitokset etukäteen!
Viimeksi muokannut zamm, 27.2.2012 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.2.2012 11:25

Tuo vedenlämpötilaanturi on kuskin puoleisessa päässä syyläriä alavesiletkussa. Näkyy kyllä ihan hyvin ja jos auton saa nostettua ylös, niin se on varsin helppo vaihtaakin sinne. Ja näkyy kyllä ylhäältäkin päin se anturi.

Diagnostiikkapistoke on siinä ratin alapuolella, kojelaudanpohjassa.

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

ViestiKirjoittaja zamm » 27.2.2012 10:22

Kiitos Tunalle vastauksista.

Anturi tosiaan löytyi alavesiletkusta ja vaikutti pikaisella tutkimisella uudelta. Liitin taitaa olla seuraava mistä kannattaa tarkistaa murtuneet johdot. Itse johto vaikutti muuten ehjältä niin pitkälle kun sitä pystyi autoa purkamatta seuraamaan.

Antaako tuo anturi myös ECU:lle tiedon moottorin lämmöistä? Vai onko sitä varten toinen anturi jossain.. ?

Mielestäni auto kuluttaa liian paljon polttoainetta matka-ajossakin (~7l/100km) vaikka kuinka nätisti yrittää ajaa. Kaupungissa taas menee reippaasti yli 8l/100km.

Ja korjataampa tuo moottorin tyyppikin samalla, eli kyseessä on AVB eikä AVF kuten otsikkoon alunperin kirjoitin.

Tero.T
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.9.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Tero.T » 27.2.2012 10:50

Omassa AVB-moottorissa lämpötila-anturi mittarille on koneen takapäässä, vänkärin puolella. Siitä egr:n alta/seudulta ku kurkkii, nii näkee liittimen.

Vuotaako naftat tandempumpulta suoraan liittimeen? Selittäisi kulutustakin...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 27.2.2012 13:05

Jep, antureita on kaksi. Varsinainen jäähdytysnesteen lämpöanturi on kannen päässä, pitkittäiskoneessa koneen ja tulipellin välissä liittin apukuskin puolella.

Alavesiletkussa on jokin muu lämpöanturi. Viisaammat voinevat valaista mitä tuo säätelee.

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 27.2.2012 14:05

Alavesiletkussa on sähköflektin lämpökytkin, joka liipaisee flektin päälle jos jäähdytysneste on syylärin läpi tultuaankin vielä liian kuumaa.

Vaikuttaa että joko liitin tai johtosarja on hajalla.

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

ViestiKirjoittaja zamm » 29.2.2012 21:01

Asiaa taas selvitelty.

Seuraavat kohdat öljyllä kuorrutettuna: EGR:n alapuoli, siinä kiini oleva muovikikkare, ja EGR:n alapuolelta lähtevä kumiletkun (mutka)pätkä on. Samoin kun sieltä kauempaa löytyvä lämpötila-anturi on märkänä.

Tää ei oo kuva omasta autosta, vaan ihan selvennyksen vuoksi samasta kohdasta (älkää välittäkö nuolista).

Kuva

Eli jostain nyt falskaa ihan huolella. Eipä mikään ihme, jos lämpötila-anturi näyttää mitä sattuu ja millon sattuu..

Mitä tässä kannattaa alkaa avaamaan tai korjaamaan? Ite oon ihan noviisi näissä asioissa, mutta jos neuvoja löytyy niin katsotaan mitä saadaan aikaseksi.. :P

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.2.2012 23:39

Aluksi kannattaa varmaan tutkailla onko se kosteus dieseliä vai moottoriöljyä vai jotain muuta... nenä kertonee jo paljon... pese/ putsaa muuten alue niin näkee mistä vuotaa..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=14 ... ndempumppu
tuosta voi olla apua...

Mulla meinaa hiukan EGR:n paikkeilta tihkua moottoriöljyä, joka on luultavasti huohotuksen kautta kulkeutunut sinne. Mutta määrä on niin häviävän pieni ettei se mitään sotke. Eli en usko että siitä on kyse tässä tapauksessa.

HAlosseppä
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Lämmöt heilu

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 1.3.2012 20:58

Moottorin lämpöjen heilumisen vuoksi itsekin aloin penkoa konetta (ylläoleva topic). Vaihdoin lämpöanturin ja sillä tuli lämmöt kuntoon mutta samalla löytyi tuo naftan pehmittämä vesiputki joka alkoi samalla vuotaa. Ja syyksi siihen paljasttui tuo että nafta tuli tuosta tandempumpusta. Tandem on alkanut pikkusen tihkua, joten laitoin öljypullon kyljestä kourun tandemin ja vesiputken väliin suojaksi. Vuoto kuivaa siihen ja suuremmat vuodot valuu ulommas moottorista niin ei pehmene kuminen vesiletku....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa