280 x 22 jarrulevyn minimipaksuus?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

280 x 22 jarrulevyn minimipaksuus?

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 17:23

Autona A3 1,8 92 kW (AGN) -98.

Voisiko joku tarkistaa mikä on 280 x 22 mm jarrulevyn minimipaksuus? Katsuri mittasi 20,5 mm joka hänen käyttämänsä Autodatan mukaan olisi alle sallitun. Mielestäni raja olisi 20 mm.

Itsellä ei ole mitään manuaaleja käytössä ja pitäisi tietää sallittu paksuus ettei turhaan maksa uusintatarkastuksesta.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 27.1.2012 18:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.1.2012 17:36

Katso levyn kyljestä, siinä on min paksuus.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 17:48

Levyt on ollu autossa käytössä jo varmaan viitisen vuotta :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.1.2012 17:51

Sillä ole väliä, yleensä levyn kylkeen on valettu min paksuus :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 18:00

Siitä ruosteen läpi mitään nää... Alkuperäiset vanteetkin on aika umpinaiset.

Ei vaan huvittais tuolla pakkasessa parkkipaikalla auton omalla tunkilla alkaa turhaan vaihtamaan levyjä jos ne kestää kesäkeleihin asti.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 27.1.2012 18:14

Melko varmasti 19mm.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 27.1.2012 18:50

Lukema on vanteen alla,joten rengas irti ja teräsharjalla lukema esille.
Näin ainakin on passatissa.
Käy kysymässä merkkiliikkeessä ,jos et muuten saa asiaa selville.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 18:54

Merkkiliike on kiinni eikä varaosakataloogi kerro minimiä. Ei viitsisi kävellä ostamaan kolmen kilometrin päästä teräsharjaa, eikä tuo kovin tukevaa ole tuolla tampatulla hangella kadunvarressa tunkkailla.

E: Niin siis autolla ei saa tällä hetkellä ajaa kuin korjattavaksi ja katsastukseen...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.1.2012 18:59

Ainakin EBC:n kataloogin mukaan minimipaksuus 20.0mm.
1.8 96-2003 D819 V 5 281 36 22/20
Tuolla:
http://www.ebcbrakes.com/assets/ebc_201 ... alogue.pdf

Sivu 14.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.1.2012 19:06

Vähän riippuu levystä.
Kahan sivuilta löysin pdf missä seuraavat mitat:
mk2 280x22 minimi paksuus 20
mk3 280x22 minimi paksuus 20
mk4 280x22 minimi paksuus 19

Kelpaisko näillä tiedoilla? =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2012 19:08

Tänk juu! Eiköhän asia ala olemaan taputeltu :)

Katsuri varmaankin katsoi ahdetun mallin levyä jos se onkin 288x25. Sen kulumisraja vois sitten olla se 23 mm.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.1.2012 19:10

Ei ole eka kerta, kun Autodata on väärässä jossain.
Edelleen naurattaa kakkiksen jarrunesteen määrä mikä taisi olla ilmoitettu siellä 2litraa. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2012 18:23

Kävin tänään reklamoimassa ja todellakin se heidän Autodata sanoo minimipaksuudeksi 23 mm. Noh, soittavat huomenna Laakkoselle ja selvittelevät asiaa ja sitten soittaa mulle.

Räjäytyskuva ei kelvannut ilman virallisempaa oikeaksi todistamista kun ei moottorikoodi näy ja siinäkään ei olisi minimipaksuutta, mutta pitäisihän se uskoa olevan 20 tai 19 mm, joten mitattu 20,5 mm olisi sallitulla puolella.

E: Tollasethan ne biltsunkin mielestä olisi.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 31.1.2012 20:50

Ja miten voi olla minimi paksuus 23mm kun ite levy on uutena 22mm :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.1.2012 21:15

Katsastusmies ei välttämättä muista ihan jokaisen Suomen liikenteessä olevan auton jarrulevyn alkuperäistä paksuutta ulkoota, joten joutuu luottamaan annettuun lähdemateriaaliin. Tällä kertaa vaan valitettavasti siinä on ollut erhe, sen takia se ei oo tiennyt että ne kuuluu olla 22mm uutena, vaan 25mm.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 31.1.2012 21:27

Ja jokaisen autoilijanko pitäis olla niin tietoinen autostaan, että osaisi ruveta korjaamaan inssin virheellisiä hylkäyksiä ja sen seurauksena "turhia" korjauksia??

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.1.2012 21:53

Ok, tosiaan katsastusmiesten pitäisi olla ylijumalia ja osata heti tietenkin sanoa katsottuaan autodatastasta jarrulevyjen minimipaksuuden, että ei toi oo oikein. Tai oikeestaan eihän heidä tarvitse edes katsoa sitä sieltä, koska tosiaan osaavat joka ikisen auton tekniset tiedot ulkoota.

Oikeesti, haloo... Täällä karussa pohjolassakin on yks miljoona eri autoversiota liikenteessä, nostan hattua sille kuka tietää oikeasti kaikesta kaiken. Ihmisiä ne katsastusinssitkin ovat, tai siis täysin kusipäitä mulkkuja kun hylkäävät autoja, vaikka tarttis aina päästää läpi. Paitsi sitten kun ostetaan sellainen läpisormien katsottu auto, silloin se olisi pitänyt kattoa tarkemmin läpi.

Tässäkin tapauksessa viimeistään olisi autokorjaamon pitänyt puuttua asiaan, ja erhe olisi ihan normaalin menetelmän mukaan pitänyt korjata ilman että asiakkaalle tulee mitään kustannuksia.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 31.1.2012 22:01

Toki ekalla voi tulla huti, mutta jos käy reklamoimassa tietäen itse levyn koon ja minimi paksuuden niin kyllä sillon pitäisi katsurinkin ottaa jo paremmin selvää.
Itse olisin ehkä mennyt jonkin dokumentin kanssa valittamaan, jossa näkyy levyn koko.

Välillä kyllä tuntuu että katsurit omaksuvat olevansa jotain ylijumalia eivätkä käytä sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.
Toki säännöt pitää olla samat kaikilla, mutta herrasiunaa mitä ylilyöntejä niilläkin on.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.1.2012 22:05

Kävin tänään reklamoimassa ja todellakin se heidän Autodata sanoo minimipaksuudeksi 23 mm. Noh, soittavat huomenna Laakkoselle ja selvittelevät asiaa ja sitten soittaa mulle.


Eikö tässä juuri oteta paremmin selvään reklamoinnin jälkeen? Ei kait heidän pidäkkään ihan sokeesti luottaa randomin asiakkaan printteihin ja sanaan, koska voivat tarkistaa asian jälleenmyyjältä helposti.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 31.1.2012 22:10

Tämän luulisi kelpaavan katsurillekkin?

http://bremboaftermarket.com/En/Car_Dis ... aster=3950

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 31.1.2012 22:17

Ylijumalan asemassa pitäisi olla ylijumalan tietolähteet. Itse en ainakaan hyväksy sitä että joku vähemmän autostaan tietävä joutuisi maksamaan mitään ylimääräistä konttorille vain sen takia että heillä on vääriä tietoja sisältävät lähteet. Toki tässä tapauksessa varmaan asiat menee niinkuin kuuluukin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2012 23:33

Toki ekalla voi tulla huti, mutta jos käy reklamoimassa tietäen itse levyn koon ja minimi paksuuden niin kyllä sillon pitäisi katsurinkin ottaa jo paremmin selvää.
Olishan se ottanukin jos Laakkosen naapurikorttelissa oleva varaosamyynti olisi ollut auki :)

En mä juuri tota katsuria syytä. Saman tiedon olisin itsekin kyseisestä ohjelmasta saanut. Ohjelma nyt sattuu olemaan väärässä. Katteltiin melkein puoli tuntia netistä eri vaihtoehtoja, ja kyllä se katsurikin uskoi että jotain vikaa tossa autodatan arvossa on. Ehdottaa 1,6-moottoriselle 20 mm minimi levyn paksuutta joka tässäkin taitaa olla se oikea.

Räjäytyskuva olis kelvannu oikeaksi todistettuna ja moottorikoodilla, mutta eihän se ole kun mun oma printti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.2.2012 17:48

Soittivat iltapäivällä että homma kunnossa ja tarjosivat laittavansa paperit postiin, mutta hain paikanpäältä että saan auton samantien ajoon.

Ei tarjonnu mitään hyvitystä, mutta empä kysynytkään. Tiskiltä otin karkkia :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa