Passat 2.0TDI runkopukki poikki

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

Passat 2.0TDI runkopukki poikki

ViestiKirjoittaja ukormi » 15.1.2012 12:15

Enpä tällaiseen ole ikinä ennen törmännyt.
Työkaveri kävi ostamassa vajaa pari vuotta sitten Saksasta paikalliselta VW diilerilta hyvin huoltodokumentoidun 2.0TDI farkku Passatin. Sillä oli muistaakseni silloin ajettu vajaat 200tkm.
Nyt autolla on ajettu sellainen 70tkm lisää ja tapahtuipa sitten tuho joka saattaa lopettaa tuon koneen tarinan.
Kaveri oli palailemassa kotiinsa kun öljynpaineen merkkivalo lävähti palamaan.
Kone seis ja auto hinaamalla kotiin. Hieman selvittelyä ja tuumittiin että taitaa olla tyyppivika päällä, öljypumpun akselin kulmat sileinä.
No sehän siinä olikin vikana, uudella akselilla tuota nyt autettiin pyörimään.
Mutta kaverini on sen verran tarkka noissa hommissa että huomasi koneen käynnissä olevan jotakin kummaa. Hyvin pieni ylimääräinen naputus koneesta kuului, kabiinissa sitä ei huomannut mutta ulkopuolella kyllä.

Ei kun kone alpuolelta auki. Hämmästys olikin suuri kun kakkosen runkopukki irtosi kahtena osana.
Itse laakerissa ei ole mitään epänormaalia kulumista, joten tuo halkeaminen ei ole aiemmin haitannut toimintaa. Jotenkin en voi uskoa että pukki olisi mennyt poikki tuon öljypumpun takia..

Nyt olisikin sitten hakusessa tuollainen runkopukki. Jos sellainen jostakin löytyisi, voisi alakerran kenties vielä saattaa koneistamolla järkihinnalla toimivaksi paketiksi. Toinen vaihtoehto olisi jos jollakulla olisi myydä hyväkuntoinen alakerta.

Koneena 8 -venttiilinen BMP
Tässä muutama kuva tuosta runkopukista:
PUKKI 1
PUKKI 1
PUKKI 1

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 15.1.2012 12:58

Perhealbumi ei tuota pukkia tuntenut. Lie kuuluvat kokonaisuuteen nimeltä "Base engine", joka ei lie ole se halvin vaihtoehto.

Jahkaaminen ehkä on turhaa, mutta tuo näyttää siltä että vika on voinut olla olemassa lähes koko auton elinajan. Hauras murtuma tuo näyttää olevan, ja lähtee tuosta kiinnityspultin kannalta juuri sopivasti kohti laakeria.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 15.1.2012 21:46

Juu, ei tunne ei.
Kuuluu tosiaan tuohon Base Engineen ja kustantaa about 6000 erskaa.

Jos jostakin löytyisi posahtanut alakerta niin siitä voisi kokeilla koneistaa uutta pukkia tuohon koneeseen.

Varmaan ainakin hiushalkeama on ollut jo kauan, miten tuon vaan todistaa tehtaalle.
Suomen maahantuoja otti sangen nyreän kannan, eihän auto ole heidän kauttaan maahan tuotukaan joten ymmärtäähän tuon.
Yksityishenkilö ei voi ottaa tehtaalle yhteyttä, pitää tulla diilerin kautta.
Seuraava homma onkin laittaa tuo pukki menemään Saksaan sille auton myynneelle diilerille ja yrittää sitten sitä kautta saada jotakin aikaiseksi.
Se tie on varmaan pitkä ja hankala.

Ei tuollainen pukki mene rikki kuin valmistusvian kautta tuollaisessa vakiokoneessa. Eri juttu sitten ne +300 kaakkiset laitteet.

Jotenkin on hieman mennyt luottamus näihin uudempiin TDI koneisiin.

Jos ei tonnin suuttimet mene mykiksi yksi kerrallaan, niin sitten öljypumpun akseli lopettaa toiminnan ( Luulin muuten että tuollainen ongelma on ollut ainoastaan wanhoissa voortin OHC moottoreissa, ei suinkaan uuden tekniikan laatudieseleissä ) saati sitten että laakeripukki halkeaisi, ohhoh.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.1.2012 23:11

Tuossa olisi saksasta karvan alta 900€ lohko...
http://www.ebay.de/itm/Motorblock-Motor ... 35b7312f81

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.1.2012 1:21

Miksipäs sitä konetta vaihtamaan jos pelkän laakeripukin vaihdolla selviää, eiköhän tommosen aihion löydä kun hieman etsiskelee.

Jotenkin on hieman mennyt luottamus näihin uudempiin TDI koneisiin.


Niin, eipä ne keskimäärin niin kestäviä olekaan kuin vanhemmat koneet, eikä pitkä öljynvaihtoväli ainakaan paranna tilannetta.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.1.2012 5:30

Muutamia juurikin samalain katkenneita on tullut vastaan vanhemmisss koneissa. Syytä on mietitty porukallakin, tehoilla ei oo ollu vaikutusta... Oliko pultit ehjät? Teräspukit olis yks vaihtoehto, linjahoonaukseen kun joutuu joka tapauksessa.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.1.2012 6:40

Periaatteessa vaihtamalla vanha pukki (löytyy hyllystä jos on tarvetta) ja linjahoonaamalla paketti sen jälkeen pitäis tulla ihan toimiva peli.Tietenkin työtä jonkin verran tiedossa ja vaatii kyllä paikan missä nostaa moottori pois+purkaa+linjahoonata+kasata+nostaa takaisin paikoilleen mutta lähtökohtaisesti paljon edullisempi ratkaisu kuin ostaa koko runkokone.

Sitä mikä noita pukkeja tuhoaa on vaikea mennä sanomaan.Epäilyt ovat liikkuneet tasapainotuksen,valuvirheen ja ties minkä jäljillä mutta mitään varmaa tietoa ei asiasta ole.Eikä tässä nyt niin montaa vkoa ole kuin yhden koneen avasin missä oli sama ongelma,tosin,sitä oli hieman piristetty eli ei ihan vakio kampe kyseessä niin kuin otsikon kulkine.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.1.2012 15:09

Minä oon kyllä sitä mieltä että tuollasen runkolaakeripukkipalikan saisi tehtyä irtaallaankin tavalla tai toisella hyvin, hyvin lähelle samankokoisen kuin alkuperäinen on ollut, mikä tuollaiseen vakiokoneeseen kelpaa varmasti ihan täysin. Onhan se alkuperäinenkin tuossa verrokkina olemassa, ja hyvällä tuurilla jostain purkukoneeesta voi sattua suoraan sopivakin. Jos se satkun tai pari on vaikka väljempi niin ei taida haitata vielä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.1.2012 15:23

En tiedä mikä VAG:n mittatarkkuus noissa pukeissa on jos niitä lähtee vaihtelemaan jostain muusta koneesta, mutta muun merkkisiä on tullut korjattua. Ostettu itse laakerit ja vaihdettu, sekoitettu pukit keskenään -> Kiinnileikkaus ja tuotu remonttiin :)

Niissä voi olla joskus suurikin ero, koska poraukset tehdään sinnepäin. Pukit kuitenkin koneistetaan sitten lohkossa paikallaan, niin ei oo nuukaa alkutyöllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa