Tuntuu nyt omaan passattiin tulevan kaikki sitten kerralla. Auto Passat 3bg 1.9tdi 96Kw avf (eli 6 vaihteinen manuaaliloota) ja vuosimallia 2004. Autossa on mittarissa noin 265 000km.
Auto rupesi pari viikkoa sitten jyryyttämään, niin paikallaan tyhjäkäynnillä kuin ajossakin. Etenkin kiihdyttäessä. Vein sen huoltoon ja käskin tutkia. Kaikki ruiskusuuttimet kävivät testissä ja olivat kunnossa. Yksi oli hieman heikompi kuin muut, mutta kuulemma ihan vielä toleranssien sisällä. Suuttimien johtosarja oli vaihtotarpeessa ja vaihdettiin uuteen. Samalla teetin jakohihnan vaihtotyön, joka olisi tullut noin 5000km kuluttua eteen. Ajattelin ettei tarvitse sitten kokoajan juosta huollossa auton kanssa. (virhekuvitelma)
Maksoin huollon karvaisen hinnan. Auto ei enää ihan niin paljon täryytä, mutta täryyttää edelleen. Huoltomies sanoi, että olisi vähän lisääkin operoitavaa. Kaksoimassavauhtipyörässä on jo pientä kolinaa ja loppu tärinä johtuu ilmeisesti siitä. Kannattaisi kuulemma vaihdattaa aika pian, ettei riko vaihdelaatikkoa ja tule entistä kalliimpi operaatio. Kolinaa vauhtipyörä ei vielä pidä, mutta täryyttää kiihdyttäessä. Karvainen arvio kaksoimassavauhtipyörälle ja kytkimelle oli noin 1500e asennettuna.
Lisäksi turbo vuotaa öljyä ja tulossa tiensä päähän. Tälle sain hinta-arvion asennettuna 1300-1400e.
Eli summasummarum pitäisi vielä äskeisen huollon lisäksi hieman noin 2800e upottaa lisähuoltoihin. Pelkkä ajatuskin tuntuu pahalta, mutta pakko se on huollattaa.
Itselläni on vähän niin ja näin että tarvitsenko enää edes diesel-autoa, mutta kun juuri hihna tuli vaihdettua, niin kait tuon voisi pitää. Mukava ja tilava auto kuitenkin kaikin puolin ajella. Ja toisaalta aika vaikea voisi olla edes myydä autoa, jossa kiihdyttäessä tuntuu pieni ravistus.
Olisi jollekin liian hyvä auto jossa olisi juuri tuoreeltaan vaihdettu jakohihna, suuttimen johtosarja, kaksoimassavauhtipyörä, kytkin sekä turbo :)
Eli päätin niin että pistetään kuntoon ja ajan auton paaliin asti. Vauhtipyörän osalta ajattelin pysyä mallissa kaksoimassa, ihan sen vuoksi, etten halua että tuo auto tärisee ja tärisee vuosikaudet ihan vain sen vuoksi että säästää pari sataa.
Mutta siis asiaan.
Tuntuu itsestä kovalta hinnalta laittaa 2800e osineen töineen kaksoimassavauhtipyörään, kytkimeen sekä uuteen turboon. Tämä siis oli ensimmäisen huoltopaikan arvio, joka ei ollut Laakkonen.
Onko antaa vinkkejä, minkä verran tuollaisesta operaatiosta normaalisti maksetaan?
Ensialkuun varmaan laitan tuon vauhtipyörän ja kytkimen ja ehkä kesällä sitten lomarahoista turbo.
Eli saa kertoa minkä verran pelkkä vauhtipyörä+kytkin setti maksaa asennuksineen ja erikseen taas millä hintaa turbon saisi asennettua.
Ja Tampereella tai lähiseuduilla olevia edullisia huoltopaikkoja kaivataan, jotka operaation osaisivat tehdä ja joista voisi kysellä hintoja.
Kuinkas jos itse tilaa osat ulkomailta, niin asentaako mikään huolto niitä, jos ne iskee pöytään? Vai kieltäytyykö huollot asentamasta, mikäli ei osta osia heidän kauttaan?
Kiitos ennakkoon vastauksista.
Passat 3bg, missä tampereella edullinen asennus? (vauhtipyör
Valvoja: ffp jäsenet
aikalailla normihintoja noi on, ei kalleimmasta päästä mut ei halvinkaan, voin piruuttani ittekin kattoa minkä hintasia osia tohon on... mut kyllä useimmat paikat asentaa osia vaikka omat veis mukanaankin, kuhan on oikeita, lisäkuluja ja aikaa menee jos joutuu toiset tilailemaan, aika usein tulee eteen itte tilattuja osia mitkä ei sovi, vaikka ei se tietysti 100% varmaa että ittekkään oikeita aina tilailis =)
takuuta harva antaa itte viedyille osille, ja aika paljon enempi vaivaa jos vaikka takuuaikana menee rikki, niin ite joudut tappelemaan takuun kanssa, saati antaa korjaamon hoitaa...
takuuta harva antaa itte viedyille osille, ja aika paljon enempi vaivaa jos vaikka takuuaikana menee rikki, niin ite joudut tappelemaan takuun kanssa, saati antaa korjaamon hoitaa...
Joo saattaa olla että tulee teetettyä koko operaatio jossain. Turboa vielä harkitsen, joskos sen saisi halvemmalla tilattua jostain ja laitettua itse tai laitatettua halvalla.
Rupesi kutkuttamaan aika hyvin lastutus tuohon. Nyt kun vaihtaa kytkimen, vauhtipyörän ja turbon uusiin, niin tuskin lastutuksen jälkeen heti tarvitsisi pelätä että paikat hajoaa. Mutta joskos se hillitsisi hieman uuden auton ostohaluja pidemmäksi aikaa :)
Onhan tuo passatti jo yli 2 vuotta minulla ollut ja sen tietää että jossain välissä kuitenkin se autokuume iskee. Nyt remppoihin menee niin paljon rahaa, ettei ole varaa miettiäkään auton vaihtoa hetkeen.
Rupesi kutkuttamaan aika hyvin lastutus tuohon. Nyt kun vaihtaa kytkimen, vauhtipyörän ja turbon uusiin, niin tuskin lastutuksen jälkeen heti tarvitsisi pelätä että paikat hajoaa. Mutta joskos se hillitsisi hieman uuden auton ostohaluja pidemmäksi aikaa :)
Onhan tuo passatti jo yli 2 vuotta minulla ollut ja sen tietää että jossain välissä kuitenkin se autokuume iskee. Nyt remppoihin menee niin paljon rahaa, ettei ole varaa miettiäkään auton vaihtoa hetkeen.
Ei se kiinteä vauhtipyörä oikein houkuta, kun en halua sen tuomia lisätärinöitä yhtään autoon. Muutenkaan liian kovia lastutuksia en halua lähteä tekemään, koska sitten menee jo järki koko touhusta :) Auto on kuitenkin se tavallinen arkiauto, jota tarvitaankin paljon. Eikä siihen ole varaa sijoittaa älyttömiä summia. Ja tuollaiset suuremmat viritykset varmaan nostavat jo kulutustakin jonkin verran.
Ja tuollaiset suuremmat viritykset varmaan nostavat jo kulutustakin jonkin verran.
Jos softa kunnolla tehty niin laskee kulutusta.
Eihän tuo ole kovinkaan kummonen viritys lähtee jo turbolla ja softalla, tosin vaatii melkein sen kiinteen vauhtiksen kaveriks.
Ei normi ajossa kyllä jurise yhtään enempää kun orkkis kaksoismassalla. Yleensä ne jurinat tulee silloin kun oikein väännättää ja silloinkin sitä vääntöä on paljon vakiota enemmän....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa